Heger chce k práci lékaře dotlačit, Rath ho vyzval k odchodu

Ministr zdravotnictví navrhuje hejtmanům vyhlásit stav nebezpečí, ve kterém by lékařům práci na třicet dní mohli nařídit. Postup by byl podle právníka České lékařské komory Jana Macha za hranicí ústavnosti.

(jrd)

29.12.2010 13:22

Aktualizováno: 14:12


Spoluautor: ČTK

Heger

Heger hrozí práci lékařům nařídit. Hejtmani se k tak radikálnímu postupu staví zatím zdrženlivě. Foto Aleš Behounek, Mediafax

Související

Ministr zdravotnictví se snaží přesvědčit hejtmany, aby v krajním případě vyhlásili stav nebezpečí, a dočasně tak zbavili lékaře některých základních lidských práv. Při vyhlášení stavu nebezpečí politici mohou doktorům nařídit, aby se do práce vrátili.

„V případě nutnosti je možné vyhlásit stav krizového ohrožení, který se vyhlašuje při hromadných neštěstích nebo přírodních kalamitách. Když je v ohrožení zdraví většího počtu obyvatel, tak to je důvod k vyhlášení krizového stavu. A v krizovém stavu může hejtman nařídit i pracovní povinnost,“ řekl Hospodářským novinám ministr Heger.

Rath nouzový stav odmítl a vypočítal použitelné rezervy
Stínový ministr zdravotnictví ČSSD a středočeský hejtman David Rath vzápětí vyzval ministra Leoše Hegera (TOP 09), aby buď neprodleně začal řešit hromadné odchody lékařů z nemocnic, nebo aby odstoupil z funkce. Zároveň za Středočeský kraj vyhlásit stav nebezpečí odmítl. „Buď začněte konat, nebo odstupte. Situace je příliš vážná, abyste nedělal nic," prohlásil Rath.

Lékaři požadují navýšení platů z nynějších zhruba 50 000 korun, což ale mají i za služby a přesčasy, na 70 000 korun základního platu. K tomu je potřeba zhruba šesti miliard korun. Podle Ratha se do nemocnic dostanou tím, že ministr upraví úhradovou vyhlášku, aby nemocnicím stouply příjmy.

Podle připravené vyhlášky mají nemocnicím klesnout platby od pojišťoven v příštím roce o dvě miliardy, podle Ratha by se měly naopak o čtyři miliardy navýšit, tím by bylo šest miliard na platy.

Peníze na to podle Ratha jsou, na účtech zdravotních pojišťoven prý leží „nasysleno" 14 miliard. „Pan ministr fantazíruje o stavu nouze jenom proto, že mu chybějí tři až čtyři miliardy, které jsou u pojišťoven," poznamenal.

Podle lékařské komory je Hegerův požadavek protiústavní
„Není možné nás srovnávat s nepředvídatelnou přírodní katastrofou. Na to, že hrozí hromadné výpovědi lékařů, upozorňujeme od března,“ namítá v HN zástupce lékařských odborů Martin Engel.

Oprávněnost Engelovy námitky potvrdil i advokát a právník České lékařské komory Jan Mach, který sice připouští, že hejtmani na vyhlášení stavu nebezpečí mají právo, ale zároveň dodává, že by jejich nařízení bylo lehce napadnutelné.

„Myslím, že by vyhlášení krizového stavu kvůli výpovědím doktorů bylo za hranicí ústavnosti. Hrozba odchodu lékařů už je známa tři čtvrtě roku, takže to není žádná mimořádná událost,“ řekl listu Mach.

Lékaře mohou následovat další profese
S tím souhlasí i někdejší chartista a iniciátor petice proti zdravotním poplatkům Václav Trojan, podle něhož současná situace nejen v lékařství je důsledkem asociálního procesu, kterým Česká republika dlouhodobě prochází. „Naše společnost se dostává
do rozkladu a to není levicový nebo pravicový názor. To je konstatování situace. I konzervativní pravice totiž může mít sociální politiku, ale čeho jsme tu my svědky, je obrovské rozkrádání majetku a braní minimální sociální podpory těm, kteří jsou na těch pár korunách životně závislí,“ řekl Deníku Referendum Trojan.

