#MeToo: česká hysterie nad kampaní, která nikdy nevypukla

Kampaň u nás odhalila asi tolik exponovaných případů sexuálního obtěžování, jako sem přišlo uprchlíků, tedy nula nula nic. Přesto máme na výběr nepřeberný množství ostudných výroků, které ji dehonestují.

Foto2

Petr Bittner

11.02.2018 11:06

  • Domov
  • Štěstí z šesti
Weinstei

Někteří argumentují, že kampaň je jen hlasitou módní vlnou. Jenže my se nacházíme v situaci, kdy samo sexuální obtěžování je takovou dlouhodobou tichou módní vlnou. Repro DR

MeToo, tedy Já také, je hashtag, pod kterým ženy po celém světě sdílely v uplynulém roce svoje traumatické zážitky se sexuálním obtěžováním. Upozorňovaly tak svět na nebývalý rozměr tohoto problému a zároveň si vzájemně dodávaly odvahu, že v tom nejsou samy. Byli jsme svědky jednoho z ojedinělých případů, kdy sociální sítě sloužily tomu, co se do nich kdysi idealisticky vkládalo.

V zemích, kde byla kampaň vidět nejvíc, narazila i na odpor. Obstarali ho většinou tradicionalisté a konzervativnější část společnosti, která se strachovala o časem prověřené podoby sociálního dialogu mezi mužem a ženou. V České republice kampaň metoo odhalila asi tolik exponovaných případů sexuálního obtěžování, jako sem přišlo uprchlíků, tedy nula nula nic.

Přesto, stejně jako v případě migrace, vyvolala tato neexistující kampaň zcela neadekvátní hysterickou reakci jejích odpůrců. Vybrali jsme pro vás šest nejostudnějších, nejstupidnějších a nejhysteričtějších odsudků kampaně metoo v českém mediálním prostoru.

Režisér Jiří Strach: Je suis prase
Pokaždé kdy se blíží Vánoce, dostává ultrakonzervativní katolický režisér úspěšné české pohádky Anděl páně Jiří Strach víc a víc prostoru v médiích. Předloni využil svou sváteční publicitu k rozumování o ztrátě křesťanských základů ohrožených uprchlíky. Tyto Vánoce si vybral téma sexuálního obtěžování a své katolictví velmi volně přemostil až k tričku s nápisem Je suis Weinstein.

Co tím chtěl Strach říct? Že stojí za člověkem, který léta sexuálně obtěžoval ženy, několikrát na hranici znásilnění? Nebo že on sám je zvyklý chovat se stejně? To první z něj dělá blba, to druhé by mohlo zajímat policii.

Bývalá ministryně Daniela Kovářová: Takový je život, holčičko!
„Takový je život, holčičko.“ Kromě masturbujícího muže sedícího naproti v tramvaji má pro patnáctiletou dívku stejné „pochopení“ i bývalá ministryně spravedlnosti Daniela Kovářová. Co takhle pro rozmazlené dívky rovnou vypravit zocelovací masturbační tramvaj?

Když chce někdo „zpovykanou mladou generaci“ umravňovat vojnou, dá se nad tím kroutit hlavou. Pokud chce Daniela Kovářová zocelovat vaši dceru „ztopořeným penisem cizího muže“, zasloužila by poslat na psychiatrické vyšetření.

Co musela ta žena na cestě po karierním žebříčku zažít? Rozhodně něco, co už by další generace žen zažívat neměly. Podobného zlehčování sexuálního obtěžování se nedočkáváme jen od přemoudřelých mužů, ale velmi často právě od podobných žen, které si zjevně musely samy vstřebat řadu traumat a teď vojenskou logikou mazáků a zelenáčů požadují stejnou medicínu v rámci mezigenerační výměny pro své dcery.

Rozhovor Daniely Kovářové s Renatou Kalenskou pro Seznam.cz patří každopádně k tomu nejstrašnějšímu, co vloni česká mediální scéna pro ženská práva udělala. 

Je suis prase. Foto FB Jiří Strach

Prezidentští kandidáti: Čekání na Godota
O prezidentský úřad se letos ucházelo devět mužů a žádná žena. Konfrontováni s fenoménem metoo všichni ze strachu ze ztráty politických bodů svorně odsoudili kampaň jako „přehnanou“, „hysterickou“ nebo „kontraproduktivní“. Jediný Michal Horáček tehdy dodal i B, tedy že myšlenka kampaně je správná, protože míra sexuálního obtěžování reprodukovaná našimi institucemi stojí za pozornost.  

Časopis Reflex: Hysterik křičí, chyťte hysterku
Časopis Reflex věnoval zlehčování, zesměšňování a otevřené demagogické pseudokritice kampaně metoo celé jedno číslo. Dal v něm průchod celé škále zmiňované demagogie, manipulace a relativizace sexuálního obtěžování. Je ostudné, jak hystericky se v uplynulém roce chovala média s velkou mocí a pokrytím tváří v tvář neexistující kampani, do které si novináři a odborníci projektovali své vlastní démony, ještě než stihla vypuknout.

