28. říjen? Důstojně a vkusně, prosím

Poslední dva prezidenti obnovili tradicii dvorních šašků a také letošní oslava 28. října se mění v soukromou bitvu. Přitom 28. říjen si zaslouží opravdu důstojnou oslavu. Nejlépe bez celebrit a kašpařin.

Nebudu se přetvařovat. Nemám rád ceremonie. Vím, že slavnostní vyznamenávání, kladení věnců nebo novoroční projevy patří k rituálům, jimiž si připomínáme a svým způsobem i opakovaně obnovujeme naši státnost. Přesto na mne celá řada těchto kroků působí až monarchisticky. A já holt jsem republikán až do morku kosti.

Za mnohé může Pražský hrad, sídlo českých králů. Kdyby prezident sídlil v podhradí, třeba jako jeho mnohem civilnější a racionálnější slovenský kolega, možná by ze všeho kapal ten patos méně.

Už za Václava Havla mi cukaly koutky úst. Stačilo pohlédnout na Hradní stráž oblečenou do uniforem podle návrhu jinak skvělého výtvarníka Theodora Pištěka. Chlapci jako z pohádky. Jenže u Havla bylo vždy cítit, že jde o dramatika, který situace inscenuje jako na prknech, která znamenají svět. Vedle dramatických pomlk nechyběla ani lehká sebeironie.

Když ale došlo na řády a medaile, putovaly do rukou nezpochybnitelných morálních autorit, předních osobností různých oborů i lidí z Havlova nejbližšího okruhu. Štěstím bylo, že tento okruh byl kromobyčejně úctyhodný.

Za Václava Klause už člověk hůře rozlišoval, kdo je vyznamenaný a kdo amnestovaný. Klausův salon byl dost specifický a v lecčems neprůhledný. Druhý český prezident navíc bral sebe i svá rozhodnutí smrtelně vážně. Obzvlášť to zabolelo, když se rozhodl nejmenovat soudce nebo když nepodepisoval zákony, které mu nešly pod fousy.

Přesto se zasloužil o naši pseudomonarchistickou republiku rehabilitací role dvorního šaška. Pokrok však nezastavíš. Jak na Facebooku podotknul Daniel M. Žák, české přísloví „Nikdy není tak špatně, aby nemohlo být ještě hůř" skvěle vystihuje situaci, kdy na Hradě Petra Hájka s Ladislavem Jaklem vystřídalo duo Jiří Ovčáček – Jindřich Forejt.

I když zapomenuta by neměla být ani hvězda Osvětiman, Vratislav Mynář. Ostatně poté, co Strana práv občanů projela volby na Zlínsku či Pardubicku, tedy ve svých dosud nejsilnějších regionech, budou mít teď pánové Mynář, Nejedlý a spol. více času na „kultivování“ české politiky a společnosti z hradních výšin.

Vedení soukromých bitev
Zatím dělají, co mohou, a média jim ochotně přihrávají. Nastavují například mluvčímu mikrofon v domnění, že skrze něj promlouvá duch svatý – či aspoň prezidentský. Jiří Ovčáček zvyšuje sledovanost, takže se stal vítanou celebritou. Nedejbože, aby se se začal vyjadřovat slušně či korektně, to by byl konec bulváru i seriózního zpravodajství.

Zemanův tým zatím dokázal vykopat válečnou sekeru s akademiky, rektory, historiky, environmentálními aktivisty či neposlušnými sociálními demokraty. Zadobře zato je s celebritami od Daniela Hůlky přes Františka Ringo Čecha a Filipa Renče až po Františka Čubu. Pamětník holocaustu Jiří Brady vlastně nemá čeho litovat, že předběžně avizované ocenění nakonec nedostane. Přicházejí jiná, ze solidnějších rukou.

Že se pan Brady, o němž donedávna věděli skoro jen historici, stal symbolem protizemanovské bouře, nevadí – když to nevadí jemu samotnému. Tak už to u nás chodí, že si potřebujeme skoro každý 28. říjen, 17. listopad a 1. leden připepřit nějakým alotriem.

28. říjen si zaslouží opravdu důstojnou oslavu. Nejlépe bez celebrit a kašpařin. Foto Wikimedia Commons

Soudnost schází Zemanovi, ale i jeho mnoha rozvášněným protivníkům. Ohradit se proti prezidentově mstivosti a zlomyslnosti jsme měli už dávno, ne až teď. Smutnější je, že s ním v jednom pytli v očích řady občanů skončili i další tři nejvyšší ústavní činitelé, kteří minulý týden podepsali krátkozraké prohlášení loajality k Pekingu. Možná i proto nyní premiér Sobotka kmitá, aby všichni věděli, že Bradymu dává přednost před Zemanem.

Vyčítat těm, co dostanou metál od prezidenta Zemana, že něco takového připustili a Hradu se nevyhnuli obrovským obloukem, je však stejně křupanské jako chování zdejší hlavy státu. Rozumím Janu Kačerovi, když připomíná, že 28. říjen je svátek státu a že i státní vyznamenání si zaslouží důstojnost.

Možná by jí ale bylo více, kdyby o jejich udělení nerozhodoval jen prezident. Dnes navrhuje Sněmovna, Senát, vláda a prezident, ovšem jen on nakonec krátce před ceremoniálem rozhodne, komu ocenění dá a komu ne. Kontrasignující premiér je páté kolo u vozu. Nebylo by lepší chtít, aby se definitivní seznam zrodil mezi vícero ústavními činiteli, pokud možno bez poradního hlasu velké Číny?

I když ze všeho nejlepší by bylo zkusit se bez prezidentského úřadu obejít. Úplně a ve všem. V parlamentní demokracii stejně hraje prim vláda. Bez prezidenta by se množství ostud rapidně zredukovalo.

A 28. říjen? Ten si zaslouží opravdu důstojnou oslavu. Nejlépe bez celebrit a kašpařin. V každém druhém městě máme sochu Tomáše G. Masaryka a skoro v každém pomníček těm, co padli v první či druhé světové válce, v boji za samostatné, svobodné Československo.

