Brněnští zastánci cyklodopravy protestují proti malé podpoře magistrátu
ČTKPodle aktivistů cyklistická doprava není náročná na prostor, nehlučí, neznečišťuje ovzduší a je moderní. Přesto ji brněnská radnice podle kritiků málo podporuje. Brněnský primátor Roman Onderka z ČSSD ale kritiku odmítá.
Brněnská radnice podle svých kritiků málo podporuje cyklistickou dopravu. Z rozpočtu na ni jsou vyčleněny letos tři miliony korun, tedy méně než 0,5 procenta z kapitoly doprava.
Přitom změny jako vyznačení pruhů pro cyklisty na silnicích či povolení vjezdu do pěší zóny v centru podle zastánců cyklistické dopravy mnoho nestojí. Přesto se nic neděje, uvedli na zasedání zastupitelstva.
Sociálnědemokratický primátor Brna Roman Onderka kritiku odmítl a lidem řekl, že odpovědi na své dotazy dostanou písemně.
Jeden z aktivistů, Jakub Špaček, uvedl, že cyklistická doprava není náročná na prostor, nehlučí, neznečišťuje ovzduší a je moderní. Praktickou politiku města podle něj nelze nazvat podporou.
„Generel cyklodopravy je podrobný návod, jak postupovat, a máte ho k dispozici od minulého roku. Jestliže se uskutečnila jen opatření na Mendlově náměstí, je evidentní, že se tento materiál příliš nepoužívá," uvedl Špaček.
Ptal se, kdy přijdou na řadu další ulice, například Úvoz, Kounicova a Lidická. Ve stejné chvíli demonstranti na zastupitelstvu ukazovali transparenty, že „Po generelu se jezdit nedá". Kritiku si pak od lidí vyslechl zejména primátorův náměstek Robert Kotzian z ODS. Avšak nereagoval na ni.
Další z přítomných, Josef Patočka, připomněl, že podporu cyklistické dopravě slibovaly před volbami obě koaliční strany, tedy jak sociální, tak občanští demokraté. Že podpora není složitá, cyklisté chtěli ukázat tím, když v úterý ráno namalovali cyklistický pruh ve Veselé ulici. „Jednoduchá řešení křídou jsou úsměvná," glosoval to Onderka.
Primátor argumentoval tím, že v tomto volebním období se pro cyklistickou dopravu dělá stejně jako v minulém volebním období. Tehdy v koalici zasedali zelení. „Cyklodoprava v Brně je tak velkou popelkou, že argument, že to teď není horší, naprosto neobstojí," reagoval na to Vladimír Zavřel, který se změny příznivé pro cyklisty snaží prosadit do chystaného územního plánu. Pod svou námitku získal podpisy 500 lidí.
Diskusi na zastupitelstvu předcházel krátký střet před radnicí. Lidé z iniciativy Cykloguerilla zaparkovali svá kola na místech vyhrazených zastupitelům, aby dali najevo, že v Brně není kde kolo zaparkovat.
Většina zastupitelů nechala vůz jinde a k radnici přišli pěšky. Před radnicí se však snažil zaparkovat zastupitel Miloslav Humpolíček z ČSSD. Podle účastníků happeningu se choval agresivně a do lidí stojících na parkovišti najížděl. Zastupitel to ale odmítl.
Odklidil prý pouze jedno kolo, aby tam mohl svůj vůz postavit, a když na místo najížděl, seběhli se dle jeho slov lidé a začali auto tlačit zpět. „Podívejte se na mé vozidlo, jak jste ho poškrábali. Dávám trestní oznámení na vás pro poškození," uvedl.
Z hloučku účastníků na něj pak kdosi zvolal, že lže.