Babišův střet zájmů v kontextu: ČR může vracet Unii desítky miliard korun

Jakub Patočka, Zuzana Vlasatá

Dokument svědčící o tom, že se Evropská unie zabývá Babišovým konfliktem zájmů, se podařilo získat britskému deníku The Guardian. Vyplývá z ní, že Evropská unie bude po České republice zřejmě vymáhat dotace vyplacené Agrofertu.

Evropská komise dospěla k názoru, který kritici Andreje Babiše zastávají po celé jeho vládní angažmá: český premiér je v hrubém střetu zájmů. Navíc navzdory českému i evropskému právu zůstává po celou dobu de facto vlastníkem Agrofertu. Podle uniklého dokumentu, do nějž měla možnost nahlédnout bruselská zpravodajka Guardianu Jennifer Rankinová a posléze další, i čeští novináři, lze Babišovu situaci kvalifikovat jako střet zájmů, protože „politici by neměli mít prospěch z evropských fondů, na jejichž rozdělování dohlížejí“.

Řízení, které je v chodu v důsledku aktivit české Pirátské strany a Tranpsarency International, může mít pro České republiku zásadní důsledky. „Daňoví poplatníci v České republice mohou být vyzváni k zaplacení 82 milionů eur, které obdržel Agrofert z evropských fondů v roce 2018.“

Ale to nemusí být zdaleka vše. Evropská komise podrobuje přezkumu všechny dotace, které obdržela skupina Agrofert od roku 2013, což je rok Babišova vstupu do vlády. Finální účet vystavený České republice tak může být v řádu vyšších stovek milionů eur, jinak řečeno desítek miliard korun.

Právní servis Evropské komise vydal stanovisko, z nějž Guardian také cituje. Píše se v něm, že „nestranný a objektivní výkon funkce ministerského předsedy ve vztahu ke správě Evropských fondů ekonomického rozvoje... je kompromitován“. Zpráva také naznačuje, že konflikt zájmů se nemusí týkat jen Babiše, ale politického hnutí ANO jako celku: „[vedle] přímých ekonomických zájmů pana Babiše, jsou tu ještě další okolnosti, jež mohou být stejně tak posuzovány jako střet zájmů“.

Podle zprávy Guardianu se právníci Evropské komise zatím zabývali pouze otázkou, zda je Babiš ve střetu zájmů pouze ve vztahu k jedné kategorii evropských fondů. Ale právní názor Evropské komise naznačuje, že může Babišův Agrofert pokládat za nezpůsobilý přijímat evropské dotace od jeho vstupu do vlády v roli ministra financí v roce 2013.

Dokument, který dostal k dispozici také OLAF, Evropský úřad pro boj proti podvodům, dospívá k závěru, že vyplacené dotace „bude nutno podrobit finančním opravám“, jinak řečeno vrátit. Andrej Babiš na dotaz Guardianu zopakoval své stanovisko, že „jsou to lži“ a obvinil Transparency International, že „šíří nesmysly“. Mluvčí české vlády se pro Guardian nevyjádřil.

Zprávu z Guardianu převzala většina českých médií. Zatímco nezávislá média jako Hospodářské noviny nebo Aktuálně zdůrazňují, že Česká republika může vracet miliardy, Babišovy noviny v obou případech — Lidové noviny i Mladá fronta Dnes — už v titulku zdůrazňují, že jejich majitel označil názor právníků Evropské komise za „lži“.

Mafra funguje spolehlivě, dál píše Babišovu pravdu. Repro DR

Kolem Babiše a Agrofertu se už delší čas stahuje evropská smyčka

Evropské instituce řeší Babišův střet zájmů už delší čas. Předsedkyně výboru Rozpočtové kontroly Evropského Parlamentu Ingeborg Grässleová (zvolena za CDU, členka klubu Evropské strany lidové) je o Babišově nepřípustném střetu zájmů přesvědčena dlouhodobě, upozorňuje na něj od roku 2014.

Andrej Babiš poslankyni pokládanou za europarlamentní spojku kancléřky Merkelové ostře napadl 12. května 2017 na tiskové konferenci na ministerstvu financí. „Mám tam moji fanynku, paní Grässle, která si na mě dělá politickou kariéru... kritizuje na objednávku, dává rozhovory různým antibabišovským serverům, vždycky je online. A vždycky je připravená na mě vyhodit kýbl sraček. V tomhle je velice aktivní a tím se zviditelňuje v Bruselu. Samozřejmě je součástí té kampaně. A paní Grässle nemá ráda Českou republiku.“

Europoslankyně na to obratem reagovala prohlášením, ve kterém uvedla: „Odmítám obvinění, které dnes přednesl pan Babiš. Ráda bych mu doporučila, aby zmírnil agresivní rétoriku a upustil od urážky svobodně zvoleného poslance. Jsem členkou Výboru pro rozpočtovou kontrolu Evropského parlamentu již třináct let. Když jsme se setkali, vysvětlila jsem mu úlohu výboru, kterému předsedám, a svou vlastní roli při ochraně peněz daňových poplatníků Evropské unie. Byla bych velmi ráda, kdyby si mohl konečně vyřešit problém, který závisí jen na něm, a nikoliv na České republice.“

Evropské snahy učinit přítrž Babišovu zneužívání vlastního střetu zájmů dostaly novou dynamiku právě díky iniciativě Pirátské strany a Transparency International. Piráti v červenci vydali analýzu, podle níž Andrej Babiš zůstává de facto i de iure ovládající osobou holdingu Agrofert.

