Podpora aut na elektřinu v České republice roste

Petra Dvořáková

Elektromobilů u nás zatím jezdí dvanáct stovek. Počet vozů i dobíjecích stanic však stoupá. První elektrovůz představila i mladoboleslavská Škoda. Dodávky na elektřinu chce začít využívat i Česká pošta. Vláda chce zavést dotace na koupi elektromobilů i pro jednotlivce.

Počet nabíjecích stanic pro elektromobily v České republice trvale stoupá. Zatímco v roce 2007 jich existovalo pouze pět, v současnosti si lze elektromobil dobít na tři sta třiceti místech. Za poslední rok jich přibylo padesát. V současnosti u nás jezdí dvanáct set elektrovozů. Ročně se jich u nás prodá pouze mezi dvě stě a tři sta kusy, zájem lidí však stoupá.

Pokud se osvědčí dotace na koupi vozů pro podnikatele, chce vláda vypsat dotační řízení na podporu koupě i pro jednotlivce. Podle poradenské firmy Roland Berger se v České republice prodá už v roce 2020 sedm tisíc aut na elektřinu ročně.

První stanici otevřeli před deseti lety v Desné na Jablonecku. Největší stanice s dvaceti konektory a deseti parkovacími místy se pak nachází ve Vystrkově na sjezdu pod dálnicí D1. Denně obslouží až čtvrtinu českých elektromobilů. Nejvíce stanic se nachází v Praze a okolí, na jihovýchodní Moravě či na Ústecku a Ostravsku, naopak úplně chybí na Karlovarsku nebo na severní Moravě.

Nejvíce stojanů, sedmdesát jedna, provozuje ČEZ, do konce roku by jich přitom firma ráda provozovala sto padesát. Rozšíření stanic plánují i firmy E.ON a Pražská energetika. Jak ČEZ, tak E.ON využívají evropské dotace.

Elektromobilisty nedávno rozhořčilo, že ČEZ navýšil paušál za nabíjení z 1 800 korun ročně na 5 400. Do budoucna ale společnost uvažuje i zavedení jednorázových plateb. Společnost sama také zdůrazňuje, až ani navýšený paušál nepokrývá náklady na provoz stanic.

×