Mediální rada: TV Barrandov podporuje Babiše

Televize Barrandov nedodržuje pravidla pro poměrné zastoupení politických stran ve vysílání. V sedmi dílech Duelu Jaromíra Soukupa, které Rada sledovala, vždy vystupovali politici ANO. Tím televize porušila zásady vyváženosti a objektivity.

(mrz)

03.10.2017 21:32

Crop-206935-duel-special_960x540

Řídí televizi, moderuje v ní politickou debatu, hosty zve podle výsledků průzkumů vlastní agentury. Jaromír Soukup - muž ve střetu zájmů, i kdyby politika neexistovala. Repro TV Barrandov

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (RRTV) upozornila TV Barrandov na nekorektní výběr hostů v pořadu Duel Jaromíra Soukupa. V sedmi dílech od 11. května do 22. června pokaždé dostal prostor zástupce politického hnutí ANO. Sociální demokraté se ve vysílání objevili třikrát, občanští demokraté dvakrát a komunista a zástupce Starostů a nezávislých jedenkrát.

RRTV na výběr hostů TV Barrandov upozornila již na konci července a vyzvala ji, aby vysvětlila, na základě čeho jsou zváni hosté do Soukupova pořadu. Odpověď ze strany TV Barrandov však radě nestačila.

„Zástupci politického hnutí ANO byli přítomni ve všech odvysílaných dílech pořadu. Tím se provozovatel dopustil porušení povinnosti zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí,“ píše v tiskové zprávě RRTV.

Na rozhodnutí RRTV reagoval Jaromír Soukup, jenž vede pořad Duel Jaromíra Soukupa a je zároveň předsedou představenstva firmy, která TV Barrandov vlastní: „Vždy vycházíme z výsledků předvolebních průzkumů, které pro nás realizuje agentura MÉDEA RESEARCH [vlastněná týmž Jaromírem Soukupem, pozn. red.], která splňuje všechny mezinárodní standardy kladené na marketingové výzkumné agentury.“

Pokud se v budoucnu bude Soukupova televize chovat znovu stejným způsobem, může ji RRTV udělit pokutu v rozmezí pět tisíc až dva a půl milionu korun. Prozatím RRTV uložila TV Barrandov sedmidenní lhůtu k nápravě. To de facto znamená, že týden poté se televize nemůže bez sankce znovu dopustit stejného prohřešku.

Železný kruh oligarchické moci
Podle sociologa médií Jaromíra Volka upřednostňuje TV Barrandov politické hnutí ANO ze dvou důvodů. „První a méně důležitý má ekonomickou rovinu. Andrej Babiš zvyšuje nejen rating diskusí, ale především povyšuje jejich kredit na vyšší ligu. Podobně jako prezident Zeman, který těmto pořadům činí ve čtvrtek předskokana. Ve čtvrtečním prime time tak vidíme na Barrandově dvouhodinový proud vysílání, jenž etabluje opakovaně silný názorový soulad mezi třemi vlivnými reprezentanty ekonomické, politické a mediální oligarchie,“ vysvětlil Deníku Referendum Jaromír Volek.

„Zeman potřebuje Barrandov ve své „nekampani“ podobně jako voliče Andreje Babiše, kteří jistě zvýšili sledovanost TV Barrandov, když se tam vyskytuje jejich idol. Pro Barrandov jde o výhodnou situaci, která k této pětiprocentní stanici přitahuje diváckou pozornost nejen Babišových a Zemanových voličů a kompenzuje si tak částečně ušlý zisk, když se nezadařila akvizice části Soukupovy mediální skupiny čínskými investory podporovanými prezidentem. Vidíme zde v modelové podobě železný kruh oligarchické moci,“ doplnil Volek.

Podle Volka lze podobnou analogii protežování jedné politické strany spatřit v polistopadové etapě v předvolebním zpravodajství a publicistice TV NOVA. „V předvolební kampani v roce 1998, kdy ‚splácela‘ daná stanice svůj dluh ODS, respektive Václavu Klausovi za neprokázané obvinění, že disponuje ve Švýcarsku vilou získanou za problematicky nabyté prostředky. Celá kauza skončila mimosoudním vyrovnáním, jehož skutečné znění není dodnes veřejně známo,“ dodal Volek.

Volek přepokládá, že je pravděpodobné, že se nestane nic zásadního, co by znamenalo nezbytnou okamžitou korekci uvedené praxe. K tomu však RRTV nemá nástroje. „Jediná sankce, která může české privátní televize skutečně zasáhnout je neudělení licence. K tomu by ale TV Barrandov musela spáchat mnohem zásadnější porušení zákona. Ostatní sankce jsou směšné. Na obligátní dvou set tisícovou pokutu vydělá Barrandov hravě v jedné reklamní přestávce umístěné do oneman show prezidenta Zemana,“ uzavřel Volek.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.