Podle Jefima Fištejna tak případ Harveyho Weinsteina není projevem trendu sexuální převahy mocnějších mužů, ale „známka potlačení a vykynožení mužského principu v umrtvujícím ovzduší politické korektnosti“. Oproti celému světu, který kampaň respektuje a maximálně si všímá jednotlivých negativních dopadů, Fištejn pro jistotu odsuzuje šmahem samotnou logiku kampaně: „Kampaně boje proti sexismu, jenž je chápán především jako potírání chtíče, přitažlivosti a touhy, nepřinášejí nic kromě dodatečného odlidštění.“

Na závěr FIštejn bez uzardění podepře svoje předsudky příhodou zesnulé Květy Fialové, která nechala „sáhnout na kozy“ Arnoštu Lustigovi.

Novinář a bavič Luděk Staněk se ve své kritice kampaně metoo od začátku ironicky stavěl do role „sexuálního predátora“, na kterého útočí „hysterické feministky. V duelu na DVTV ho však velmi umírněnou a v některých chvílích až zenovou formou zlikvidovala redaktorka Respektu Silvie Lauder.

Staněk si potom léčil své rány z debaklu v seriózní debatě tím, že pro speciál Reflexu nafotil fotoseriál o tradičním kontaktu mezi mužem a ženou, jehož pravidla jsou údajně hysterickou kampaní otřesena. Jeho strach z toho, že v „novém světě“ nebude vědět, jak flirtovat s ženou, vypovídá leccos o jeho dosavadních metodách. Kdo je tu vlastně hysterický?

Zuzana Bubílková: Tak už to holt chodí
Někdejší televizní a dnes rozhlasová politická satirička Zuzana Bubílková se pokusila v 7:15 ráno na vlnách Impulsu odlehčit debatu o kampani metoo rychlou glosou. Místo odlehčení se však i ona dopustila nemístného zlehčování strukturálních problémů filmového průmyslu.

Naopak sama potvrdila relevanci kampaně metoo, když potvrdila problém s mocensky uplatňovanou sexuální převahou starších producentů a režisérů nad mladými herečkami: „Spousta úspěchů se odjakživa dělala přes postel. A když si teď po letech některá vzpomene, že to bylo nedobrovolně? Ani náhodou, spíš bych řekla: nechutné, ale účelné." Její vysmátou glosičku následovala Shakira a Thats the way it is (Tak už to holt chodí). Vzhůru do práce, dámy, tak to prostě chodí.

Navrhoval bych provést průzkum mezi otci, jejichž dospívající dcera se právě chystá na první pracovní pohovor. Kolik z nich by si při představě, jak se jejich holčička chystá nastartovat svou kariéru „přes postel“ s nějakým jejich odpudivým vrstevníkem, dál notovali spolu s Bubílkovou Shakiru?

Debata sama pro sebe. Foto FB Reflex

Sexuoložky: Sexuální obtěžování ve městě
Laura Janáčková a Hana Fifková reprezentují v našem výběru část veřejnosti, která dává odbornou záštitu snaze o zachování genderových stereotypů. Tato snaha se snaží oponovat sebemenší problematizaci genderových rolí a stereotypů. Převaha mužů v rozhodovacích pozicích i převaha mužů mezi sexuálními násilníky tedy existuje, ale je biologicky podmíněná a tedy logická.

Je to ten známy paradox Schrödingerova muže: ten je příliš v moci svých pudů na to, aby mohl ovládat svoje sexuální choutky, a zároveň své pudy dovede oproti ženě mnohem lépe opanovat a obstojí tak v pozici racionálního lídra.

Sexuoložka Laura Janáčková kandidovala za hnutí ANO ve volbách do Senátu na Praze 1 s „lechtivou“ kampaní, kdy na svých billboardech vleže v negližé napodobovala ikonický portrét Carrie Bradshawové ze seriálu Sex ve městě.

Seriál Sex and the City znamenal objektivně na popkulturu poměrně významný emancipační zlom v sebepojetí žen po celém světě. Dříve tabuizovaná témata intimních vztahů – včetně sexismu, převahy a obtěžování – se v neformálních rozhovorech čtveřice úspěšných newyorských kamarádek otevírají v až nečekaně konstruktivních dialozích. Laura Janáčková zůstává obsahem seriálu nepolíbena a ve svojí interpretaci ženství a jeho výzev zůstává věrná předsudkům, které seriál Sex ve městě ukazuje a poprvé problematizuje.

Hana Fifková postavila do debaty opět velmi častý argumentační faul tzv. úhybným manévrem. Progresivisté podle Fifkové řeší banální sexuální obtěžování uvnitř západní kultury, místo aby se zabývali závažným muslimským násilím na ženách. Jediným výrokem tak zaprvé připisuje spontánní kampaň metoo úzké zájmové skupině, a zároveň této skupině neoprávněně připisuje lhostejnou slepotu vůči specifickému druhu násilí.

Hana Fifková je jednou z mnoha demagogických mluvčích, kterým plošná vzpoura mediálního mainstreamu v Česku přiřkla tvář bojovníků proti nátlakové akci, která nikdy neexistovala.


