Strana bez tváře

Filip Outrata

Česká sociální demokracie je dnes, tři roky po „lánském puči“, tak trochu stranou bez tváře. Beztvarost a nečitelnost ji zatěžuje jak na programové, tak na personální rovině, a její šance na budoucí úspěch tak nejsou zrovna vysoké.

Když vzápětí po neúspěšných volbách do krajských zastupitelstev a třetiny senátu premiér a předseda ČSSD Bohuslav Sobotka uvažovalo tom, že by se sociální demokracie měla v budoucnu zaměřit na městské voliče, na témata jako je ochrana životního prostředí, kultura a virtuální prostor, znělo to možná vzhledem k danému stavu nereálně, ale v zásadě sympaticky.

Voliče ve velkých městech, mladé voliče a voliče s vyšším vzděláním bude sociální demokracie také potřebovat, pokud vůbec chce hrát v české politice jakoukoli významnou roli.

Dalajláma a list čtyř

Když se ale necelé dva týdny později ocitl Sobotkův podpis spolu se jmény dalších dvou nejvyšších ústavních činitelů z řad ČSSD, předsedy Senátu Milana Štěcha a předsedy Sněmovny Jana Hamáčka, spolu s prezidentem Milošem Zemanem na prohlášení distancujícím se od schůzky ministra kultury Daniela Hermana s dalajlámou, vypadala náhle jeho dlouhodobá snaha oslovovat městské, liberální voliče jako špatný vtip.

Prohlášení, které vyšlo z ministerstva zahraničních v čele s dalším předním politikem ČSSD Lubomírem Zaorálkem, je špatné snad ze všech myslitelných úhlů pohledu. Především tím, že vůbec vzniklo: ke zdůraznění toho, že setkání ministra kultury s kýmkoli není akcí celé vlády České republiky, by bohatě stačilo stručné vyjádření předsedy vlády, které ostatně už před vydáním prohlášení poskytl. Takto tu máme dokument, který nutkavě upomíná na doby závislosti na jiné mocnosti na východ od našich hranic, která byla naším dlouhodobým strategickým partnerem, a víc než to.

Dále stojí za zmínku neumětelský jazyk prohlášení, formulace typu „naše země vychází... ze vzájemného respektu ke svrchovanosti a územní celistvosti Čínské lidové republiky“ — vskutku zvláštní pojetí vzájemnosti. A špatná vizitka pro zaměstnance ministerstva zahraničních věcí.

Důležitější je ovšem obsahová stránka. Tändzin Gjamccho, 14. tibetský dalajláma, dlouhodobě zastává názor, že Tibet by neměl být nezávislou zemí, ale měl by pouze mít autonomii v rámci Číny, což by v praxi znamenalo kulturní, náboženskou a lidskoprávní svébytnost. Považovat proto jeho návštěvu za ohrožující svrchovanost a územní celistvost Číny znamená přistoupit plně na čínský úhel pohledu. To by ale představitelé svrchovaného a nezávislého státu neměli.

Když se na aféru podíváme z odstupu, znamenala pro ČSSD, jejíž představitelé pod prohlášením figurují, takřka ryzí ztrátu. Znechutila českou sociální demokracii, možná definitivně, lidem citlivým na porušování lidských práv v Číně (a vlastně kdekoli na světě), nebo prostě těm, kteří by od svých volených představitelů očekávali jistou míru důstojnosti k sobě samým a k zemi, kterou zastupují. Tedy právě těm městským voličům, na které by se Bohuslav Sobotka chtěl orientovat. Koho si naopak ČSSD tímto prohlášením získala, je velká otázka. Troufám si soudit, že téměř nikoho.

Strana mnoha tváří, nebo strana bez tváře?

Mnozí se podivují nad tím, jak různé názory a postoje se v ČSSD dají najít. Ať již si vezmeme postoj k Rusku, k imigraci nebo třeba k adopcím homosexuálů, škála názorů vyjadřovaných politiky strany ve významných funkcích (ministři, poslanci) je opravdu široká. To by se dalo považovat za projev názorové plurality a tedy něco, co by naopak liberálním a svobodu vyznávajícím voličům mohlo vyhovovat.

Jenže v poslední době tato názorová šíře začíná narážet na své limity. Podívejme se na výsledky posledních senátních voleb. Za sociální demokracii kandidovali lidé tak odlišného osobního ustrojení a názorů, jako Václav Bělohradský na jedné straně a Stanislav Huml na straně druhé.

Huml, mediálně známý například konspiračními úvahami o tom, že do budovy Pentagonu v roce 2011 ve skutečnosti žádné letadlo nenarazilo, získal v Mělníku 12,3 procenta, skončil na čtvrtém místě a do druhého kola nepostoupil. Bělohradský, jeden z našich nejznámějších veřejně se projevujících intelektuálů, získal na Praze 6 v prvním kole 16,7 procenta, do druhého kola sice postoupil, ale v něm drtivě prohrál s kandidátem TOP 09 Jiřím Růžičkou.

Co z toho vyplývá? V řadách ČSSD nedokázal zabodovat ani výrazný představitel řekněme „lidového“ zaměření, ani špičkový zástupce „elitního“ liberálního proudu, kandidující navíc společně za sociální demokracii a Stranu zelených. Procentní zisk obou kandidátů od sebe nebyl až tak vzdálený. A byl také blízký výsledkům strany ve většině krajů. Ve druhém kole nakonec uspěli jen dva zástupci ČSSD, což byl po výsledcích posledních tří senátních kol (2010 — 12 mandátů, 2012 — 13, 2014 — 10) razantní a nečekaný propad.

Z voleb vyplývá varování: lidé už nebudou volit pouze kvůli jménu nebo oranžové barvě, budou vyžadovat věrohodné tváře. A těch nemá ČSSD nazbyt. Repro DR

Jistě se z toho nedá vyvozovat, že je to jen vinou kandidujících osobností. Svou roli, tak jako v krajských volbách, sehrálo i hodnocení strany jako celku. Nicméně je jednoznačně možné říci, že za neúspěchem stála i nevýraznost, mnohde dokonce i nepřijatelnost senátních kandidátů sociální demokracie. Tu nejlépe ztělesnil matador Zdeněk Škromach, který se z respektovaného politika postupně proměnil ve směšnou postavičku.

Ve volbách jako jsou ty do Senátu není možné uspět bez 1) silné a oslovující celostátní politické agendy (jako nejvýrazněji v roce 2008 při „oranžovém cunami“ za Jiřího Paroubka), nebo 2) výrazných a obecně přijatelných kandidátů, schopných nepřítomnost silného celostátního tématu nahradit. ČSSD se to letos nepodařilo, a to je vážné varování do budoucnosti. Lidé už nebudou volit pouze kvůli jménu nebo oranžové barvě, budou vyžadovat věrohodné tváře. Pokud jim je sociální demokracie nedokáže nabídnout, neuspěje a vyklidí pole, a nejen v Senátu.

Bohuslav Sobotka — předseda bez alternativy?

Zdá se to být už docela dávno, ale jsou to právě tři roky, co se Bohuslav Sobotka po „lánském puči“ těšil podpoře přes hranice stran a přízni médií i demonstrantů na náměstích. Dostal se v očích veřejnosti do role toho, kdo osobně ručí za to, že se ČSSD nedostane do područí prezidenta Zemana, že si udrží svoji nezávislost. Jeho protivníci naopak sehráli role padouchů a lhářů. Sobotka od té doby jako by byl předsedou bez alternativy, bez skutečné konkurence, tedy takové, která neusiluje pouze o destrukci. A to není zdravá situace.

Nyní se jako poměrně pravděpodobná jeví možnost, že za rok na podzim ve volbách do Sněmovny ČSSD prohraje s Babišovým ANO, získá výsledek pod dvaceti procenty. To bude jednoznačný neúspěch a nic na něm nezmění ani případné pokračování současné vládní konstelace, jen s upraveným poměrem sil. V takovém případě Bohuslav Sobotka z čela strany téměř jistě odstoupí, pokud se tak nestane již dříve. Ale kdo přijde na jeho místo? Má ČSSD vůbec ve svých řadách někoho, kdo by byl schopen vést stranu lépe než Sobotka?

Stagnující výsledky sociální demokracie jsou o to nepříjemnější, že vládě vedené předsedou ČSSD se daří. Nejenže je to vláda po těch předchozích mimořádně stabilní a bez skandálů (samozřejmě pomineme-li samotnou účast strany Andreje Babiše ve vládě a jeho samého v křesle ministra financí), ale celkově se dokonce dá označit za úspěšnou: ekonomice se daří, nezaměstnanost je nízká. Proč z toho největší vládní strana neprofituje? A jaký podíl na tom má její předseda a premiér v jedné osobě?

