Obyvatelé Žižkova se brání demolici svého nádraží, sepsali petici

ČTK, Hana Holcnerová

Aktivisté z nového občanského sdružení Tady není developerovo, působícího na Praze 3, v úterý objasnili, jak chtějí bojovat za zachování stávající podoby žižkovského nádraží. Zároveň zveřejnili i text tematické petice adresované ministrovi kultury.

Sdružení nazvané Tady není developerovo (TND) organizuje internetovou petici za vyhlášení Nákladového nádraží Žižkov památkou. Ministerstvo kultury už část nádraží kulturní památkou vyhlásilo, ale majitel pozemku, kterým jsou České dráhy, se proti rozhodnutí odvolal. Členové sdružení chtějí petici předat ministrovi kultury, který jmenoval novou komisi pro opětovné posouzení. Na tiskové konferenci to v úterý řekla místopředsedkyně sdružení Helena Benýšková. Petici zatím podepsalo přes čtyři sta lidí.

Zastupitelé sociální demokracie a koalice Žižkov (nejen) sobě navíc napsali ministrovi kultury dopis, ve kterém se distancují od stanoviska Rady MČ, jež vyhlášení památkové ochrany odmítá, a upozorňují na bezpředmětnost některých argumentů městské části, vlastníka i developera proti samotnému zachování souboru budov bývalého nádraží.

Areál nádraží plánuje přestavět společnost Žižkov station development, kterou vlastní České dráhy a Sekyra Group. Během přestavby má být zbourána hlavní funkcionalistická budova nádraží.

Zbourání podporuje i magistrátní odbor památkové péče a radnice Prahy 3, na jejímž území se nádraží nachází. Radnice se obává, že v případě prohlášení budovy památkou nebudou peníze na její opravu. Mluvčí radnice Jan Sotona řekl, že se rozsáhlý objekt může stát squatem a bydlištěm bezdomovců. Radnice také argumentuje tím, že objekt brání prodloužení Olšanské ulice a vytvoření takzvané Jarovské spojky, která by území napojila na Štěrboholskou radiálu.

Podle sdružení není potřeba hlavní budovu bourat, je možné ji do nového projektu zapojit. Architekt Zdeněk Lukeš, který sdružení podporuje, si myslí, že může Olšanská ulice budovu nádraží podjíždět pod zemí nebo objet kolem. „Tato budova nemá obdoby, má obrovské možnosti využití," poznamenal Lukeš. Podle něj by v ní mohly být například depozitáře.

Hlavní funkcionalistickou budovu o víkendu poškodil vagon nákladního vlaku, který při posunování na nádraží do budovy narazil. Případ vyšetřuje Drážní inspekce. Podle Českých drah nebyla narušena statika. Dráhy slíbily, že budovu opraví.

Ondřej Rut, první místopředseda pražských zelených a zastupitel Prahy 3, k události v tiskové zprávě uvedl: „Vnitřní nástupiště a kolejiště nákladového nádraží jsou dnes využívána spíše výjimečně, dnešní nehoda nemusí být v souvislosti s řízením o zařazení objektu na seznam kulturních památek jen nešťastná náhoda. Za provoz v objektu odpovídá jeho vlastník České dráhy, které na zbourání budov mají eminentní zájem. Policie musí možný úmysl či nedbalost pečlivě prošetřit.“

Sdružení Tady není developerovo se chce zaměřovat i na jiné stavební projekty, které se na území Prahy 3 plánují. Nelíbí se mu například záměr výstavby malometrážních bytů v parku Pražačka, chystaná pěší lávka mezi Vítkovem a Parukářkou ani garáže na náměstí Jiřího z Poděbrad.

„Chceme naši čtvrť rozvíjet, ne ji konzervovat. Odmítáme ale diktát developerů a bojácných politiků," uvedlo sdružení s tím, že se plánuje účastnit stavebních řízení a vyvolávat diskusi o nových stavbách ve třetím obvodu.

„Opakovaně se objevují pokusy zastavět každou zelenou plochu na území MČ Praha 3: v minulých čtyřech letech to byl parčík v Kouřimské za budovou bývalého Strojimportu, pokusy vystavět garáže na Škroupově náměstí či v ZŠ Jarov. Všechny tyto projekty se díky občanskému odporu podařilo zastavit, ale hrozí další, mnohem rozsáhlejší, a nejde jen o zeleň, ale také o to, že chybí ucelená urbanistická koncepce a hrozící stavby jsou podle dostupných vizualizací předimenzované a architektonicky vesměs průměrné i horší," píše se v jeho vyjádření pro média.