Máte dva klíčové úkoly, vzkazují novému ministru dopravy ekologové
Vratislav DostálEkologové vyzývají nově jmenovaného ministra dopravy Pavla Dobeše, aby se zaměřil na stanovení priorit ve výstavbě silnic a železnic a aby připravil rozšíření mýtného na silnice druhých a třetích tříd.
Ekologické organizace vyzývají nově jmenovaného ministra dopravy Pavla Dobeše, aby se ve svém úřadu zaměřil na dva zásadní úkoly: stanovit priority ve výstavbě silnic a železnic a připravit rozšíření mýtného na silnice nižších tříd. Zodpovědnou koncepcí může podle ekologů pozitivně ovlivnit směřování dopravního sektoru na mnoho let dopředu.
Prvním úkolem je vypracování koncepce rozvoje dopravní infrastruktury, která by podle Hnutí DUHA měla odpovídat skutečným potřebám státu, nikoli potřebám některých zájmových skupin.
„Nejdříve je proto nutné porovnat veřejný užitek všech plánovaných dopravních projektů a teprve poté určit pořadí jejich financování,“ myslí si ekologové, kteří žádají, aby byl proces transparentní a s účastí široké veřejnosti.
Nový ministr by se pak podle Hnutí DUHA neměl zaleknout vydírání kamionových dopravců a rozšířit mýtné pro nákladní auta i na silnice prvních, druhých a třetích tříd, aby přes ně řidiči neobjížděli zpoplatněné dálnice a rychlostní silnice.
Podle Aleše Kutáka z Dopravní federace je rozšíření dosud polovičatého systému mýtného pro těžkou nákladní dopravu na silnice 2. a 3. tříd prioritní záležitostí. „Jen tak bude ochráněno zdraví lidí v obcích, sníží se devastace vozovek a posílí motivace k využívání železnice,“ myslí si Kuták.
„Značná část silnic nižších tříd je totiž vedena středem obcí a těžký nákladní provoz na nich bezprostředně negativně ovlivňuje zdraví obyvatel i stav vozovek. Po rozšíření mýtného tímto způsobem volají rovněž kraje a postižené obce,“ upozorňují ekologové. Pavel Dobeš by proto podle nich měl určit pravidla pro rozšíření mýtného a v průhledném výběrovém řízení najít dodavatele celého systému.
„Úkolem Ministerstva dopravy je zajistit, aby se za veřejné peníze stavělo jen to, co je skutečně potřeba. Příprava Dopravních sektorových strategií musí proběhnout tak, že se nejprve vytvoří seznam všech dopravních projektů, ty se následně vyhodnotí z hlediska dopravní a ekonomické efektivity a vlivů na životní prostředí. Teprve na základě toho vznikne objektivní seznam priorit, který bude vycházet ze skutečných veřejných potřeb,“ uvedl pak Martin Fadrný z Ekologického právního servisu.
A podle Pavla Přibyla z Hnutí DUHA Česká republika rozestavěla spoustu projektů a počítá, že je částečně zaplatí z evropských peněz. Avšak kvůli nedostatečné legislativě a de facto neexistujícímu stanovení priorit či problémům ve výběrových řízení podle něj Evropská komise odmítá některé z nich financovat.
„Hrozí tak nárůst zadlužení státního rozpočtu o další desítky miliard korun. Je to lekce, která ukazuje, že vytvoření přesvědčivého plánu priorit dopravních staveb, který EK požaduje a dodržování pravidel ve vyhlašování tendrů a v dodržování projektových rozpočtů není možné dále odkládat,“ dodal Přibyl.