„Již nyní je zřejmé, že koncern Agrofert by měl nepochybně vrátit dotace a objem prostředků ze zakázek, které vzhledem ke střetu zájmů premiéra Babiš získal neoprávněně,“ uvedl tehdy analytik Pirátů Petr Fojtík. Mluvčí Agrofertu Karel Hanzelka to tenkrát označil za „politický útok na našeho bývalého akcionáře“. Nyní je zřejmé, že právníci Evropské komise dávají za pravdu Pirátům, a nikoli Agrofertu.

Bart Staes, belgický europoslanec za zelené, který je zpravodajem případu v parlamentní Výboru rozpočtové kontroly řekl Guardianu, že Andrej Babiš má jen dvě možnosti: „Buď musí přetnout všechny vazby k Agrofertu, anebo rezignovat.“

Staes, který se minulý týden v Evropském parlamentu účastnil také semináře o vlivu Andreje Babiše na svobodu tisku v České republice, spolupořádaného Deníkem Referendum, uvedl, že nepřípustný střet zájmů, který zakládá nárok Evropské unie požadovat navrácení dotací, se týká i jiných oblastí. I zemědělství, kde to může nejvíce bolet.

Guardian cituje Staese, který uvedl, že za devatenáct let, po které působí ve výboru pro rozpočtovou kontrolu, se ještě nesetkal s případem, do nějž by byla takovýmto způsobem zapletena některá z hlav zemí EU. „Je čas, aby se Evropská komise odhodlala k akci,“ řekl Guardianu Staes.

Kontrola nad dotacemi: pravá příčina Babišova vstupu do politiky

Deník Referendum dospěl už vloni v rámci své série analýz a investigací shrnutých v knize Žlutý baron k závěru, že pravou příčinou vstupu Andreje Babiše do politiky nebyla náprava neutěšených politických poměrů, čímž se zaštiťuje, nýbrž snaha získat přímou kontrolu nad dotačními toky a složkami státní správy, jež jsou pro podnikání Agrofertu podstatné.

Po volbách v roce 2010 bylo jasné, že pro Agrofert už bylo příliš nebezpečné hlídat své zájmy jen prostřednictvím svých lidí v ODS a ČSSD. A na základě zkušenosti Věcí veřejných se Andrej Babiš zřejmě rozhodl, při vědomí, že disponuje řádově většími prostředky a celorepublikovou podnikovou strukturou, ovládnout klíčové části státu přímo: podřídit jejich fungování zájmům svého holdingu.

V šesté kapitole Žlutého barona — jedné ze dvou nepublikovaných online — nazvané Předmět podnikání: dotace a investiční pobídky rozebíráme masivní nárůst celkového objemu veřejných prostředků plynoucích do holdingu Agrofert i evidentní snahu ztížit přístup veřejnosti k přesným údajům, ačkoli jejich zveřejňování ukládá zákon.

„Pokud bychom se chtěli dostat k celkovému objemu veřejné podpory Babišova podnikání ve vládě, jediný rok, pro nějž jsou data jakž takž k dispozici, je právě rok 2014. Sečteme-li vykázané dotace a investiční pobídky, dostaneme se k číslu 3 334 966 005 korun. To je v porovnání se ziskem Agrofertu, který byl 6,1 miliardy, monumentální číslo,“ napsali jsme v knize vydané vloni v květnu s tím, že od Babišova vstupu do vlády začaly být údaje, jež má ministerstvo financí povinnost o udělených dotacích zveřejňovat, zásadně nekompletní.

Hospodářské noviny tvrdí na základě výroční zprávy Agrofertu, že firmy spadající pod holding získaly v roce 2017 dotace přesahující dvě miliardy korun. Je otázkou, co vše je ovšem do položky zahrnuto, protože dle zkušenosti Deníku Referendum řada údajů ve veřejných zdrojích je zkreslených. Do údaje také nejsou zahrnuty investiční pobídky a patrně ani masivní částka, kterou je podnikání Agrofertu dotováno v podobě Evropskou unii povolených daňových úlev pro bionaftu, jež umožňují celý tržně neudržitelný a z hlediska veřejného zájmu nesmyslný řepkový byznys „žlutého barona“.

Celkově jsou tedy příjmy Agrofertu v důsledku přímé politické kontroly veřejných finančních toků ještě podstatně větší. Na dani z příjmu přitom zaplatil Agrofert vloni proti příjmům z dotací nicotných 739 milionů.

Jiným měřítkem, které ukazuje, co pro Babiše znamená možnost kontrolovat veřejné rozpočty, je údaj o nárůstu jeho osobního majetku, jak jej uvádí americký magazín Forbes. Za první čtyři roky ve vládě jeho osobní jmění vzrostlo ze čtyřiceti na osmaosmdesát miliard. Jinak řečeno, za dobu ve vládě bohatl o miliardu měsíčně, více méně o jednu dotaci na Čapí hnízdo každý pracovní den.

Potvrzuje se také to, co uvádíme v poslední kapitole Žlutého barona, že pojem „střet zájmů“ jeho situaci nemístně zlehčuje. Andrej Babiš totiž je zosobněním „legální korupce“, tedy nelegitimního získávání hmotných výhod v důsledku politického postavení. Zatímco zcela zdiskreditovaná vláda Petra Nečase padla kvůli trafikám pro tři poslance, přičemž se debatovalo, zda se jedná o korupci legální či nelegální, Babiš se už roky drží v politice navzdory prokázanému systematickému dojení veřejných rozpočtů v řádech miliard.