Podle Trojana jsou lékaři jen první, kterým došla trpělivost. Následovat je podle něj budou další profesní skupiny.

Nicméně k donucovacím prostředkům politiků v případě vyhlášení stavu nebezpečí patří i hrozba až padesátitisícové pokuty v případě, že by lékaři nařízení neuposlechli.
Tento stav, kdy by se lékaři museli podřídit státní moci, však může trvat jen třicet dní.

Hejtmani možnost vyhlášení stavu nebezpečí prý nejdříve nechají posoudit právníky, ale kdyby celou věc posvětila vláda, tak by se podle slov hejtmana Vysočiny Jiřího Běhounka o této možnosti začalo hned diskutovat.

Na Vysočině je situace nejakutnější. Výpověď tam podalo téměř šedesát procent nemocničních lékařů.

Do včera podalo výpověď 3 650 nemocničních lékařů. Podle lékařských odborů ale toto číslo ještě mírně stoupne.


A co si myslíte vy? Diskuse (22 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.

Patrik Eichler - novinář, Praha

Středa, 29.Prosince 2010, 13:45:45

Heger, Rath, Roithová ad. dávali dohromady reformu zdravotnictví coby konsensuální projekt největších stran za Tošovského vlády. Před opoziční smlouvou byla dle všeho připravená, VK si pak prý vymínil, že nebude provedena. Ptal bych se dnes aktérů sporu, jak mohli tu dohody tehdy připravit a co je třeba, aby ji připravili znovu.

Img_4546

martin škabraha - autor erót-ické literatury

Středa, 29.Prosince 2010, 14:04:7

Aneb šoková doktrína jako základní forma současného neoliberálního vládnutí...

Ačkoliv to asi bude bolet, doufám, že to s tím výjimečným stavem zkusí a že lékaři se budou masově bránit. S touto vládou je třeba jít do konfliktu.

Bila

Vít Janeček - Praha

krajní prostředky jako metoda vládnutí Středa, 29.Prosince 2010, 15:20:7

Nejděsivější mi na tom přijde s jakou snadností se sahá stále častěji k instrumentům pro krajní situace, jejichž smysl se pak devalvuje - na podzim schvalování zákonů v režimu legislativní nouze, teď cynické vyhrožování použitím stavu nebezpečí namísto vyjednávání. Myslím, že vláda tady předpokládá, že většina lidí podlehne závisti z částek, o kterých se v případě lékařských platů píše (a na které zdaleka nedosahují všichni lékaři - když odmyslím režim práce, za kterého konají svoji službu) a bude tedy s tímto siláckým kurzem symptatizovat.

Fotka_kh_2

Květoslava Hyldebrantová - Praha

(anti)humánnost lékařů? (opravdu jen zírám) Středa, 29.Prosince 2010, 20:16:49

ad můj dnešní příspěvek"
"Vydírání od lékařů? - Děkujeme, odejděte... "
http://www.denikreferendum.cz/clanek/7882-vladni-poker-s-lekari-uzdravi-ceske-zdravotnictvi

Až si začnou i ostatní potřebné skupiny profesí diktovat základní plat 70.000, taky se necháme vydírat?

Patrik Eichler - novinář, Praha

Středa, 29.Prosince 2010, 23:35:47

A proč to nepožadujeme s nimi? Půlka lidí z ČR může v Německu brát pětkrát nebo šestkrát tolik a ceny se ne vždy liší tolik, aby se to nevyplácelo. V některých částech Německa už jsou levnější i byty; energie ap. jsou podobné, jídlo mimo restaurace není pětkrát dražší... v práci jsou zaměstnanci v ČR 1900 hodin za rok, v Německu 1300... ta chyba není v požadavku lékařů, spíš bych tipl nějaký fígl v evropské ekonomice, kdoví, zda ne třeba od doby Napoleona I.

