Zrušme romské asistenty!
Filip ŠimečekNepůsobí placení úředníci pomáhající lidem na základě jejich etnicity ve svém důsledku kontraproduktivně? A je vůbec nutné onu etnicitu zdůrazňovat? Proč nemluvit rovnou o boji s chudobou?
Vládní koncepce romské integrace. Integrační projekt romských asistentů. Romští policisté v problémových lokalitách. Jak takové pojmy, které často slýcháme v médiích, působí na majoritní obyvatele sociálně vyloučených lokalit?
Reakce modelového člověka, který je nezaměstnaný, ne příliš vzdělaný, rozvedený či zadlužený a žije v oblasti, kde příliš neexistuje naděje na lepší život, musí být v podstatě dvojí.
Za a) bude předpokládat, že je nějaké skupině plošně pomáháno na základě barvy pleti, ačkoli to není nutné. Na co potřebuje bohatý romský podnikatel nějaké asistenty? To je přece rasismus, může jej napadnout. Za b) se zamyslí — A co ostatní chudí? Ti pomoc nepotřebují? Podobně kdysi během kauzy Přednádraží reagoval jeden bývalý člen ProAltu, s poukazem na svou vlastní sociální nouzi.
Ano, problematika je samozřejmě složitější. Jednotlivé projekty sociální pomoci většinou jasně definují, komu, jak a kdy je pomoc určena. Problém je však s žonglováním se slovy. Pokud se nějaký aktivista zabývá sociální pomocí chudým a media jej označí za romského aktivistu, případ může (a většinou se tak stane) zvýšit rasové napětí.
Nedávno zde na podobné téma psal Ivan Štampach:
http://denikreferendum.cz/clanek/19030-na-rase-zalezi
Liberální demokracie jsou dokonce ochotny (dokud na to mají!) investovat do této "jinakosti", jen aby ty "jiné" včlenily do systému. Žižek nazval kapitolu v jedné své knize, v níž se dotýká tohoto problému, "Začleň mě vyčleněním".
Tváříme se pak, že Romové nemají práci, protože jsou Romové. A že je třeba je začlenit.
Jenomže tak to vůbec není! Romové opravdu nemají práci (a ještě spousta dalších lidí nemá práci), ale ne proto, že jsou Romové nebo že jsou takoví či makoví. Ale protože je kapitalismus!
Tady se dostávají ochránci "jinakosti" do naprosto stejného omylu jako odpůrci "nepřizpůsobivých", kteří je naopak neustále honí do práce. Prostě oba tábory si zastírají, že práce není a nebude, dokud nezačneme pracovat na změně ekonomického systému.
Podtrhla bych naopak následující slova ve jmenovaném textu Ivana Štampacha: "vyhlídky nejsou valné, dokud člověk není subjektem své práce." To platí nejen pro Romy, ale pro nás pro všechny.
Soudím, že k tomu, abychom věděli jak nějaké pojmy na lidi působí, bychom se jich museli zeptat. Podobaji se modeloví lidé těm skutečným?Je etnicita opravdu lhostejná? Lze problémy vydefinovat z existence?
Paní Hájkové: Nezaměstnaní Romové si mají počkat až skončí kapitalismus?
Je to velmi pohodlná a politicky snadno prosaditelná myšlenka a zdá se i současný ministr pro lidská práva Jiří Dienstbier naskočil na tuto rovinu argumentů.
Klasickým příkladem je Rom který má zvláštní školu a pracuje jako popelář. Náklady na jeho vzdělání a další věci byly minimální, ale z jeho daní se přispívá na vzdělání bohatších a na dopravní infrastrukturu pro nejbohatší...
Přispívá těžkou, špinavou a ubíjející prací. A ten, komu to nestačí, aby si ho vážil, ten nestojí za to, abych kvůli němu manipuloval statistiky. Taky by to bylo zbytečné, nepřesvědčil bych ho--ví, že Cikán je vždycky nemakačenko a lehkoživka na cizí účet, protože to chce vědět; a argumenty, statistiky, ba i očividné příklady odbyde jako obzvláště záludné pokusy oklamat ho.