Potvrzuje se tím také, jak zásadní roli v celém Babišově systému ovládnutí státu hraje jeho mediální divize a přímá i nepřímá kontrola čím dál většího počtu médií. Před čtrnácti dny vcelku nepozorovaně Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil Mafře koupit Bauer média s portfoliem třiceti společenských magazínů zasahujících měsíčně pět milionů čtenářů z nemalé části imunních vůči běžným politickým zprávám. Babišova Mafra se tak stává jedničkou jak na trhu společenských magazínů, tak mezi mediálními domy celkově.

Úřad pro hospodářskou soutěž vydal ke svému rozhodnutí jen velmi stručnou tiskovou zprávu. Rozhodnutí se může ledaskomu jevit jako věcně absurdní. Ale stává se zcela srozumitelným při vědomí skutečnosti, že v čele Úřadu stojí předseda, kterého jmenuje na návrh vlády prezident republiky. Střet zájmů, který Andrej Babiš ze svého hlediska vnímá naopak jako harmonii zájmů, by i zde měl být popsán v kategorii korupčního chování.

Dobře se v tom také ukazuje, že nová zjištění a vyšetřování Evropské unie mohou sice Babiše — a české daňové poplatníky — zasáhnout citelně ekonomicky, ale vliv na jeho politické postavení budou mít jen velmi omezený. Pochopit, jak celou českou společnost Babiš dojí, jak ji ničí, jak se jí vysmívá, jak její vybrané části za asistence levicových stran korumpuje, a ještě si za to od velké části občanů nechá děkovat, budeme muset nakonec my tady sami.

Evropská unie může jistě začít věnovat mnohem větší pozornost stavu médií a občanské společnosti ve svých nových členských zemích — toho se ostatně týkal náš nedávný seminář v Evropském parlamentu. Ale nemůže nám rovnat páteř, ani nijak dohlížet na to, zda chceme či nechceme myslet.

    Diskuse
    Žlutý baron je publicistický škvár, kde se fakta roubují na nenávist.

    Nikdo nic vracet nebude.

    Právně Babišovi Agrofert nepatří, takže není v rozporu s článkem 61(3).

    A tím to hasne...
    Zkrátka ideální politik viděno očima EU je ten, který sám nijak nepodniká, má tajné konto na panenských ostrovech a je čistě na prodej jako každý prostitut.
    Nakupují korporace.
    JP
    December 2, 2018 v 14.24
    Nehasne. Evropská komise evidentně dospěla k závěru, že to Babišovo odevzdání jeho firem bylo pouze fiktivní, ale že je fakticky dál ovládá. To je velice významný posun. Bude zajímavé sledovat, kam to celé dospěje.
    MP
    December 2, 2018 v 17.55
    Josefu Poláčkovi
    Evropská komise k žádnému zavěru nedospěla. U Jakuba Patočky je taková chyba hodně frapantní.
    K závěru možná dospěl jeden poradní orgán. Možná také ne, víme jen o úniku, nikoli o stanovisku.

    Kdyby se opravdu Evropská komise odhodlala říct, že král je nahý (aby člověk neviděl střet zájmů v případě Agrofert, k tomu už je potřebná uhlířská víra nebo vynikající právnické vzdělání), bylo by to opravdu zajímavé, zatím jen plácnutí do vody.

    HZ
    Pan Morbicer napsal:
    "Zkrátka ideální politik viděno očima EU je ten, který sám nijak nepodniká, má tajné konto na panenských ostrovech a je čistě na prodej jako každý prostitut."
    Nevím, jak to skutečně vidí EU, ale podle mne by firmy člověka, který zastává nějakou veřejnou funkci, neměly žádat o dotace.
    Z politika to sice neudělá politika ideálního, ale ubyde jedna z možných výhrad vůči podnikateli, který zastává vlivný post.
    PK
    December 2, 2018 v 21.00
    Prostě to zaplatíte
    Čemu nerozumíte?
    PK
    December 2, 2018 v 21.07
    Tady se nedávno někdo rozplýval
    nad "nezištností" českých občanů, kteří agentu Burešovi jeho podvodem získané peníze přejí.

    Inu bodejť, z jejich kapes to nešlo. Ale teď doufejme půjde. Tak uvidíme, jak daleko ta přejícnost bude sahat.
    PK
    December 2, 2018 v 21.16
    Jinak líbí se mi,
    že pan Morbicer si na nic nehraje, a vůbec se ani nesnaží zastírat, za koho tady kope. No tak on je celkem jasný už dlouho.

    A ještě jeden diskutující, "nevolič ANO", tu bude během několika dnů jak na koni, že.
    JN
    December 2, 2018 v 23.06
    "... z jejich kapes to nešlo. Ale teď doufejme půjde."
    Navrhuji vyhlásit celonárodní sbírku, jako onehdá na to divadlo, co pak vyhořelo.
    JN
    December 3, 2018 v 9.19
    Taková celonárodní sbírka na druhého nejbohatšího Čecha (vlastně Slováka)
    by český národ určitě stmelila. A o to přece v dnešní rozhádané společnosti jde především!
    MP
    December 3, 2018 v 9.44
    Pavlu Kolaříkovi
    Právě že v dohledné době nezaplatíme, protože to nikdo nebude chtít. Ony dvě a půl miliardy nejsou žádná legrace, ale také to není částka, která by nám zlomila vaz. V roce 2026 až začne podle mého kvalifikovaného odhadu EU ony v té době násobně vyšší dotace opravdu vymáhat, to bude buď malér vlády, která bude dávat dohromady zemi převoranou osmi lety Babišových vlád anebo v horším případě x-té dlouletým vládnutím zcela zkorumpované vlády ANO, která nebude moci couvnout nebo měnit svoji jedinou ikonu.

