Čína vjíždí do afghánských dějin
Fatima RahimiAfghánistán bude mít svou první železnici, jedná se o výsledek obchodní dohody s Čínou. Jenže kvůli jejím těžařským zájmům jsou nyní ohroženy pět tisíc let staré památky.
Afghánistán se brzy rozloučí s jednou ze svých anekdot: „Víte, kolik kilometrů železnice má Afghánistán? Přesně nula.“ Stát totiž konečně zařídil dlouho vysněnou železniční trať.
První nákladní vlak, který projede Afghánistánem, nejprve zamíří do Kazachstánu a Uzbekistánu a svou pouť zakončí v Balchu, dříve známém jako Baktra, kdysi důležitém centru středoasijské oblasti.
Afghánská vláda tak zažívá euforii a na sociálních sítích i v tradičních médiích se urputně probírá velká dohoda mezi Afghánistánem a Čínou. Do Balchu totiž povede železniční trať právě z Číny. Její obchodní zájmy jsou zde podobně intenzivní jako čínské působení v Africe.
Nákladní vlaky by měly z Afghánistánu odvážet železnou rudu, mramor, šafrán a sušené ovoce. Očekává se celkové zlepšení afghánské ekonomiky, budování nových pracovních míst a upevnění vztahu mezi oběma státy.