Bylo by velmi dobré, kdyby na březnovém sjezdu ČSSD a nejlépe ještě před ním Bohuslav Sobotka musel čelit věcné kritice a vážným otázkám. A kdyby měl skutečného, vážného protikandidáta, který by takovou kritiku dovedl vést a nabídnout i alternativu. Sjezdy české sociální demokracie se bohužel vyznačují tím, že na programové otázky tam nezbývá mnoho prostoru, protože téměř celý čas zaberou strkanice o posty ve vedení. Podle toho také vypadají výsledky strany, a bylo by opravdu načase to změnit.

Prezident a jeho bývalá strana

Samostatnou kapitolou je vztah ČSSD k prezidentu Zemanovi. Vzhledem k tomu, že Miloš Zeman byl dlouholetým předsedou strany, nebylo realistické očekávat, že po jeho zvolení prezidentem budou všechny vazby mezi ním a sociální demokracií přetrhány. Není tomu tak ani dnes, mezi sociálními demokraty je řada těch, kteří mají k Zemanovi blízko a vyzývají k tomu, aby strana byla „zemanovštější“, pokud chce uspět lépe než v současné době.

Tato příchylnost ovšem má své hranice. Je tu varující příklad SPOZ, který ukazuje, že popularita Miloše Zemana jako přímo voleného prezidenta a strany s ním spojené nebo se dokonce zaštiťující jeho jménem jsou dvě rozdílné věci. Být prozemanovský zkrátka samo o sobě k úspěchu nestačí, a představitelé ČSSD si to snad uvědomují.

Stejně tak ale samo o sobě nestačí být zuřivě proti Zemanovi (či Babišovi). Miroslav Kalousek by mohl vyprávět. V posledních letech je možné opakovaně pozorovat, že ty nejvyhrocenější protizemanovské projevy mu nakonec jen pomáhají. Podobně tomu, zdá se, může být i v kauze vyznamenání pro Jiřího Bradyho.

Miloš Zeman, který tuto kauzu vyvolal a především ústy svého aktivního mluvčího Jiřího Ovčáčka stále přiživuje, se jako vždy v obvyklých případech od určité doby dostává do pozice oběti, proti které se vede zběsilá mediální štvanice řízená různými „elitami“. Tato pozice mu nepochybně velice vyhovuje, už proto, že obrací pozornost od jeho počínání k jeho protivníkům. Některé důvody, proč ho nemálo občanů České republiky stále podporuje, shrnula Saša Uhlová. Ani dnešní kauza pravděpodobně nezpůsobí zásadní propad důvěry v Miloše Zemana jako prezidenta.

Proto by ve vztahu k prezidentovi měla ČSSD zachovávat cosi jako ostražitou neutralitu, nenechat se jím uhranout a nebát se jej kritizovat, ale pouze věcně a v odůvodněných případech, a soustředit se na zápas se skutečným politickým protivníkem, takovým, se kterým soupeří na jednom hřišti. A tím je Andrej Babiš. I tento zápas, samozřejmě, by měl být veden věcně, ne pouze hysterickým poštěkáváním. To opět jen pomáhá druhé straně, tentokrát šéfovi ANO.

Obtížné hledání vlastní tváře

Mít vlastní tvář neznamená pouze disponovat výraznými a přijatelnými politiky, ale také mít čitelný a věrohodný program a co nejvíce z něj dokázat prosadit. Jak je na tom ČSSD v tomto ohledu? Na detailní analýzu výsledků vládnutí tu není prostor, snad postačí několik příkladů.

Mediálně nejvděčnějším počinem poslední doby bylo nedávno schválené zvýšení důchodů o tři sta korun měsíčně od příštího roku. Načasování bylo přesně zacílené na to, aby ovlivnilo podzimní volby ve prospěch ČSSD, jejíž ministryně Michaela Marksová nakonec přijatý návrh předložila. Podle všeho ale reakce veřejnosti na toto zvýšení nebyla taková, jak se očekávalo, a profitoval z něj ministr financí Babiš, jemuž měla celá věc spíš uškodit: on přece nejprve již na jaře navrhoval zvýšení o stejnou částku, ale neuspěl, pak tvrdil, že peníze na zvýšení nebudou, nakonec ale ustoupil a v rozpočtu je našel.

Snad není přílišným zjednodušením dojít k závěru že sociální demokracii se nedaří vypadat jako strana skutečně sociální. Ministerstvo sociálních věcí pod vedením Michaeli Marksové chce oprášit myšlenku veřejné služby pro dlouhodobě nezaměstnané.Ta má být v nové podobě mírnější než za dob Jaromíra Drábka a lze vést diskuse o tom, zda nemůže situaci dlouhodobě nezaměstnaných v něčem zlepšit, ale přesto se nedá očekávat, že zrovna toto opatření bude považováno za projev sociálního cítění ČSSD.

Zákon o sociálním bydlení se připravuje velmi pozvolným tempem a není jisté, jestli do konce volebního období bude přijat, a v jaké podobě. Věřme ale tomu, že přijat bude, a že se ministryni Marksové, premiéru Sobotkovi a celé ČSSD také podaří přesvědčit veřejnost o tom, že je to skutečně zásadní a významná norma a přispívá ke zlepšení sociální situace společnosti.

Jak je hledání vlastní tváře v oblasti programu obtížné, ukazuje dobře další významné ministerstvo ve správě ČSSD, rezort zahraničních věcí. Místopředseda Lubomír Zaorálek je jedním z nejzkušenějších politiků sociální demokracie. Své působení v křesle ministra zahájil tím, že skrze svého prvního náměstka Petra Druláka avizoval rozšíření dosavadní orientace České republiky na podporu lidských práv v havlovském vymezení ve směru širšího pojetí lidských práv. Ta by měla být napříště chápána šířeji než jako pouhý „klacek Západu“. 

Zdála se to být sympatická snaha, která by mohla dát zahraniční politice v podání ČSSD vlastní tvář, odlišnou od dosavadního směřování, a současně také zakotvenou v lidských právech (byť trochu jinak vymezených). Co však z tohoto pokusu zbylo? Petr Drulák už delší čas není náměstkem, o nové koncepci či spíše jejích konkrétních dopadech není nic slyšet. Ministr Zaorálek se naopak přihlásil k tomu, že právě jeho ministerstvo připravilo nepovedený „list čtyř“, který lidská práva obětuje na oltář strategických vztahů (co přesně to znamená?) s Čínou.

Žádné rozšíření koncepce lidských práv se nekoná, naopak se ustupuje i od jejich zdůrazňování tam, kde bezesporu porušována jsou. Jako je dnešní Tibet a Čína jako celek. Jak lze v takové situaci ještě očekávat, že bude zahraniční politika ČSSD akcentovat lidská práva tam, kde tlačí bota naše západní spojence, jako je třeba perzekuce kritiků islámu v Saúdské Arábii či politika Izraele vůči Palestincům?

V poslední jmenované věci je nutné přiznat, že ministr Zaorálek se o trochu spravedlivější přístup snaží, ovšem v české vládě, která se pravidelně schází s tou izraelskou na společných zasedáních, asi přílišné pochopení nenachází. Výsledkem je, že jako politik ztrácí tvář a stává se nečitelným, beztvarým, nedůvěryhodným. Tak jako celá ČSSD.

    Diskuse
    ??
    October 26, 2016 v 18.01
    Vazeny p. Outrata.
    " Podobně tomu, zdá se, může být i v kauze vyznamenání pro Jiřího Bradyho. "

    Rozhodne nejsem Zemanuv obdivovatel. Ale jsem rad , ze byl zvolen, protoze funguje jako lakmusovy papirek, ktery ukazuje charakter jeho odpurcu, coz rozhodne neni malo.

    Ale k tomu Bradymu. Pokud si kdokoliv nezaujate poslechne rozhovory s p. Bradym, jeho priznivci a priznivci Zemana, dojde k jedinemu moznemu zaveru. Cela kauza stoji pouze na "vire". A vira je jak znamo domenou lidovcu. Veskere tzv. dukazy spocivaji v tom, ze nekdo veri Hermanovi a nekdo jiny zase Forejtovi ( na tiskovce Forejt vystupuval naprosto profesionalne).

