Multikulturalismus je mrtev! Co po něm?
Ivan ŠtampachIvan Štampach popisuje možnosti vztahů mezi kulturami. Soužití rozličných kultur je faktem naší doby, zároveň je zapotřebí pečlivě pojatá vize takové existence. To je úkolem jednotlivců, politiků i náboženských představitelů.
S tím, že v současném světě žijí lidé, jejichž jazyk je různý, lidé s různým stylem rodinného života, různým vztahem k profesním aktivitám, různě oceňující autoritu nebo občanské svobody — včetně tak zvaných lidských práv třetí generace — se dokážeme srovnat jako s holým faktem.
Počítáme také s tím, že v něm žijí lidé náboženští a nenáboženští, protináboženští, indiferentní i hledající, Židé sekulární, reformní i ortodoxní, křesťané církevní, dogmatičtí, fundamentalističtí, liberální a modernističtí všemožných konfesí od husitů po starobylé východní církve, od mennonitů po římskokatolické Milites Christi (vojáky Kristovy). Je to prostě bohatá mnohost kultur a kulturních odstínů, tedy široká multikulturalita.
Zde nám stačí takové rozlišení a nemusíme tu řešit velikost takových různých prostředí vyjádřenou v odstupňování civilizace - kultura - subkultura. Nemáme tu prostor řešit starý spor humanitních odborníků francouzských, kteří mluví o civilizaci a civilizacích a německých duchovědců, kteří mluví o kultuře a kulturách.
S multikulturalitou má lidstvo bohaté zkušenosti. Kdo si dá jen trochu práce a podívá se na dějiny náboženství, zjistí, že až k dohlédnutelnému počátku dějin (tedy zaznamenané minulosti) koexistují, spolupracují, prolínají se, ale někdy se také sváří a bojují nejen etnika a životní styly, ale i náboženství.
Rozpad i sbližování světa
Je však pravda, že naše doba je jedinečná tím, že se ve velké části světa politicky prosadil volný pohyb lidí a idejí a že dopravní a komunikační technika dostupná velké části lidstva staví donedávna vzdálené kultury do těsné blízkosti. Multikulturalita je stále častějším případem a stále naléhavější výzvou.
K neplánované a okolnostmi uložené multikulturalitě patří i nějakých patnáct milionů přistěhovalců převážně ze zemí s převládajícím islámem, kteří doputovali po II. světové válce, a samozřejmě dnes už částečně jejich dětí a dospělých vnuků.
Byli to muslimové, kteří využili práva volného pohybu po celém území Francie včetně jejích tehdejších „zámořských departementů“. A patří k ní stejně tak Turci pozvaní poválečnými vládami zničeného Německa, kde byl také vzhledem k milionům padlých a zajatých zoufalý nedostatek pracovních sil.
Pád bipolárního světa na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století vyvolal novou přítomnost lidí s odlišným kulturním zázemím. Tradiční země západního bloku a země nově do něj politicky začleněné ztratily významného soupeře a už nepotřebují ukazovat, že i ony dokáží být sociální a přitom zachovat otevřené, demokratické uspořádání. Demokratický sociální stát přestal být pro směrodatné složky společnosti neodkladným úkolem.
Když pane Štampachu francouze charakterizujete jako "přičinlivé francouzské sekulární aktéry výkonnostní a konzumní společnosti" a Francii popíšete jako zemi, kde vše směřuje k obyvatelstvu homogennímu vzdělanostně, názorově i životním stylem,,,,,,,,,,,,,,,,,,
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, člověk by si řekl, že je to strašná, nepestrá, totalitní země, tahle Francie.
Jenže ona není.
Je naopak velmi, velmi pestrá a svobodná.
Taky jsem si nevšiml, že by byl nějaký větší problém s židy, balijskými hinduisty, budhisty, newageisty a dalšími.
Ať zaostřuji jak chci, vidím problém s islámem, s tím divným náboženstvím z pouště, ne s "multikulturalitou".
Mnozí z nich pak prosazují multikulturalismus a otevřené hranice a spílají těm, kteří jejich možnosti nemají do rasistů a xenofobů.