Nemůžu si pomoci, ve společnosti těchto nefalšovaných, byť skoro neznámých hrdinů si umím představit podstatně vkusnější státní svátek než s těmi, co stát a svoji pozici v něm zneužívají jen k vedení soukromých bitev.

A co si myslíte vy? Diskuse (58 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.

David Unger - psycholog, Rataje u Kroměříže

A mně tento styl oslav právě přijde vypovídající Čtvrtek, 27.Října 2016, 18:22:53

Jak jinak oslavit rozbití silného středoevropského soustátí (které neznalo pojem národnost) a připomenout si vznik centralistické republiky, kterou si po tři čtvrtě století Češi a Slováci sami rozbili, jakmile ji dokázali dvoufederalizovat a demokratizovat?

Jak jinak si tuto "státnost" připomenout než touto klientelisticko-mediální fraškou? Myslím, že by se od plic zasmál i dramatik Václav Havel, budiž mu půda Českého království lehká.

Možné dodat ještě to, že obyvatelé Zemí Koruny české, dosud formálně nezrušených, 28. října 1918 oslavovali konec války a nebylo ani potuchy o tom, jaké státní zřízení bude mít český stát. Ve všeobecných, přímých a tajných volbách zvolených zemských sněmů se nikdo neptal. Vskutku důvod pro vznik svátku demokracie pro naši i příští generace! Sliby Beneše a Masaryka na mírových konferencích o středoevropském Švýcarsku a široké autonomii pro všechny země a národnostní menšiny nebyly dodrženy. Vlastně jen autonomie pro Slovensko s německými tanky v zádech (1938) a federace pro Slovensko v zádech s tanky sovětskými (1968).

Ivo Horák - Praha 3

28. říjen Čtvrtek, 27.Října 2016, 21:45:45

K republikánskému zřízení mám vztah spíše jako Lukáš Jelínek než jako David Unger. Nemám však nikomu za zlé, jestli smýšlí monarchisticky. Sám si myslím, že stávající evropská království by měla být, stejně jako současné státní celky, pokud možno zachována. Jsem tedy v tomto ohledu konzervativní. Zajímám se koneckonců o historii, a vím také proto, že "nevstoupíš dvakrát do téže řeky". Takže stěží žádat obnovu monarchie např. v Itálii nebo na Balkáně.
Mimochodem Rakousko mělo státní svátek včera, 26. 10. Přitom v jeho případě může být zvolené datum předmětem většího podivu a pochyb než v případě Česka. Zajisté, dá se uvažovat o tom, že po 28. říjnu 1918 mohlo být vytvořeno Československé království na způsob Království Srbů, Chorvatů a Slovinců. Kdo by však byl panovníkem (z milosti jeho národů?). Předpokládám, že by Masaryk odmítl. Což třeba Karel Kramář? Máme dnes zato, že TGM měl více čelit obnovování monarchistických atributů úřadu prezidenta. Kdyby se věci vyvíjely jinak, měli bychom anachronických atributů království a nacionalismu "v krvi" nejspíš ještě víc než máme.
Ještě jednou mimochodem. Pavel Rychetský dnes v rozhovoru uvedl, že ústavní soudy mělo Československo a Rakousko jako první na světě. Snad tedy přinesly ony pozdně říjnové dny do střední Evropy také něco pozitivního...

David Unger - psycholog, Rataje u Kroměříže

Tradice ústavních soudů jsou u nás i v Rakousku spíše říjnu 1918 navzdory Čtvrtek, 27.Října 2016, 22:48:12

Stejně jako dobrá úroveň sociálních služeb, zdravotnictví a školství je v zemích celého bývalého mocnářství tradiční.

Např. 1. ministerstvo zdravotnictví na světě založil u nás (v předlitavském Rakousku) císař a král Karel I. na popud rodáka z moravské Jihlavy, sociálního demokrata prof. Tandlera.

Stejně tak myšlenku ústavních soudů, poprvé zakotvených v ústavách rakouské a československé z roku 1920 inspiroval právní vědec Hans Kelsen, z pražské německé židovské rodiny původem z Haliče (=rakouské, dnes jižní Polsko), který vystudoval ve Vídni. Takže ústavní soudy jsou pohrobky rakousko-uherského soustátí, nikoli dětmi revolučně vzniklé a nacionalisticky laděné nové republiky. Smutné je, že to Pavel Rychetský musí vědět, ale to už je historii lakující tradice české politiky.

Rakousko bylo právním státem a krásným ilustrujícím důkazem je, že rakouští celníci pustili soudně stíhaného Masaryka v roce 1914 přes hranice do Itálie prostě proto, že měl platný pas... Nehledě na všeobecné rovné a tajné volby a konstituční monarchii, jejíž konstituce z roku 1867 (s úpravou z roku 1873) byla velmi moderní a nadčasová hrdě srovnatelná s ústavou USA.

K panu Horákovi dodávám, že žádný z nástupnických států, který se vůči Rakousko-Uhersku vymezil, se neudržel - Československo, Jugoslávie a v podstatě i meziválečné Polsko.

Ivo Horák - Praha 3

Stručná reakce Čtvrtek, 27.Října 2016, 23:34:51

S uznáním pozoruhodných a progresivních stránek života v Rakousku-Uhersku nemám problém a myslím že bychom si je měli více připomínat. Po pravdě řečeno mi hlavou občas trochu vrtá, jak to že jsme tehdy viděli jinde "trávník zelenější". Nejen třeba ve Francii. Dokonce i Prusko (asi v důsledku vojenského střetnutí) jsme měli za jinačího spurtéra. Asi to máme my Češi v povaze. Také za komunistů jsme viděli střední Evropu jako strašnou díru. Třeba se "té naší díry u Hanušovic" zbavíme teprve s pomocí Číny.

20150614_163758_2_

Jiří Kubička - psycholog, Praha

Monarchistický přežitek Pátek, 28.Října 2016, 07:47:13

je už představa, že prezident má na oslavování státního svátku monopol a jiné oslavy jsou alternativou asi jako jsou v medicíně alternativou postupy, které nemají požehnání Lékařské komory.