    Takze nezaujaty pozorovatel si nutne musi polozit otazku, komu to ma poslouzit ? Vzhledem k tomu, ze 28. rijen je neprehlednutelne spojen s osobou Zemana, primo se to nabizi jako prilezitost k k sikovnemu podrazu. Ze by toho Herman nebyl schopen si snad nedovoli tvrdit nikdo. U p. Bradyho, ktery vypada jako jiz trochu popleteny starik (vzhledem k veku je to prirozene), vaham zda byl zneuzit, ci je bezcharakternost v teto rodine normalni.

    p.s. Cela ta kauza stoji a pada s jeho tvrzenim, ze mu p. Forejt zatelefonoval. Je opravdu s podivem, jak ochotne tuto verzi prejimaji media a ani jeden inteligentni novinar (pokud ovsem v Czechii takovy tvor existuje) se p. Bradyho nezeptal, jak casto si s p. Forejtem telefonuje a zda je schopen naprosto bez pochyby identifikovat jeho hlas v telefonu. To bychom ale chteli po prestitutkach a lügenpresse hodne ze?

    p.s. Pokud se nejakym zpusobem prokaze moje verze (zalozena na vire, jak jinak), tak to tem cernokosilatym klukum s bilym limeckem neprospeje.
    FO
    October 26, 2016 v 21.46
    Vážený pane Kuchejdo,
    já zatím věřím panu Bradymu, že by si takovou věc nevymyslel. Je to věc víry, to máte pravdu. Pokud se ukáže, že si to skutečně (třeba na popud pana Hermana) vymyslel nebo byl oklamán, uznám to a přiznám, že jsem se mýlil, když jsem napsal že tuto kauzu vyvolal a přiživuje prezident a jeho spolupracovníci.

    V každém případě se mi zdá, že se reakce na tuto kauzu už začínají dostávat do roviny, kdy z toho bude Zeman profitovat. Pokud se shromáždění na Staromáku zvrhne v sebepropagaci zúčastněných stran a politiků, nebo ve výzvy ke svržení prezidenta, bude to Zemanova výhra.
    JN
    October 27, 2016 v 1.50
    Pane Kuchejdo,
    mám také odlišný názor na tuto kauzu (pana Bradyho) i na dalajlamu, avšak plně respektuji i názor Váš. Nemusíme se ale shodnout a můžeme si ponechat své názory.

    K tomu, co říká Filip Outrata mě v žertu napadá: Pokud by prezident Zeman chtěl svrhnout demokracii, udělá to, jak je jeho zvykem, velmi mazaně – vyprovokuje lid, aby svrhl demokraticky zvoleného prezidenta.
    PK
    October 27, 2016 v 8.08
    Tak, tak
    A když bude Zeman donucen sbalit si svých pět švestek a táhnout, odkud přišel, i to bude jeho výhra. A to bychom neměli připustit.
    October 27, 2016 v 9.36
    Co to je "svržení demokraticky zvoleného prezidenta"?
    Na demokraticky zvolené politiky bývá v krizích vyvíjen nátlak, aby odstoupili a pokud ztratí klíčovou politickou podporu, tak tomu tlaku podlehnou. Na tom není nic nedemokratického. Tak odešel například de Gaulle, Willy Brandt, Blair a mnoho dalších. Porážka je nejobvyklejší konec politické kariéry. Klaus také skončil poražen i když své volební období dokončil.

    Zeman neodstoupí, protože je Zeman. Klíčovou politickou podporu ale ztrácí a to sice podporu Andreje Babiše, který to dal v mezích obvyklého mlžení dost jasně najevo. Babiš je v mnohem silnějším postavení než Zeman a po vyhraných volbách bude Zemana potřebovat ještě méně než dnes.

    FO
    October 27, 2016 v 10.21
    Odstoupení prezidenta
    je samozřejmě zcela v pořádku a demokratické. Pokud Zeman usoudí, že už má z ostudy kabát a "sbalí si svých pět švestek", jak říká pan Kolařík, pak to jeho výhra samozřejmě nebude.

    Ale pokud neodstoupí, jediný způsob jak se ho zbavit je porazit ho ve volbách, pokud bude znovu kandidovat. Věřím, že si to i účastníci protestu na Staromáku uvědomí. Zřejmě ano, nic jiného ani nezbývá.

    Kromě toho, moderátorem shromáždění je Michal Horáček, který už ohlásil kandidaturu na prezidenta. Bude to tedy de facto začátek jeho prezidentské kampaně.
    IH
    October 27, 2016 v 10.40
    Věřit nebo logicky uvažovat?
    Nemám nic proti víře. V některých záležitostech jsme na ni odkázáni, neboť nemáme nic jiného k dispozici. Je tomu tak, když si přednostně toužíme uchovat naději, nebo v případech, kdy nám téměř nebo zcela chybějí indicie pro vyslovení kvalifikovanějšího závěru (úsudku).
    Na diskutovanou kauzu však výše uvedené lze vztáhnout jen stěží. Pokud tedy pomineme možnost, že např. pan Kuchejda si opravdu bytostně přeje uchovat si naději, že máme čestného prezidenta. Člověk, který dává v podobných záležitostech (nebo vůbec) přednost poznání skutečnosti a který ví, že téměř o ničem nemůže mít absolutní jistotu, by neměl mít problém dospět analýzou událostí k jejich velmi pravděpodobnému průběhu (vyústění). Je zde ovšem jeden zádrhel, totiž nutnost považovat jednoho z aktérů (prezidenta Zemana nebo ministra Hermana) za lháře. Vůči tomu můžeme mít zábrany, zejména máme-li takový závěr veřejně formulovat. Není ovšem nezbytné vyjadřovat se takto explicitně, řekněme prostě, že jeden z obou politiků nemá (morální nebo třeba zdravotní) předpoklady pro výkon náročné funkce.
    Nebudu zde nyní odvíjet niť logického uvažování, abych doložil, že podezřelým je prezident. Učiním tak v případě, že se o tom zde ještě "rozhoří" diskuse.
    ??
    October 27, 2016 v 11.28
    Mam to tezsi p. Horak
    Povazuji oba tyto politiky za lhare (ostatne neznam politika, ktery je neschopen lhat). Musim tedy vychazet z tzv. dukazu p. Hermana a jejich vyzneni nabizi spise obraz predvolebni negativni agitace. Podle informaci z internetu uz snad kanadska ambasada potvrdila , ze nebyla o nejakem vyznamenani p. Bradyho informovana. Coz svedci v Zemanuv prospech a potvrzuje verzi p. Forejta. Ostatne Hermanuv "slavny email" Bradymu je vsechno jen ne dukaz. Pokud je dsukazem, pak velmi spatne zpytlikovaneho podrazu. A protoze novinari v Cechii to neumi opakuji svuj navrh. Zeptejte se Bradyho, zda pozna hlas p. Forejta v telefonu a je ochoten u soudu odprisahnou, ze mluvil primo s nim.

    p.s. Pokud mate opravdu tak vysoce vyvinuty smysl pro spravedlnost, podivejte se na historii diskuzi pred volbou prezidenta a pak mi jiste priznate (pokud jste opravdu charakter) ze nechovam zadnou nadeji v cestneho prezidenta Zemana. Ale dovoluji si nemit tuto iluzi ani o Hermanovi. Coz bezcharakternim lidem vadi.
    October 27, 2016 v 11.37
    Brady, dalajlama či další, náhle se vynořující neznámí hrdinové,
    či symboly, nejsou vůbec podstatní.
    Podstatný je politický boj, který je přes ně vedený.
    Ti vojáci a jejich vojevůdci jsou stále stejní. I když ti chytřejší občas mění strany konfliktu. Například Kalousek půjde na Hrad. A také v době návštěvy Gjamccha neběhal s tibetskou vlajkou, pod níž dříve vodil poblázněné altruisty na Hrad. Copak se nám to asi změnilo?
    V každém případě opět povstali poražení Švarcenberkovci, aby si poléčili trauma z porážky. Opět je plebejcům zdůrazňováno, že měli poslechnout elitu a aby se propříště vystříhali myslet vlastní hlavou.
    Lidovci si nacvičují přechod k novému koaličnímu partnerovi a vláčejí nešťastného Bradyho, společně s švarcenberkovou kohortou od vyznamenání k vyznamenání.
    Máme tedy národního hrdinu, jehož jediným hrdinstvím je, že mu Zeman nedal medaili. Jeho neustále mediální zviditelňování celou frašku graduje. Zároveň je to plivnutím do tváře těch, kteří si stejná vyznamení museli skutečně zasloužit.
    Pana Bradyho je mi líto. Je mi líto, že v koncentračním táboře musel trpět, že tam přišel o část své rodiny. Přesto se nedomnívám, že tohle jeho utrpení je důvodem proto, aby dostal vysoké české vyznamenání. Aby mu byly dávány klíče od českých měst. Netrpěl přece proto, že by pro republiku něco záslužného vykonal. Nezastřelil Heidrycha, nebyl v odboji. Po většinu svého života nežil v této zemi a jeho záslužná činnost spočívala ve varování před nacismem. Ne českým!
    A tady vidím ten rozpor. Proč Brady nedostává klíče od německých měst? Od Mnichova, Berlína, proč nedostává státní vyznamenání tam? Proč nedostává vyznamenání od Landsmančaftu, tam by mu to mohl synovec dávno zařídit, vždyť je tam vítaným hostem?
    Je mi pana Bradyho líto, část jeho života poznamel nacismus. Domnívám se však, že vyznamenání by se neměla dávat za lítost, ale za zásluhy. A tam, kde se onen člověk zasloužil. Tady jeho zásluha spočívá jen v tom, že jej někdo použil jako figurku v politickém boji. A to je na vyznamenání málo.
    October 27, 2016 v 11.54
    Komu věřit?
    Nejde tady o víru v Boha nebo třeba v lepší budoucnost, ale o prostou otázku, zda spíše věřit mnohokrát usvědčeným lhářům jako je prezident a jeho muži, nebo člověku, který jako lhář usvědčen nebyl.
    PK
    October 27, 2016 v 12.21
    Začátek volební kampaně - samozřejmě
    Ano, jistě, pro Horáčka začátek volební kampaně. Proč ne? Na tom není nic špatného, natož nemorálního - když má takovou skvělou příležitost.