A co si myslíte vy? Diskuse (46 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

ČR zaostává Pondělí, 12.Února 2018, 20:53:10

Mediální lynč je známkou vyspělé západní společnosti, "mělo by nás znepokojovat, proč žádný takový lynč neprobíhá u nás," napsala zde na DR před časem Gaby Khazalová. Cožpak zde žijí jenom neškodní a slušní muži? To je naprosto vyloučeno - každý muž by si jistě rád sáhl (pokud by mohl a nic by mu nehrozilo), je tedy úplně jedno, koho pro výstrahu zlynčujeme, hlavně už s tím lynčováním konečně začněme! Feministky z Univerzity Karlovy asi před dvěma lety přišly s heslem "Mrtvej šovinista - dobrej šovinista". Jděme tedy s dobou a aktualizujme toto heslo.

V ČR se pravděpodobně ani po tomto morálním apelu na naše svědomí nic nehne - žádný lynč zde v souvislosti s kampaní metoo dosud neproběhl, zatímco v zahraničí už dochází i k prvním nadějným sebevraždám. ČR má tedy opět co dohánět.

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Sebevraždy Úterý, 13.Února 2018, 10:58:6

Jill Messick + 7.2. 2018
filmová producentka, matka dvou dětí, dlouhé roky trpěla bipolární poruchou (depresemi), spáchala sebevraždu v souvislosti s kampaní metoo.

Carl Sargeant  + 7. 11. 2017
velšský politik, otec dvou dětí, spáchal sebevraždu v souvislosti s kampaní metoo.

Dan Johnson + 13.12 2017
člen Sněmovny reprezentantů amerického státu Kentucky,
trpěl posttraumatickou stresovou poruchou, spáchal sebevraždu v souvislosti s kampaní metoo.

----------------------------------

Kampaň metoo je úspěšná!

Josef Poláček - Manuální pracovník

Úterý, 13.Února 2018, 11:26:56

Pane Nusharte, dejte už pokoj.

Co je moc, to je moc.

Jestli nemáte ani v tuto chvíli ani trochu pochopení pro mladé dívky, které na samotném počátku své kariéry stojí před rozhodnutím: buďto se víceméně nechat znásilnit producentem (režisérem, intendantem - doplň si podle potřeby), anebo zbytek svého života strávit jako myčky nádobí v zastrčené prodejně nějakého fast-foodu, pak jste zřejmě skutečně nadobro ztratil už jakékoli morální zábrany.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Připomínám, Úterý, 13.Února 2018, 12:23:12

že pan Nushart tady mimo jiné dělal velký brajgl, protože se mu nelíbil článek o britské poslankyni zavražděné probrexitářským fanatikem.

Zcela vážně požadoval, aby se o tom nepsalo, aby prý "vražda nerozhodla referendum".

Nyní se pan Nushart cynicky snaží zneužít lidské tragédie, a dělá to zcela důsledně.

Již dlouho ve mně roste v souvislosti s pane Nushartem jisté podezření, které se pozvolna mění v jistotu.

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Pane Poláčku, cítím k Vám úplně stejný pocit nepochopení, jako Vy ke mně. Úterý, 13.Února 2018, 20:03:52

Ženy - podle Vás - buď mohou dělat myčky nádobí v zastrčeném fast-foodu, nebo se mohou nechat znásilnit producentem a být herečkou, a abychom tuto velmi špatnou volbu odstranili, máme přehlédnout zase jiná neštěstí a nespravedlnosti, které tato metoda(#MeToo) přináší?

Žádné ženy, které znám, tuto volbu podstupovat nemusely. Nejenže se nenechaly znásilnit producentem, ale ani se v důsledku toho nestaly myčkami nádobí. Pak znám samozřejmě i ženy (spíše tedy jen jednu), které dělaly kariéru "přes postel" a bylo to jejich vědomé a dobrovolné rozhodnutí (tím nijak nezlehčuji jejich ostatní profesionální kompetence). Muži většinou (z podstaty věci) tuto volbu nemají, ačkoliv by třeba někteří takovou možnost snadnější cesty ke kariéře uvítali také.

Jevi_1

Eva Hájková - Moravskoslezský kraj

Úterý, 13.Února 2018, 21:20:36

Patrně ani všichni feministé nemají na kampaň stejný názor
https://a2larm.cz/2018/02/vyhazet-shnila-jablicka-kriticke-poznamky-k-metoo/

Helena Zemanová - dálný východ od Prahy

Úterý, 13.Února 2018, 21:29:56

Jsou sebevraždy, o kterých píše pan Nushart, skutečně důkazy zhoubného vlivu kampaně MeToo na citlivé lidi, kteří by se nezabili, kdyby se kampaň nerozběhla?
Není možné, že šlo o dny jako stvořené pro banánové rybičky?
Já to nevím, ale obávám se, že pan Nushart taky ne.

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Pane Kolaříku, Vaše opakovaná snaha mne zdiskreditovat je už trochu trapná. Úterý, 13.Února 2018, 22:57:46

Zvládnu to sám a daleko lépe než Vy - ani u toho nemusím lhát. Až mne příště budete zase "citovat", řekl jsem tehdy přesně toto:
"Proč tedy o té události psát jakékoliv články? Stačí prostě jen vyjádřit smutek a soustrast blízkým."
Byla to odpověď na Vaši otázku (kterou si laskavě dohledejte), nikoliv "zcela vážný požadavek, aby se o tom nepsalo".