Fotka_kh_2

Květoslava Hyldebrantová - Praha

Čtvrtek, 30.Prosince 2010, 09:31:19

Učitelé z 15-ti tisíc stoupnou na 20-25 tisíc - zato lékaři chtějí 70 tisíc jen na základu :-) Fakt fraška :-)

Ale kdo chce žít v Německu, nikdo nikomu nebrání (ale je třeba studovat v Německu za peníze daňových poplatníků Německa - ne zde z daní českých lidí a pak frrr...)

Img_4546

martin škabraha - autor erót-ické literatury

ad KH Čtvrtek, 30.Prosince 2010, 10:39:44

1) Je mé občanské právo odejít za zaměstnáním, kam budu chtít, volně po EU. Byl to jeden z důvodů, proč jsme vstupovali do unie a jedna z hlavních funkcí unie, placené koneckonců nepřímo i z našich daní. Studium nikdy úplně zadarmo není a navíc je značně obtížné, takže ten, kdo ho absolvuje, musí prokázat opravdu nemálo talentu a píle. To je podle mě to hlavní, pokud jde o nárok na nějakou odměnu. Zásluha nemá spočívat v tom, že byl schopen zaplatit školné.
Nebo snad chcete zakázat každému, kdo vystudoval veřejnou vysokou školu, aby odešel do jiné země? Váš argument je podezřele blízký normalizačním potentátům, na které tady často vzpomínáte jako na představitele Zla. Je to typický "reálně socialistický" spletenec "dělnického" populismu s národovectvím.

2) Lékaři už dávno "za lepším" odcházejí. Ten, komu jde opravdu jen o tohle, nebude kvůli tomu dělat veřejnou akci, aby na sebe upozorňoval. Prostě odejde. Nehledě na to, že v tom zahraničí zase tolik míst není, rozhodně ne pro všechny. A oni to vědí. Věřím, že jim jde primárně o stav nemocniční péče v této zemi, pro kterou, podle svého názoru, pracují už nad snesitelnou mez (a mimochodem, stávající praxe běžně porušuje jejich zaměstnanecká práva). Myslím, že nucené přesčasy také Váš oblíbený minulý režim znal...

3) Zvýšení mezd zdaleka nejsou jejich jediné požadavky, upozorňují na další problémy, které jsou nevyřešené a díky kterým jsou např. mladí adepti často odrazováni od toho, aby se pouštěli na takto obtížnou dráhu.

4) Pokud jde o ty peníze, tak 70 000 určitě není málo. Rozumím-li však správně materiálům uveřejněným Lékařským odborovým klubem, požadují "200 - 400 kč" hodinové mzdy (základního platu), v závislosti na dosažené kvalifikaci. Takže, když si to přepočítáte na měsíční mzdu, těch 70 000 je horní hranice a je zkreslující pořád opakovat právě toto číslo. Každopádně se bavíme o zřejmě nejnáročnějším povolání a tady se běžně platí větší částky lidem, jejichž užitečnost pro ekonomiku je přinejmenším sporná!

5) Mají-li lékaři pravdu, pak na splnění jejich požadavků není třeba dalších částek z rozpočtu. Ty peníze ve zdravotnictví jsou, mj. na účtu pojišťoven, ale zřejmě i v současném systému zadávání veřejných zakázek pro nemocniční zařízení.

6) Vysoké platy nechť jsou ale progresivně zdaněny. Ve zdravotnictví jich ale zase tolik nebude. Mimochodem, možná znáte tento odkaz:
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=1353460936699&set=o.145078715527404

7) Ministr, který v takové situaci zareaguje tak, jak zareagoval Heger, je prostě blb a podle toho je třeba mu odpovědět. Nejlépe tak, že ty výpovědi podají i ti, kdo je dosud ještě nepodali. Možná se to už děje:
http://www.blisty.cz/art/56397.html

8) Vaše poddanská mentalita mě děsí. Podle Vás bychom měli panstvu poděkovat, když nás nakope do zadku.

