O (ne)smyslu testování

Jiří Karen

Jak lze měřit něco tak komplexního, jako je kvalita vzdělávání? Standardizované testy nejsou tou správnou cestou, upozorňuje Jiří Karen.

Nedávno zveřejněné výsledky českých žáků v mezinárodních testech TIMISS (Trends In International Mathematics And Science Study) otevírají otázku po smyslu podobného testování. Dá se měřit kvalita vzdělávání na základě standardizovaných testů? Co přesně se hodnotí a proč?

Mezinárodní testování, speciálně testy PISA v režii OECD, ale i jiné, jsou již řadu let terčem ostré a nevybíravé kritiky ze všech stran. Asi nejkomplexnější filipiku proti testům sepsal rakouský filosof Konrad Paul Liessman ve své knize Teorie nevzdělanosti. Problémy spočívají podle kritiků v dominantní formě písemných testů, testy nepřihlížejí k lokálním specifikům jednotlivých zemí (jakou šanci uspět v mezinárodním matematickém testu má například české dítě vyučované Hejného metodou výuky matematiky?), testy jsou nesystematické, mají problematickou metodologii, jsou pouze deskriptivní (nedokážou dohlédnout příčin) a v první řadě realizují a prosazují neoliberální ideologii.

Testování je podle některých největším nepřítelem opravdové vzdělanosti. Foto archiv DR
×
Diskuse
August 15, 2017 v 10.59
Doporučuji k tématu shlédnout video
Last week tonight (John Oliver, HBO) z roku 2015:
https://videacesky.cz/video/standardizovane-testy
MP
August 15, 2017 v 14.33
Nemíchal bych jablka a hrušky
Testy PISA a TIMISS mají svůj jasný smysl.Poskytují hrubé a neinterpretované srovnání toho, jak žáci v řadě zem zvládají určité úlohy. Nic víc, ale ono to není zase tak málo. Kdyby se bral vážně varovný pokles českých žáků v matematické části PISA a jeho tehdejší interpretace pro národní situaci, měly bychom nejpozději koncem devadesátých let oporu pro řešení maléru, který dnes už nemůže asi přehlédnout nikdo.

PISA není určena k informacím o jednotlivých žácích a školách, neovlivňuje tudíž praxi výuky -- např. čtenářské dovednosti českých žáků podle PISA dlouhodobě kulhaly, protože testové baterie byly napsány podle v anglosaských zemí obvyklé formule: Po přečtení věty odpovězte, zda platí..., nikoho ale nenapadlo kvůli zlepšení výsledků tuto formuli vnucovat do domácí výuky. Vnikla tam až s nezvládnutou novou maturitou.

Něco jiného jsou testy maturitní, testy při přijímacích řízeních na žádané vysoké školy atd. -- ty od počátku vytvářejí tlak na to, aby se učilo, jak uspět v testování. U nás se to nejmasivněji projevuje v těch ... (laskavý čtenář, nechť si dosadí) produkovaných CERMATEM.

Ale přece jen -- ono nic škole nebrání, aby ve školní části maturity zadala tu esej se čtyřhodinovou dotací. Jistě vhodné na gymnasiu, nejspíše nevhodné na učebním oboru s maturitou. A nic škole nebrání, aby známkovala v prvé řadě podle té eseje. Jen předtím žák vyplní test, který by pro studenta gymnasia měl být banální ( a on banální také je, jen díky CERMATu zároveň zcela zhovadilý).