    Nechci, aby za nás EU řešila naše politické problémy, Babiše a Okamuru musíme porazit tady. Jen to nepůjde ani pouhou antikomunistickou rétorikou v ústech dinosaurů, kteří přežili z předchozího korupčního vrásnění české politiky, ani marnými pokusy o dodání páteře bezpáteřným (tedy o revitalizaci ČSSD).
    Nicméně bych považoval jako Evropan za příjemný bonus, kdyby jednou z Bruselu zaznělo: Ano, ani, ne, ne. Diplomacie řízených úniků k tomu má hodně daleko.
    Několik čísel:

    Vloni Agrofert získal na dotacích 2,1 miliardy Kč.
    Vzhledem k čistému zisku 4,1 mld a zaplacené dani z příjmu něco přes 0,7 mld, se to zdá hodně.
    Jenže když si vezmeme, že Agrofert má konsolidované roční tržby cca 155 mld, docela se nám ta představa důležitosti dotací pro hospodaření Agrofertu smrskne.
    V té 2,1 mld je navíc větší část dotací vázána na výměru nebo počet chovaných ks a vyplácí se obecně každému, kdo splňuje podmínky. Další čtvrtinu tvoří dotace čerpané Agrofertem v cizině, vloni hlavně v Německu, kde Andrej Babiš nemá žádné politické postavení.
    Takže hrubým odhadem můžeme mluvit o 0,5 mld dotací, na kterých by mohl mít A.B. osobní zištný zájem a o ovlivnění jejich přidělování by se mohl politickou vahou své funkce snažit.
    0,5 / 155 x 100(%) = 0,3%

    Opravdu mám uvěřit, že Andrej Babiš dělá vše kvůli třem desetinám procenta tržeb Agrofertu?
    Že vše činí pro zvýšení dotace podniku Výkrm Tagrea z 2 milionů na 2 a půl milionu?
    https://www.respekt.cz/politika/pet-letosnich-dotaci-pro-agrofert-o-ktere-se-povede-spor
    A vůbec nejkomičtější je mu vyčítat těch 150 milionů na biopaliva. Prostě využívá nabízené možnosti. Podnikatelé to tak dělají.....
    Andrej Babiš je mnohem víc závislý na otevřeném trhu a fungujícím právním prostředí, než lecjaký jeho kritik. A mnohem razantnější vyznavač členství ČR v EU, než by se mohlo zdát.

    Abych to zkrátil. Jsem socialista. Já dotace schvaluji. Je třeba udržet prostor pro podnikání a podnikavost. Ale je třeba najít rámce, které budou pro tuto svobodu otevřené. Svět mantinelů, ne svět zdí.

    Jakub Patočka bojoval proti jaderné energetice. Teď ztrácí další čas urputným bojem s Babišem.

    Jenže špatně je například:
    - evropská podpora biopaliv. Je nade vší pochybnost prokázáno, že nejen že se při jejich výrobě spotřebuje tolik fosilních paliv, kolik měly ušetřit, ale navíc vedlejší efekty spojené s jejich výrobou značně zatěžují životní prostředí.
    Tady je třeba bojovat.

    A v domácím prostředí ČR - je nade vší pochybnost jasné, že v zemědělství musíme zmenšit lány, snížit hmotnost obdělávací techniky, výrazně snížit používání herbicidů a pesticidů, tyto jedy už nám zamořují zásoby podzemní vody.
    https://www.lidovky.cz/domov/jedy-ve-vode-spici-katastrofa-zamorena-je-vetsina-podzemnich-rezerv-mini-expert.A181116_215217_ln_domov_form
    Za to je třeba bojovat, protože tahle změna musí přijít, dál takhle pokračovat nelze... a ano, tohle jde proti Babišovým podnikatelským zájmům,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
    Například.
    Jenže to jde proti logice zisku...

    Babiš je problém, ale jiného charakteru, než se myslí.
    A hlavně - už mě unavuje ta politická hysterie......... co by se stalo, kdyby byl Babiš zlomen jinak než ve volbách a odešel by........ co by bylo? Jo. Politická krize, bla bla bla........... nic podstatného by se stejně řešit nezačalo...
    PK
    December 3, 2018 v 22.09
    Martinu Profantovi
    Možná to nikdo nebude chtít, možná ano. Ale vy už to neovlivníte, a nikdo v Česku. Nezbývá vám než pasivně vyčkat vývoje událostí, jak se EU rozhodne. Že na vrácení těch peněz právo má, na tom se jistě shodujeme.

    Nepodceňoval bych však J. Patočku, a jeho informace. Nedávno byl v Bruselu, a spolu s několika dalšími českými účastníky se zúčastnil panelové diskuse s europoslanci právě na téma Babišova střetu zájmů. A že neměl důvod k falešné solidaritě, a pěkně při té příležitosti Babiše napráskal, jak to šlo, to si pište.

    Vůbec ovšem docela signifikantní je nevrlá reakce na jeho informace - a to dokonce na jeho vlastním, "protibabišovském" portálu.

    Nemějte obavy, že by EU chtěla řešit české domácí problémy. Eventuální požadavek vrácení peněz z ČR opravdu ničím takovým není. Požadavek na vrácení peněz by byl prostě jenom - požadavek na vrácení peněz. Nic víc, a nic míň. Já taky neznám bratra, když jde o peníze. Vy ano? A to agent Bureš opravdu, ale opravdu mým bratrem není.