Nepopírám však, že s Vaším přitakáním možnému významu vraždy jako prostředku k prosazování politických cílů mám problém. Tehdejší Vaše pragmatické "kéž by" ((- o výsledku britského referenda rozhodla vražda)) nás může dovést do situace, kdy vraždy se vedle billboardů stanou běžnou součástí předvolební kampaně.

--------------------------

No a k připomenutí těch sebevražd jste mě dovedl sám svým výrokem(4.1. 2018): "Nikomu v souvislosti s kampaní MeToo se nedělo a neděje nic, co by mohlo vést k jeho smrti."
Jak vidíte, byl jste i v této věci špatně informován.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Tak už dost, pane Nusharte Středa, 14.Února 2018, 02:51:56

Pod článkem o britské poslankyni zavražděné brexitářským fanatikem, pod nímž jste spustil neuvěřitelný brajgl kvůli samému faktu, že vyšel (jak jste nyní bezelstně sám doložil svým citátem), jsem vám nekladl žádné otázky. Jenom jsem se marně snažil vás umravnit, protože to, co jste tam předváděl, bylo neuvěřitelné svinstvo.

Neuvěřitelné svinstvo je i to, co předvádíte tady. Takže ještě jednou, a pomalu:

Nejdříve byla vražda (spáchaná brexitářským fanatikem), a až potom se o ní psalo. A až potom eventuálně mohla, nebo nemohla rozhodnout referendum.

Moje "Kéž by" (jako odpověď na vaši dotíravou otázku) bylo vyjádřením naděje, aby když už byla mladá poslankyně zavražděna, tak aby aspoň její smrt nebyla úplně zbytečná, aby měla aspoň nějaký smysl.

Kdybych chtěl klesnout na vaši úroveň, napsal bych vám: "Proč připomínat sebevraždy? Stačí prostě jen vyjádřit smutek a soustrast blízkým."

Jenomže to bych vás musel nejprve brát jako diskusního partnera. A tím vy nejste. Vy to víte, já to vím, všichni to víme.

Jste naprosto cynický člověk bez jakýchkoliv morálních zábran, pane Nusharte.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Paní Hájková Středa, 14.Února 2018, 03:05:49

Slovo "levice", "levicový" a další odvozeniny se v článku, na který odkazujete, vyskytuje 8krát.

Zdá se tedy, že autoři článku jsou především levičáci, a až potom feministé, a mají problém s tím, že kampaň #MeToo není nic prvoplánově levicového. Ne?

Jevi_1

Eva Hájková - Moravskoslezský kraj

Středa, 14.Února 2018, 04:58:1

Já jsem výše nenapsala, že kampaň je levicová záležitost. Jenom to, že jiní feministé mají na ni jiný názor. Nicméně hodně lidí, kteří se považují za levicové, či dokonce radikálně levicové, se ke kampani hlásí.
Ona je dnes otázka, co vůbec znamená slovo "levice". Možná je to historicky vyčerpaný pojem. Někdo považuje za levici liberály, jak jsem si všimla. Někdo je považuje dokonce za "neomarxisty", přestože neomarxismus je něco jiného. Prostě, to slovo ztratilo obsah. Muselo by se leda nově definovat a člověk, který by ho definoval, by musel o tom jeho novém obsahu přesvědčit ostatní. To se nikomu nepodaří.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Středa, 14.Února 2018, 07:05:5

Já taky neříkám, že Vy byste napsala, že kampaň je levicová záležitost. Ale právě proto, že není, alespoň ne prvoplánově, vadí výše uvedeným autorům. Protože oni přestože se podepisují jako feministé, jsou především levičáci, jak je vidět, ať už jakéhokoliv druhu (v. článek pana Štampacha).

Václav Pospíšil - Záhoří

Středa, 14.Února 2018, 07:13:59

Společnost se snaží očistit se tím, že ukazuje na špínu, která je v ní. Jenže k očištění je potřeba čistá voda, a ta tu (i tady) chybí.

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Panu Kolaříkovi Středa, 14.Února 2018, 10:12:5

Proč připomínat sebevraždy?
Protože sebevražda je v tomto případě n á s l e d k e m (indikátorem) zvrhnutí demokratické kultury, zatímco vražda se snadno může stát p r o s t ř e d k e m (který si kdejaký idiot může vzít za příklad, když vidí, že to funguje) politického boje zvrhlé demokratické kultury.

-----------------------

Už se, prosím, pane Kolaříku, nenamáhejte s dalšími pokusy o moji diskreditaci, zdiskredituji se raději sám a mnohem kvalitněji. V prostředí šílených politických agitátorů k tomu úplně stačí, když budu říkat to, co si myslím, a připomínat to, co jsem opravdu kdysi napsal. Vymýšlet si vůbec nemusím.

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Dny jako stvořené pro banánové rybičky Středa, 14.Února 2018, 18:31:3

Máte pravdu, paní Zemanová, nejedná se o skutečné důkazy (exaktně vzato), a to přesto, že například rodina Jill Messickové se v tomto smyslu vyjádřila. („Jill byla obětí nové kultury neomezeného sdílení informací a ochoty přijmout prohlášení jako fakt." - V ostrém kontrastu k tomuto vyjádření rodiny je pak tvrzení, že nějaká herečka je důvěryhodná jednoduše proto, že je krásná a slavná: "Obviní-li producenta krásná a slavná herečka Gwyneth Paltrow, stěží ji bude někdo podezírat, že si obvinění vymyslela, že přehání nebo je hysterická," napsala Gaby Khazalová).

