Ideály a možnosti politiky ČR v rámci izraelsko-palestinského konflitktu

Daniel Veselý

Soustavný kritik izraelské politiky Daniel Veselý je znám především útočnými komentáři, do naší debaty o české zahraniční politice však přispěl analytickou esejí. Stať o vývoji česko-izraelských vztahů doplňuje doporučeními jejich žádoucích, a přitom realistických úprav.

Česká republika patří k zemím, jež mají — oficiálně řečeno — tradičně velké pochopení pro postavení státu Izrael a jeho zájmy. V praxi to znamená, že se ČR ve většině sporných otázek izraelsko-paletinského konfliktu staví na izraelskou stranu, a to jak rétoricky, tak i konkrétními politickými kroky.

Tato zásada je konstantou české zahraniční politiky po celou dobu od vzniku samostatného státu v lednu 1993 a i dnes málo nasvědčuje tomu, že by měla doznat výraznější úpravy.

Ani nedávno uniklá pracovní verze nové koncepce zahraniční politiky ČR vypracovaná dle zadání současného ministra zahraničí Lubomíra Zaorálka a jeho prvního náměstka Petra Druláka nereviduje tradiční z části neformální závazek, totiž udržovat s Izraelem jakési strategicko-civilizační partnerství. Jak uvedl Drulák v rozhovoru pro DR, jeho množnosti mají být jen „lépe identifikovány“ a „naplňovány“.

Nová koncepce dále počítá s řešením izraelsko-palestinského konfliktu spočívajícím ve vzniku samostatného palestinského státu a zároveň v zajištění bezpečnostních zájmů Izraele. Tyto kroky míní ČR provádět v těsnější spolupráci s Evropskou unií.

Petr Drulák ve zmíněném interview též prohlásil, že Izraelce česká diplomacie vnímá jako součást západní demokratické rodiny, a proto standart, který na ně hodlá v budoucnu aplikovat, bude tvrdší než u nedemokratických režimů. A uvedl také, že si „nedokáže představit“, že by ČR hlasovala v příslušných otázkách v rozporu se všemi ostatními členy EU, jak se stalo v listopadu 2012.

To vše je podle mě stále málo, a to i s přihlédnutím k možnostem, jež ČR v zahraniční politice realisticky vzato má. Ale o tom až za chvíli.

Český premiér Bohuslav Sobotka s izraelským protěškem Benjaminem Netanjahuem. Foto archiv MZV

V rámci naznačené a v zásadě po celou dobu existence ČR stejné linie zahraniční politiky ve vztahu k Izraeli lze rozlišit několik různých etap, v nichž byla česká proizraelská pozice různým způsobem naplňována. Významnou roli zde přitom sehrály i jednotlivé osobnosti: prezidenti, ministři zahraničí, angažovaní politikové.

Než přikročíme k přiblížení oněch etap a vlivu příslušných osobností, jakož i eventuálních úprav politiky, ke kterým by ČR mohla a měla přistoupit, patří se ovšem ještě nakrátko zastavit u historických a mentálně-civilizačních kořenů oné česko-izraelské blízkosti.

Civilizační blízkost a falešné analogie

Obecně známy jsou dnes sympatie, jež měli k sionistickému kolonizačnímu projektu T. G. Masaryk, jeho syn Jan i řada prvorepublikových politiků. Ví se též, že českoslovenští stalinisté poskytli státu Izrael zásadní vojenskou pomoc na konci 40. let, tedy v době, kdy zápasil o holou existenci. Zajímavé je ale, v jaké míře a s jakou intenzitou se tyto sympatie a jejich zhmotnění objevily znovu po roce 1989, tedy po čtyřiceti letech, během nichž minulý režim pracoval na jejich systematické neutralizaci.