    To, jak se Češi k eventuální nastalé situaci postaví, je už skutečně jejich věc, a nikdo to za ně řešit nebude. Jestli jako daňoví poplatníci za Babiše eventuálně zaplatí, a budou držet hubu a krok, nebo budou nadávat na zlou EU, nebo obrátí svůj hněv tím správným směrem, to je opravdu jejich volba. Stejně tak jako platí pokuty za kancelář prezidenta republiky, nebo jako kdysi zaplatili prohranou arbitráž mediálního magnáta Železného. Jistá spravedlnost v tom jistě je, to nemůžete popřít. Neboť co svět světem stojí, příčiny mají svoje následky.
    MP
    December 3, 2018 v 23.19
    Pavlu Kolaříkovi
    Žádné obavy, že by chtěla EU řešit české domácí problémy jsme nevyslovil a ani je nemám, nicméně děkuji Vám za zbytečné ujištění. Zda a kolik má EU případně právo chtít vrátit je samozřejmě otázka případného sporu a rozhodně to neurčuje jedna expertiza.
    A Jakuba Patočku nepodceňuju, naopak.
    MP
    December 3, 2018 v 23.19
    Pavlu Kolaříkovi
    Žádné obavy, že by chtěla EU řešit české domácí problémy jsme nevyslovil a ani je nemám, nicméně děkuji Vám za zbytečné ujištění. Zda a kolik má EU případně právo chtít vrátit je samozřejmě otázka případného sporu a rozhodně to neurčuje jedna expertiza.
    A Jakuba Patočku nepodceňuju, naopak.
    PK
    December 3, 2018 v 23.31
    Martinu Profantovi
    Česky umím, a větě "Nechci, aby za nás EU řešila naše politické problémy,", kterou jste napsal, dobře rozumím.

    Na tuto větu je zcela případná odpověď "Nemějte obavy, že by EU chtěla řešit české domácí problémy."

    Tolik dnešní okénko pochopení psaného textu.
    MP
    December 4, 2018 v 2.29
    Pavlu Kolaříkovi
    Ano, česky umíte. Porozumět textu již nikoli, ale z toho si nic nedělejte. Nahradíte to arogancí a knížecími radami.
    Právně vlastníkem těch firem momentálně není, paní Zemanová.
    Má z nich benefity a co si budeme namlouvat, všichni si myslíme, že v nich pořád má rozhodující vliv......
    Na druhou stranu jak sleduji Andreje Babiše, je už z něj politik na plný úvazek. Když jsem ho viděl s Merkelovou...

    Ale chápu váš obecný postoj, že by se politika a byznys neměly míchat.

    Volím sociální demokracii už leta a příště ji přes všechny výhrady budu volit zas pane Kolaříku.
    Tolik k vašim konspirátorským výmyslům.

    A klidně vám Andreje Babiše znovu ukážu, jak ho nechcete vidět a jak ho naopak mnoho lidí tady uvidí.

    Vemte si ty sporné dotace, jak s nimi přišli Piráti:
    https://www.respekt.cz/politika/pet-letosnich-dotaci-pro-agrofert-o-ktere-se-povede-spor
    Modernizace kejdového hospodářství, metodika hospodaření (obě SPV Pelhřimov), ochranné sítě pro sady (SadyCZ Bzenec), modernizace drůbežárny (Výkrm Tagrea Kutná Hora) a nespecifikovaná modernizace farmy (Schrom Farms Bílovec). To je pět dotací, které mají být napadeny.
    Všechny pokrývají jen část nákladů, ty evropské jsou navíc jen částí té části.
    A dovolím si tvrdit, že hodně Čechů to bude vidět tak, že to jsou dotace pro české firmy a dotace využité pro jejich rozvoj. Ne Bakalovsky rozkradené miliardy...
    IH
    December 4, 2018 v 23.15
    Jestliže si Američané po Obamovi zvolili prezidentem Trumpa, proč by si Češi nemohli po Sobotkovi vybrat Babiše? Je pravda, že jsme se mohli úřadování zmíněných hodně obávat (pročež nám je také spoluobčané laskavě nadělili). Zatím můžeme být ještě celkem spokojeni, říkám si. Důvod k nějaké apologetice však pro to rozhodně nevidím.

    Čím víc budí nějaký ten (s dovolením) "řízek" venku nechuť (a navléká to, aby tomu tak bylo, nebo se tak zdálo), tím víc se jeho kouskům doma tleská, tím víc má po starostech s voličskou nestálostí. Jsme jeden svět, a co objeví (nebo "objeví", či opráší) v Římě, Moskvě či Budapešti, bude fungovat i v Praze a skoro všude jinde, nejinak než nějaký produkt McDonaldu nebo Uberu.

    Také záleží na tom, kdo se vůči nové garnituře nabízí jako alternativa. Je-li to stará ODS a noví Piráti, není divu, že občané středního věku a starší budou držet spiklenecky basu s tím naším slovenským chalanem. Vždyť on še k nim neotáčí úplně zády, umí na ně jedním oknem mrknout, když mu teče do bot.
    PK
    December 5, 2018 v 7.58
    Martinu Profantovi
    Je pravda, že když jsem si přečetl tu vaši nesmyslnou větu "Nechci, aby za nás EU řešila naše politické problémy,", řekl jsem si, co to ten člověk zase mele.

