Ministerstvo dopravy hledá cesty k lepší regulaci taxislužby

Jan Gruber

Debata o novele zákona o silniční dopravě je především debata o možnostech, jak regulovat firmy postavené na digitálních technologiích. Poslanci a poslankyně diskutují, zda firmám, jako je Uber, pravidla zpřísnit nebo zmírnit.

Hospodářský výbor Poslanecké sněmovny v úterý projedná novelu zákona o silniční dopravě. Diskuse se povede především o míře regulace taxislužby, respektive o regulaci jejích zprostředkovatelů — zejména v podobě mobilních aplikací, jako je platforma Uber. Zákon v minulém týdnu projednala Sněmovna ve druhém čtení.

Cílem novely je zajistit dostatečnou ochranu před provozováním nelegální taxislužby. Zpřísňuje pravidla posuzování spolehlivosti řidiče taxislužby. Řidič taxislužby přijde o oprávnění už při první sankci za závažný přestupek, kterým je například předražené jízdné či nepoužití taxametru. Dosud mu takový postih hrozí až při opakovaném porušení pravidel. Kontroloři dostanou možnost zadržet na místě průkaz řidiče taxislužby v případě podezření na spáchání přestupku nebo jiného správního deliktu. Pokud by řidič se zadrženým průkazem dále taxislužbu vykonával, dopustil by se trestného činu.

Novela dále počítá s přísnějším trestáním řidičů, kteří nemají oprávnění řidiče taxislužby ani tuto činnost nevykonávají ve vazbě na oprávněného dopravce. V případě podezření z provozování nelegální taxislužby bude možné uložit kauci až do výše několika desítek tisíc korun, případně zabránit v další jízdě vozidla. Kauci budou moci při kontrolách taxislužby uplatnit i dopravní úřady a obecní policie.

Návrh zákona dále navrhuje rozšířit stávající možnosti obcí stanovit lokální podmínky pro výkon taxislužby. Obce budou například moci lépe upravit konání zkoušek z místopisu nebo podmínit výkon taxislužby absolvováním dopravně psychologického vyšetření.

Novela však proti původnímu verzi, která byla předložena vládě, neobsahuje povinnost zprostředkovatele taxislužby — dispečinků nebo mobilních aplikací — vést knihu jízd a zajišťovat, aby řidiči a řidičky měli oprávnění řidiče taxislužby. Tato ustanovení v rámci mezirezortního připomínkového řízení napadalo ministerstvo průmyslu a obchodu pod vedením Jana Mládka (ČSSD) a vláda se nakonec přiklonila na jeho stranu.

×