Žlutý baron dostal pokutu. Autoři podají žalobu

Úřad pro dohled nad financováním politických stran udělil pokutu spolku Svoboda projevu, který organizoval turné autorů knihy Žlutý baron, redaktorů DR Patočky a Vlasaté. Autoři to pokládají za útok na novinářskou profesi a podají žalobu.

(red)

23.11.2017 16:12

Aktualizováno: 19:25

23270317_1093086530827990_435063009427711466_o

Z rozhodnutí úřadu bude mít radost hlavně jeden člověk. Foto FB AB

Související

Právní zástupce autorů Žlutého barona advokát Antonín Továrek dnes obdržel od Úřadu pro dohled nad financováním politických stran rozhodnutí, kterým se uděluje spolku Svoboda projevu pokuta za propagaci knihy Žlutý baron. Spolek Svoboda projevu založili autoři Žlutého barona, redaktoři Deníku Referendum Jakub Patočka a Zuzana Vlasatá, pro organizaci turné, na němž se kniha představovala veřejnosti. Podle Úřadu měla právě propagace knihy naplňovat znaky negativní volební kampaně.

Konkrétně úřad Spolku vytýká inzeráty v denících Bohemia a veřejný výlep plakátů, které zvaly občany na besedy s autory knihy Žlutý baron a na projekci filmu Selský rozum, který vznikl mimo jiné ve spolupráci s jejími autory. Úřad udělil spolku Svoboda projevu pokutu 27 tisíc korun.

„Úřad má za to, že podoba samotné pozvánky (aniž by čtenář musel nutně přečíst inzerovanou knihu, shlédnout film či účastnit se besedy) je v celkovém kontextu způsobilá negativně ovlivnit vnímání Ing. Andreje Babiše, který byl v době volební kampaně celostátním lídrem politického hnutí ANO 2011 pro volby do Poslanecké sněmovny, v očích čtenářů (a potencionálních voličů), a jedná se tedy o sdělení v neprospěch kandidáta kandidujícího politického hnutí,“ píše se ve zdůvodnění verdiktu (hrubka ponechána).

Autoři knihy už dříve označili celé řízení za šikanu. Už samo zahájení řízení označili za bezprecedentní zásah do svobody novinářské práce, k níž samozřejmě patří i právo jakkoli ji šířit a propagovat.

„Je daleko za hranicí špatného vtipu klást novinářům meze v propagaci jejich vlastní práce, zvláště v kontextu toho, že u nás současně vrcholový politik může vydávat celostátní deníky a provozovat celostátní rozhlasovou stanici i televizi, kde jeho zaměstnanci mohou jakkoliv propagovat jeho práci a jakkoliv napadat práci politických oponentů. A také to svědomitě činí: pojednává o tom jedna z kapitol naší knihy,“ napsali autoři knihy v září v reakci na zahájení řízení.

Vzhledem k právní úpravě není možné se proti rozhodnutí Úřadu odvolat, ale je pouze možné ho napadnout žalobou u Krajského správního soudu v Brně. Autoři žalobu podají v nejkratším možném termínu v dohodě se svým právním zástupcem.

Ohrožení novinářské svobody
Samo zahájení řízení před úřadem vyvolalo řadu odmítavých reakcí. Proti řízení se vyslovil Syndikát novinářů či Nadační fond na podporu Nezávislé žurnalistiky.

„Jedním slovem je to skandál. Pokud to někdo bude brát jako slabošské rozhodnutí na politickou objednávku, nebudu mu to vyvracet. Podle absurdní logiky úřadu, by se do nákladů na kampaň muselo zahrnout každé jedno vydání obou deníků Mafra, které jako stranický tisk podporovaly inženýra Andreje Babiše, pokud se v rámci propagace současně rozdávají zdarma na veřejných místech,“ uvedl k verdiktu šéfredaktor Deníku Referendum Jakub Patočka.