V úvahách o tom, zda jít nebo nejít dnes na Hrad se objevuje tvrzení, že je potřeba rozlišovat mezi osobou prezidenta a majestátem jeho úřadu.

To se podobá někdejší tézi o dvojím těle krále. jedno je tělo krále, který má lidské slabosti a třeba i vládne špatně, druhé tělo je věčné tělo krále z boží milosti. V monarchistických dobách to mělo svůj smysl, protože alternativou vlády legitimního panovníka nebyla lepší vláda, ale občanská válka a chaos.

Český stát by se nezhroutil i kdyby na obřad udělování státních vyznamenání nepřišel z pozvaných vůbec nikdo. Ta ceremonie není pro fungování státu nijak zvlášť důležitá. Obešli bychom se bez ní.

Miloš Zeman mohl svůj úřad pojmout tak, že by účast na vyznamenávání neznamenala politickou podporu jeho osoby, ale neudělal to. Nikdo jiný to za něj udělat nemůže, ani předseda Ústavního soudu ani Jan Kačer, přestože jejich postoj je velmi důstojný.

Petrasek Milan - penzista

Jaký majestát taká důstojnost Pátek, 28.Října 2016, 12:42:27

Alfred Hitchcock říkal, že kvalita filmu je dána kvalitou padoucha. .....sděluje Žižek ve fejetonu k usvolbám.
A dodává:
Postava Trumpa je exces vulgárního zneužívání našich nejhorších rasistických a sexistických předsudků a bezmezného šovinismu v takovém rozsahu, že se od něj následně houfně odvrací i skalní republikáni.
Následkem je široké vzepětí všech ochránců demokratických hodnot - solidarita všech slušných, kteří podpoří politický program demokratů.
A tím je Hillary-konsenz, který zní:
Slibuji splnit veškeré kulturní požadavky, když bude umožněno zachovat jedno podstatné - a to nerušenou funkci globálního kapitálu.
Takže usdemokraté nemohou i nemusí po volbách usilovat o nutné přehodnocení postoje k narůstajícím defektům globálkapitalismu.
Pravým nebezpečím není jeden nekvalitní extrémně vulgární padouch...............by A.H. dodal.

Martin Profant - Praha 7

JIřímu Kubičkovi Pátek, 28.Října 2016, 15:44:37

Vzpomínám, jak jsem si někdy v jedenácti letech lámal hlavu s takovou podivností: Proč chybí v Pejskovi a kočičce vyprávění o tom, jak slavili 28. říjen? Vždyť to čapek vydal s ním.

T o už jsem věděl, že se některé knihy do školy nenosí a o některých spisovatelích se v ní nemluví. Proč ale v pohádkové knize? Přece ani bolševik nemůže být tak pitomej ...

Možná nebyl a bál se tý pohádky právem. Třeba by ta společnost, ve které by se nezbořil stát, kdyby se na Hradě žádná vyznamenání neudělovala, ale právě proto bychom ten ceremoniál brali jako takovou milou občanskou oslavu, byla opravdu o něco šťastnější.

David Unger - psycholog, Rataje u Kroměříže

Proč nemá smysl slavit 28. říjen Pátek, 28.Října 2016, 18:11:28

Totiž i ti, kteří jako pan Horák nebo Jelínek vidí ve vzniku Československa nějaký přínos, těžko ho můžou slavit 25 let po té, co byl tento stát rozbit (stejně jako v roce 1918 Rakousko-Uhersko). Slavit vznik již neexistujícího státu je snad světový unikát.

Svého času se na Kroměřížsku, na vrcholu Chřibů, snažila známá likérka udržet slavení 28. října tím, že každému s československou vlajkou nahoře dá kalíšek kořalky zdarma. Lidé si z toho vytvořili tradici, i když se dnes podává jen lahodný přírodní čaj. Nicméně s vlajkou tam zahlédnete málokoho a těžko říct, zda lidé tam jdou při příležitosti svátku sv. Rostislava, Dnu reformace nebo Dušiček, původního svátku starých Keltů. Spíše je to pochod symbolizující konec světlého období a začátek období temného - zimy tak, jak to slavili naši keltští předkové.

Český národ letos důstojně uctil výročí římského císaře Karla IV. (českého krále Karla I.) a devadesátiny britské královny Alžběty II. Jaké to krásné republikánské tradice! Nejen tento kontext by měl přimět zrušení státního svátku 28. října a kdo chce, může si připomenout vznik republiky na narozeniny TGM 7. března.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Koukám, že pan Petrásek Sobota, 29.Října 2016, 18:15:52

"udal" jeden dlouhý příspěvek slovo od slova několikrát, přičemž ani jednou se netrefil do tématu článku. Tomu říkám smůla :-)

Petrasek Milan - penzista

Tak tomu říkám velká smůla pane Kolaříku Sobota, 29.Října 2016, 21:43:41

Co já jsem se při tom vynasnažil libozvučně roztroubit jeden celkem zajímavý postřeh Žižeka, a teď takovéhle echo....můjtysmutku.

Josef Poláček - Manuální pracovník

Neděle, 30.Října 2016, 09:30:30

Petrasek není Profant; zdá se že tento jemný rozdíl nepostřehl ani jeden z posledních dvou diskutujících...

"Že se pan Brady, o němž donedávna věděli skoro jen historici, stal symbolem protizemanovské bouře, nevadí " Neděle, 30.Října 2016, 14:25:41

Samozrejme ze nevadi. Svou roli splnil, muze jit. On sam je paradoxem, Jako Jidas dostal svych tricet stribrnych (kufr jakychsi metalu) a jako mourenin udelal svou praci a muze jit.

Posledni prohlaseni ministra Zaoralka dokazuje "lehkou zakrivenost " charakteru p. Hermana. No zitra se to patrne teprve rozjede.

https://www.novinky.cz/domaci/419041-zaoralek-herman-nedodrzel-slovo-pripadal-jsem-si-jako-kaspar.html



David Unger - psycholog, Rataje u Kroměříže

Pane Kuchejdo, Neděle, 30.Října 2016, 19:39:33

a kolik "stříbrných" od Číny nebo českých firem s Čínou obchodujících dostal nacionální socialista Zaorálek, že dokazuje charakter ministra Hermana?