    Já jenom doufám, že se zavčas vyprofilují i jiní kandidáti než Horáček, ale to je druhá věc. A myslím si, že všichni, kteří by určitě přicházeli v úvahu, budou na tom Staromáku taky.

    Takže jim držím palce, ať se jim ten začátek volební kampaně povede. Zejména to přeju těm, jejichž zvolení bych určitě přivítal.
    Docela by mě zajímalo, jaká byla původně domluva na vládě. Protože jestli bylo domluveno, že členové vlády ani prezident se s dalajlámou oficiálně nesetkají, tak to celé zřejmě začli lidovci, že...

    Jinak já to dloho nevnímal, ale vůči Číně jsme se opravdu dostali do nedůstojné pozice. Až teď mi otevřel oči vzkaz toho čínského komunistického podnáměstka, že tak prý teda jo, berou české plazení po kolenou na vědomí a nebudou nás protentokrát trestat bičíkem, ale měli bychom s tím učením jak stabilizovat společnost víc pohnout....
    ((( vkládám do Číny jisté naděje, ale do budoucna, momentálně je u moci asi nejhorší sebranka za posledních 30 let na čele s Si Tin-pchingem, regulérním gangsterem )))

    ---------------
    Pokud jde o ČSSD, jo, je možné, že to dopadne špatně.
    FO
    October 27, 2016 v 12.55
    Volební kampaň
    samozřejmě není nic špatného. Jen se obávám, že tahle bude hodně dlouhá a náročná. Každopádně si také přeji, aby se vyprofilovali slušní kandidáti se šancí uspět. Jenom vystupování na podobných akcích jim k tomu ale stačit nebude.
    October 27, 2016 v 13.28
    Aby byla volební kampaň užitečná a vyprofilovali se kandidáti,
    kteří by byli našemu státu příslibem, musela by být určitá část obyvatel našeho státu ochotna přistoupit na demokratická pravidla. Uznat, že MZ je prezidentem naší republiky, tedy i prezidentem jejich.
    Protože se však jedná o "elity", které nejsou zvyklé prohrávat a tudíž demokratická pravidla nerespektují, budou kampaně vedeny ve stylu hledá se Antizeman. Nebude se hledat člověk, který by měl nést masarykovskou tradici /tedy tu původní, ne tu, jak si ji nyní někteří účelově upravují/, ale někdo, kdo by Zemana porazil. Třeba čert, nebo Lucifer, jen aby Zeman prohrál.
    Trauma z prohry v prezidentských volbách je pro "elity" natolik deprimující, že ztrácejí míru svého konání. Kdyby s Bradym za dva, tři dny divadýlko ukončily, mohly by být vítězové. Protože však ve své pomstychtivosti neznají míru a nejsou schopni svůj vztek zarazit, prohrávají. Většině národa neustálá glorifikace Bradyho už značně leze krkem. Je tak všudypřítomný, že se občané už bojí otevřít konzervu.
    A jsme u merita problému. Jak mohou lidé, neschopni respektovat výsledek demokratických voleb, neschopni ovládnout své emoce, vybrat kvalitního kandidáta? Jak chtějí vést demokratickou kampaň, když mají s vnímáním demokracie takové problémy?
    Já nechci prezidenta jen Antizemana. Jenže při takto pokračující kampani budu mít buď jeho, nebo Zemana. Který už by si zasloužil důchod na Vysočině.
    IH
    October 27, 2016 v 14.31
    Podpora je vzácná věc, neplýtvejme jí!
    Pane Kuchejdo, vždyť já jsem napsal "Pokud tedy p o m i n e m e možnost, že např. pan Kuchejda si opravdu bytostně přeje uchovat si naději, že máme čestného prezidenta." To by byl (ale není, jak jste napsal i Vy) možný důvod pro to, abyste věřil prezidentu Zemanovi. Uvedu další dvě možnosti. První je málo pravděpodobná, pokud se opakuje ve spojení se stejnými protagonisty: Může být na vině ne dost přesný rozbor známých skutečností. Druhou, běžnou, možností je snaha obhajovat při všech příležitostech určitý svůj politický postoj, preferenci, přestože to v daném případě zrovna není vhodné, neřku-li snadné.
    Představme si, že se v anketě zeptáme Rusů, kdo je zodpovědný za sestřelení malajsijského letounu. Pravděpodobně velká většina odpoví, že Rusko nikoliv. Když však provedeme kvalifikovaný průzkum pomocí vhodného souboru dotazů, ukáže se nejspíš, že Rusové (byli taky na vojně) si dokážou dobře představit zásah ruským zaviněním a že (si) jej dovedou i ospravedlnit. Lidé tedy vlastně neodpovídají na otázku, kde je pravda, ale spíše na dotaz, zda se chtějí (k čemu bude) přihlásit k verzi, kterou vedení země explicitně, nebo implicitně odmítá?
    Podobně tomu může být u nás v případě prezidenta Zemana. Otázka, zda prezident podmínil vyznamenání pro pana Bradyho tím, že se mu ministr (v příbuzenském poměru s adeptem ocenění) podřídí a nepřijme hosta, se přemění v otázku, zda prezident, který je vystaven nedostatku respektu ze strany (nepodřízených mu sice, ale) níže postavených (tj. všech) osob, nemůže svobodně nevyznamenat některého z navržených. Nakonec může být nedůležité, že prezident „byl donucen“ lhát, ale že dodržel slovo! Z takovýchto transformací podstatných otázek se napájel a napájí nástup autoritářství.

    P.S.: Článek Filipa Outraty si zaslouží diskusi především v
    meritu věci
    FO
    October 27, 2016 v 14.36
    Díky panu Horákovi
    za poznámku v postskriptu. Bohužel se dalo očekávat, že se v těchto dnech diskuse stočí k tématu vyznamenání a na ČSSD vlastně nedojde. Je to příznačné...
    October 27, 2016 v 15.11
    Ostražitá neutralita je výborný výraz,
    a velmi užitečný postoj. Ovšem pro toho, kdo je v pozici, která mu zastávání takového postoje umožňuje. V té pozici je například prezident, politická strana už ze své definice nestranná být nemůže.

    Kdyby se prezident choval ostražitě neutrálně, bylo by velmi vhodné tento jeho postoj respektovat a nenutit ho, aby se stavěl na něčí stranu. Asi jako by bylo nevhodné ptát se soudce, který vynesl osvobozující rozsudek, zda si opravdu myslí, že to ten chlap neprovedl.

    Ale Miloš Zeman v různých podobách stále znovu klade otázku: Jste se mnou nebo proti mně? Nejvíce ji klade sociálním demokratům. Sobotka se může Zemanovi někdy podřizovat jindy se mu stavět na odpor, ale neutrální být nemůže, protože mu to prezident neumožňuje.
    FO
    October 27, 2016 v 15.27
    Panu Kubičkovi
    Možná by výstižnější bylo držet si určitý odstup. Samozřejmě že Zeman stále klade otázku, zda jste s ním nebo ne. Pro něj je to hlavní strategie. Ale ne vždy je nutné na tu otázku odpovídat.

    Podle mě by se ČSSD měla soustředit na to, aby co nejlépe vládla, předkládala zákony, měla nezkorumpované a schopné kandidáty. Vymezovat se vůči Zemanovi jen tehdy, když je to opravdu důležitém, a i tehdy jen věcně. Jinak jí to opravdu nijak nepomůže, a nikomu jinému také ne.
    JN
    October 27, 2016 v 15.28
    Mám pocit, že najít vyvážený vztah k prezidentovi
    je pro českou společnost (a tedy i pro ČSSD) podobně problematické, jako je pro katolickou církev problematické najít vyvážený vztah k sexu.
    ??
    October 27, 2016 v 18.00
    Dovolim si pridat nazor americkeho novinare.
    http://www.novarepublika.cz/2016/10/oficialni-prijeti-dalajlamy-na.html

    " Best napsal, že „snad dorazí zítra na Staromák i George Soros. Anebo aspoň jeho penízky“.

    Tim zitra je mineno 28. rijna.

