Elektromobily ovzduší nezachrání, aut musí prostě ubýt, říká britský expert
Radek KubalaPřední odborník na čistotu ovzduší Frank Kelly dal v kritice plánů na náhradu klasických aut elektrickými za pravdu ekologům. I elektromobily totiž rozšiřují mikročástice, jež mohou za dvě třetiny úmrtí způsobených znečištěným vzduchem.
Nikoliv ozelenění, ale ubývání aut je jediným řešením znečištěného ovzduší ve velkých městech. V pátečním Guardianu na to upozorňuje vlastním textem profesor londýnské King's College Frank Kelly, přední odborník na kvalitu ovzduší, který v Británii předsedá vládnímu Výboru pro účinky znečištěného ovzduší na lidské zdraví.
Kelly specificky připomíná, že elektrická auta sice nevypouštějí zplodiny z výfuků, avšak nadále rozšiřují mnoho škodlivých mikročástic vznikajících brzděním, třením pneumatik a zejména rozviřováním prachu.
Konkrétně v Británii způsobí znečištěné ovzduší každý rok až čtyřicet tisíc předčasných úmrtí. Devětadvacet tisíc z nich přitom připadá na nemoci způsobené mikročásticemi. Podle dat z tematického výzkumného programu EU vzniká více než polovina těchto mikročástic právě provozem aut.
„Naše města potřebují výrazně méně aut, nikoliv údajně čisté motory. Bezpečně a efektivně se lidé mohou pohybovat po městě jen pomocí kvalitní veřejné dopravy podpořené aktivním využíváním cyklistické dopravy a chůze,“ píše Kelly ve svém pátečním textu doslova.
Naděje v mladých
Britská vláda uplatňuje aktuálně politiku, jejímž dlouhodobým cílem je utlumit do 2040 prodej aut s dieslovými a benzínovými motory a nahradit je právě elektromobily. Kelly je podle reakcí na jeho páteční text jedním z hlavních expertních oponentů tohoto přístupu. Na stejný problém přitom upozorňují dlouho i ekologové.
„Elektrická auta jsou důležitým prvkem v boji proti změnám klimatu, avšak nejsou univerzálním lékem na zdraví-poškozující znečištění. Musíme změnit naší infrastrukturu tak, aby zvýhodňovala cyklistiku, chůzi a široce dostupnou veřejnou dopravu,“ řekl Guardianu Oliver Hayes, který se zabývá problematikou znečištěného ovzduší v rámci britských Přátel Země.
Sám Kelly hledí s nadějí zejména na chování mladších Britů, kteří podle něj problém ve velké míře chápou a snaží se na něj adekvátně reagovat změnou svých návyků.
„Je povzbuzující sledovat, že přístup k vlastnictví aut se časem mění. Mládež, zejména londýnská, začíná více jezdit na kole a zapojuje se do sdílení aut i skrze mobilní aplikace,“ uvedl Kelly v pátečním textu.
Pozorovatelé připomínají, že zvláště Londýn začíná přistupovat k boji se znečištěným ovzduším příkladně. Současný starosta města Sadiq Khan plánuje transformovat do roku 2050 veškerou londýnskou dopravu na bezemisní. „Nepoužívání aut se musí stát finančně výhodnou, nejbezpečnější a nejdostupnější volbou pro každodenní život obyvatel Londýna,“ uvedl Khan pro BBC.
Další informace:
The Guardian Electric cars are not the answer to air pollution, says top UK adviser
BBC News Fewer cars not cleaner ones key to tackling air quality
The Independent Total car ban is the only way to beat air pollution in cities, expert warns