Uber je problém, shodují se Praha i Brno

Primátorka Adriana Krnáčová a brněnský radní pro dopravu Matěj Hollan chtějí tlačit na ministerstva dopravy a průmyslu a obchodu. Novela zákona o silniční dopravě má podle nich umožnit stanovovat pravidla pro činnost služeb platformy Uber.

(jg)

14.03.2017 10:30

170313_dr_uber_pokrac_ova_ni_

„Nechceme bojovat proti moderním způsobům taxislužby, ale každý by měl dodržovat zákony,“ říká Matěj Hollan. Foto FB Matěje Hollana

Pražská primátorka Adriana Krnáčová minulý týden avizovala, že se brzy setká s náměstkem brněnského primátora Matějem Hollanem. Společně chtějí řešit, jakým způsobem by bylo možné stanovovat pravidla pro služby platformy Uber a která opatření je vhodné prosadit na vládní úrovni.

Na včerejším jednání se Krnáčová s Hollanem shodli, že v případě Uberu se nejedná o služby sdílené ekonomiky, ale o klasickou taxislužbu. Proto musejí její řidiči dodržovat platné zákony, což se soustavně neděje. Dochází především k porušování zákon o silniční dopravě a zákona o cenách.

„Nechceme brojit proti mobilním aplikacím a modernímu způsobu taxislužby,“ řekl Hollan. „Chceme jen to, aby všichni její poskytovatelé dodržovali platné zákony. Služba Uber působí v Brně zhruba měsíc a půl a již narážíme na stejné problémy jako Praha. Při obcházení zákonů takovým způsobem, jaký využívá Uber, jsou nyní možnosti měst bohužel velice omezené. Je nutné dát městům legislativní možnosti, aby mohla vymáhat dodržování pravidel,“ doplnil náměstek brněnského primátora.

Mluvčí Uberu Miroslava Jozová sděluje, že „zákazy a snahy naroubovat nové inovativní služby do starých zákonů a regulí nelze považovat za konstruktivní a dlouhodobé řešení“.

Krnáčová chce společně se zástupci města Brna donutit ministerstva dopravy a průmyslu a obchodu, aby se celou věcí začala urychleně zabývat. „Zároveň budeme posílat společný dopis na premiéra a v tuto chvíli i ministra průmyslu a obchodu Bohuslava Sobotku, protože se tím musí úřad bezpodmínečně začít zabývat a ne dělat, že tento problém neexistuje. Netýká se to totiž jen Uberu, ale i dalších služeb, jako je třeba Air’b’n‘b, a to se musí řešit na vládní úrovni. Není možné to nechávat na městech,“ řekla primátorka.

Současně plánuje do budoucna více informovat řidiče a řidičky Uberu, že svou činností porušují zákon, a vysvětlovat jim, co všechno musí pro výkon své činnosti splňovat a jaké pokuty jim hrozí v případě, že pravidla nedodržují. Pro tento účel je v současné době připravován informační web.

Novelu zákona o silniční dopravě, kterou schválila vláda na sklonku minulého roku, bude projednávat Poslanecká sněmovna v nadcházejících dnech. Novela ve stávající podobě upravuje pravomoci obcí stanovit lokální podmínky pro výkon taxislužby, především v oblasti zkoušek z místopisu a možnosti podmínit výkon taxislužby absolvováním dopravně psychologického vyšetření.

Navrhuje se rovněž upravit pravomoci kontrolujících při terénních kontrolách s cílem předcházet provozování „černé taxislužby“. Rozšiřuje se okruh subjektů oprávněných vybírat kauce při kontrolách taxislužby tak, aby nadále nemusela být vyžadování součinnost Police České republiky nebo celního úřadu, kteří mohli doposud jako jediní kauce vybírat.

Současně novela upravuje i přísnější trestání „černé taxislužby“. Navrhuje se přísnější trestání řidičů a řidiček, kteří nemají oprávnění k provozování taxislužby ani tuto činnosti nevykonávají ve vazbě na oprávněného dopravce. Dále se rozšiřuje i možnost zadržené průkazů řidiče taxislužby.

Novela však proti původnímu návrhu, který byl vládě předložen, již neobsahuje povinnost zprostředkovatele taxislužby – dispečinků nebo mobilních aplikací – vést knihu jízd a zajišťovat, aby řidiči a řidičky měli oprávnění řidiče taxislužby. Tato ustanovení v rámci mezirezortního připomínkového řízení napadalo ministerstvo průmyslu a obchodu pod vedením Jana Mládka a vláda se nakonec přiklonila na jeho stranu.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.