    Navíc když jste zcela off topic pokračoval o nějaké "antikomunistické rétorice" a o nějakých "dinosaurech" atd.

    Jelikož však vím, že v takových případech nesmyslného plácání je nejlepší výběrové ignorování, prostě jsem jenom zdvořile odpověděl na to vaše "řešení našich problémů EU".

    A zdvořilý k vám nadále hodlám zůstat.
    PK
    December 5, 2018 v 8.03
    Děkujeme, pane Morbicere
    za otevřenou Babišovskou propagandu. Někdo to dělat musí, že. I tady, na Patočkově "protibabišovském" portálu. Ba vlastně právě tady, viďte.
    PK
    December 5, 2018 v 8.16
    Pane Krupičko
    Je mi jasné, že když doplňujete svoje konstatování, že "se mě bojíte" smajlíky, tak to nemyslíte tak úplně vážně.

    Přesto - vy nejste zlý člověk, takže nemáte žádný důvod se mě bát. S těmi útoky na Havla a Halíka jste šlápnul pořádně vedle a hodně jste mě nadzvednul - ale myslím, (bez urážky, prosím), že jste jenom "odpapouškoval" nějaké pomluvy rozšířené v jistém prostředí, aniž byste se tím někdy sám pořádně zabýval.

    Když v tom však nebudete pokračovat (a myslím, že jste naznačil, že nebudete), klidně to můžeme smazat.
    Viďte co, pane Kolaříku?
    Z morální trosky jsem to dotáhl na babišova propagandistu?
    MP
    December 5, 2018 v 13.43
    Pavlovi Koláříkovi
    Nepovidejte! Takhle složitě, že jste uvažoval. No to Vás chválím, u Vás jde o mimořádný výkon.
    PK
    December 5, 2018 v 17.16
    Martinovi Profántovi
    Ale jděte, vy kecko. Nemohu za to, že jednoduché věci jsou na vás tak složité.
    PK
    December 5, 2018 v 17.23
    To bude dobrý bilboard před příštími volbami
    "Prostě to zaplatíte"

    Teď jenom kdo s ním přijde, že. O jednom "hnutí", kterému by slušelo, bych věděl.
    :-)

    Té zlobě, která tady zástupně vyhřezla vůči mé maličkosti, samozřejmě rozumím.
    MP
    December 5, 2018 v 17.48
    Pavlu Kolaříkovi
    Nevadí mi ostřejší diskuse a nevadí mi ani ostřejší slovo. Ovšem idiotské urážení ("mele", nesmysly" "kecka") bez vecné argumentace je něco jiného. Doplněné žvatláním o zdvořilosti. Račte jít do háje zelenýho a fňukejte si tam nad tím, že Vaše zcela černobílé vidění světa tu několik lidí komentovalo nesouhlasně.
    Budu Vám opravdu vděčný, když dodržíte své předsevzetí a budete mne nadále ignorovat.
    PK
    December 5, 2018 v 18.03
    Martinu Profantovi
    Dovolím si jenom upozornit, že jsem to opět nebyl já, kdo by zahajoval nějakou "diskusi" s vámi.

    A naopak, už několikrát jsem vás upozorňoval, že na nadpisy přímo mě oslovující (byť často zkomoleně, jak máte ve zvyku) prostě odpovídám. A budu tak činit i nadále. Rovněž se ozvu, když se o mě budete podle otírat jakoby v diskusi s někým jiným.

    Takže buďte tak laskav, ano …

    Co se tohoto tématu týče, už opravdu nemám chuť z vás tahat, proč jste sem zatahoval "řešení domácích problémů EU", a dokonce "antikomunistickou rétoriku" a "dinosaury". Ne, opravdu nemám chuť takto naskakovat na vaše manipulace zcela od věci.

    Vysvětlil jsem vám, že se nemusíte obávat toho, že by EU chtěla řešit české domácí problémy. To jsme si tedy vyjasnili, takže bylo mezi námi všechno řečeno.
    December 5, 2018 v 20.32
    Pane Kolaříku,
    nevím, co vás vedlo k tomu, abyste předjímal, že tu budu diskutovat a s jakým názorem... Píšu zde pod tento článek nikoli z důvodu, že bych chtěl k tomuto tématu diskutovat, ale proto, že chci vyjádřit souhlas s názorem pana Profanta na diskutování vaší osoby.

    Je zvláštní jak neustále své kolegy v diskusi nejen nemístně urážíte, ale černobíle je stavíte předem na "druhou stranu" a podsouváte jim svůj nesouhlas s vaším přesvědčením. Takto ale slušná diskuse nevypadá a nemá smysl ji takto vést. Alespoň pro mě. Už to, že jste mě dohnal k tomu, abych zde napsal, že jsem nějakou stranu nebo hnutí nevolil, je pro mě přes čáru a naskočil jsem na vaši manipulaci.

    Pokud umíte jen urážet a máte ve všem předem jasno, i v tom, kdo je proti vám, tak nechápu, proč sem vůbec něco píšete...
    IH
    December 5, 2018 v 21.45
    Pane Kolaříku,
    cením si určitého Vašeho respektu. (Myslím si, že někteří z diskutujících jej v míře "větší než malé" asi mohli též dosáhnout.) Cítím se být Vám za něj povinován jistou dávkou upřímnosti...

