Inkluze, mandelinka bramborová našeho školství

Stanislav Štech

Problémů ve školství není málo, a i ty se společným vzděláním existují. Jejich příčinou však není inkluze, jak se nám snaží podsouvat její odpůrci, upozorňuje Stanislav Štech.

Pro mladší čtenáře — v 50. letech, kdy se komunistickému režimu nedařilo v zemědělství, bylo třeba ukázat na zlovolného viníka (nejen zemědělských) průšvihů a odvést pozornost od skutečných příčin. Byla rozšířena informace o podvratném aktu amerických imperialistů, kteří na naše pole vysadili škodlivou mandelinku bramborovou. Ta na těch polích skutečně byla — jen se „boj“ s ní stal prý bojem za mír a socialismus.

Mluvíme-li dnes o českém školství, máme tu také viníka všech neduhů — hlavně podle lidí (a mezi nimi i mnoha pedagogů z praxe), kteří bez znalosti toho, o co jde v podpoře dětí se zdravotním znevýhodněním, opakují tezi o její škodlivosti. Dnešní „mandelinka“, takzvaná inkluze, je příčinou vysoké administrativní zátěže, nízkých platů učitelů, zhoršení kvality vzdělávání. Možná jednou někteří dojdou k tomu, že je na vině stárnutí učitelských sborů, odchodů učitelů a možná i kritického postoje rodičů ke škole.

Takže prý zrušit, nebo aspoň podstatně revidovat. Na celém antiinkluzivistickém blouznění, na jehož nehorázné nerespektování základních faktů jsem před časem upozornil, je pozoruhodné, že ani jeden z kritiků nikdy konkrétně neřekl, co by to mělo znamenat. Co se zruší, kam se (protizákonně, protože dnes jsou tam vždy na žádost rodičů po doporučení odborníky) přesunou žáci z běžných škol, kdo bude podporovat ty, kteří v běžné škole zůstanou?

×
Diskuse
JK
March 29, 2019 v 13.34
Reálné kořeny hněvu
Jedna věc je hysterie a obecné odmítání inkluze jako principu a druhá je reálné odfláknutí prováděcích vyhlášek a předpisů. Nevím, jak je to teď, ale když jsem učil na ZŠ, tak v těch pokynech a vyhláškách byly absurdní nesmysly, které opravdu zatěžovaly učitele nesmyslnou administrativou. Vzpomínám si např. na formulaci, která učitele nutila "odborně posuzovat rodinné prostředí" (zřejmě se měl proplížit do skříní a nasísat).

Jako jeden z mála jsem inkluzi podporoval, ale ty zatěžující blbosti byly opravdu nesmyslné. Absolvoval jsem asi 80 hodin školení a na většině si lektoři zoufale stěžovali na nedomyšlenost, absurdity, složitost atd. Odpor vůči inkluzi má i reálné a opodsatněné důvody. Nejde jenom o iracionální blouznění, jak nazmačuje S.Štech. Právě takováto argumentační arogance od aktérů vzdělávací politiky vnáší do školství zbytečné rozpory a pnutí...