Autoři Deníku Referendum se s žádostí o podporu obrátí na zahraniční instituce. „Včera jsem se vrátila z Globální konference investigativních novinářů v Johannesburgu, kam jsem se dostala právě na základě své práce na Žlutém baronovi. Lidé, novináři a instituce po celém světě pozvedají obočí nad rozmachem Andreje Babiše v České republice – v té zemi, která je brána ještě stále za vzor transformace po minulém režimu. Náš případ je bude zajímat,“ okomentovala verdikt úřadu Zuzana Vlasatá.

„Důležité je, že v té věci nejde zdaleka jenom o nás. Jedná se o útok státní moci na svobodu médií. Jsme připravení, bude-li to nutné, s věcí jít až k Ústavnímu soudu. Jedná se o svobodu novinářské profese,“ doplnil Patočka.

Už v prohlášení po zahájení řízení oba autoři napsali: „Prohlašujeme, že samo zahájení řízení o přestupku s námi považujeme za vážné institucionální selhání České republiky. Situaci bereme tak, že nás náš stát šikanuje za naši práci. Případný verdikt rozhodující o našem údajném přestupku nebudeme respektovat. Budeme se hájit všemi právními prostředky a dovolávat se mezinárodní solidarity. Pokládáme za skandální, že v České republice působí úřad, který může takto zasahovat do svobodné novinářské práce.“

Zástupce autorů knihy advokát Antonín Továrek uvedl: „Rozhodnutí Úřadu považuji za nesprávné. Rozhodnutí pomíjí skutečnost, že předmětem inzerce není propagace, ani kritika strany či kandidáta. Úřadem napadaná inzerce prezentuje knihu Žlutý Baron, film Selský rozum a turné,na kterém byly kniha a film představovány. Propagace díla, jak inzercí, tak formou autogramiád a osobní prezentace, je běžnou, obvyklou a mnohdy nezbytnou součástí prodejní strategie úspěšného díla. Omezím-li autora v propagaci díla, např. tím, že inzerát propagující dílo budu mylně považovat za součást volební kampaně, omezuji svobodnou soutěž na knižním trhu a s ohledem na závažný obsah díla i svobodu novinářské práce. Takovou regulaci považuji v demokratickém zřízení za nepřípustnou."

Babišova pomsta za Žlutého barona
Jedná se o jeden z řady pokusů o represi vedenou proti autorům knihy Žlutý baron. Již v červnu strávili oba autoři knihy Jakub Patočka a Zuzana Vlasatá několik hodin na policii kvůli trestnímu oznámení, které podala Vodňanská drůbež a. s., součást holdingu Agrofert kvůli kapitole knihy, jež popisuje otřesné pracovní podmínky v podniku.

Česká televize posléze odmítla před volbami odvysílat dokumentární film Víta Janečka a Zuzany Piussi Selský rozum, který z knihy Žlutý baron vychází a který Česká televize koprodukovala. Režisér Vít Janeček následně za velmi podivných okolností přišel o místo na FAMU. Film v návaznosti na podivné rozhodnutí České televize vidělo na YouTube několik set tisíc lidí, ačkoli ho ČT soustavně mazala.

V posledních dnech navíc Babišova média rozpoutala očerňovací kampaň proti Deníku Referendum, v níž se snaží vyfabulovanými konstrukcemi zpochybňovat financování novin. Manipulativních článků ve svých médií pak lidé Andreje Babiše využívají k útokům v sociálních sítích vedených z jeho profilů.

Autoři Žlutého barona naopak zvažují, že se budou sami před Babišovými výpady bránit soudní cestou. „V každém případě hodláme pokračovat v práci, která ukazuje, že Babiš nepřišel nic zachraňovat, ale že je to extrakční kapitalista nejhoršího typu, který svou obrovskou politickou, ekonomickou a mediální mocí existenčně ohrožuje českou demokracii,“ uvedl šéfredaktor DR Patočka. „Je to nepříjemné, protože nás to zdržuje od práce, ale rozhodně se nenecháme zastrašit,“ doplňuje ho vedoucí reportážního oddělení Zuzana Vlasatá.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.