Mně u pana Hermana k potvrzení jeho charakteru zcela postačí účast na sjezdu našich krajanů a bývalých spoluobčanů, kteří měli o něco silnější svůj jazyk němčinu než češtinu (někdy o velice málo).

Ivo Horák - Praha 3

Trochu na okraj diskuse aneb Více světla Neděle, 30.Října 2016, 21:13:54

Nejnovější vývoj kauzy, již spustilo přijetí dalajlámy ministrem kultury Hermanem, činí prakticky jistým, že prezident Zeman ministrovi skutečně "dával na vybranou", resp. že mu hrozil (a to důsledky vůči třetí, ministrovi blízké osobě). Postup prezidenta, který svou hrozbu vyplnil, je ostudný a zpochybňuje zásadně jeho elementární předpoklady pro výkon funkce.
Vyšly nyní ovšem najevo další skutečnosti, které vrhají velmi nepříznivé světlo také na ministra zahraničí a další členy kabinetu, včetně premiéra. Bylo dosud předpokládáno (a konstatováno), že "prohlášení čtyř" nebylo na místě a že bylo patolízalstvím. Skutečnost je však ještě podstatně horší, prohlášení totiž zjevně bylo již jen celkem logickým, ba nutným důsledkem neveřejného závazku, jenž byl za ČR vůči Číně učiněn. Ukazuje se tedy, že to nebyl jen prezident Zeman, kdo zajišťoval republice nového dominantního partnera a spojence, nýbrž že získal pro tuto svou představu, nevím jakou svou vstřícností, další čelné představitele státu.
Nyní se potřebujeme dostat z nasazeného chomoutu ven!

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Ano, Zaorálek je kašpar Neděle, 30.Října 2016, 22:22:44

To sedí.

Martin Šimsa - filosof, Litoměřice

Třicet stříbrných Neděle, 30.Října 2016, 23:23:0

dostane jistě pan Kuchejda, možná i víc. Když se uráží člověk, který prošel koncentračními tábory, tak to bude jistě i s příplatkem.

Vite o nejakem konkretnim faktu p. Horak ? Úterý, 1.Listopadu 2016, 08:56:50

"Nejnovější vývoj kauzy, již spustilo přijetí dalajlámy ministrem kultury Hermanem, činí prakticky jistým, že prezident Zeman ministrovi skutečně "dával na vybranou", resp. že mu hrozil"

Presto, ze mne nejaky okresni filozof urazi, omlouvam se mu i jinym, pokud jsem se vyjadril ponekud nesrozumitelne. Chtel jsem jen poukazat, ze o Bradym donedavna nikdo neslysel a ze byl patrne svym ponekud bezcharakternim strycem zneuzit.

Velmi kvalitni clanek k tematu, narozdil od tech cajicku tady.

http://news.e-republika.cz/article3750-Horacek-for-president

To je malo p. Unger. Úterý, 1.Listopadu 2016, 09:07:46

"Mně u pana Hermana k potvrzení jeho charakteru zcela postačí účast na sjezdu našich krajanů a bývalých spoluobčanů, kteří měli o něco silnější svůj jazyk němčinu než češtinu (někdy o velice málo)."

Ja si tohohle pocinu sice take vazim, ale za potvrzeni charakteru jej neovazuji. Mame prilis malo informaci s kym se tam pan Herman bratri. Vy sam jiste dobre vite, ze svaz neni monolit a deli se minimalne na tri skupiny. Na ty kterym se v cechach rika revansiste, na jakysi umirneny stred a na ty pro ktere je vse uz minulost. Co v soucasnosti prevazuje a jak funguji "mladi"vyhnanci nevim.

Mimochodem, politicka odvaha je momentalne lacina, gilotina nehrozi.

Ivo Horák - Praha 3

Pane Kuchejdo, Úterý, 1.Listopadu 2016, 11:10:21

přiznání ministra zahraničí, že měli na vládě (před dvěma lety) za sebou nehlasované nadhození "gentlemanské dohody" ohledně vyhovění velmi nestandardní podmínce intenzivnější hospodářské spolupráce ze strany Číny, osvětlilo nejen důvod tzv. prohlášení čtyř (výraz vznikl jako narážka na čínský "gang čtyř"). Odhalilo rovněž, proč přistoupil prezident na veřejnosti ke sdělení brutální vyděračské podmínky. Motivem nebylo pouze, že ministr ohrožuje prezidentovo vlastní angažmá v Číně, nýbrž i závazek vlády, neověřený ovšem hlasováním (s nímž byla Čína nezbytně seznámena).
Samu politickou a morální neudržitelnost prezidentova postupu toto však nemění! Proto také prezident ("Hrad") "zatlouhá a zatlouká". (A svědci mají diskrétní uši.)

Martin Šimsa - filosof, Litoměřice

Omluva globálního elektrikáře Úterý, 1.Listopadu 2016, 21:40:6

by měla být adresována panu Bradymu a ne mně a čtenářům DR. Ten okresní filosof mě pobavil, opravdu - asi je to poprvé, co jsem se mohl zasmát u něčeho, co píše pan Kuchejda.

Nejvýmluvnější na celé kauze je mlčení prezidenta Zemana - aby nemusel lhát a vymýšlet si jako jeho mluvčáček a protokolář, tak mlčí. V tomto případě platí: mlčení znamená souhlas.

Dnes večer jsem ovšem dostal obavy o duševní zdraví pana Zaorálka: srovnání přijetí Dalajlámy s přijetím Henleina. To chce skončit v politice nebo se opravdu spoléhá na čínské peníze? To už nemá žádné poradce typu Jaroslava Šabaty? S touhle čínskou kartou se volby vyhrát nedají. Zvláště když Ćína s námi jedná jako s vazaly a ruší dohodnuté návštěvy. To je odpověď na prohlášení Čtyř. Kdyby nic nepsali, tak by s námi jednali slušněji.

