Úprky na stromy

Eva Hájková

V průběhu dějin se opakuje volání po návratu ke zlatému věku a lidské přirozenosti. Smysluplnou cestou je spíše propojení kultury a svobodné kreativity.

Instinkt je účelné chování organismu vyvolané nějakým podnětem, které je zaměřeno především k obraně a zachování života. Instinktivní chování je všem živočichům vrozené, takže není zapotřebí se mu učit. Instinktivní chování se občas zaměňuje s intuicí, protože rozlišit je bývá někdy obtížné. Intuice je jakási předtucha, na jejímž základě člověk jedná. Jedná, protože má pocit, že něco ví, aniž by to měl nějak rozumově zdůvodněno. Někdy se mluví o vnuknutí nebo bleskovém pochopení bez účasti racionality.

Intuice se tedy velmi podobá instinktu, a přece znamená něco kvalitativně vyššího. Intuice je vnitřní hlas vycházející z jiné roviny než instinkt. Dá se říci, že nevychází z roviny biologické, ale z roviny nacházející se mimo čas a prostor, která se lidem stává snáze přístupnou na hranici spánku a bdění. Intuice je jakýmsi šestým smyslem nebo též vnitřním smyslem. Zatímco instinktivní jednání je čistě nevědomé, intuice pracuje s informacemi, které získáváme jak vědomě tak nevědomě. Intuice je základem tvůrčí činnosti a otevírání se něčemu novému.

Hypotéza, že intuice je duchovního původu, že je to něco vyššího než živočišný instinkt, by neměla vypadat jako antropocentrismus — tedy tvrzení, že člověk je jaksi sám od sebe lepším a vyšším tvorem než zvířata. Člověk jen disponuje mnohem většími možnosti, jak vědomě rozvíjet sám sebe i svět okolo sebe. Biologické instinktivní reakce člověka mají proto tendenci slábnout. Člověk má (nebo by měl mít), na rozdíl od většiny živočichů žijících ve volné přírodě, zábrany a morálku, které mu umožňují nereagovat instinktivně, nýbrž uvažovat o smyslu svého chování, o tom, co je správné a co není.

Tím, jak narůstala civilizace, jak byli lidé do ní postupně (a často nedobrovolně) vtahováni, bylo víc a víc zapotřebí usměrnit lidské chování, zavést pravidla. Instinktivní chování tak bylo v člověku potlačováno, často velmi nekompromisně, což způsobilo, že potlačené instinkty se čas od času znovu projevily, znovu naplno propukaly.

×
Diskuse
JP
October 31, 2016 v 13.18
Tak ten příklad s tím ohněm je opravdu zajímavý, paní Hájková. Je ho skutečně možno považovat za archetypální případ toho, kdy člověk, aby pokročil dále na cestě ke svému vlastnímu vyspívání, se musí postavit - sám proti sobě, proti svým niterným automatismům, instinktům. Proti svým instinktům - a tedy i proti svým nejhlubším přesvědčením, že právě tohle jednání je to jedině pravé či špatné, že jenom a jedině toto ho spasí respektive uvrhne do záhuby.

Kolik z těchto instinktů - tedy těchto našich nejhlubších, a zdánlivě nejneotřesitelnějších přesvědčení v nás stále ještě pracuje? Kolik z těchto prapůvodních atavistických pudů bylo (a stále ještě je) ve hře například v souvislosti s migrační krizí? Kdy nemalé části národa byly zřejmě skutečně z hloubi duše přesvědčeny, že jenom a jedině ta naše vlastní tlupa - pardon národ - je ta jedině správná a legitimní, a že tím že bychom si k sobě připustili nějaké cizáky, že bychom tím akutně ohrozili svou vlastní existenci?

A nejen tento jeden jediný případ; těch atavistických instinktů bychom u současného "moderního" člověka objevili ještě i celou řadu.

Dozajista: část z těchto instinktů má stále ještě svou platnost, a pomáhá nám chránit se před nebezpečími která nás obklopují. Ale - jsou chvíle kdy se opravdu musíme postavit odvážně čelem těmto našim strachům, abychom se jako autenticky lidské bytosti vypracovali zase o něco dále a výše.

Ten první člověk, který překonal svůj atavistický strach z ohně, a učinil ho svým služebníkem - ten byl vlastně svým vlastním Prométheem. Svým aktem vzdoru proti nevědomým instinktům si do svého života přinesl oheň - a světlo.
November 1, 2016 v 6.31
Ano, je to takové archetypální. Obraz ohně bývá i v Bibli spojený s božím působením.
VP
November 3, 2016 v 0.40
Jak se polidštit?
Najít celosvětový způsob dorozumění se – kdo mají moc tomu brání a budou bránit
najít lepší světový (nebo aspoň republikový) způsob vládnutí sobě - kdo mají moc tomu brání a budou bránit
...........
Každé řešení přispěje k řešení dalších problémů.
November 3, 2016 v 6.17
Já myslím, že různost jazyků není hlavní problém. My v České republice mluvíme všichni jedním jazykem - a jak fatálně si přitom nerozumíme. Člověk to kolem sebe vidí dnes a denně.
A nejlepší způsob vládnutí je prý demokracie. Aspoň se to říká. Ovšem také se říká (podle Masaryka), že prý je málo demokratů. Takže ta demokracie se potom vznáší někde v prostoru.
VP
November 3, 2016 v 7.35
Můžeme aspoň diskutovat. Kdo však diskutuje s Angličany, Francouzi, Němci, Lotyšci, Estonci, Araby, ....mám pokračovat? Máme někde mezinárodní Deník Referendum?
November 6, 2016 v 7.11
To je dobře, když někdo věří, že i Deník Referendum existuje proto, aby lidi spojoval.