V předsudky poněkud zamlžené optice tu máme opět i u čelních politiků civilizační solidaritu s čímsi nám blízkým a povědomým proti něčemu a priori nepřátelskému. Často sklouzáváme k mylným vývodům — například přirovnáváme situaci „obležení“ Izraele k předválečným a válečným poměrům v Sudetech a poválečnému odsunu Němců. Rádi přehlížíme i násilí páchané našimi bližními na anticivilizačních Arabech, jimž přisuzujeme — opět mylně — vlčí náturu, téměř nadpřirozenou fyzickou sílu a v jejich povaze zarytý pud smést všechny Židy do moře.

Sympatie k sionistickému projektu u politiků i obyčejných lidí mohou též pramenit z jakéhosi tísnivého pocitu viny; jak otřesně bylo v křesťanské Evropě s Židy nakládáno po celá staletí: jejich ghettoizace, periodické pogromy, dokonce i křížová výprava. Netřeba rozsáhle připomínat běsy holocaustu, v němž kruté represe proti Židům vykulminovaly v nasládlém dýmu plynových komor.

A jistou úlohu může hrát i celkové odmítání „všeho“ z minulého režimu. Poté, co se ukázalo, že židovský stát nemíní vstoupit do Moskvou vykolíkovaného „tábora míru“, jak se ostatně dalo předpokládat, neboť projevy jeho prenatální fáze a posléze existence de facto kopírovaly ideologický mustr západních zemí, československá politika po čtyři dekády projevovala sympatie k jeho arabským sousedům a později k jím okupované domorodé populaci a jejich úsilí bojovat proti dalšímu kolonialistickému projektu na Blízkém východě. Během tohoto období místy probublával tlumený antisemitismus, občas maskovaný jako legitimní antisionismus; vynořoval se a zase mizel: vyvěral na povrch hlavně v 50. letech, později v menší intenzitě v 70. letech.

S nástupem polistopadové éry naopak došlo nejen k signifikantnímu zpřetrhání vazeb, které komunistické Československo navázalo a udržovalo s arabskými partnery, a od roku 1988, kdy uznalo existenci státu Palestina, i oficiálně s palestinskými představiteli, ale též k návratu k onomu „civilizačnímu spojenectví“ mezi Izraelem a novou ČSFR, resp. ČR.

×
Diskuse
January 1, 2015 v 13.19
Evropští poslanci v Gaze
Příspěvek Daniela Veselého k blízkovýchodní politice považuji za vynikající a velmi mne mrzí že podobných přístupů je u nás méně než šafránu. K textu jen malé upřesnění. Na jaře 2009, tedy v době českého předsednictví EU, jsme neodvezli do Gazy a okolí "propalestinsky orientované poslance Evropského parlamentu", ale poprvé se nám podařilo dát dohromady delegace poslanců z 21 národních parlamentů členských států EU. A mnozí nebyli vůbec propalestinsky orientovaní. Naopak. Předseda polského Senátu se nesmírně rozzlobil když pochopil, že na naplánované schůzce s poslanci gazanského parlamentu budou i poslanci zvolení za Hamas, ne en za Fatah a další strany. Jako tehdejší poradce předsedy PSP ČR Vlčka jsem vyzval všechny národní parlamenty,aby delegovali poslance, kteří by chtěli jednat s gazanskými poslanci ze všech stran a poprvé na společné schůzce,což se předtím nikdy nepodařilo neb třeba poslanci Hamasu odmítali sedět na stejné jednání s poslanci Fatahu. Společnou schůzku mi pomohli připravit zástupci OSN v Gaze. Nešlo tedy o nějaké naše separátní jednání s Hamasem. Na jednání se nám podařilo získat od poslanců Hamasu jednoznačnou podporu pro dvoustátní řešení a pro hranice z roku 1967 s mírnými modifikacemi. To jsem považoval za úspěch, stejně jako řada ostatních poslanců z EU zemí, kteří se jednání zúčastnili (část vedená polskou delegací a předsedou Vlčkem se na poslední chvíli odmítla zúčastnit). Pouze v České republice byla schůzka po našem návratu do Evropy kritizována a odmítnuta a já jsem ztratil práci, kterou jsem od té doby již nezískal. Odkazuji i na mou esej "Může se v ČR prosazovat levicová zahraniční politika?" DR 28.12.2014