10 let po rozsudku D. H.: Předsudky pedagogů a 83 segregovaných škol
Petra DvořákováEvropský soud pro lidská práva před deseti lety rozhodl, že umístěním na praktickou školu bylo porušeno právo na vzdělání osmnácti romských dětí. Romské děti však nemají rovný přístup ke vzdělání dodnes, upozornila konference Společně ve škole.
„Pro romskou maminku je nejdůležitější, aby se dítě cítilo na škole příjemně a bezpečně. Jak je možné, že se romské děti necítí bezpečně na běžných školách?“ ptá se Lada Červeňáková, středoškolská pedagožka, která radí učitelům se vzděláváním romských dětí. U romských dětí je dle ministerstva školství patnáctkrát větší pravděpodobnost, že skončí v praktické škole. V České republice existuje osmdesát tři segregovaných škol, kde tvoří více jak polovinu žáků romské děti.
Od rozsudku Evropského soudu pro lidská práva „D. H. a ostatní“, podle něhož bylo umístěním na praktickou školu porušeno právo osmnácti romských dětí na vzdělání, uplynulo 13. listopadu deset let. Loňská novela školského zákona poskytla školám finanční a jinou podporu pro inkluzívní vzdělávání. Nástroje i pozitivní příklady tu jsou. Problémem jsou ale postoje pedagogů a zřizovatelů škol, tedy místních samospráv a komunálních politiků, shodli se účastníci konference Společně ve škole pořádané nadací Open Society Fund.
Konference probíhala v pražském Schebkově paláci ve dnech 14. a 15. listopadu za účasti ombudsmanky, expertů z ministerstva školství, Agentury pro sociální začleňování či z neziskových organizací a ředitelů a učitelů škol. Velkým tématem bylo inkluzívní vzdělávání obecně, debatovalo se i o implementaci rozsudku Evropského soudu či problému segregovaných škol.
„Smysl společného vzdělávání se dotýká podstaty pedagogické práce. Škola je tu proto, aby děti připravila na život, aby objevily, kým jsou a našly své místo. Děti se mají ve škole naučit komunikovat, samostatně a kriticky přemýšlet, spolupracovat s druhými, a to v prostředí, které odpovídá realitě. Různorodost lze pro přípravu dětí na život skvěle využít,“ uvedla konferenci Marie Gottfriedová, ředitelka základní školy v Trmicích, která prosazuje inkluzívní vzdělávání několik let.