Íránské jaro a polský boom na Febiofestu

Ivo Bystřičan

Ve čtvrtek 25. března začíná Febiofest. Letošní ročník přináší několik zajímavých a ucelených sekcí, které slibují víc než jen pouhou zábavu.

Asi nejvíce angažovanou sekcí letošního Febiofestu je blok zaměřený na íránskou kinematografii. Ta se letos alespoň symbolicky zasazuje o propuštění dvou íránských filmařů. Po zatčení Jafara Panahiho byl zadržen i další íránský tvůrce Mohammad Rassoulof poté, co policie prohledala jeho byt a zabavila mu DVD i filmové kopie.

Sekce nazvaná Íránské jaro uvede Rassoulofův snímek Bílé louky. Ten unikl zabavení proto, že jeho 35mm kopie byla v době razie již v Praze. Sekce Íránské jaro zahrnuje nejnovější íránskou filmovou produkci. Někdejší symboly poetických obrazů íránské nové vlny nahrazují značně otevřenější výpovědi o íránské společnosti a jejich problémech. Sekce uvede rovněž snímky filmařského revolucionáře Bahmana Ghobadiho.

Sekce Nový polský film je zaměřena na aktuální polskou kinematografii. Obnáší filmy, které vznikly po přijetí nového zákona o kinematografii, který je obdobou toho, jenž v České republice neprošel. V Polsku vedl k významnému zvýšení produkce a většímu zájmu diváků. Oblibě se těší nejen tradičně historické filmy, ale i snímky reflektující polskou současnost. Nový zákon přivedl do polských kin mnoho debutů. Některé z nich budou uvedeny v rámci Febiofestu a doplní je portrét jedné z nejvýraznějších osobností nového polského filmu Vojteka Smarzowského.

Internetové stránky: www.febiofest.cz