Samozřejmě, že ani v případě obvinění, vznesených různými ženami (a někdy už i muži) v rámci kampaně metoo se nejedná o takové důkazy, jaké požadujete u argumentů proti kampani.

Pokud bychom tedy na podporu kampaně metoo důkazy nepožadovali, ale v argumentaci proti kampani bychom je naopak požadovali, nebyli bychom nestranní.

Helena Zemanová - dálný východ od Prahy

Středa, 14.Února 2018, 20:35:18

S tou Gwyneth Paltrowovou je to jinak, pane Nusharte. Věta Gaby Khazalové říká, že obvinila-li předtím vlivného muže žena, která není slavná a uznávaná umělkyně, zažila snůšku posměchu, nadávek, vyhrožováni a podezírání z bůhvíjakých nečestných úmyslů a teprve když s tím přišla známá herečka, začali se na to lidé dívat jinak, protože u ní na žádný postranní motiv nepřišli. Kdyby si nějaký dokázali vymyslet, byla by na tom milá Gwyneth úplně stejně jako začínající hvězdička nebo asistentka nebo kterákoli jiná bezejmenná oběť, na kterou si obviněný muž klidně plivne.

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Ano, Gaby Khazalová to myslela přesně tak, jak říkáte: Čtvrtek, 15.Února 2018, 09:34:57

Krásná a slavná herečka dodá onomu aktu veřejného obvinění bez důkazů jistou legitimitu (v očích veřejnosti).

Helena Zemanová - dálný východ od Prahy

Ano, pane Nusharte. Čtvrtek, 15.Února 2018, 10:04:24

Je to tak, bohužel. Bohužel říkám proto, že obdobnému sdělení z úst jiných žen veřejnost vždy přisuzovala legitimitu pramalou. Musely nastoupit slavné herečky, aby veřejnost konečně vzala na vědomí, jaké věci se stávají a co to s obětmi dělá.

Jevi_1

Eva Hájková - Moravskoslezský kraj

Čtvrtek, 15.Února 2018, 10:18:9

Boj proti patriarchátu zatím vypadá tak, že oporu v boji proti mocným hledáme u ještě mocnějších. Neboť být mediální hvězda bezpochyby znamená mít moc nad lidmi.

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Paní Zemanové Čtvrtek, 15.Února 2018, 10:23:26

Ale existují přece určité instituce demokratického státu a standardní způsob řešení vznesených obvinění, včetně například zásady presumpce neviny. Pokud tento postup nahradíme "soudem ulice" (v dnešní době soudem na internetu), je to špatné, je to buď regrese nebo revoluce.

Jevi_1

Eva Hájková - Moravskoslezský kraj

Čtvrtek, 15.Února 2018, 12:14:54

Proč se víc nezabýváme třeba bezdomovkyněmi - ženami, které nedobrovolně tráví svůj život na ulici, kde mimo jiné trpí i násilím ze strany mužů-bezdomovců?
https://www.prozeny.cz/clanek/bezdomovkyne-na-ulici-nove-konci-cim-dal-vice-zen-ktere-zily-v-luxusu-41931?dop-ab-variant=&seq-no=1&source=hp
Asi proto, že bezdomovce nelze medializovat.

Helena Zemanová - dálný východ od Prahy

Pane Nusharte, Čtvrtek, 15.Února 2018, 12:58:43

vyzýváte ženy, aby u sebe měly neustále nahrávací zařízení, aby mohly v případě, že dojde k sexuálnímu obtěžování, vše řádně doložit?
Nebo jak si to dokazování představujete v praxi?

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Paní Zemanové Čtvrtek, 15.Února 2018, 17:46:24

Říkáte "neustále", ale já si
nemyslím, že v našem světě jsou ženy neustále (tzn. kdykoliv) ohroženy nepředpokládaným sexuálním útokem nebo požadováním - de facto - "úplatku". Ty situace, kdy k tomu může dojít (například schůzka filmového producenta s herečkou v jeho hotelovém pokoji), je často možné dopředu očekávat a buď se jim vyhnout, nebo se na ně připravit. Rovněž tak i ti, kteří k tomuto účelu zneužívají svého mocenského postavení, jsou většinou v příslušné branži profláklí, nezdá se tedy tak nemožné získat důkazy jednání, které by podléhalo trestní kvalifikaci.

Existují pak také ženy, které při budování své kariéry ten "úplatek" akceptují (nebo v minulosti dobrovolně akceptovaly a dnes to hodnotí jinak), nebo ho dokonce samy nabídnou, v čemž jsou vlastně muži proti nim (z podstaty věci) znevýhodněni.

Domnívám se ale, že podstata současné situace okolo kampaně metoo je ve snaze přepsat normy společenského chování.