    Když jsem zde četl Vaše častější oceňování Německa, či Bavorska, zdálo se mi někdy být až přílišné, ale říkal jsem si přitom, že je to vlastně štěstí být takhle spokojen se svou domovinou. Také bych to rád zažil. Též víra, mohu-li to zmínit, Vám zřejmě hodně dává. Jistě se těšíte slušnému respektu, vnímal jsem jeho přítomnost v tomto virtuálním prostoru. Vzpomínám si, jak jste jednou popisoval svou pěší cestu do práce. Skoro jsem Vám ji záviděl.

    Věřte mi, že byste zdejší diskuse mohl a měl vnímat se solidním nadhledem a měl vyzařovat především pozitivní energii...
    PK
    December 5, 2018 v 23.11
    Pane Horáku
    Jak zcela správně vnímáte, nemáme spolu žádný problém, respektujeme se, a z mého hlediska mohu říci: kdyby zde byli samí diskutující vašeho typu nebo typu pana Kubičky, bylo by všechno v nejlepším pořádku, a byl bych tady maximálně spokojen. Což neznamená, že bych s vámi vždycky ve všem 100 procentně souhlasil, a jisté zdravě odlišné názory jistě také vnímáte.

    Děkuji vám za vaši upřímnost, ale přesto: svět se bohužel nesestává jenom z pozitivní energie. Tak jednoduché to není. Určitě ne, když si tady přečtete např. toto:

    "Žlutý baron je publicistický škvár, kde se fakta roubují na nenávist."

    Pane Horáku, já jsem DR kdysi začal podporovat především proto, že si velmi vážím J. Patočky a jeho dlouholetého nasazení za správné věci, přestože se občas samozřejmě dopustí i nějaké chyby. Ale kdo nic nedělá, nic nezkazí, že. Publikaci Žlutý baron považuji za jeden z vrcholů naší investigativní žurnalistiky. Takže jestliže čtu takový výron zloby právě zde, musím se ozvat, a to bohužel nikoliv s pozitivní energií.

    Všimněte si toho, že ti zdejší 3 pánové, kteří se tady do mě obratem navezli, navzájem spolu nikdy žádný konflikt neměli. Proč taky, že. Pan Morbicer je jistě velmi nekonfliktní člověk. Jenom zde s oblibou šíří nenávistné hoaxy - čili českým slovem pomluvy a nehorázné lži. Např. ten o tom, že B. Obama prý podporoval "Islámský stát". Toto tvrzení tehdy podpořil linkem na jakýsi obskurní server kdesi z Minesoty, jehož redakce na uvedené adrese nemá žádnou schránku, neodpovídá na maily a ani telefonicky není dosažitelná. Ano, dal jsem si tu práci to vyrešeršovat.

    Proč by s ním ale pánové Profant a Unger nebo jiní diskutéři tady kvůli tomu měli mít nějaký problém, že? Vždyť on tím hoaxem tady nikoho neurazil - zdánlivě.

    Proč by si s ním tady nenotovali, a společně se nenaváželi do mě? Proč by mělo pánům Profantovi a Ungerovi vadit, že podle něj je Žlutý baron "publicistický škvár"? Vždyť ono jim toto tvrzení plně konvenuje.

    Nedávno sem pan Morbicer přišel s dalším hoaxem - to s tím institutem, který se plně postavil za Babiše, ale až na to, že ve skutečnosti vůbec neexistuje. Podrobnosti už si nepamatuju, a myslím, že to není důležité. Co si však pamatuju přesně, je to, že jsem se o údajné existenci toho institutu "dověděl" tuhle od pana Morbicera.

    Pane Horáku, já samozřejmě vnímám to obrovské odcizení mezi mnou a bohužel velmi mnohými ze zdejšího osazenstva. Opakuji - jsem tady, protože jsem kdysi chtěl podpořit Patočkův projekt - a na tom se nic nezměnilo. Že se tady jako v ponorce stále setkávám s některými lidmi, jsem od začátku bral jako nutné zlo. Ale v životě mě nenapadlo, že se ještě tady budu muset hádat s Babišovci a Zemanovci.

    Po pravdě řečeno, očekával bych, že když sem někdo napíše, že "Žlutý baron je publicistický škvár", že tady tvrdě narazí na většinu zdejšího osazenstva. To, že jsem zdá se jediný, kterému to vadí, je pro mě velké zklamání.
    PK
    December 5, 2018 v 23.53
    Pane Ungere
    Dopustil jste se drobné chyby v mém hodnocení: "na druhou stranu" nikoho nestavím "předem", nýbrž právě že "až potom".

    A jinak - mě se možná zbavíte, a možná potom tady v diskusích na DR opravdu nastane harmonie, notování si, popř. sem tam nějaký nesouhlas v nepodstatných věcech.

    Šéfredaktor J. Patočka tady totiž nikdy diskutovat nebude, a podezírám ho, že tyto diskuse vůbec nečte. Takže z jeho strany se nemusíte ničeho obávat.

    Ale nenamlouvejte si, že tím nastane v Česku všeobecná harmonie, všichni se budete mít navzájem rádi, a nikdo nebude nikoho urážet. Myslím si totiž, že celou tu šílenou situaci v Česku opravdu nemám na svědomí já, který tam už taková dlouhá léta nejsem. I když podle vás coby zastánce současného "establišmentu" vlastně šílená není.

    Troufnul byste si vy např. jít diskutovat do opravdu tvrdě a nesmlouvavě protibabišovského prostředí? Jestli ano, o nějakém bych věděl. Ale předpokládám, že o to asi nebudete mít zájem. Proč byste to dělal? Tam byste se totiž najednou vy octnul v situaci, že by se na vás pravidelně všichni sesypávali - tedy analogické situaci toho, co zažívám já tady. A že by vás nešetřili mnohem více a byli by na vás mnohem tvrdší než já, to si pište. Ještě byste pak říkal: "Zlatý Kolařík".