    Dodnes mne ani ve snu nenapadlo, ze americky novinar muze mit podobny nazor , jako hloupy ostravsky delnik, placeny Putinem. No a po zhlednuti uvodu show p. Krause uz opravdu neni pochyb, ze knizeci stolbove opet praskaji bicem nad luzou. Otazkou je, jak to ta luza prijme.
    ??
    October 27, 2016 v 18.13
    Pro p. Horaka k meritu veci.
    Samozrejme by slo rozebirat jednoho ministra CSSD po druhem. Pro mne osobne je symbolem upadku soc. dem prave pani Marksova, se svym prosazovanim "kojenaku" od sesti mesicu zivota ditete z duvodu umozneni prace matce.

    Je to opravdove svinstvo.
    October 27, 2016 v 20.11
    Dobrá analýza pana Outraty
    Nyní se ukazuje slabina ČSSD, která byla až do roku 2010 výhodou. Zeman v devadesátých letech sjednotil v opozici rozličné proudy politického spektra. V soc.dem. (paradoxně řízené sociálním liberálem Zemanem) se tehdy sešli horákovští obnovení sociální demokraté, mladí sociální demokraté (Gross, Sobotka), nacionální socialisté (Zaorálek, Vyvadil), reformní komunisté osmašedesátníci (Šabata, Grulich), reformní komunisté porevoluční (Kraus), zelení (J. Vlček), levicová frakce OF (Dostál, Wagner), členové Dienstbierova OH (Jičínský, Rychetský, Štěpová), členové promoravských stran (Galdůšková, Mazalová, Koudelka), křesťanští sociálové J. Bartončíka nebo někteří členové Zemědělské strany. Do karet mu tehdy nahrál propad některých stran ve volbách do ČNR v roce 1992, rozpuštění Federálního shromáždění a zánik federace.

    Bylo to ale v době, kdy proti Klausově ODS jako straně "jednoho muže" (zvláště po roce 1997) tvořila ČSSD kompaktní a integrovaný tým s lidskou tváří. Zde i Zdeněk Škromach jako lídr jihomoravské kandidátky v roce 2002 pod vedením předsedy Špidly vyhrál drtivě volby (i v nejpravicovější části volebního obvodu v městské části Brno-střed), protože zde nebylo ještě západo-východní nebo humanisticko-protiuprochlické dělítko jako dnes. Škromach tehdy byl tehdy také integrální součástí týmu. Co naplat, že drtivá většina tehdejších krajských volebních lídrů totálně zklamala (Tvrdík, Gross, Zaorálek ad.), v roce 2002 sice ztratili více než 8% zemanovských voličů (včetně bývalých sládkovců), ale získali 6% středových a pravostředových voličů ODS a US z roku 1998. Dnes nevídáno.

    Mám pocit, že Sobotka v komunikaci a v organizaci předčil Vladimíra Špidlu (myšleno ironicky) a drží ho ve funkci už jen zpravodajská centrála nejmenované mocnosti.

    Podtrhuji slova autora článku: "Ve volbách jako jsou ty do Senátu není možné uspět bez 1) silné a oslovující celostátní politické agendy (jako nejvýrazněji v roce 2008 při „oranžovém cunami“ za Jiřího Paroubka)" - s tou druhou variantou o všeobecně přijatelných kandidátech si dovolím polemizovat - to nikdy v případě ČSSD neplatilo. ČSSD uspěla v senátních volbách jedině při celostátním jasně vymezujícím tématu, a to z opozice - ve volbách 1996 (2. kolo), 2006, 2008 a 2010. Výjimkou potvrzující pravidlo bylo druhé kolo voleb 2002, které se konalo zároveň s komunálními volbami díky prezidentu Havlovi.

    Jedinou šanci na vítězství ČSSD ve volbách je, pokud se B. Sobotka dokáže stylizovat do role slušného státníka, ale pevného lídra (jako v komunálních a senátních volbách v roce 2010) a sjednotí většinu voličů ČSSD a také antibabišovsky laděné "pravdoláskaře", tedy ony městské liberální středové a pravostředové voliče. Zkrátka dokáže-li přesvědčit veřejnost, že je zárukou pokračování pluralitní tradiční demokracie západního typu. (Která tu ovšem nebyla už dlouho před Babišem). Jestli si ale již tuto možnost nezhatil podepsáním pamfletu Věrni zůstaneme Čínské lidové republice.
    October 27, 2016 v 21.24
    Neví prosím někdo, jak to je s příbuzenským
    vztahem Hermana a Bradyho? Všude se Herman prezentuje jako Bradyho synovec, ovšem Bradyho sestra přece zemřela v roce 44 v koncentračním táboře a Herman se narodil až v roce 63. Je to jen taková technická, ale trochu je to zajímavé.
    FO
    October 27, 2016 v 21.55
    Díky panu Ungerovi
    za zajímavý příspěvek. Vystihl jste dobře zrod "pestré" ČSSD. jen bych možná upřesnil to, co píšete o senátních volbách. V letech 2014 kandidovala ČSSD už z vládní pozice, a přesto měla slušný zisk 10 mandátů.

    Také si kladu otázku, jestli po čínském listu čtyř ještě může Bohuslav Sobotka přesvědčit o tom, že dokáže být slušným, ale pevným státníkem s jasným demokratickým profilem. Rád bych tomu věřil.
    October 27, 2016 v 22.37
    Pane Ungere,
    která zpravodajská centrála nejmenované mocnosti drží u funkce Sobotku? Proč tu mocnost nechcete jmenovat?
    October 27, 2016 v 22.51
    Panu Ševčíkovi
    Bradyho otec, Karel, měl bratra Viktora. Viktorova dcera je matkou Daniela Hermana. Takže Jiří Brady je bratrancem Hermanovy matky. Já bratranci své matky taky říkám "strýcu" :-)
    October 27, 2016 v 22.55
    Panu Kubičkovi
    Ta poznámka o zpravodajské centrále byla minimálně z poloviny myšlena ironicky. Vzpomněl jsem si při tom na slova "zpravodajská centrála nejmenované mocnosti" z Vorlíčkovy úžasné parodie Konec agenta W4C z roku 1967, kde v hlavní roli exceloval zítřejší vyznamenaný herec a režisér Jan Kačer.
    October 28, 2016 v 7.10
    Já su taky z Moravy, ale bratrancům mých rodičů rozhodně
    neříkám strýcu, nebo teto. Ani jim tak neříká nikdo, koho znám. Ani se s nimi nestýkám. Myslím, že tímto se vcelku objasňuje otázka pravdomluvnosti Hermana. Je totiž nebetyčný rozdíl, když nedostane vyznamenání Hermanův strýc a dá se to interpretovat jako pomsta za setkání s Gjamcchou a nebo jej nedostane nějaký jeho vzdálený příbuzný, protože to se spíše dá interpretovat tak, že jeho zásluhy nejsou považovány až za tak přínosné republice. Proč by se Zeman mstil na nějakém vzdáleném příbuzném? To by nemělo smysl. Takže proto je neustále zdůrazňován nejbližší příbuzenský poměr, byť je to de facto lež.
    V každém případě bych jako politik určitě veřejně nebojoval za prebedny ani pro nějakého svého vzdáleného příbuzného. To by mi přišlo jako vrchol trapnostti. Já ovšem nejsem vrcholný politik.
    October 28, 2016 v 7.57
    A teď k článku.
    Já se rozhodně nedomnívám, že by sociální demokraté měli cílit na nějaké středové voliče! Že by měli jít cestou západních socdem stran! Není třeba velké znalosti zahraniční politiky abychom viděli, kam to tyto strany přivedly.
    Tzv. středový volič je jinde, než je klasický socdem elektorát. Jeho sociální status je vyšší.
    Sociální demokracie by se měla vrátit z vandru! Měla by se vrátit ke své SOCIÁLNĚ demokratické politice. Být záštitou nižší a střední třídy, lidí práce. Proč by měla lovit někde ve středu, kde je pár nerozhodných voličů, na které číhá kvanta stran, když je zde velká masa opuštěných voličů, lidí, pro které byla sociální demokracie přímo vytvořena?
    Co to je za poradce, kteří Sobotkovi namlouvají jakési divné zaměření politiky? Konec třetích cest, ty přece zkrachovaly!
    Mé zkušenosti s lidmi jsou takové, že mi říkají: já bych ty socany i volil, oni zvyšují minimální mzdy, důchody, ale na druhou stranu se paktují s neziskovkami a chtějí sem tahat migranty. Nedokáží se porvat s exekutorskými mafiemi, nedokáží zajistit pořádek s nepřizpůsobivými - nedokáží zajistit, aby lenoch měl méně, než ten, kdo pracuje, nedokáží zajistit, aby se lidé cítili bezpeční. Místo toho se zůčastňují bláznivých experimentů s inkluzí ve školství, či rozhazování peněz pro byznysmeny s chudobou.
    Vždyť už i myslím Jurečka v Právu bez zábran píše o tom, že je třeba zatočit s lidmi, kteří nechtějí pracovat a že je třeba upravit systém tak, aby se nedaly zneužívat sociální dávky, všechny ty příspěvky na péči, které jsou nepřizpůsobivými okatě protiprávně čerpány. Proč takovéto prohlášení nezazní od sociální demokracie? To je tak ve vleku "neziskovek", že se bojí? Domnívá se, že tohle je nějaká cesta jak přilákat středového voliče? Leda tak nějakého retardovaného altruistu a těch je zaplaťbůh jen pár.
    Věřte, že zajistit lidem, aby netrpěli bídou, aby za svou práci měli slušnou odměnu, aby je nemohl někdo beztrestně okrádat, aby se cítili bezpeční, žili v klidu a pořádku, je naprosto dostačující k tomu, aby většina lidí takovouto stranu volila. A není k tomu třeba jakýchsi PR agentůr a dalších darmožroutů vymýšlejících nějaké absurdnosti. Všech těch "poradců", kteří radí tak, že pak politika socanů jde do kopru, místo vzhůru. Což je možná i jejich skrytým účelem. I všech těch radílků, kteří je tak odklánějí ze sociálně demokratické politiky.
    Prostě přestat preferovat jen exkluzivní skupiny, či líčit na středového prchavého voliče, který neví co chce, ale vrátit se ke skutečné sociální politice. To je naprosto nejlepší způsob, jak straně vráti tvář. Tu opravdovou sociálně demokratickou.
    PK
    October 28, 2016 v 8.10
    Takže když to není Hermanův strýc
    jsou tím usvědčení zemanovci ze lži, sprosté urážky a pomluvy, že pan Brady to vyznamenání měl dostat, protože je Hermanův strýc.