Jak kdysi poznamenala policejní psycholožka Ludmila Čírtková, v populaci klesají vztahové schopnosti. Sexuální obtěžování nastává tehdy, pokud je vynechána první fáze navazování vztahu - fáze dvoření. Krom jiných příčin, které uvádí Ludmila Čírtková, se domnívám, že to souvisí například i s tím, že samo dvoření je už dnes kritizováno jako nevhodné a někde je dokonce považováno za "harassement". Samotní levicoví liberálové dnes propagují věci, které spíše vedou k promiskuitnímu chování ve vztazích nežli k ideálu partnerské věrnosti. Ten je zesměšňován jako "tradiční veteš".

Josef Poláček - Manuální pracovník

Presumpce neviny Čtvrtek, 15.Února 2018, 18:10:27

Presumpce neviny, je, pane Nusharte, bezpochyby vysoká hodnota.

Jenže: za standardních okolností ve standardním vyšetřovacím a soudním procesu, když oběť nějakého trestného činu učiní oznámení, je toto oznámení standardním způsobem přijato a vyšetřováno.

Jenže: tady se jedná právě o to, že když se nějaká zcela neznámá, začínající dejme tomu herečka odváží veřejně obvinit se znásilnění nějakého dominantního nadsamce, který ovládá velkou část daného kulturního byznysu, a který tím fakticky v ruce drží i její samotnou kariéru - tak v takových případech právě všechno zcela pravidelně běží všlijakým jiným způsobem, jenom ne standardně.

Za prvé už proto, že tato oběť právě n e m á vůbec reálnou možnost učinit standardní oznámení. Právě proto, že dotyčný pachatel ji fakticky má v rukou: jakmile by se odvážila s tímto obviněním vyjít na veřejnost, v tom samém okamžiku by pohřbila sama sebe, svou veškerou budoucnost.

Za druhé: tito dominantní nadsamci požívají tak obrovské popularity, a s ní spojené reputace, že když nějaká takováto zcela neznámá osůbka vystoupí s takovýmto dramatickým obviněním - pak jí prostě nikdo neuvěří. Každý nad tím jenom mávne rukou: "Ach, zase jedna která se chce postavit do světel ramp na úkor nějakého prominenta!" Takže jestliže u něj platí presumpce neviny - a to nejen právní, ale především společenská, zabsolutizovaná (ON by přece něco takového nikdy neudělal!!); pak u ní, u jeho oběti, naopak apriori platí presumpce viny.

Takže když ona vyjde na veřejnost s tímto pro ni už tak jako tak traumatizujícím zážitkem, pak namísto toho aby se jí dostalo soucitu a pochopení, tak je naopak ještě vláčena bulvárem, a je zavalena podezřením z prospěchářství.

Takže, tolik k institutu presumpce neviny, a k faktickému stavu tohoto světa, a jeho vztahu ke spravedlnosti.

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Panu Poláčkovi Čtvrtek, 15.Února 2018, 19:35:14

Souhlasím s Vámi v tom, že spravedlnost v lidské společnosti není dokonalá. Nikdy být ani dokonalá nemůže, ale můžeme se snažit, aby byla lepší - to je kulturní vývoj. Jenže někdy ten vývoj přinese i její zhoršení.

Nastolujete otázku, zda je možné zlepšit spravedlnost cestou rozvratu právního prostředí, což v tomto případě konkrétně znamená ztotožnění veřejného (internetového) obvinění s již uznanou vinou, znemožnění účinné obrany proti takovémuto obvinění, případné vedlejší oběti, které tento postup může přinést, včetně například ztráty práce a společenského postavení takto obviněných a dohnání zranitelnějších jedinců až k sebevraždě.

Já v tuto cestu ke zlepšení spravedlnosti nevěřím.

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Veřejné obvinění ze znásilnění Čtvrtek, 15.Února 2018, 21:00:24

"Když se zcela neznámá, začínající herečka odváží veřejně obvinit ze znásilnění dominantního nadsamce, který fakticky v ruce drží její kariéru - v takových případech všechno zcela pravidelně běží všelijakým jiným způsobem, jenom ne standardně."

Pane Poláčku, veřejné obvinění ze znásilnění také není úplně standardní postup. Naprostá většina žen by nikdy nic takového neudělala ze zcela přirozených důvodů: Je to traumatizující zážitek a znásilněné ženy mají psychické problémy i při zcela standardním postupu trestního oznámení a policejního vyšetřování.

Pokud by tedy nějaká žena (lhostejno zda slavná či neznámá) veřejně obvinila někoho ze znásilnění, asi bych měl také měl určité pochybnosti, zda se ten čin skutečně stal. ((Setkal jsem se s tím, že rozvedená žena veřejně obviňovala svého bývalého manžela ze sexuálního zneužívání jejich syna. Kromě toho, že mu tím chtěla zabránit v kontaktu s dítětem, ještě tím ničila i jeho veřejnou pověst.)) Mně by navíc ta informace o znásilnění vůbec k ničemu nebyla, neboť nemohu vyšetřovat ani trestat pachatele. Zda bych v takovém případě cítil vůči té ženě soucit, to skutečně nevím.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Pan Nushart okázale ignoruje skutečnost, Čtvrtek, 15.Února 2018, 21:10:34

že drtivá většina pachatelů v rámci kampaně #MeToo svoji vinu vůbec nepopírá.

