Nárůstu hlučnosti nestačí limity, ministerstvo je zvýší
Dušan RadovanovičNadměrný hluk považuje za nebezpečný Světová zdravotnická organizace i Evropská unie, jen v České republice má přednost betonová lobby.
Ministerstvo zdravotnictví se podle informací deníku E15 chystá prosadit vyhlášku, která umožňuje zvýšit hlukové limity u silnic a dálnic.
Za připravovanou vyhláškou zřejmě stojí Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic. Podle Miroslava Patrika z Dětí Země si silničáři chtějí usnadnit stavbu některých kontroverzních silnic. „Bohužel, je pro ně jednodušší prosadit zmírnění hlukových limitů, než řešit špatně projektované trasy,“ řekl Deníku Referendum Patrik.
Za příklad dává rychlostní komunikaci R49 Hulín—Fryštát nebo plánovaný přesun hlavního nádraží v Brně. „Ve městě sice měly vyrůst vysoké protihlukové stěny, ale ani ty by nadlimitní hlučnosti nezabránily. Krajské hygienické stanici se to nelíbilo, ale nyní by lidem zřejmě nezbylo nic jiného, než sedět doma s klapkami na uších,“ dodává Miroslav Patrik.
Podobný pohled na věc má i Pavel Doucha z Ekologického právního servisu. „Budeme stavět předražené dálnice a zbytečná díla prolobovaná kraji. Současně rezignujeme na ochranu lidí před hlukem,“ řekl deníku E15. Také Doucha potvrzuje, že se k němu informace o připravované vyhlášce dostaly. Ministerstvo zdravotnictví se však stále odmítá k problematice vyjádřit.
Maximální míru hlučnosti u hlavních silnic upravuje vládní nařízení z roku 2006. Podle něj nesmí hluk překročit šedesát decibelů ve dne a padesát v noci. Ministerstvo zdravotnictví prý hodlá prosadit výjimku, která umožní zvýšit maximální hlučnost o pět decibelů.
Světová zdravotnická organizace přitom považuje za zdraví škodlivé už hodnoty nad čtyřicet dva decibelů. Snižování hlukové zátěže navíc požaduje směrnice Evropské unie.
Další informace:
E15.cz Ministerstvo hodlá povolit vyšší limit hluku
Ceskenoviny.cz Ministerstvo zdravotnictví hodlá povolit vyšší limit hluku