    Myslím, že i Zeman něco takového prostřednictvím svého mluvčího vyblil.

    Děkujeme panu Ševčíkovi za upozornění.
    October 28, 2016 v 9.44
    Pane Outrato, jaká byla po Hermanově podrazu alternativa
    k Vámi odsuzovanému čínskému listy čtyř? Když Herman tak situaci vyhrotil?
    Hrát si zde na jakési protičínské odbojníky, jako jediní v EU? Zlikvidovat všechny čínské investice /a že jsou nemalé/, jen proto, aby si někdo zvenčí mohl kopnout do Číny, když ovšem on sám bude schovaný a sám si to s Čínou nerozháže? Dělat tedy někomu užitečného idiota?
    Jaká tedy byla k tomuto listu alternativa? Pragmatická samozřejmě, bez blouznivých ideologických keců?
    October 28, 2016 v 9.56
    Nevím, zda je pravdou, že Číňani byli ve hře o rekonstrukci
    Dukovan. V každém případě by to bylo jedno z vodítek, proč proběhla Hermanova vysoká provokace Číny. Neboť taková zakázka už například Američanům stojí za to, aby si zaplatili kompars. A člověk, který se paktuje se sudeťáky a fandí Majdanu lehce hodí svou zemi přes palubu a tak se na nějaké společné prohlášení vlády, na zájem občanů vykašle.
    Pak svůj podraz lehce zakryje pseudoaferou se strýčkem-nestrýčkem. Zabije tak dvě mouchy jednou ranou. Ale tratit na tom bude většinová společnost a hlavně demokracie.
    October 28, 2016 v 10.22
    EU a dalajláma, diplomatický protokol
    Dalajláma nedávno vystoupil v Evropském parlamentu a sešel s jho předsedou Schulzem.

    Podle Rychetského by dle diplomatických zvyklostí adekvátní odpovědí čínské velvyslankyni bylo vyjádření náměstka ministra zahraničí, nanejvýš ministra samotného.

    Prohlášením čtyř ůstavních činitelů dala ČR najevo, že není s Čínou v rovnocenném postavení, protože její velvyslankyně má stejnou váhu jako náš prezident, předseda vlády, předseda parlamentu a ministr zahraničí dohromady.
    October 28, 2016 v 11.11
    Pane Kubičko, je tomu tak, i když Herman svou provokací
    porušil diplomatické zvyklosti? Je to přece jen člen vlády, ne nějaký předseda parlamentu. To jsou diametrálně odlišná postavení. A navíc - jakoupak ekonomiku Schulz zastupuje? Proč se s Gjamcchou nesetkala Merkelová, její ministři, či předsedové a ministři dalších evropských velmocí?
    Velvyslankyně je přímý zprostředkovatel vlády - přes ní komunikovali ústavní činitelé s čínskou vládou.
    V každém případě je zajímavé, proč se zde /a vlastně i jinde/ nikdo nezabývá Hermanovou provokací. Nehodí se do krámu?
    October 28, 2016 v 12.01
    Když diplomatické zvyklosti porušil Miioš Zeman
    tím, že oznámil, že americký velvyslanec má zavřené dveře na Hrad, tak Sobotka a Zaorálek žádné oficiální prohlášení určené USA pokud vím nevydali, jen ho neformálně kritizovali v médiích.

    To byla adekvátní reakce, zatímco prohlášení čtyř je těžký overkill.

    Domníváte se, že se v diplomatických zvyklostech vyznáte lépe než předseda Ústavního soudu?
    FO
    October 28, 2016 v 12.45
    Panu Ševčíkovi - alternativa
    k prohlášení čtyř ústavních činitelů byla, podle mě by stačilo vyjádření předsedy vlády, nebo mluvčího vlády, že ministr Herman se s dalajlámou sešel ze své iniciativy a premiér mu v tom nemůže bránit, ale že to neznamená změnu politiky ČR vůči Číně. Ostatně Sobotka ještě před tím listem takové vyjádření vydal.

    O to hůř chápu, proč sepsali ten list, pak ho zveřejnili a následně se Štěch a Hamáček rozzlobili, že to byl podraz a mělo to zůstat tajné. To je opravdová fraška.
    Tady je rozhovor se zmiňovaným předsedou Ústavního soudu Pavlem Rychetským::
    http://zpravy.aktualne.cz/domaci/rychetsky-prohlaseni-k-cine-je-bezprecedentni-lze-je-pouzit/r~8f5ca4aa9c1d11e6bea5002590604f2e/
    Přesvědčivé.
    Ta odpověď měla být opravdu na úrovni ministra zahraničí, nebo dokonce jen jeho náměstka.

    Na druhou stranu pořád nemůžu zjistit, jestli si vláda před příjezdem dalajlámy schválila, že nedojde k žádným oficiálním stykům ministrů s dalajlámou.
    Ano, není to už tak nic moc.
    Ale ještě horší by bylo, kdyby taková dohoda byla a ministr Herman ji porušil a nebyl by z vlády ministerským předsedou nekompromisně odejit.
    Byl by to důkaz, že na to Sobotka nemá.

    Protože demokracie na vládě panuje při projednávání a schvalování. Ale pak už ne. Je nemyslitelné, aby ministr nedodržel ujednání vlastní vlády...

    Jsem zvědav jestli někdo dokáže nakonec ukázat, jak to celé bylo. Jenže v době post-faktické je to asi jen marný sen.
    October 28, 2016 v 14.03
    ...člen vlády, ne nějaký předseda parlamentu
    U nás je protokolárně nejvyšší funkcí po prezidentovi předseda Senátu, po něm předseda PS, pak teprve předseda vlády.

    Merkelová se s dalailámou sešla v roce 2007 a protesty čínské vlády ve zdraví přežila.
    October 28, 2016 v 14.38
    Tak sešla. Před devíti lety. Asi si už tam vše řekli a teď
    nemají důvod se sejít. Před devíti lety. Od té doby se toho už událo, že? Možná proto už na Gjamcchu teď nemají evropští vládci čas, nenílíž možno?
    Ale vraťme se k Hermanovi. Jeho kauza je důkazem krachu našich médií. Jejich naprosté ubohosti.
    Místo toho, aby se média zabývala jeho podrazem, zabývají se tím, zda ústavní činitelé ten podraz řešili správně, či ne. Tedy nikoho nezajímá žhář, ale všichni se soustředí na to, zda hasiči hasili správně. Ne poukázat na příčinu, ale pitvat řešení důsledku. Katastrofa. Bývávaly časy, kdy ještě novinařina byla posláním. Dnes už se nemůže nikdo divit přezdívce presstituti.
    Když už námi media takhle manipulují, jak to, že zde, prý na nezávislém fóru, nikdo tento rozpor nepozvedl? Nehodí se tedy do krámu, jestě jednou se ptám?
    FO
    October 28, 2016 v 15.10
    A ještě díky, pane Ševčíku,
    za příspěvek k meritu věci. Souhlasil bych s tím, že orientace jedině za středové voliče se ČSSD nevyplatí. Musí umět oslovit i jiné skupiny než městské liberály, jinak nemůže ve volbách uspět.

    K neziskovkám: nejsem schopen mluvit paušálně o "neziskovkách" a považovat je za zlo. Neziskovky jsou velmi různé svým zaměřením, vykonávají velkou škálu užitečné práce. Nemůžu popřít, že vidím riziko v tom, že některé neziskové organizace svoji agendu a svůj cíl povýší na všeobecné dobro a takto se chovají. K tomu bych byl opatrný. Ale celkově vzato nemůžu přistoupit na to, jak někteří mluví o "neziskovkách" jako o málem největším zlu.

