Obce při lokálce na Bezdružicku nádraží zdarma nedostanou

Obce a města na západočeské lokální trati Pňovany - Bezdružice nedostanou zdarma od státu nádražní budovy, o které usilovaly. Po státu žádaly obce celkem devět objektů. Z pohledu radnic životně důležité budovy měly pomoci rozvoji venkovské turistiky.

(čtk)

13.10.2010 19:00

298337_mediafax_jiri_rubes

Turisty do oblasti láká občanské sdružení Plzeňská dráha, které lokální trať popularizuje. Foto Jiří Rubeš, Mediafax

Obce a města na západočeské lokální trati Pňovany - Bezdružice nedostanou zdarma od státu nádražní budovy, o které usilovaly. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), vlastník objektů, nyní zamítla bezúplatný převod.

Budoucnost projektu, který počítal s využitím nádraží na malé penziony, infocentra, půjčovny kol, občerstvení pro turisty a podobně, je tak nejistá. Starostové tvrdí, že na koupi budov nemají, výhodný pro ně není ani dlouhodobý pronájem.

„Rozhodnutí zhatilo naše plány. Bylo nám slibováno, že by se to mohlo povést, takže nás trochu šokovalo, že stávající legislativa bezplatný převod neumožňuje," uvedl ve středu pro ČTK starosta Bezdružic a šéf mikroregionu Konstantinolázeňsko Jan Soulek.

Podle něj jim SŽDC nabídlo jako jinou variantu dlouhodobý pronájem. Ten ale pro radnice není výhodný, když musejí samy do budov investovat větší peníze. „Zkusíme oslovit poslance a senátory, zda by nám nepomohli. Jestliže se SŽDC jako státní organizace chce majetku zbavit, tak by bylo rozumné pro všechny strany, aby se našla cesta a obce to získaly," dodal.

Po státu žádaly obce celkem devět objektů. Z pohledu radnic životně důležité budovy měly pomoci rozvoji venkovské turistiky. Projektem se Bezdružicko chtělo přiblížit turisty vyhledávanému Jindřichohradecku, které láká na ubytování v nádražních penzionech, jízdy historických vlaků a další atrakce při tamní soukromé úzkokolejné trati.

„Dráhy objekty již nepotřebují a nám by se hodilo je využít pro rozvoj cestovního ruchu a nebo pro bydlení místních občanů," uvedla Miroslava Válová z místní akční skupiny Český Západ, jež projekt zastřešuje. Skupina i města slibují, že se budou o nádraží starat, garantovaly by zázemí pro cestující. Mají strach z toho, že stanice po prodeji soukromníkům zaniknou.

„Podrobovali jsme to právní analýze a jako státní organizace nemůžeme majetek bezúplatně převést," řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Podle něj nyní SŽDC zvažuje další varianty a analyzuje potřebnost majetku. O dalším postupu ze strany SŽDC by mohlo být jasno v listopadu.

Zájem o nádraží a neudržované pozemky mají Bezdružice, Konstantinovy Lázně, Cebiv, Kokašice, Trpísty a Erpužice, pod něž patří Blahousty. Horní Kozolupy sice stanici Strahov nechtějí, ale převzal by ji mikroregion. V Břetislavi a Lomničce jsou jen plechové boudy, místo nich by obce navrhly jiné objekty.

Turisty už do oblasti láká občanské sdružení Plzeňská dráha, které lokální trať popularizuje a v Bezdružicích buduje kreativní železniční muzeum. Trať dlouhá 24 kilometrů, kde fungují zastávky bez obsluhy, je první turistickou železnicí v kraji.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.