Postupující kandidáti by měli zveřejnit kompletní účetnictví kampaně

Vratislav Dostál

Transparency International a Naši politici aktualizovali přehledy příjmů a výdajů prezidentských kandidátů. Zároveň vyzvali oba postupující kandidáty, aby zveřejnili poskytnuté slevy na mediální inzerci.

Protikorupční organizace Transparency International (TI) a Naši politici aktualizovaly přehledy příjmů a výdajů prezidentských kandidátů na webu transparentní volby.cz. Zároveň opět vyzvaly Miloše Zemana a Karla Schwarzenberga, aby zveřejnili poskytnuté slevy na mediální inzerci.

Organizace také připomínají zákonnou povinnost všech kandidátů zveřejnit na svých webových stránkách kompletní účetnictví kampaně. Aktuální přehled o financování postupujících kandidátů z jejich transparentních účtů jsou k dispozici tadytady.

Odlišný pohled pak poskytují ceníkové hodnoty reklamního prostoru jednotlivých kandidátů za celý minulý rok, které zveřejnila společnost Admosphere, a jež jsou k dispozici zde. Účty kandidátů neposkytují informace o financování kampaně před jejich založením, ani z nich nelze vyčíst skutečné ceny nakupovaného reklamního prostoru.

Transparency proto vyzvala kandidáty ke zveřejnění cen mediální inzerce, aby bylo možné porovnat získané slevy, definovat cenu obvyklou (předpokládanou prováděcím zákonem) a zejména vyjasnit hodnotu nákladů celé kampaně, a to včetně doby před podáním kandidátní listiny. Pouze s těmito informacemi pak lze plnohodnotně ověřit splnění zákonem stanoveného limitu.

Vzhledem k blížícímu se konci voleb apelují také protikorupční organizace na uveřejnění účetnictví ke kampani uchazečů. Ředitel Transpareny International David Ondráčka zdůraznil, že zákon kandidátům sice stanovuje povinnost vést účetnictví v plném rozsahu, nicméně upozornil, že důležité informace se veřejnost dozví až po volbách, kdy kandidáti musí zveřejnit účetnictví na svých internetových stránkách.

„My však nevidíme důvod, proč by tak důležité informace neměly být dostupné voličům ještě před samotnou volbou,“ vysvětlil Ondráčka. Upozornil také na význam kvalitního přezkumu zveřejněného účetnictví po volbách, jelikož je otevřenou otázkou, jak detailní podklady kandidáti skutečně odevzdají.

Transparency chce tímto projektem přispět k nastavení vyšší laťky otevřenosti nejen prezidentských, ale i všech dalších politických kampaní. Zároveň se snaží na praktických příkladech poukázat na konkrétní nedostatky zákonných pravidel pro financování stran a kampaní a pomoci je nastavit výrazně lépe.

Proto se po historicky prvních prezidentských volbách zaměří na zhodnocení proběhlé kampaně, jejího financování a adekvátnosti přijatého prováděcího zákona. TI realizuje projekt společně s občanským sdružením Naši politici. Velký díl práce na něm odvádí také studenti Fakulty mezinárodních vztahů VŠE Praha.