Img_4546

martin škabraha - autor erót-ické literatury

Na druhou stranu... Čtvrtek, 30.Prosince 2010, 11:13:29

... možná tolik doktorů nepotřebujeme, lidi jsou hypochondři:
http://www.youtube.com/watch?v=Gy3n57sRaTs

Fotka_kh_2

Květoslava Hyldebrantová - Praha

politická manipulace, nebo antihumánnost, nebo oboje dohromady? Čtvrtek, 30.Prosince 2010, 12:43:18

Vážený pane Škabraho,

začnu od posledního Vašeho bodu:

- 8/ Řeč je podstatná v tom, že někteří čeští lékaři antihumánně a hromadně nakopávají do zadku své české nemocné lidi tím, že vyhrožují (při nesplnění vyššího platu atd.) odchody z nemocnic a (ne)poskytování potřebné péče.

Považuji toto za hrůznou politickou manipulaci a projev vysokého stupně antihumánnosti.

- 2/ Běžný humánní lékař neodchází jen za lepším, ale zejména tam, kde je potřebná zdravotní pomoc. Humánní lákaři nedopouští ohrožení zdraví pacientů tím, že protestně od nich hromadně odcházejí, pokud nemají požadovaný plat. (P.S. Jaký že minulý režim považujete prosím za můj oblíbený? Či jaké přesčasy, které by měly být naopak jen vybírány v náhradním volnu? Nechci odbočovat od diskuse zbytečnými zápletkami, ale ten minulý režim prosím uveďte na pravou míru, nemám-li Vaše tvrzení brát jako nehoráznou urážku - nerada bych.)

- 1/ Uznávám náročnost studia medicíny (ke kterému do roku 1989 ale neměl každý nadaný přístup - a opravdu i nás ostatní daňové poplatníky studium lékařů něco stálo). Vážím si i většiny lékařů jako velmi slušných a pracovitých lidí, proto "protestní" odchody a vyhrožování mi přijdou mediálně a politicky nafouknuté, vyděračné, antihumánní. A věřte, že bych se v posledních dvou přídavných jménech minulé věty ráda mýlila.

S pozdravem, K.Hyldebrantová

Img_4546

martin škabraha - autor erót-ické literatury

Čtvrtek, 30.Prosince 2010, 14:13:9

Lékař má podobná práva jako každý zaměstnanec. Má tedy i právo odejít ze zaměstnání. Co je na tom vyděračského. Hippokratova přísaha ho zavazuje pomoci potřebnému, ne pracovat v jakémkoliv zařízení. Nemá morální povinnost zůstat v nemocnici, jež je součástí systému, který považuje za špatný a chce proti němu protestovat. A má-li za "partnera" takovou vládu, jako je ta naše, má oprávněný pocit, že se s ní už po dobrém nedomluví.
Každopádně ani Vy ani já nejsme oprávněni k tomu, abychom soudili, jestli jsou lékaři dostatečně morální. Měli bychom se na to podívat pragmaticky: je tady nějaká zájmová skupina s určitými požadavky. Posuďme, zda ty požadavky odpovídají významu funkce, kterou ta skupina má v celku společnosti.

Fotka_kh_2

Květoslava Hyldebrantová - Praha

Čtvrtek, 30.Prosince 2010, 16:41:39

Pane Škabraho,

dívám se na povolání lékařů i jejich odpovědnost lidu především lidsky. V tom je můj pohled především odlišný.

I čeští lékaři jsou samozřejmě postupně nahraditelní. Ale až si budou na úřadu práce po skutečném odchodu někteří stěžovat, že na jejich místech jsou zdravotníci z východních zemích a oni nezaměstnaní (těžko všichni s rodinami odejdou do Německa), nekritizujme prosím pak vládu, že může za zvýšenou nezaměstnanost za "kapitalismu".

Věřím, že skuteční lékaři ve službách českému lidu zůstanou - a ostatním klidně znovu v klidu můžeme sdělit (jak jsem již zmiňovala jinde): "Děkujeme, odejděte"...

