Správce kolejí nestojí o provoz vlaků, obce a cestující ano

Železnice není jen poezie, ale i podnikání svého druhu. Příklad Jindřichohradeckých místních drah ukazuje, že soukromník může zvládnout provoz i tam, kde je dle Českých drah ekonomicky neúnosný.

Jiří Guth

24.01.2011 18:20

Dsc_8381

Když se spojí zájem obcí a schopnosti dopravce, jde to. Na snímku Švestková dráha pod zříceninou hradu Košťálova. Karel Mikolášek, KDS

„Pojedeme s vámi,“ napsali si turisté a houbaři na podomácku vyrobené transparenty, kterými v sobotu 22. ledna 2011 vítali zvláštní vlak na rušené trati mezi Jemnicí a Moravskými Budějovicemi. Sice tam ještě nehrozí vytrhání kolejí, ale pravidelná osobní doprava už byla zastavena. Samosprávy obcí na trati a kolem ní s tím nejsou spokojeny.

Potenciální cestující dali svůj názor v sobotu jasně najevo: vlak, který vypravila společnost Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD), úplně zaplnili. „Jsem moc spokojený se zájmem lidí,“ zhodnotil pro MF DNES (MfD) Jan Šatava, předseda představenstva a. s. JHMD, zcela obsazený vagon mimořádného motorového vlaku.

Jak uvedla MfD, Šatava se dohodl s jemnickým starostou Miloslavem Nevěčným, že zabojují o oživení této 114 let staré železnice.

JHMD provozují dopravu na úzkokolejkách a podílí se na turistickém provozu na dalších lokálních tratích. „Provozujeme celoročně dopravu na dvou úzkokolejných tratích z Jindřichova Hradce do Obrataně a Nové Bystřice. Trať do Obrataně je z větší části na Vysočině, zbytek v jižních Čechách. Máme tedy zkušenost. Motorák do Jemnice patří naší společnosti a jedeme s ním po normální trati,“ popsal pro MfD Šatava.

JHMD je připravena zajistit pravidelný provoz na trati z Jemnice do Moravských Budějovic, pokud by ji převzaly do vlastnictví obce a kraj by obnovil financování ve standardním objemu.

Podle Šatavy nebylo zastavení provozu vůbec zdůvodněné. „Ukazujeme, že trať není mrtvá a že zastavení provozu bylo unáhlené. Trať má potenciál. Spojuje dvě větší sídla. Navíc vesničky podél trati mají zastávky dobře dostupné. Nestojí někde daleko v polích. A vím, že do poslední chvíle lidé vlak využívali,“ naznačil dopravce pro MfD. „Kdyby jezdilo v jednom vlaku dvacet třicet cestujících, pak by to už mohlo být zajímavé,“ uzavřel Šatava.

Od roku 2009 provozují JHMD také tratě s normálním rozchodem Kadaň-Kaštice a Lovosice-Most, známější pod označením Doupovská, resp. Švestková dráha. Drážní úřad nedávno odmítl žádost Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) o zastavení dopravy na Švestkové dráze. Rozhodnutí ale není ještě pravomocné, a hrozí, že SŽDC se bude chtít proti němu odvolat k ministerstvu dopravy. „Náš záměr je správný a má oporu v legislativě,“ řekl mluvčí SŽDC Pavel Halla. „Věříme, že nám ministerstvo vyhoví,“ dodal Halla.

Zatímco podle Drážního úřadu se za veřejnou dopravu považuje i víkendová doprava, která je objednávána obcemi, podle SŽDC musejí jezdit vlaky prakticky každý den. Na Doupovské i na Švestkové dráze jezdí o letních víkendech i při jiných příležitostech během roku výletní vlaky, které si objednávají především obce.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.