Martin Šimsa - filosof, Litoměřice

omluva Středa, 2.Listopadu 2016, 17:13:42

Pan Zaorálek se omluvil, což svědčí o jeho příčetnosti, oproti trváním na neomluvě ze strany Hradu ve všech i zcela ztracených případech. Beru zpátky své obavy o jeho duševní zdraví a vážím si jeho veřejné omluvy. Ovšem otázka do budoucna a to nelehká otázka, jak obchodovat s Čínou a zároveň trvat na tom, že jsme demokratická země, která si váží lidských životů a lidských práv a to nejen u nás, ale i v Tibetu a v Číně. To by si měla sociální demokracie vyříkat a vyjasnit nyní i do budoucna.

David Unger - psycholog, Rataje u Kroměříže

Zaorálek se omlouvat nemusel, i když srovnává těžko srovnatelné Středa, 2.Listopadu 2016, 19:36:30

Protože Konrad Henlein až do Mnichovské konference neusiloval o odtržení Sudet a připojení k Říši, ale o důslednou národnostní autonomii Němců v Československu, aby se stali Němci v ČSR státotvorným národem. Byl to německý nacionalista vedle českých nacionalistů (Kramář, Stříbrný) nebo českých nacionálních socialistů (Beneš, dnes Klaus, Zaorálek).

Navíc v roce 1935 Sudetoněmecká strana v čele s K. Henleinem vyhrála volby. Pokud české politické strany nechtěly se SdP sestavit vládu, bylo to legitimní. Přece jen však je legitimní jednat s vítězem voleb, když ne o sestavení vlády, tak si alespoň sednout k diskusnímu stolu, zvláště o závažných otázkách státu.

Stejně jako Václav Klaus pozval po volbách v roce 2010 na Hrad B. Sobotku jako lídra vítězné strany ve volbách.

Více o Henleinovi zde: http://virtually.cz/archiv.php/index.php?art=12835

Cituji z článku:

V pohledu historických faktů položil Henlein v kritické době základy organizace sudetoněmeckého hnutí, které chtělo politickou cestou vybojovat pro německou národnostní skupinu autonomii v ČSR. Česká nacionalistická politika mu ale neumožnila jakékoliv spolupůsobení a nacistické křídlo jeho strany, povzbuzeno neúspěchem jeho autonomistických snah se začalo zmocňovat vedení Sudetoněmecké strany. Teprve v důsledku těchto dvou faktorů se Henlein přivrátil k nacionálnímu socialismu a k Hitlerovi.


Představa o Henleinovi se drolí

V roce 1970 vyšly deníky účastníka povstání proti Hitlerovi a důstojníka Abwehr Helmutha Groscurtha a naznačily, že v tradičním jednorozměrném nazírání na roli Henleina i na Západě cosi nesouhlasí. Z Groscurthových záznamů plyne, že Henlein nijak neusiloval o připojení Sudet k říši, ba obával se Hitlerovy agresivní politiky.

Konrád Henlein večer 6. října 1934 ostře odsoudil fašismus, nacismus, bezbřehý liberalismus, panslavismus, pangermanismus, restauraci Habsburků, zasazoval se za jednotu československého státu a skončil slovy: „...ten, kdo poruší loajalitu ve vztahu k státu, nebo u koho se zjistí, že spolupracuje s cizí organizací proti zájmu státu, bude nemilosrdně vyloučen... je nesmyslné myslet si, že samospráva by znamenala sudetoněmecký parlament či něco jemu podobného”.

Aleš Morbicer - Ostrava

Středa, 2.Listopadu 2016, 20:36:7

A proč nacionálnímu socialistovi tak strašně záleží na podřízení se komunistické Číně?

David Unger - psycholog, Rataje u Kroměříže

Středa, 2.Listopadu 2016, 20:50:34

Možná je to proto, že vzdálená velmoc je stylizována do role nepřátel velmocí blízkých. To už tu u nacionálních socialistů bylo.

A nebo se prostě i nacionální socialista nechá koupit za těch třicet stříbrných.

Každopádně, když se řeší Čína, neřeší se zbraně Saudské Arábii nebo co bude s OKD.

Aleš Morbicer - Ostrava

Středa, 2.Listopadu 2016, 21:07:13

Tak to jo, pane Ungere.

Silně pochybuji pane Horáku, že by se Čína v dohledné době stala českým dominantním partnerem.
Problém je spíš v tom, že z Číny koupíme zboží za zhruba 100x tolik, než jsme schopni tam vyvézt. Strategické partnerství se zřejmě bude snažit tuhle bilanci nějak vyrovnat.
Ale pochybuji, že to k něčemu bude.
Morbicerům, Profantům, Horákům, Šimsům, Kolaříkům a dalším je jedno, že všechny přístroje včetně PC, na kterých ťukají své postřehy, vyrobili vykořisťovaní čínští dělníci, kteří makají 12 hodin denně za 7,5 tis. hrubého.
A není se čemu divit -- proč by jim po tom mělo něco být?
Hlavně se nehrbit...

David Unger - psycholog, Rataje u Kroměříže

Ještě dodatek k panu Horákovi Středa, 2.Listopadu 2016, 21:07:17

a jeho příspěvku ze Čtvrtka 27. října, kde píše:

"Mimochodem Rakousko mělo státní svátek včera, 26. 10. Přitom v jeho případě může být zvolené datum předmětem většího podivu a pochyb než v případě Česka."

Mám pocit, že pan Horák se domnívá, že Rakousko si státním svátkem 26.10 připomíná rok 1918, přitom Rakušané v tento den oslavují rok 1955 a podpis geniální Rakouské státní smlouvy, kdy si Rakousko vybojovalo neutralitu.

V Česku by státní svátek v den odchodu posledního sovětského vojáka byl přiměřenější než připomínat 28. říjen 1918. To klidně můžeme zavést i státní svátek 15. března a oslavovat vznik Protektorátu Čechy a Morava.

