Chci přispět X

Mafra má zájem o Bauer Media. Kampaně hnutí ANO posílí, míní mediální experti

Mediální dům Mafra ze svěřeneckého fondu Andreje Babiše zřejmě brzy dokončí nákup vydavatelství Bauer Media, pod které spadá až třetina domácích volnočasových časopisů. Mediální experti varují před vlastnickou koncentrací médií.

(rk)

26.07.2018 12:34

Mafra_mediar

Tituly Bauer Media má podle serveru Echo24 vést dosavadní šéf strategie mediální skupiny Mafra František Nachtigall. Foto mediar.cz

Související

Vydavatelství Bauer Media, pod které spadají časopisy Cosmopolitan, Chvilka pro tebe nebo Rytmus života, zřejmě brzy změní majitele. Podle informací Hospodářských novin jej hodlá koupit mediální skupina Mafra, jež je coby součást holdingu Agrofert ve svěřeneckém fondu premiéra Andreje Babiše (ANO). Hospodářské noviny odhadují, že cena za prodej by se měla pohybovat kolem jedné miliardy korun.

Podle mediálních analytiků předseda vlády tímto krokem upevní svou pozici na trhu a zvýší efektivitu kampaní politického hnutí ANO. Někteří redaktoři společnosti Bauer Media zvažují podání výpovědi.

Jaromír Volek, mediální expert z Masarykovy univerzity, říká, že zájem Mafry o koupi společnosti Bauer Média je pochopitelný, jelikož portfoliu Mafry dosud chybí jen dvě věci – plnoformátová celoplošná televize a právě segment volnočasových časopisů.

„Bauer media měsíčně zasahují více než pět milionů čtenářů, kteří do značné míry sdílejí pravý i levý konzumní střed, tedy hodnoty, které ANO prodává v kampaních. Akvizice posiluje efektivitu komunikace hnutí s potenciálními voliči v nepolitickém tržním segmentu. Nápadná konzumní přitažlivost časopisů bude nenápadně posilovat efektivitu volebních kampaní ANO,“ řekl Deníku Referendum Jaromír Volek.

Sociolog médií z univerzity v Loughborough Václav Štětka k tomu dodává, že společnost Bauer Media je na rozdíl od řady jiných domácích vydavatelství dlouhodobě zisková. Portál Media Guru před časem zveřejnil, že jen v loňském roce činil čistý zisk vydavatelského domu sto dvaapadesát milionů korun.

„Agrofert byl vždy připraven dále rozšiřovat své mediální portfolio, pokud k tomu dostane příležitost. O nákup titulů Bauer Media měl podle kuloárních informací zájem už před třemi lety, tehdy ale u německých vlastníků neuspěl. Dnes je rodina Bauerů ochotná o prodeji jednat, protože přeskupuje své zahraniční aktivity,“ řekl Deníku Referendum Václav Štětka.

Česká mediální krajina a antimonopolní úřad
Podle obou oslovených mediálních expertů je nákup vydavatelského domu Bauer Media součástí trendu posledních let, kdy se vlastnictví médií koncentruje v rukou několika málo silných hráčů a Mafra v případě dokončení nákupu získá pozici jasného lídra na domácím trhu.

„Je zřejmé, že množství dominantních hráčů na trhu se stále zužuje a posilují především ti, za kterými stojí silné finanční skupiny či oligarchové. Ti si mohou dovolit investovat i v době, která je pro mediální společnosti velmi nejistá. Vysoká vlastnická koncentrace vzbuzuje oprávněné obavy o mediální pluralitu v České republice, což ostatně kritizuje řada mezinárodních organizací. V případě Mafry je problematické propojení s politickou mocí Andreje Babiše, bez ohledu na to, že je formálně ve svěřeneckém fondu,“ řekl Václav Štětka.

Prodej by podle Štětky mohl ještě zablokovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže. „Avšak na základě jeho minulých rozhodnutí není příliš realistické se domnívat, že tuto fůzi zarazí,“ dodal Štětka. Jaromír Volek se proto domnívá, že nyní vzroste význam a odpovědnost institucí, jako je například Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

„V tomto ohledu je třeba pozorně sledovat případné personální změny v těchto institucích státní byrokracie. Na prodej jsou totiž další a silnější média a nákup Bauer Médií zřejmě povede k dalším nákupům slabších skupin, respektive k další koncentraci mediálního vlastnictví,“ doplnil Jaromír Volek.

Odchody redaktorů
Podle informací Deníku Referendum již několik redaktorů lifestylových časopisů spadajících pod Bauer Media deklarovalo, že v případě potvrzení prodeje odejdou pracovat jinam. Jedna z redaktorek, která si přála zůstat v anonymitě, Deníku Referendum sdělila, že se obává postupného zavádění cenzurních praktik.

„Pracovat pro Babiše je pro mě stejně nemyslitelné, jako být zaměstnána například ve firmě Vojtěcha Filipa, Institutu Václava Klause nebo v e-shopu SPD. Obávám se samozřejmě plíživé cenzury, jelikož Babiš si jistě na posty vydavatelů a pravděpodobně i šéfredaktorů nasadí své lidi. A pokud ne, zavládne tu atmosféra autocenzury. A to je prostředí, ve kterém pracovat nemůžu ani nechci,“ řekla redaktorka.

Skupina Bauer Media prodá ročně více časopisů než jakýkoliv mediální dům. Za loňský rok to bylo devětačtyřicet milionů výtisků. Vydavatelství v České republice vydává okolo třiceti magazínů. Kromě již zmíněných se dále jedná o Pestrý svět, Žena a život či televizní programy a křížovkářské magazíny. Nad to provozuje internetové servery JenProZeny.cz, JenProMuze.cz, JenProHolky.cz, Dolcevita.cz nebo Televize.cz.

V portfoliu Mafry by tak tyto časopisy doplnily například deníky Mladá Fronta DNES, Lidové noviny, Metro nebo Rádio Impuls. Po připravované koupi zůstane posledním zahraničním mediálním vydavatelstvím v České republice Burda Praha vlastněná německou skupinou Hubert Burda Media, které patří především módní a opět lifestylové časopisy ELLE, Marianne, Apetit, Marie Claire, JOY, Svět ženy anebo Katka. Podle zákulisních informací má však o její nákup největší zájem Penta, kterou vlastní podnikatel Marek Dospiva.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.