David Sekanina - manažer v nevládním sektoru

PanŠkrabaha (u), máte pravdu Čtvrtek, 30.Prosince 2010, 16:44:30

.Lékaři, mí kolegové ve studiu/ne v praxi, mají jistě právo odejít ze zaměstnání. Vyděračského na tom není nic (pokud nevydírají).
Jak jistě víte, partner lékařů - zaměstnanců, jak správně říkáte , jsou zaměstnavatelé, tedy majitelé a ředitelé nemocnic. Ministerstvo zdravotnictví ( tedy ministerstvo pro pacienty) s tím nemá nic společného.
Souhlasím s Vámi : posuďme , zda požadavky této (lékařů) zájmové skupiny jsou pro společnost významné ?
Myslím, že nejsou. Tak jako jakékoliv jiné zájmové skupiny.
Tedy navrhuji : čekat.

Img_4546

martin škabraha - autor erót-ické literatury

Čtvrtek, 30.Prosince 2010, 17:23:14

Myslím, pane Sekanino, že máme něco jako veřejné zdravotnictví (ačkoliv jsou i soukromá zařízení), tedy obracet se na ministerstvo zdravotnictví má logiku.

Zajímalo by mne, jak si paní Hyldebrantová tedy představuje protest, jaký by "skuteční lékaři" mohli použít proti systému, který odmítají; jak by tento protest měl vypadat, aby byl účinný (aniž by je pak obviňovala z nehumánnosti).

A protest považuji opravdu za něco jiného než vydírání, to by byla vydíráním každá stávka. Technicky vzato se to občas podobá, ale význam je přesto zcela odlišný. Podstatou protestu typu stávky (a současný protest lékařů de facto je tohoto druhu) je odepření poslušnosti či spolupráce. Což mi přijde jako svou věcnou podstatou něco jiného, než když po někom něco chci výměnou třeba za kompromitující fotografii nebo unesené dítě. V tom druhém případě jsem se totiž vlomil do jeho osobních práv a svou vyjednávací pozici stavím právě na zisku, který pochází z takového narušení práv.

Chápu, že u lékařů je to kontroverzní, protože u nich znamená odepření spolupráce implicitně odepření pomoci. Proto to vyvolává takové reakce. Ale každé povolání, i to morálně nejzatíženější, má svoji institucionální stránku, to, že systém je nějak nastavený. O to tu jde.

No nic, jdu se radši podívat do zrcadla, jaký jsem nelida. Pěkný zbytek večera :-)

Img_4546

martin škabraha - autor erót-ické literatury

Pátek, 31.Prosince 2010, 08:46:19

Jen ještě poznámka, než se na pár dnů rozloučím. Pokud tenhle spor s vládou lékaři nevyhrají, tak ho nevyhraje asi už nikdo, protože jejich vyjednávací pozice je obzvlášť silná. Teoreticky by jejich prohra otevírala dveře nějaké generální stávce - ale možná i apatii a rezignaci.

Img_4546

martin škabraha - autor erót-ické literatury

Pátek, 31.Prosince 2010, 08:54:52

Počtení pro paní Květoslavu (a další) též zde:
http://www.blisty.cz/art/56409.html

Teď už pěkný víkend!

Fotka_kh_2

Květoslava Hyldebrantová - Praha

Nezbývá, než popřát mnoho zdraví do roku 2011 :) Pátek, 31.Prosince 2010, 09:44:13

Pane Škabraho,
poslední Vámi uvedený článek jsem přečetla. Samozřejmě přeji lékařům optimální zajištění, podobně jako učitelům, kněžím, vědcům, ekonomům, strojařům a dalším vysokoškolským profesím. Jsem celkem ochotna i připustit, že lékaři pracující na špičkových (např. operačních) odděleních by měli mít kompenzovánu zvýšenou náročnost navíc i v solidních příplatcích a odměnách (nejen za služby a přesčasy).
Přes to vše si ale troufám tvrdit, že požadavek 70.000 Kč základního platu pro lékaře je přehnaný, politicky zmanipulovaný a dle mého názoru i vyděračský (a pokud při nesplnění požadavku hrozí lékaři hromadnými odchody z nemocnic a ohrožením péče o nemocné v ČR, pak je i antihumánní).

Mnoho zdraví v roce 2011 přeje všem K.H.