Aleš Morbicer - Ostrava

Středa, 2.Listopadu 2016, 21:20:48

Mimochodem v Číně je nyní německý ministr hospodářství Sigmar Gabriel a snaží se řešit situaci, kdy němečtí podnikatelé nemůžou v Číně ani prd, nemůžou si koupit továrny, ve kterých vyrábějí, ani banky, kdežto Číňané si v Německu můžou koupit fabriky, banky a třeba i Bundestag.
(trochu přeháním)

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Pane Morbicere Středa, 2.Listopadu 2016, 22:41:39

Dobře, že upozorňujete na vykořisťované čínské dělníky. A správně píšete: "Hlavně se nehrbit..."

A když už, tak postrádá veškerou logiku, abychom se hrbili my evropští zákazníci, kteří ty výrobky vykořisťovaných čínských dělníků odebíráme.

Nebo Vám to připadá logické - platit, a ještě se hrbit?

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

To máme totiž s vykořisťovanými čínskými dělníky společné Středa, 2.Listopadu 2016, 23:01:39

Společně se klaníme jejich vykořisťovatelům. Společně se hrbíme před jejich domácími pány. Před těmi, kteří je nechají dřít 12 hodin denně za 7,5 tis. hrubého.

Mně to ale v pořádku nepřipadá. Takže mluvte za sebe, pane Morbicere.

Aleš Morbicer - Ostrava

Čtvrtek, 3.Listopadu 2016, 07:19:4

Tak jo. To já se hrbím, to já lezu čínským komunistům do zadku tím, že nakupuji jejich zboží i když vím, že je plodem vykořisťování.........

V čem ale za elitou tohoto národa zaostávám nejvíc, je urážení českého ministra zahraničí.
V tom bych se měl rozhodně zlepšit.
Ale nějak se mi nechce...
----------------------------------------------------

Za nějakou hodinu tady na DR vyjde článek T. Tožičky, který snad přece jen trochu ukáže, že za jeho vedení to nebude tak zlé...

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Ale ne Čtvrtek, 3.Listopadu 2016, 07:34:34

Nehrbíte se TÍM, že nakupujete zboží, které je plodem vykořisťování. Zákazník se přece nehrbí, zákazník je pán.

Dost nepochopitelné je však nakupovat zboží, které je plodem vykořisťování, a JEŠTĚ NAVÍC se před prodávajícím hrbit.

A ministr zahraničí, který toto dělá (a který uráží slušné lidí, kteří to odmítají), si samozřejmě zaslouží veškerou kritiku.

Aleš Morbicer - Ostrava

Čtvrtek, 3.Listopadu 2016, 07:46:48

Aha, takže nadávání na a neohýbání se před čínskými komunisty z nás dělá slušné lidi, kdežto výhodné nakupování levňoučkého zboží z vykořisťování na slušnost nemá žádný vliv.
To si musím zapamatovat.

Ale s tím Zaorálkem si přece jen dám trochu pohov, chodil jsem k němu na přednášky, to člověka ovlivní, nemyslím si, že je tak špatný.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Zase špatně Čtvrtek, 3.Listopadu 2016, 07:58:31

Téma nakupování zboží z vykořisťování jste sem vnesl Vy, a to v dosti dubiozním kontextu, pane Morbicere. Proto jsem se ozval.

Že "výhodné nakupování levňoučkého zboží z vykořisťování na slušnost nemá žádný vliv", je Váš konstrukt, nemající žádnou oporu v tom, co jsem napsal předtím. A není ani vůbec jasné, proti komu se zase naprosto nelogicky vymezujete.

Jestli máte špatné svědomí, tak prostě čínské zboží nenakupujte. Pokud se Vám to podaří, a pokud vůbec najdete výrobky, které nemají žádnou součást z Číny.

Jinak to "levňoučké zboží z vykořisťování" samozřejmě taky mimo jiné bere práci našim lidem. Já z něho žádnou radost nemám.

O to nepochopitelnější mi připadá se JEŠTĚ NAVÍC hrbit před čínskými vykořisťovateli (a také často zloději našich technologií, atd.)

Aleš Morbicer - Ostrava

Čtvrtek, 3.Listopadu 2016, 08:22:57

No, vymezil jsem se původně kvůli označování Zaorálka za prostituta a nacionálního socialistu (Unger) a kašpara (Vy).

A opět máte pravdu, není vůbec jasné, proti komu se nelogicky vymezuji.
Už toho nechám.......

Petrasek Milan - penzista

....a já se přidám k problematice hrbu a ceně pracujícího člověka. Čtvrtek, 3.Listopadu 2016, 10:20:33

koupil jsem si čínskou vrtačku abych se nemusel hrbit při vrtání do velmi tvrdého dřeva.
Během krátké doby je alé - konfuciánská neokomunisticky neoliberální politika levného domácího pracujícího sem nebo tam.
Nezbývá než začít šetřit na předražený, ponejlépe německý produkt - křesťanská politika levného hostujícího pracujícího sem nebo tam.
Jak se ospravedlnit před svědomím bez hrbení ...bych se zeptal.

Martin Šimsa - filosof, Litoměřice

Čínští komunisté/kapitalisté a hrbení Čtvrtek, 3.Listopadu 2016, 10:25:10

Už dávno jsme odbytištěm levných čínských výrobků. Naši političtí představitelé se hrbí, aby Číňané také milostivě něco vzali od nás. Jim se nechce a naši představitelé si myslí, když se budou stále více hrbit, tak oni nás pustí na jejich trh. Ale oni požadují ještě větší a výraznější hrbení - viz jejich odpověď na hrbení 4 ústavních činitelů a zrušená návštěva Jurečky. Asi se hrbí kvůli Kellnerovi a Tvrdíkovi, kteří z toho něco mají, jinak jsem neslyšel, že by z toho něco měla naše ekonomika - viz Babiš, kterému se v tomto bodu dá věřit.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Jenom malá oprava, pane Morbicere Čtvrtek, 3.Listopadu 2016, 10:34:36