    Opravdu si čím dál víc myslím, že ty pověstné "bubliny" jsou zdravá věc. Takže se vám omlouvám, pokud zde podle vás jsem nepatřičně.

    Ale víte - já si totéž myslím o vás.
    Dobře pane Kolaříku.
    Hnulo se ve mě svědomí.
    Děkuji Vám.

    Omlouvám se B. Obamovi, že jsem v diskusi napsal, že podporoval Islámský stát.
    Není to pravda. Sám to vím.

    Na svou obranu bych jen chtěl říct, že B. Obanu považuji za velkého amerického prezidenta, který dosáhl některých pozitivních věcí.
    A byl při svém nástupu do úřadu vržen do nedobré situace války s terorismem, kterou nezpůsobil a musel řešit.
    S některými výzvami si poradil dobře. Ale také chyboval - zabíjení s pomocí dronů za jeho vlády nabralo na síle, například.
    A považuji ho za dobrého člověka.
    Také obdivuji jeho manželku a myslím, že jsou nádherný pár.
    (není to moc sexistické?)

    Už to nemohu najít, nicméně můj celkový postoj k té věci je, že ani dobrý člověk v čele USA některé věci nedokáže změnit. Obama se hodně opíral při volbách o běžné lidi, příspěvky na jeho kampaň byly v řádu několika desítek dolarů, zato jich bylo hodně. Přesto volby v USA ovládají velké peníze. Nejvyšší rozpočet znamená na všech úrovních 90% volební úspěšnost. To je statistika. Trump i Obama jsou svým způsobem výjimky potvrzující pravidlo. Ale velmi dlouho to přece vypadalo na vítězství mega-rozpočtu Clintonové...
    Zkrátka jestli jsem někdy Baracka Obamu obvinil z přímé podpory Islámského státu, není to tak. A ani si to nemyslím. Zdroje problematičnosti americké politiky leží hlouběji, ale o tom se budeme třeba bavit v jiných příspěvcích.

    S Jakubem Patočkou je to samozřejmě horší.
    "Publicistický škvár, kde se fakta roubují na nenávist" je opravdu velmi tvrdé prohlášení.
    Stydím se za něj.
    A omlouvám se.

    Do očí bych panu Patočkovi samozřejmě nic takového neřekl a to ne proto, že bych nedokázal být upřímný. Internetové diskuse nějak strhují k mnohem radikálnějším vyjádřením, než je zdrávo.
    Je mi jasné, že práce na Žlutém baronu má svou cenu a byla náročná.
    V podstatě si o panu Patočkovi myslím to co pan Kolařík. Ostatně také proto podporuji DR a svoji podporu jsem ještě nedávno zvýšil.
    O některých pasážích Žlutého barona si prostě myslím, že se snaží přelakovat neutrální fakta či čísla takříkajíc víc "na žluto" a ještě by se něco dalšího našlo. Taky se mi zdá, že se pan Patočka ve své vášnivosti žene za věcmi, které vypadají důležitěji, než jsou....... ale to nechme na jindy.

    Moje prohlášení v úvodním příspěvku bylo naprosto přehnané a ostudné a omlouvám se za něj.
    December 6, 2018 v 9.39
    Ne každý má nějakou bublinu. A proto díky za Referendum.
    December 6, 2018 v 19.56
    Pane Kolaříku,
    Nemyslím si, že nastane v Česku harmonie, když odejdete z diskuse nebo když Andrej Babiš odstoupí z funkce premiéra. To jsem tvrdil již dříve.

    Ne, nemám zájem se účastnit ještě jinde one-topic-ulpívavé diskuse, že hlavním problémem Česka je AB a všichni musíme být proti němu. Kdo není, je proti nám. Jsou lidé, kteří nejsou ani s ním, ani proti němu, je jich podle mě hodně a já se mezi ně řadím. Nepodporoval jsem svého času Klause, nebyl jsem nadšený ze Zemana, nikdy jsem nevolil ODS, US, TOP09, KDU za Kalouska, VV, ANO. Tak teď nemusím být ani proti Babišovi.

    Pokud vy tady zažíváte diskusní "sesypávání na vás" paradoxně v protibabišovském médiu, tak se to možná netýká ani tak Babiše nebo antiBabišů, ale vás osobně. Já to nevnímám jako že bych se "do vás navezl", to je vaše interpretace, jen jsem odmítl váš styl diskuse, který není věcný, ani věcně tvrdý, ale prostě urážlivý, neslušný a dopředu nějak oponenta štěpící a odsuzující, aniž byste se pokusil pochopit jeho argumenty a stanovisko. A to se přitom přece například v hodnocení prezidenta Zemana nebo v jasně pokleslejší politické kultuře u nás oproti Německu názorově shodujeme.

    Píšete zde naposledy o mně a panu Profantovi, jako by jste si nevšiml, že vedeme v podstatě již desetiletí názorovou polemiku ohledně českých dějin, identity, státnosti a státního uspořádání. A to někdy velmi tvrdou někdy i přímo osobní. Jen se u toho nepotřebujeme navzájem častovat osloveními jako "kecko" nebo "truhlíku".
    Pokud by byl zájem, rád vás usmířím.

    Minimálně pana Kolaříka s panem Profantem bych určitě zvládl usmířit :-)
    + Další komentáře