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Takhle nějak to, pane Kolaříku, Čtvrtek, 15.Února 2018, 21:19:10

říkal i Boblig z Edelstadtu.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Čtvrtek, 15.Února 2018, 21:21:29

Ale jděte, vy kecko.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Pátek, 16.Února 2018, 08:49:46

Drzé čelo lepší než poplužní dvůr, viďte.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Mohl by někdo už s tím trollem udělat pořádek? Pátek, 16.Února 2018, 08:53:37

Už je to opravdu únavné.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Pan Nushart sem opakovaně vkládá urážlivé "příspěvky" Pátek, 16.Února 2018, 08:57:57

které vzápětí maže.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Pátek, 16.Února 2018, 09:07:56

Až ještě pan Nushart smaže to svoje

"Pátek, 16.Února 2018, 09:01:14
Smaž to, ty truhlíku."

kde mi dokonce familérně tyká, zůstane zde jenom řada mých krátkých odpovědí, mezi kterými původně všude byly výplody pana Nusharta.

Udělal to bezprostředně dvakrát za sebou. Původně jsem svoje odpovědi taky smazal, nyní je tady nechávám. Všechno je jistě dohledatelné v příslušném logu.

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Pátek, 16.Února 2018, 09:18:13

Smažte to, vy truhlíku, včetně toho "kecky"!

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Pátek, 16.Února 2018, 10:49:35

No, vidím, že agent KGB ani CIA opravdu nebudete... Leda, že byste měl tak geniální krytí?

Josef Poláček - Manuální pracovník

Pátek, 16.Února 2018, 11:23:50

Pane Nusharte, všechny ty známé a populární herečky které n y n í vystoupily na veřejnost s o z n á m e n í m o tom kdo všechno zneužil jejich slabosti - tak prakticky všechny s tím také celá léta váhaly, protože v té době kdy se jim to přihodilo věděly že by prostě neměly šanci. A za druhé, právě proto že to pro ně byla traumatizující událost.

A Vy jim zřejmě i teď chcete stále upírat tu možnost, aby alespoň teď před celým světem odhalily ty, kteří jim toto násilí učinili - a dodnes se tváří jako nevinní svatouškové.

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Panu Poláčkovi Pátek, 16.Února 2018, 12:03:40

Já přece neupírám vůbec nikomu tu možnost, aby třeba před celým světem odhalil, kdo mu kdy (třeba i před dvaceti lety) ublížil. Považuji ale za děsivé to, že západní společnost s osvícenskou tradicí takovéto odhalení ztotožňuje téměř s vynesením rozsudku - včetně případných okamžitých následků jako je například ztráta práce a společenského postavení a dohnání zranitelnějších jedinců až k sebevraždě.

Ivo Horák - Praha 3

Moc emocí Pátek, 16.Února 2018, 15:20:12

Vzhledem k tomu, jak probíhá diskuse výše, se mi dvakrát nechce do ni přispívat. Myslím však, že tu chybí středové stanovisko.

Samozřejmě, že nejsem pro dodržování jakéhokoli typu omerty. Samozřejmě, že zneužívání postavení, sexuální obtěžování či i pouhá sprostota si nezaslouží být kryty. Na druhé straně však jde o problém, který se netýká pouze žen, a už vůbec ne jen žen v exkluzivním uměleckém prostředí. Nejvíce lidí je nuceno dělat něco, co nechtějí, prostřednictvím peněz. Nakonec i v tom Hollywoodu. O prostitutkách se dnes celkem rádo hovoří jako o podnikatelkách, málokdo je vyzývá k "me too". Šikana je hodně rozšířená, jak známo, ve vojenském prostředí. Zatím se však zdá, že generality nejsou svědectvími typu "me too" aktuálně ohroženy. Z takovýchto zdrojů nejspíš plynou posměšné (i zahanbené) reakce mnohých Čechů a Češek, a jistě nejen jich.

A pak je tu ještě otázka doby. Někteří pamatujeme, jak vypadaly třeba oslavy v socialistických podnicích 70. a 80. let. To, co se skrývalo pod eufemismem bujarost, byl prostě plod doby s jinou normou, podobně jako obtížné a nebezpečné nakuřování zúčastněných. Mohu o tom zajisté psát, ale nikoho proto nebudu "dohánět spravedlností". Samozřejmě ani ženy, které při vhodné příležitosti odloudily některého muže rodině a ve výjimečném případě tak dokonce přispěly k tragédii.

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Smysl veřejného obvinění Pátek, 16.Února 2018, 15:43:22

Pane Poláčku, Vy nejste vyšetřující policista, nejste ani soudce, který by ty případy soudil, k čemu je Vám tedy informace cizí ženy, která odhalí, že jí bylo nyní nebo kdysi dávno ublíženo? Neboli jaký smysl má to, že to ta žena říká veřejně? Neříkám, že to nemá žádný smysl, naopak, smysl to má. Ale jaký?

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Není náhodou snaha o legalizaci prostituce (a také o zavedení tzv. sexuálních asistentek) Pátek, 16.Února 2018, 16:04:10

a o jiný náhled na toto podnikání, charakterizovaný třeba výrokem "důstojnost prostitutky je větší než důstojnost pokladní v supermarketu", (eventuálně přesun části tohoto odvětví do neziskového sektoru s využitím dotací), v dosti příkrém rozporu s kampaní #metoo?