Za kašpara se Zaorálek označil sám. Já jsem jenom potvrdil, že to sedí ... :-)

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Mimochodem, kdo měl "strategické partnerství s Čínou" ve volebním programu? Čtvrtek, 3.Listopadu 2016, 10:40:16

Nějak si nevzpomínám, že by někdo s takto zásadním bodem programu šel do voleb, a že by o tak zásadní věci v Česku proběhla nějaká veřejná diskuse, popř. předvolební boj. Natož referendum, že.
Nikdo tedy nemá k ničemu takovému mandát.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Pane Petrásku Čtvrtek, 3.Listopadu 2016, 10:45:14

Víte dobře, jak silné jsou německé odbory, a jaká je ochrana a sociální práva pracujících v Německu, bez ohledu na to, jestli jsou původem Němci, nebo ne. V závodech na výrobu vrtaček každopádně.
Navíc nemáte vůbec žádný důvod předpokládat, kdo v továrnách na výrobu vrtaček pracuje. Já osobně bych si tipnul na většinu Němců jak poleno.

David Unger - psycholog, Rataje u Kroměříže

Čtvrtek, 3.Listopadu 2016, 17:24:23

Zaorálka jsem označil jako nacionálního (=národního) socialistu, protože sám vzešel ze struktur České strany socialistické (1986-1989) a v ČSSD reprezentuje ty sociální demokraty, kteří svými názory reprezentují onen národně socialistický proud. Mnozí z českých nacionálních socialistů jsou i v ODS, patří mezi ně i Václav Klaus.

Spojení národovectví a socialismu vzniklo v Čechách na sklonku 19. století (NSS), souviselo s národním obrozením a Češi v tomto inspirovali Německé Čechy (DNSAP), Rakouské Němce a potom v Bavorsku nacionální socialisty, kteří založili NSDAP. V Československu tento proud nesklouzl k nacistickému běsnění jako v Německu, ale náznaky tu byli v roce 1945 při odsunu Němců. Beneš byl také český nacionální socialista.

Že je v české levici tradičně výrazný národně socialistický proud potvrdil v 90. letech např. politolog českého původu Ivo Karel Feierabend.

Ivo Horák - Praha 3

Pane Ungere, Pátek, 4.Listopadu 2016, 11:39:27

máte pravdu. Zapracovala u mne jakási asociace, snad že jsem 26. 10. jezdil do Vídně navštívit (zdarma) muzea a o dva dny v Praze třeba reprezentační (monarchistické) prostory... Možná se přidalo také vědomí zrušení šlechtických titulů v Rakousku...
Přece však je pravdou, že vyhlášení samostatnosti bývá oslavováno a bývá státním svátkem. Známým příkladem jsou USA s jejich 4. červencem. Myslím, že si tam své osamostatnění nevyčítají a podobně v Kanadě, Austrálii nebo Indii. Naproti tomu 14. červenec ve Francii je pro mnoho Francouzů, Čechů a dalších cizinců problematičtějším svátkem (nejen pro povahu dobytí Bastily, ale i pro povahu dalších událostí).
Také se lze domnívat, že rakouská neutralita není něčím, co by dnes muselo být nahlíženo jen pozitivně a jako neměnné.
Mimochodem zmíněná Indie se rozpadla ne po dvaceti letech jako Československá republika, ale vlastně ještě než vznikla (a navíc plně z vnitřních důvodů). Dodnes nejsou vztahy Indie a Pákistánu normální, nicméně den nezávislosti je státním svátkem a slaven.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Co jiného se dalo čekat, pane Petrásku Sobota, 5.Listopadu 2016, 11:42:27

Ohledně toho vašeho Žižka:

"Slovenian philosopher Slavoj Žižek​ says he would opt for Donald Trump as the apparently less dangerous choice in the US election."

A obávám se, že vy "autentičtí levičáci" svého Trumpa nakonec skutečně dostanete ... bych dosti odevzdaně dodal.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Myslím, že ten váš Žižek, Sobota, 5.Listopadu 2016, 12:15:27

to bude asi podobný sígr jako Keller.

Petrasek Milan - penzista

Můj Žižek, pane Kolaříku Sobota, 5.Listopadu 2016, 14:03:22

vyslovil upozornění, že snahu o odhalení příčin a řešení následků současných společenských rozporů nelze najít jak v programu uspravice tak levice. A vyslovil dojem, že volbou demokratů dojde k oddálení a tím prohloubení současných rozporů.
A já vyslovuji dojem, že jde o problémek platný i pro eupravici a levici.
Liší se pouze místním koloritem .......bych dodal.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

A připravil si tak alibi Sobota, 5.Listopadu 2016, 14:35:25

pro podporu Trumpa, pane Petrásku. Je to tak jednoduché, a je zbytečné to složitě a zamotaně okecávat.

Josef Poláček - Manuální pracovník

Neděle, 6.Listopadu 2016, 11:54:57

Toho Vašeho kamaráda Žižeka jsem v dané kauze nečetl, pane Petrasku, jenom zprostředkovaně; nicméně nelze neuznat, že z hlediska radikální respektive autentické levice má pro svůj postoj skutečně docela dobré důvody.

Jednou větou: zvolení Trumpa americkým prezidentem by bylo strašlivé; ale zvolení Clintonové nebude ničím jiným nežli dalším aktem neustálého a křečovitého cpaní všech imanentních problémů kapitalismu do Pandořiny skříňky. S bláhovou nadějí, že tam zůstanou pod zámkem navěky.

Z tohoto hlediska je tedy zapotřebí chápat Žižeka: že je lepší když se ta Pandořina skříňka otevře a celý ten hnus uvnitř se vyvalí ven, aby lidstvo bylo konečně donuceno ho řešit.

Ivo Horák - Praha 3

Neděle, 6.Listopadu 2016, 13:39:5

Podpořit před americkými volbami D. Trumpa lze z různých důvodů. Např. z nenávisti k liberálům. Nebo z odporu proti aktivní roli USA ve světě. Nebo proto, že si jej ve funkci přejí tradiční antagonisté USA. Stěží proto, aby se kapitalismus projevil jako hrůzný. Ale budiž!
Všichni bychom měli být, natož myslitelé, aspoň jakžtakž koherentní. Jednou pro sebe legitimizovanou myšlenku, že "čím hůře, tím lépe", je samozřejmě logické vztáhnout i na domácí volby a poměry a nakonec ji uplatňovat, "kudy chodím".

