Pražský magistrát si došlápne na Uber
Jan GruberMěsto Brno se již několik měsíců potýká s platformou Uber, nyní se přidává i Praha. Společně chtějí hledat řešení, jak službu, která porušuje české zákony, účinně regulovat.
Praha se po vzoru ostatních velkých evropských měst chystá řešit problémy s kontroverzní společností Uber. Cesty, jak služby platformy regulovat, se hledají — ač všude funguje poněkud odlišně — po celém světě. Uber se prezentuje jako služba sdílené ekonomiky, která zprostředkovává spolujízdu, a brání se označení za taxislužbu. Brání se rovněž odpovědnosti za pracovní podmínky či platy svých řidičů a řidiček, tzv. partnerů.
„Uber není tím sympatickým startupem, do kterého se stylizuje, a především nemá nic společného se sdílenou ekonomikou. Provozuje zcela normální taxislužbu, ale na rozdíl od jiných provozovatelů neodvádí žádné daně, a tím v podstatě okrádá stát i město. Řidiči si často nevydělají na to, aby pokryli náklady na opotřebení auta. To je i důvod, proč moc českých řidičů s Uberem nejezdí,“ řekla primátorka Adriana Krnáčová.
Podobně se na konci října loňského roku vyjádřil v přelomovém rozhodnutí i soud ve Velké Británii, když konstatoval, že Uber nesmí nadále chápat své řidiče a řidičky jako „partnery“, tj. osoby samostatně výdělečně činné, ale že je jejich zaměstnavatel se vším, co z toho vyplývá. Uber by proto měl za své zaměstnance odvádět odvody do solidárních systémů a vyplácet jim alespoň minimální mzdu. „Představa, že Uber je v Londýně jakousi mozaikou třiceti tisíc malých živností, které pouze spojuje jedna platforma, je směšná,“ stálo v rozhodnutí soudu.
Stejně jako ve Velké Británii i v českém prostředí se Uber pohybuje na hranici zákona. Již před třemi lety informovalo ministerstvo dopravy společnost Uber, že řidiči a řidičky musejí provádět přepravu osob v souladu se zákonem o silniční dopravě, neboť se dle výkladu ministerstva jedná o klasickou taxislužbu.
Lidé, kteří pro Uber jezdí, obvykle nejsou držiteli všech předepsaných dokladů. Auta nebývají řádně označena, nedisponují taxametry a někteří z „partnerů“ dokonce ani nemají živnostenské oprávnění pro provozování taxislužby. Od počátku loňského roku provedl magistrát 68 kontrolních jízd prostřednictvím platformy Uber a ve všech případech byla zjištěna pochybení.
„Sama jsem se setkala s některými řidiči Uberu a ti mi potvrdili to, co jsem si myslela. Společnost je neinformuje o tom, že svou činností budou porušovat zákon, a řidiči často ani nevědí o možných rizikách z toho plynoucích. Chystáme se proto spustit informační web o tom, co vše musí řidič taxi splňovat a jaké jsou nejčastější provinění řidičů Uber,“ dodala primátorka Krnáčová.
Vzhledem k tomu, že problémy s Uberem musí v poslední době řešit i město Brno, hodlá s ním pražský magistrát koordinovat své kroky a domluvit se na společných opatřeních, které by bylo možné prosadit na vládní úrovni.
Podle pražského magistrátu Uber porušuje české zákony také tím, že jezdí za vyšší než maximální určené ceny a nezveřejňuje ceny za přepravu ve vozidle. Vozidla jezdící pod značkou Uberu pak nejsou vybavena v souladu se zákonem o silniční přepravě.