Josef Poláček - Manuální pracovník

Jaký to má smysl? Sobota, 17.Února 2018, 14:56:5

Jde o to, pane Nusharte, že se teď - konečně - vyjevilo, že zde po celá desetiletí v tom napohled tak krásném a pohádkovém světu showbyznysu existovalo prakticky institucionalizované násilí nad celou kategorií žen; a nikdo to násilí nechtěl vidět, všichni před ním zavírali oči. A teď se jedná v prvé řadě o to aby se s tím konečně skončilo, aby každá začínající umělkyně mohla svou uměleckou dráhu započít bez obav, že bude bezcharakterním, ale mocným chlípníkem postavena před volbu: buďto se poddat jeho chtíči, anebo se vzdát všech svých uměleckých ambicí a snů.

Tohle a právě tohle je ten základní smysl celé věci, pane Nusharte: aby se něco takového už nemohlo dít nadále.

To jenom Vy z toho pořád chcete udělat jenom čistě individuální záležitost - právě proto abyste z jakéhosi mužského šovinismu nemusel přiznat, že něco takového existovalo, a že tady mužský element celé roky a celá desetiletí vesele užíval své nadřazenosti a moci nad ženami.

A tak s pokryteckým (ne-li přímo cynickým) gestem ukazujete na těch několik málo případů, kdy se (snad!) stalo bezpráví mužům, abyste nemusel hledět na osudy těch stovek a tisíců žen, které jsou tomu bezpráví vystavovány znovu a znovu.

Josef Poláček - Manuální pracovník

Sobota, 17.Února 2018, 14:59:28

Co se toho vojenského prostředí týče, pane Horáku, pak v Německu se v poslední době provalilo několik masivních skandálů právě i v této oblasti. A také se jednalo o znásilňování, respektive sexualizované násilí či ponižování jiného druhu. A také o tom celá léta nikdo nechtěl nic vědět, že se takové věci dějí. Až se jednou něco takového provalí i v české armádě, asi si také mnozí budou jenom nevěřícně protírat oči, jak je možné že se něco takového dělo, a nikdo o tom nic nevěděl.

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Liberální a třídní pojetí práva Sobota, 17.Února 2018, 23:50:2

"... existovalo prakticky institucionalizované násilí nad celou kategorií žen; (...) všichni před ním zavírali oči. A teď se jedná v prvé řadě o to aby se s tím konečně skončilo."

Úplně stejně lze, pane Poláčku, například prohlásit, že existovalo institucializované násilí nad celou třídou proletariátu.

Smyslem těch veřejných obvinění je tedy pravděpodobně prosazování opětovného příklonu k tzv. třídnímu pojetí práva.

Nutno ovšem v této souvislosti připomenout, že právo na spravedlivý soudní proces patří mezi základní lidská práva.

Jiří Nushart - maloměšťácký usmiřovač

Nepřátelství; spolupráce Neděle, 18.Února 2018, 00:20:5

Obávám se, že vyvolávání nepřátelství mezi muži a ženami může ve společnosti nadělat mnohem větší paseku než původní koncept třídního boje.


Vojtěch Klusáček - Brno

Neděle, 18.Února 2018, 11:48:55

Je vám tedy milejší, aby existovaly celé třídy povolání, kde musí žena být nadřízenému v rozhodující pozici po vůli po sexuální stránce, jinak může na jakýkoli úspěch zapomenout. Že to může řešit individuálním trestním oznámením a žalobou je vrchol licoměrnosti a dobře to víte - taková možná něco vysoudí nebo dosáhne potrestání nějakého jednoho pachatele, dál si do budoucna ani neškrtne.

Josef Poláček - Manuální pracovník

Neděle, 18.Února 2018, 14:02:26

Pane Nusharte, chcete snad vážně tvrdit, že žádné institucionalizované násilí nad třídou proletariátu neexistovalo?

Ono to ovšem dneska není už zdaleka tak zřetelné jako v době manufaktur 19. století; jenže ono to není tak zřetelné právě a jedině proto, že se toto institucionalizované násilí svého času tématizovalo: to jest, ta potrefená a utlačovaná část společnosti sebrala odvahu veřejně a nahlas říci, že takhle už to dál nehodlá snášet. A pro své právo šla do boje, do stávek, a třeba i na barikády. A výsledkem toho boje nebylo v prvé řadě "třídní pojetí práva" - nýbrž přesně naopak to, aby (pracovní) právo nebylo aplikováno třídně, to jest jednostranně ve prospěch kapitalistů.

- A mám takový velice silný pocit, pane Nusharte, že kdyby Vy jste žil v tom 19. století, pak byste už tehdy s železnou neústupností tvrdil, že dělníci nemají žádné morální oprávnění za svá práva bojovat kolektivně (neboť to jenom rozeštvává ach přece tak harmonickou společnost); a že když třeba nějaký fabrikant vyhodil na dlažbu polovinu svých dělníků (protože třeba sehnal nějaké stávkokaze ochotné pracovat ještě laciněji), pak byste jim nanejvýš přiznal právo se proti tomu vyhazovu bránit ryze individuálně, soukromou žalobou.

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.