Petrasek Milan - penzista

Já i můj kumpán Žižek nepodporujeme Trumpa Neděle, 6.Listopadu 2016, 20:16:2

Důvodem není, pane Horáku touha po devastaci liberální demokracie a dalším prohlubování krize liberálně tržního hospodářství.
Nejen nám se zdá vhodné upozornit na stagnaci nutných reforem us společnosti, kterou v současně nezdravém politickém ovzduší nelze řešit výměnou politické moci.
Upozornění na to co vše může takováto stagnace způsobit není projeven přátelství vůči voličům Trumpa.....ba naopak.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Celý internet nemluví o ničem jiném Neděle, 6.Listopadu 2016, 20:22:57

než o tom, že Žižek podporuje Trumpa.

"Slovenian philosopher Slavoj Žižek​ says he would opt for Donald Trump as the apparently less dangerous choice in the US election."

Okecávat můžete, jak chcete, ale lhát zoči voči faktům byste tady neměl, pane Petrásku.

Petrasek Milan - penzista

Velmi rád bych nekecal a nelhal pana Kolaříku: Pondělí, 7.Listopadu 2016, 10:17:48

Článek jsem četl v Zeit-feuilletonu Nr 45. Jde tedy o překlad a jeho titulek zní - DIE SCHLIMME WOHLFÜHLWAHL a podtitulek Trump ist abstossend. Was ist noch abstossender? Die wirtschaftshörige und aggressive Konsens, für den Hillary Clinton steht.
Již jen z toho tohoto lze vyčíst, že obsahem textu je snaha naznačit úskalí které by mohla způsobit domněnka, že lze v případě volby Clintonové spočinout a očekávat její blahodárný vliv na nutné socioekonomické změny.
Rád bych se domníval, že jsem text nepochopil jako Žižekovu výzvu odevzdat hlas člověku, který založil svou kariéru na neurotizaci obyvatelstva.
Že jsem schopen lhaní bych samozřejmě nezalhával.
Ale srdce na dlaň pane Kolaříku, kdo z nás si nelže do vlastní kapsy, i když celý internet nemluví o ničem jiném ....bych dodal.

Jevi_1

Eva Hájková - zapadákov

Pondělí, 7.Listopadu 2016, 10:23:36

Britské listy o tom psaly pod titulkem Slavoj Žižek se konečně zbláznil. Volil by Trumpa.
http://blisty.cz/art/84303.html#sthash.da5lmcZl.dpbs

Petrasek Milan - penzista

Britští listaři čtou zřejmě Žižeka v originále, ale Pondělí, 7.Listopadu 2016, 11:10:2

jejich vůle po organizaci pomatenosti v české kotlině jim nedá. Odpovídá vůli těch kruhů vlivných, kteří zůstávají věrní duchu i duchům neoliberalismu.
Duchům prošlého data a vyhánějí čerta ďáblem...pomyslel jsem si.

Petrasek Milan - penzista

Upřesnění - můj úsudek se nezakládá na Pondělí, 7.Listopadu 2016, 11:30:17

rozhovoru po třetím Ginesu a Žižeka euforické snaze oslnit euforizující žurnalistku.
viz
blisty.cz/art/84303.html#sthash.da5lmcZl.dpbs

Josef Poláček - Manuální pracovník

Pondělí, 7.Listopadu 2016, 13:42:17

Musím přiznat, že prvotní konfrontace s tímto postojem S. Žižeka mě také poněkud "ohromila". Ale čím více shledávám naprosté nepochopení jeho myšlenky, tedy čím více se projevuje postoj "když jenom Američané zvolí Clintonovou, pak bude s naším světem zase všechno v pořádku", tím více porozumění mám pro potřebnost tohoto provokativního Žižekova výroku.

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Ano, je tomu skutečně tak Pondělí, 7.Listopadu 2016, 18:57:24

"když jenom Američané zvolí Clintonovou, pak bude s naším světem zase všechno v pořádku"

Ano, je to tak. Chce to snad někdo popírat?

Pavel Kolařík - informatik, Mnichov

Ale ponaučení z toho plyne Pondělí, 7.Listopadu 2016, 19:01:52

Zapamatujme si dobře, kdo "má porozumění" pro Trumpa, pro Putina, pro Le Penovou, pro Zemana, pro Pegidu, ...

Ivo Horák - Praha 3

Může si intelektuál dovolit být nezajímavý? Pondělí, 7.Listopadu 2016, 19:39:3

Vítězství D. Trumpa by přineslo úplnou destrukci všeho, co B. Obama osm let (pomalu, ale přece) v Americe prosadil, nebo čemu aspoň zamezil. Musel na to sám nedávno poukázat.

Vítězství H. Clintonové by tedy neznamenalo, že svět je (zase, nebo stále) v pořádku, nýbrž, že byla odraženo akutní nebezpečí.
Možná, že by za Clintonové spíše dílčí Obamovy reformy dále nepokročily, ale USA by jim aspoň přivykly. Potřebnou nedokončenou budovu je také někdy třeba připravit na zimu, a ne ji nechat zbourat.
V sázce ovšem nyní není jen sociální vývoj v USA, nás by měly zajímat ještě více pravděpodobné důsledky pro Evropu a svět. Jakou proměnu politických poměrů můžeme čekat u nás, pokud Američané zavelí "Trump!"?

Josef Poláček - Manuální pracovník

Úterý, 8.Listopadu 2016, 11:52:40

Ještě před touto diskusí jsem napsal jednomu známému, že američtí demokraté by si vlastně museli přát vítězství Trumpa - protože ten v případě svého zvolení nadělá takovou paseku, že příštích padesát let spolehlivě zvítězí kandidáti demokratů.

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.