    Pokud jde i imigranty, od počátku se mi zdála přepjatá rétorika některých zastánců přijímání imigrantů nebezpečná. Pokud někdo má představu, že je možné nějakému státu seshora nadiktovat, aby zvýšil poměr přistěhovalců, který se ve státech s imigrační historií utvářel postupně, je to podle mě nebezpečné experimentování. Nejsem proti imigraci, může (ale nemusí) být ekonomicky přínosná. Myslím, že je nutné si zachovat humanistický přístup, ale nebýt přitom naivní a nebagatelizovat třeba rizika vyplývající ze vzniku velkých a do sebe uzavřených muslimských (ale i jiných) komunit.

    Nevím, jak je to s čerpáním příspěvků na péči, jak píšete, "nepřizpůsobivými", a stále mám problém se samotným tímto slovem. Podle mě používání termínů jako je tento, nebo, jak také píšete "retardovaný altruista", není dobré, nelíbí se mi to. Raději zůstanu tím "retardovaným altruistou", než přijmout tento pohled. Anebo jinak, zachovám si vlastní pohled, který se s tím vaším úplně neshoduje, i když v něčem máte pravdu.

    PM
    October 28, 2016 v 15.23
    Novinařina má různá poslání pane Ševčíku
    a jedním z nejoblíbenějších je slib věrné služby těm partajím, které vykonávají následující zadání:
    Slibujeme splnit občanům jakékoliv požadavky pod podmínkou, že bude umožněno zachovat to nejpodstatnější - a tím je nerušená funkce globálního kapitálu.
    Takže denně novinařit tak, aby kdykoliv nikdo nemohl i nemusel upozorňovat na podstatu narůstajících defektů globálkapitalismu.
    Vulgární populismus není posláním jen politických padouchů, ale i novinářů......bych upozornil.
    October 28, 2016 v 16.54
    Já zase musím přiznat jakousi část pravdy Vám, pane Outrato.
    Zřejmě ode mě není úplně správné používat termín neziskovky. Vždyť se pod ním skrývá velké množství organizací, které skutečně pomáhají a to často bez nároku na jakoukoliv odměnu. Jenže jak oddělit ty, kteří mají pod pláštíkem neziskovky rozjetý svůj byznys od těch poctivých? Psát o nich jako i byznysmanech s chudobou? To se zase bude plést s ubytovací mafii například.
    Co se týče retardovaného altruismu, Vás z něj neviním. Ale je nutno otevřeně říci, že část altruistů se chová tak, že k nim přídavné jméno retardovaný je nejpřílehavější. Naprosto bez urážky. Nejsem psychiatr, ale věřím, že psychiatrie má pro tento stav jistě nějakou diagnozu. Vždyť člověk, který je pro svou bludnou představu schopen naprosto ignorovat realitu, není duševně zdráv. A jedinci, kteří chtěji spasit svět svou láskou například takovým způsobem, že pomáhají pašovat přes hranice možné teroristy, jen proto, že se domnívají, že tito migranti jsou prostě dobří, neboť mají stejně jako oni dvě ruce a dvě nohy, mají problém s duševním zdravím. Symptomem je tedy jednoduché rozlišení světa a to, že ty, kdo okamžitě nesdílejí jejich nadšení pro jejich víru s nenávistí odsuzují a napadají.
    Výraz retardovaný altruismus je také používán v takových případech, kdy člověk jím postižený dokáže více soucítit s pachatelem trestného činu, než s jeho obětí. Rovněž tak lehce podléhá propagandě byznysmenů s chudobou. Velmi snadno se dát dojmout nějakou srdcervoucí story, ačkoliv ta je realitě nekonečně vzdálena.Je prost pudu sebezáchovy.
    Termín nepřizpůsobivý jsem dříve neměl rád. Ale nemám za něj náhradu. Jak mám pojmenovat skupiny obyvatel, kteří zneužívají sociální systém? Ty, kteří na něm pouze parazitují? Kteří se nechtějí integrovat do společnosti, nechtějí se přizpůsobit normám demokratické společnosti? Najděte mi jiný, příléhavější termín a já jej rád budu používat.
    October 28, 2016 v 16.59
    Pane Petrásku díky za Vaši definici.
    Je přesná. Jako vždy, co já jen prstíčkem hrabu, to vy hážete lopatou. :)
    PK
    October 28, 2016 v 18.25
    "Přijdu, až nastaví zrcadlo"
    Nebo také, až si pan Petrásek s někým zanotuje o neoliberalismu a "globálním kapitálu".

    :-)
    FO
    October 28, 2016 v 22.35
    Neziskovky aj. - panu Ševčíkovi
    Mám blízko k prostředí neziskovek zaměřených na sociální práci a handicapované, takže mohu trochu posoudit, jak fungují. Přes mnohé nedostatky (jako ve všech organizacích) dělají užitečnou práci. A ne úplně zadarmo, což vůbec nevadí, protože za dobře vykonanou prospěšnou práci si zaslouží odměnu i pracovník neziskovky. Jiné typy neziskových organizací tolik posoudit nedovedu.

    Aniž bych začal používat pojem "retardovaný altruismus", musím souhlasit v tom, že samotný záměr konat a šířit dobro nestačí. Když třeba zastánci přijetí uprchlíků a imigrantů vyzývají k tomu, že je třeba se méně soustředit na bezpečnostní riziko, je to podle mě vážná chyba.

    Jaký jiný výraz než "nepřizpůsobivý" používat? Hlavně se mi příčí nějak nazývat celé skupiny obyvatel. Klidně bych v případě lidí, kteří žijí na úkor svého okolí, třeba zničí dům, ve kterém žijí, a město to pak na své náklady musí sanovat, mluvit o asociálním chování. Těch konkrétních lidí.
    IH
    October 28, 2016 v 23.37
    Taky trochu chvály bláznovství
    Prostředí neziskových organizací znám jen minimálně. Rozhodně nevylučuji, že jejich kritika, třeba od pana Ševčíka, může být oprávněná.
    S čím však nesouhlasím, je nevnímání proporce problémů a špatností. Mnoho z nás se tu hlásí, ač je to dnes nepopulární, k levici. Občas dojde na tvrdá slova vůči (ekonomickému systému) kapitalismu. Avšak jen zřídka na kritiku kapitalistů, velkých, ale i malých podnikatelů, kteří v zásadní míře determinují podobu a hodnoty naší společnosti. Pan Ševčík může vinit neziskovky z lecčeho, ale proč se někdy nepustí do podnikatelského prostředí a praktik?
    Co se týče nepřizpůsobivých lidí? To jsem také já, neboť se poměrům, manýrám a nespravedlnosti přizpůsobuji nerad a pomalu, zatímco jindy tak ke své škodě odmítám činit vůbec. Onen výraz "nepřizpůsobiví" se vlastně hodil na disidenty, ale režim se jej takto asi bál používat. Dával přednost "ztroskotancům". Někteří nynější "nepřizpůsobiví" ztroskotali. Ale zatímco k havarovanému autu vyráží sanitka nebo vrtulník, k lidem, které režim poztrácel cestou (vyhodil je ze sedla) míří většinou jen podvodníci s bydlením či půjčkami nebo exekutoři.
    Někteří lidé jsou opravdu nepřizpůsobiví. Jiní jsou zase přizpůsobiví až moc. To druhé považuji za větší problém.
    VP
    October 29, 2016 v 2.22
    Pane Ševčíku, když se nestýkáte s bratranci svých rodičů, nemůžete jim říkat strýcu. To je jasné, a taky možná i smutné.
    Morava (celá?, nevím) má pro děti bratranců název vlastník, ale nahoru jsou všichni strýcové, tety.
    October 29, 2016 v 8.27
    Pane Horáku, moje kritika "byznysové" části neziskovek je v této
    diskusi v kontextu s reakcí na článek pana Outraty. Píši o tom, jak, dle mé představy, má sociální demokracie najít svou tvář. Kritiku podnikatelského prostředí si nechám tam, kde to bude příhodné.
    Co se týče termínu nepřizpůsobiví, už jsem psal, že i já s ním mám problém. Nemám ale zatím příhodnější. Rád si nechám poradit, ale zatím mi jen každý kritizuje jeho užívání.
    Pane Pospíšile, moje maminka byla z pěti dětí, tatínek ze sedmi. Připočtěte k nim jejich partnery /strýce a tety/ jejich děti /mé bratrance a sestřenky/ a bude vám jasné, že jen tohle si zapamatovat a navštěvovat je nad lidské síly. A ještě k tomu vzdálené příbuzné? Název vlastník pochází ze Slovácka, na Hané, či na Valašsku nebyl používán, moji rodiče, ani nikdo známý jej neznal.
    Strýcu a teto jsem říkaval i vzdáleným příbuzným, či nepříbuzným, kteří nás navštěvovali, či my je. Ovšem jako malé dítě. Což Herman zjevně není. Celá jeho / i když to zřejmě kočíroval někdo jiný/ kampaň nebyla žádná hra, kde se na slůvko nehledělo. Právě naopak! Tam byl blízký příbuzenský vztah velmi zásadní. A on fakticky nebyl. I proto mám Hermana za lháře.
    MP
    October 29, 2016 v 11.09
    Luďkovi Ševčíkovi
    Když budete číst ty novináře, co jimi tak pohrdáte, jistě si všimnete dvou věcí.

    a) Tam, kde se příbuzenský vztah pánů Bradyho a Hermanna uvádí funkčne, píšou důsledně o "prastrýci".

    b) Nukleární rodina pana Bradyho byla vyvražděna v KZ.

