Na pěší zónu Václavského náměstí se vrátila auta

Vratislav Dostál

Přestože magistrát české metropole zřídil v dolní části Václavského náměstí novou pěší zónu, nyní se tam znovu vrátila auta. Paradoxně se tak stalo v rámci oslav Evropského týdne mobility, který propaguje chůzi, jízdu na kole a veřejnou dopravu.

Nepochopitelnou proměnu zažívá v tomto týdnu pražské Václavské náměstí. Přestože magistrát nedávno v jeho dolní části zřídil novou pěší zónu, nyní se sem znovu vrátila auta.

Paradoxně se tak stalo v rámci oslav Evropského týdne mobility, který má podle původního úmyslu naopak propagovat chůzi, jízdu na kole a veřejnou dopravu. Prezentace osmi automobilek sice ukazuje hlavně elektromobily, ale ani ty nejsou řešením pro kvalitu životního prostředí ve městech.

„Magistrát věnuje příliš velkou pozornost elektromobilům, které ale problémy Prahy nevyřeší. Přestože u vozů policie, záchranky nebo komunálních služeb může být elektrický motor výhodou, individuální automobilová doprava je zdrojem hluku a emisí nehledě na typ pohonu,“ uvedl Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.

Oproti jiným druhům dopravy je podle něj neúměrně energeticky náročná a vzhledem k ceně elektromobilů je falešnou nadějí, že všichni vymění benzín za elektřinu. „Obyvatelům je třeba vysvětlovat, že ke každodenním cestám je vhodnější chůze, jízda na kole nebo veřejná doprava, kterou by mělo město všemožně podporovat,“ dodal Masare.

Otěrem pneumatik navíc podle jeho slov elektromobily produkují stejně jako běžná auta nebezpečné mikročástice prachu PM 2,5, na něž se váží toxické látky a které jsou pak příčinou velmi vážných onemocnění.

„Elektromobily také zabírají při jízdě i parkování veřejný prostor, který by bylo možné využít jinak. V neposlední řadě je třeba si uvědomit, že energii pro auta vyrábějí elektrárny, které sice neničí ovzduší v Praze, zato v severních Čechách a jinde ano. Elektromobily jsou vlastně uhelná auta,“ uzavřel Masare.

Podle iniciativy Auto*Mat mají elektromobily jednoznačný přínos pro využití ve veřejné správě a službách, jako je policie, záchranná služba, komunální služby, a podobně. Tyto instituce se bez automobilů neobejdou. Stejně tak je vzhledem ke kopcovitému terénu v Praze oprávněné využití elektrokol.

Založit na prezentaci automobilů oslavy Evropského týdne mobility však podle Auto*Matu signalizuje naprosté nepochopení smyslu této celoevropské akce.