Na Vysočině bude zrušeno 213 autobusových spojů

ČTK

Na Vysočině bude v polovině června zrušeno 213 regionálních autobusových spojů s největšími ztrátami. Kraj už na ně nechce doplácet. U regionálních vlaků na Vysočině se s červnovou změnou jízdního řádu rušení nechystá.

Na Vysočině bude v polovině června zrušeno 213 regionálních autobusových spojů s největšími ztrátami. Tento krok vyplynul z prověrky autobusů, jejichž tržby neodpovídají ani desetině vynaložených nákladů, řekl v pátek novinářům hejtmanův náměstek Libor Joukl. U regionálních vlaků Českých drah na Vysočině se s červnovou změnou jízdního řádu změny nechystají.

Když chcete pochopit, co se děje v domácí politice, stačí číst Deník Referendum. Podpořte nás!
×

Návrh na zrušení přibližně pěti procent autobusových spojů zařazených do základní dopravní obslužnosti projednali krajští radní již počátkem března. Dnes zasedala dopravní komise kraje. Joukl předpokládá, že objem rušených spojů se už nejspíš měnit nebude. „Změna musí být s dopravci projednána minimálně třicet dní předem," vysvětlil.

Do základní dopravní obslužnosti kraje patří spoje, jimiž lidé jezdí do škol, do práce i k lékaři. Autobusy měly za letošní rok najet až 15,9 milionu kilometrů. Kraj má na úhradu jejich ztrát připravených přes 280 milionů korun.

Vyřazením 213 spojů ušetří za druhé pololetí pět milionů. „Průměrná tržba u rušených autobusů je 0,76 Kč na jeden kilometr při nákladech 30 Kč," poznamenal Joukl.

Podle náměstka ale kraj neruší spoje jen kvůli úsporám, ale i kvůli tomu, aby po kraji nejezdily autobusy, které nikoho nevozí. Další větší snižování počtu autobusů teď náměstek nepředpokládá. Podle něj by k tomu mohlo dojít v případě, kdyby kraj kvůli ekonomickému vývoji musel výrazně šetřit.

Krajská prověrka autobusů se konala od minulého roku. Týkala se zhruba 1143 spojů, u nichž se tržby většinou nedostaly ani na tři koruny za kilometr, tedy na částku odpovídající desetině vynaložených nákladů.

S obcemi kraj nakonec jednal o 260 spojích s nejnižšími počty cestujících. Některé spoje pomohly udržet námitky samospráv, u několika dalších se kraj dohodl s obcemi na společném financování.

Kraje hradí ztráty také u regionálních vlaků. Vysočina u nich letos plánuje výdaje kolem 260 milionů. Nejztrátovější vlakové spoje už podle náměstka byly v minulých letech zrušeny.

    Diskuse