    Jistě z toho dokážete odvodit nějakých šest variant možného spříznění, aniž byste přitom musel demonstrovat svoji neschopnost stýkat se s vlastními příbuznými.

    A co se týče těch neziskovek -- ano, občas se mezi nimi najde nějaká "byznysová". Mnohem méně často než podvodnk např. mezi provozovateli servisů či idiot mezi členy obecních zastupitelstev. Přesto by ve slušné společnosti považovali člověka, který by hovořil o provozovatelích servisů či členech zastupitelstva an bloc jako o grázlech a idiotech, považovali v lepším případě za hulváta.
    A ono je lepší být "retardovaný altruista" než zapšklý nácek.
    October 29, 2016 v 12.56
    Tak jsem nikde zatím nesehnal noviny,
    které by důsledně psaly o "prastrýci". Děkuji za odkaz na ně, i když netuším k čemu mi má být, neboť Brady přece není žádným "prastrýcem" Hermana.
    S vlastními příbuznými se stýkám, ovšem se vzdálenými ne a proč, to jsem snad logicky objasnil.
    An bloc o neziskovkách, jako o podvodnících nepíši. Používám úvozovky, abych tím objasnil, jaké mám konkretně na mysli. Nyní budu již používat termín byznysová "neziskovka". Líbí se mi, že na mé odsuzování neziskovek an bloc použijete odsuzování provozovatelů servisu a členů obecních /proč ně městských, či jiných :)/ an bloc.
    Nevím jestli je lepší být retardovaný altruista, než zapšklý nácek. Pro společnost může přece být větším zlem když někdo škodí, protože chce ve své potřeštěnosti páchat dobro, než ten, kdo lidi rozlišuje dle rasy. Darmo se neříká, že horlivý blb je nebezpečnější, než školený diverzant.
    Takže se přece jen vyjasňuje -- podle ministra zahraničí Zaorálka bylo přijetí dalajlámy na ministerstvu nepochybně tzv. diplomatickým přijetím. A podle česko-čínské dohody o strategickém partnerství je diplomatické přijetí dalajlámy rovno útoku na územní celistvost Číny.
    Je to výsostná čínská podmínka přítomná ve smlouvách s mnoha státy.
    (V tomhle snad můžeme Zaorálkovi věřit, kdo jiný než ministr zahraničí by to měl vědět líp, že)

    Co se dá tedy říct jednoznačně je, že ministr Herman porušil česko-čínskou mezinárodní smlouvu.
    Navíc vědomě, protože je shoda, že před dvěma lety ministr zahraničí toto téma na vládě otevřel a vysvětlil, že Číňani jsou na tohle jako psi a že jestli tedy strategická smlouva s Čínou, tak tedy taky bez diplomatického přijímání dalajlámy - jedině na neutrálních místech. Jedno bez druhého nebude fungovat.

    Na druhou stranu je pravda, že se o ničem nehlasovalo a šlo o tzv. gentlemanskou dohodu.
    A taky je otázka, jestli ministr Herman nemá pravdu. Není už tohle příliš? Nehrbíme hřbet kvůli kšeftům až moc?
    -----------------------------

    Průběh byl zřejmě takový ----- původně se měl ministr Herman setkat s dalajlámou na Fóru 2000, kam byli oba pozvaní.
    Tak s tím počítal i sám Herman, když o tom pár dnů před příletem dalajlámy se Zaorálkem mluvil.
    Ten v tomto smyslu informoval premiéra a odletěl do zahraničí.
    V následujících dnech Herman změnil názor a rozhodl se pro ono zmiňované diplomatické přijetí.
    Zaorálek byl pryč, tak se to pokusil ještě zvrátit prezident Zeman.
    On není z těch, kteří čekají s prosíkem, jak se druhý rozhodne. Má raději věci pod kontrolou a neštítí se použít páky aby se události hýbaly požadovaným směrem......................... a aféra je na světě.
    -----------------------------------

    Nu,
    konečný postoj ČSSD -- že je to na zvážení ministra Hermana, jestli by neměl odstoupit -- je zřejmě rozumný.
    On neodstoupí.
    To je asi jasné.
    Teď je vskutku hrdina, který odolal komunistům jak československým, tak čínským.
    Dlužno ovšem dodat, že v druhém, tedy čínském případě, to bylo hrdinství ryze papírové. Hrdinství se poměřuje mírou hrozícího nebezpečí. Ministru Hermanovi nehrozilo tentokrát zhola nic.

    Nicméně mrdník, který návštěva dalajlámy odstartovala, je grandiózní.

    Za chvíli budeme zvonit klíči a skandovat: "Nejsme jako................ my?"
    IH
    November 1, 2016 v 10.18
    Dvě poznámky
    Chtěl jsem se vyjádřit ohledně toho, jak by se měla ČSSD změnit, ku prospěchu našemu i svému (což nemusí být vždy totéž). Nedostal jsem se k tomu však, resp. v určitou chvíli jsem vůči vedení této strany pocítil natolik silnou nevoli, že by nebylo příhodné ani příjemné zabývat se zamýšleným textem.
    Nyní zde učiním jen dvě poznámky. Zaprvé: Na voliče není nemístné se dívat jako na predátora politických stran. V tom smyslu, že předstírá nezájem a v nestřeženém okamžiku zaútočí dost neomylně na kus dost velký, ale vykazující známky nemoci. Když jsem už u těch přírodních paralel, připomenu také, že voliči běžně používají mimikry, vyjadřují se tak, aby vypadali jako (sociálně) silnější než skutečně jsou. Svou roli hraje ovšem také snaha držet krok s módou, nehledat včerejší den atd. Každopádně proti gustu, jak známo, není žádný dyšputát. Takže rozumní lidé, i uvnitř sociální demokracie, vědí, že někdy sice "není rady, není pomoci", ale leckdy také "není zrovna prostě pomoci".
    Druhá poznámka se týká příspěvku pana Morbicera. Politika samozřejmě obsahuje různé přístupy, jež můžeme mít za taktické, taktní, nebo třeba úlisné a ne vše může být zveřejňováno. Právě tak ovšem platí, že lze prodat čísi prvorozenství za mísu čočovice. Když to někdo učiní ve svém případě, bude to nejspíš chyba. Když k tomu ovšem někdo přibere bez jejich vědomí druhé, bude to něco hodně ošklivého.
    Velmi zajímavý seriózní a podrobný volební průzkum

    http://www.median.eu/cs/wp-content/uploads/2016/10/MEDIAN_Krajske_volby2016_Motivace_a_struktura_volicu_v21.pdf

    Vedení krajů a celostátní vedení si může v ČSSD podat ruce.
    Na volební porážce se podílí rovným dílem.
    Takže lidovecký ministr Jurečka nepojede na předem připravované jednání do Číny z důvodu "které obě strany zcela jistě chápou", jak nám bylo Číňany sděleno. O tom asi mluvil před dvěma lety Zaorálek na vládě.
    To je síla.
    Světová politika je zřejmě přeplněna různými paranoiami, které by normální člověk nepobral...

    Lidovcům asi není třeba připomínat, že už pár týdnů chodí po Milošově pískovišti a rozšlapávají mu bábovičky..............

    Nu, uvidíme...
    November 2, 2016 v 10.26
    Myslíte těmi bábovičkami zastavený export zemědělských
    přebytků? To nejsou Milošovy bábovičky. To je likvidovaný příjem pěkné řády lidí. Tak to bývá, když je do vrcholné politiky puštěn člověk, který pracuje pro cizí zájmy, nebo je sudokopytník. Nebo obojí dohromady. Ale jak říkával kdysi můj bývalý šéf - mě je jedno jestli mě někdo okrádá, nebo jen z blbosti prohospodařuje majetek. Mě to výjde nastejno.
    Čínskou reakci za paranoiu nepovažuji. Velké státy vystupují na světové scéně prostě suveréně. Tedy i některé malé.
    Jo, také jsem si toho teď všiml.
    Čínská reakce rozhodně není "na oko".
    + Další komentáře