Svoboda tisku klesá i v demokraciích, u nás kvůli Babišovi

Podle organizace Freedom House je na tom svoboda tisku nejhůře za posledních třináct let. Na Mezinárodní den svobodného tisku se na Twitteru objevily nahrávky, jak se Andrej Babiš domlouvá na článcích s reportérem Mladé fronty Dnes.

(pd)

05.05.2017 07:00

Convalaria_-_redakce_den_k__mafra_brno_2

Podle francouzské organizace se situace svobody médií zhoršila v téměř dvou třetinách zemí. V České republice hlavního hráče známe. Foto Wmc

Třetí květen je již dvacet čtyři let Mezinárodním dnem svobody tisku. Každoročně připomíná důležitost svobodných a nezávislých informací a médií jako zásadní opory demokracie. Zveřejněné reporty organizací zabývajících se svobodou tisku ale upozorňují, že situace svobody tisku se za poslední léta zhoršila.

V hodnocení francouzské organizace Reportéři bez hranic si pohoršila hlavně v důsledku oligarchizace i česká mediální scéna. Podle americké organizace Freedom House jsme na tom stejně jako vloni. Ani jedna z organizací ale ve zprávách nemohla počítat s čerstvě zveřejněnými nahrávkami, na nichž se ministr financí Andrej Babiš a vlastník mediálního domu Mafra domlouvá s reportérem deníku Mladá fronta Dnes na článcích o svých politických protivnících.

Česká republika skončila v žebříčku Reportérů bez hranic na dvacátém třetím místě ze sto osmdesáti zemí. Vloni se umístila na dvacátém prvním místě. „Od roku 2008 využívali oligarchové svého majetku, aby nakupovali noviny, a upevnili tak svůj vliv. Jeden z nich, Andrej Babiš, je zároveň vicepremiérem a ministrem financí i vlastníkem dvou nejvlivnějších deníků,“ píše se ve zprávě. Koncentrace vlastnictví podle ní dosáhla kritické hladiny. Kromě toho zmiňuje i loňské návrhy zpřísnit tresty za pomluvu, obzvláště v souvislosti s urážkou prezidenta.

Jak informoval deník Právo, Andrej Babiš (ANO) v reakci na zprávu popřel, že by média vlastnil. „Já žádná média nevlastním a neovlivňuju ani jsem neovlivňoval,“ tvrdil ministr financí. V únoru totiž předal akcie svých firem do svěřeneckých fondů. Zpochybnil i označení oligarcha, podle něho definici oligarchie naplňuje ČSSD. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) na Twitteru upozornil, že Babiš žádná média formálně nevlastní, protože proti jeho vůli prošel zákon o střetu zájmů.

V rozporu s Babišovým tvrzením je pak hlavně nahrávka, kterou v den svobody tisku zveřejnil na svém Twitteru člověk pod pseudonymem Julius Šuman. Na nahrávce se Babiš domlouvá s redaktorem Mladé fronty Dnes Markem Přibilem na obsahu článků.

Babiš lhal a selhal
„Ne, to bych tam nedával,“ radí Babiš reportérovi. „Hlavně já počítám s našimi hejtmany, že by měli rozkrýt levárny ČSSD na krajích,“ dodává. Nejvíce materiálů si Přibil chystá na ministra vnitra Milana Chovance (ČSSD). Přibil na nahrávce přiznává, že vše řídí František Nachtigall, ředitel rozvoje Mladé fronty Dnes. Andrej Babiš autenticitu nahrávek nepopřel, ale označil je za špínu a za součást kampaně proti své osobě. Nadále odmítá, že by obsah médií ovlivňoval. Marek Přibil už dostal od Mladé fronty Dnes výpověď.

Reportéři bez hranic upozorňují, že zatímco ještě před pár lety osmdesát procent českých médií vlastnili zahraniční investoři, po krizi v roce 2008 je ve vlastnictví nahradili místní podnikatelé. Organizace připomíná případ Vladimíra Ševely, který byl v roce 2014 propuštěn z deníku Mladá fronta Dnes poté, co kritizoval Agrofert a jmenování Richarda Brabce (ANO) ministrem životního prostředí.

Kromě Babiše pak jmenují i podnikatele Daniela Křetínského, vlastníka vydavatelství Czech News Center (Blesk, Aha!, Reflex, Info.cz) a Mladá fronta (Euro), majitele vydavatelství Economia (Hospodářské noviny, Respekt, Aktuálně.cz) Zdeňka Bakalu nebo majitele vydavatelství EMPRESA MEDIA (Týden, Instinkt, Barrandov) Jaromíra Soukupa.

Na zveřejněné nahrávky reagovala řada politiků s požadavkem, aby je Andrej Babiš vysvětlil a aby i za ně převzal odpovědnost. Česká televize upozornila na Babišův tweet z doby, kdy mediální holding Mafra kupoval a kde říká, že by byl „mrtvý muž“, kdyby se o ovlivňování vlastních médií pokusil.

Redaktoři Mladé fronty Dnes vydali ke skandálu svého majitele prohlášení, ve kterém píší, že kromě redaktora, který s Andrejem Babišem na nahrávkách hovoří, „selhal také Andrej Babiš, který opakovaně prohlásil, že se nebude snažit využít svého vlastnictví k ovlivnění obsahu titulů společnosti Mafra. Z nahrávek vyplývá, že v tomto bodě lhal“.

Mediální teoretik Jaromír Volek v rozhovoru pro Českou televizi popsal dlouhodobý vztah Andreje Babiše k médií, která mu patří. Podle Volka je Babiš nevyužívá ani tak proto, aby prosazovala jeho politiku. Důležitější je, že tlumí informace o negativních tématech a aférách spojených s Babišem.

Mezinárodní den tisku připomíná 3. květen roku 1991, kdy došlo na Valném shromáždění OSN k podepsání Windhoedské deklarace. Ta měla zaručit nezávislá svobodná a pluralistická média v Africe a po celém světě.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.