Jk_referendum

Jan Kopecký - sociolog, Wien

paní Hyldebrantové Sobota, 1.Ledna 2011, 06:23:52

I Vám mnoho zdraví v příštích letech -
(aby Vás lékaři nemohli vydírat.)

Fotka_kh_2

Květoslava Hyldebrantová - Praha

prezident má stejný názor jako já - alespoň "někdo"... Neděle, 2.Ledna 2011, 15:22:56

Cituji novoroční slova pana prezidenta Klause:

... „Výzvy, aby se v některých profesích organizovaně, kolektivně a hromadně odcházelo do ciziny, jsou něčím, s čím se nemůžeme smiřovat. Je to nepřijatelné vydírání."...

Michal Staněk - potomek nevolníků, Loukov

Vydírání Neděle, 2.Ledna 2011, 16:13:39

Kdo a koho?
např.
http://miroslavgregor.blog.idnes.cz/c/170818/Plat-lekare.html




František Jonáš - Třebíč

do stavu nouze míří celá naše zem... Pondělí, 3.Ledna 2011, 06:26:27

Stav ohrožení a nouze ukázal L.Michálek téměř v přímém přenosu. Pan prezident to vidí úplně, ale naprosto někde jinde.Jen není jasné ,kdo koho vydírá. Vydíraní a strašení lidé, občané a to trpělivě, jsou tu opět a zase 21 let, často od těch samých , kteří je strašili od roku 1948.
Jinak z krizového managementu vyplývá, že stav "ohrožení, či nebezpečí, či nouze" jak ten který politik používá, nastává v okamžiku, kdy jsou ohroženy životy lidí, majetky lidí a životní prostředí.
Z toho , jak nám mrznou bezdomovci (tuto zimu už 17), majetky jsou ohroženy již 21 let (zase).....a na životní prostředí by se mohl vyhlašovat stav ohrožení , každý den...V právním prostředí Justiční mafie by se dal stav ohrožení vyhlačovat v (ne)součinnosti s policií každý den. Ohroženy vedle pacientů a již podruhé, po tom jak občané byli (ne)ošetřování v době , kdy podle dřívějšího premiéra byli "pojištěni u špatné zdravotní pojišťovny" a tak nebyli pojištěni, resp. nebyli kvůli krachující zdravotní pojišžtovny ošetřeni a někteří zemřeli před branami nemocnic. Nyní zase a možná v těch samých nemocnicích(pokud tyto nebyly prodány v rámci privatitazičního boomu a nejsou nyní hotely, nebo jinými zařízeními) nebudou opět občané ošetřeni, nyní zase nebudou lékaři. Je to skoro veselé, když se trhu zadaří....
Pro zjednodušení přístupů pana Hegera a pana prezidenta , by se dalo vyhlásit stanné právo, pro jistotu , aby nám ty reformy šly rychleji a veseleji a bez zbytečných protestů lůzy , která ještě podle zastarelé ústavy by měla mít vůli a vládnout si,... to vlastně byl vzkaz z Hradu.... MÝM NÁRODŮM 1.1.2011, již podruhé v krátké době na přelomu roku 2010/2011 s burcováním na solidaritu a podopora reformátorům.
Co ovšem řeší politici sami a velmi dobře je stav legislativní nouze, aby mohli škrtat pouze, to řeší všichni velmi dobře a flexibilně.

Fotka_kh_2

Květoslava Hyldebrantová - Praha

Hra lékařů? Strach o práci? Nebo jim to již také dochází? Úterý, 4.Ledna 2011, 08:12:42

http://www.novinky.cz/domaci/221300-lekari-stahuji-vypovedi-ne-vsechny-ale-nemocnice-vezmou-zpet.html

Fotka_kh_2

Květoslava Hyldebrantová - Praha

Složili jsme přece přísahu, říká k výpovědím primářka, která zachránila Natálku Úterý, 11.Ledna 2011, 07:52:24

http://www.novinky.cz/domaci/221964-slozili-jsme-prece-prisahu-rika-k-vypovedim-primarka-ktera-zachranila-natalku.html

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.