Karlovarský kraj: železnice se omezuje, ale zatím neruší

ČTK, Jiří Guth

V Karlovarském kraji hrozí zrušení dvou tratí, v současné době neprovozovaných. V samotném krajském městě pomohly občanské protesty zachovat osobní dopravu mezi dvěma nádražími.

V Karlovarském kraji hrozí zrušení dvou železničních tratí a už je jisté omezení některých spojů. Méně vlaků bude jezdit například v Karlových Varech mezi Dolním a Horním nádražím. Dopravcům na železnici, což jsou České dráhy a v omezené míře firma Viamont, má kraj příští rok zaplatit za prokázané ztráty asi 195,5 milionu korun. Tedy o necelá dvě procenta více než letos, řekl ČTK náměstek hejtmana Petr Navrátil.

Částka navrhovaná do rozpočtu pro dopravce na železnici, kteří zajišťují pro kraj spoje v takzvané základní dopravní obslužnosti, podle Navrátila vzroste v podstatě pouze o inflaci, což vychází z dlouhodobé smlouvy. Podobné smlouvy uzavřely i ostatní kraje těsně před tím, než to příslušná směrnice EU znemožnila. Kraje i stát budou muset kvůli tomu vysvětlit Evropské komisi, proč tak ztížily vstup konkurence na regionální tratě až na deset let dopředu.

„Patrně nejzásadnější omezení počtu spojů nastane mezi oběma nádražími v Karlových Varech," řekl náměstek Navrátil. České dráhy vykazovaly provoz vlaků pro osobní dopravu mezi Horním a Dolním nádražím jako manipulační jízdy. Nevztahovala se na ně tudíž krajská dotace. Letos ovšem ČD zrušily depo kolejových vozidel v prostoru za Dolním nádražím a manipulační jízdy ztratily opodstatnění.

Poté, co krajský úřad v létě zveřejnil návrh nového jízdního řádu, zvedla se vlna občanského odporu. Experti, místní organizace zelených i jednotliví cestující protestovali proti hrozícímu vážnému nabourání systému veřejné dopravy ve městě i okolí. Karlovarský kraj nakonec jízdy mezi oběma stanicemi u ČD objedná, ovšem v menším rozsahu, uvedl náměstek.

Správní řízení týkající se zrušení železničních tratí je nyní vedeno u železnice v úseku Aš — státní hranice a Loket předměstí — Horní Slavkov. Podle Navrátila kraj jejich zrušení nepodporuje. „Toto řízení se ale vzhledem k tomu, že tratě nejsou nyní v provozu, cestujících nedotýká. O úsek mezi Aší a státní hranicí se zajímá i německá strana," konstatoval náměstek.

Počet dopravců na regionálních tratí zůstane i v příštím roce stejný. Kraj se sice zabýval například nabídkou firmy RegioJet, kterou vlastní společnost Student Agency podnikatele Radima Jančury, ovšem nakonec ji odmítl.

Nabídka na tratě Karlovy Vary — Merklín, Nová Role — Chodov — Loket a Cheb — Luby u Chebu podle Navrátila vycházela z toho, že budou ministerstvem dopravy zrušeny a ČD by ji neprovozovaly. „To se nestalo. Museli bychom proto vypovědět ČD smlouvu, což by bylo velmi problematické," dodal náměstek.