Železnice rozprodává v první vlně devět set nemovitostí

Jiří Guth

České dráhy se zbavují tzv. přebytečného majetku. Na prodej jsou nádražní budovy v Ústí nad Labem-Střekově i několik obdobných v jižních Čechách. Nejsledovanější jsou pražská nádraží, zatím žižkovské a Masarykovo.

České dráhy přicházejí o úkoly a zaměstnance — převod tzv. živé dráhy včetně 9 500 výpravčích a podobně na Správu železniční dopravní cesty — a zbavují se stovek nejrůznějších údajně zbytných nemovitostí.

Už několik dní je na webu ČD údajná první vlna nabídek a rozhodně není malá. K prodeji je momentálně více než devět set nemovitostí nejrůznější povahy — pozemky, sklady, administrativní a obytné budovy i budovy výpravní, tedy z laického pohledu samotná nádraží.

Jedním z největších je rozlehlé nádraží Ústí nad Labem-sever. Trať Ústí nad Labem — Děčín, na které severní nádraží leží, je totiž řízena dálkově a na mezilehlých stanicích tak nejsou potřeba výpravčí. I jiné profese, například pokladní, jsou ve stále větším počtu stanic omezovány.

Na druhé straně Čech je podobná situace na trati z Českých Budějovic do Českých Velenic, která byla nedávno elektrizována a modernizována. Nádraží v Borovanech, Nové Vsi u Českých Budějovic a Jílovicích údajně chtějí ČD prodat. Například v borovanském nádraží je několik obývaných bytů. Je ale otázka, zda bude tento dům pro nájemníky dostupný.

„České dráhy se snaží prodat veškerý zbytný majetek ve svém vlastnictví. Mezi kupující patří i nájemníci bytových domů, kteří mají přednostní právo na koupi nemovitosti, ve které mají pronajatý byt," řekla serveru lidovky.cz mluvčí Českých drah Radka Pistoriusová. Odhadní cena budovy bude ale v tomto případě pravděpodobně převyšovat možnosti nájemníků.

V Praze se další osud tak či onak ohrožených nádraží stává naplno věcí veřejnou, ba politickou. Deník Referendum soustavně sleduje občanský odpor proti zbourání funkcionalistického nákladového nádraží na Žižkově. Developerským záměrům, na kterých se ale podílejí i ČD jako vlastník areálu, může zabránit vyhlášení nádraží za kulturní památku. Ministr kultury ve čtvrtek odložil své rozhodnutí o odvolání proti prvoinstančnímu kladnému rozhodnutí „svého“ úřadu na duben tohoto roku.

Etablované sdružení Arnika pro změnu pořádá veřejnou debatu o budoucnosti Masarykova nádraží a jeho okolí. Koná se v úterý 22. února 2011 od 17 hodin v konferenčním sále Justiční akademie v Hybernské ul. č. 18, tedy hned u nádraží. Účast přislíbili zástupci společnosti Masaryk Station Development, Správy železniční dopravní cesty a Českých drah, architekti a urbanisté. Pozváni jsou i zástupci městských částí Praha 1, 3 a 8, Magistrátu hl. města Prahy a Útvaru rozvoje města.

Poprvé zde budou představeny studie, které vzešly z uzavřené urbanistické soutěže vyhlášené developerem. Všichni účastníci budou hledat odpovědi na otázky:

  • Má se zachovat Masarykovo nádraží, zůstanou jenom koleje pro vlaky nebo ani jedno?
  • Budou místo kolejí kanceláře?
  • Jak propojit tuto oblast se Žižkovem, Karlínem, Florencí, hlavním nádražím i s centrem Prahy?
  • Promění se magistrála v městskou třídu?
  • Přibude ve středu Prahy nová zeleň nebo jen další budovy a betonové plochy?

Zájemci o tuto problematiku mohou své názory už teď vyjádřit v anketě na webové stránce Arniky.