V Austrálii začíná hlavní fáze boje s projektem Carmichael, děsem všech ekologů
Petr Jedlička, Radek KubalaV rámci projektu má být vybudováno jedenáct dolů, rozšířen přístav Abbot Point a uhlí vyváženo přes korálové útesy do Indie. Chystané akce odpůrců budou dle řady pozorovatelů hlavní protestní události v ekologickém hnutí roku 2017.
Mohutné protesty i přímé akce slibují ochránci přírody, aktivistické iniciativy i zástupci původních obyvatel v začínajícím roce v Austrálii. Jejich cílem má být projekt Carmichael — chystaný důlní komplex v Queenslandu čítající šest povrchových a pět hlubinných dolů s rozsáhlou infrastrukturou, extrémní zátěž pro životní prostředí a perspektivně jedna z největších důlních soustav na světě.
Odpůrci vystupují proti projektu už od roku 2014, kdy jej představila poprvé v celku indická korporace Adani. Teprve nyní však končí období předběžných právních bitev a začíná se s faktickou výstavbou, což je tradičně fáze, kdy u podobných projektů probíhají právě ty největší protesty, jak bylo donedávna vidno třeba při kampani Siouxů v Severní Dakotě.
Řada pozorovatelů je již dnes názoru, že mobilizace proti Carmichael v Austrálii bude hlavní protestní událostí v ekologickém hnutí v roce 2017. A sami aktivisté vyhlašují, že jsou odhodláni bojovat případně i akty občanské neposlušnosti.
„Pokud bude potřeba přivázat se k buldozerům, uděláme to,“ uvedl pro The Ecologist Gail Hamilton, prezident organizace North Queensland Conservation Council.
Klima, korály i znečištění vod
Z ekologického pohledu je Carmichael doslova noční můrou. Podle předběžných analýz zvýší roční emise oxidu uhličitého o 750 milionů tun. Uhlí vytěžené v komplexu se navíc má dopravovat až do Indie, kde bude spalováno v tepelných elektrárnách.
Dále existují důvodná podezření, že provoz zvláštní železniční trati z důlního komplexu do přístavu Abbot Point, rozšíření tamního nákladního terminálu a lodní doprava z něj ohrozí Velký korálový útes, jehož části už nyní v závratném tempu odumírají. Společnost Adani musela kvůli povolení ke stavbě zavést na 200 bezpečnostních opatření a mimo jiné i právě na ochranu korálů, ekologové však jejich účinnost zpochybňují.