Politika klacků pod nohy

Arnošt Novák

Klinika čelí dlouhodobému házení klacků pod nohy hned z několika stran. Toto házení je třeba odhalit jako zvůli s jasnými politickými motivy.

V druhé polovině března se odehrály podivné machinace ohledně vlastnictví budovy bývalé polikliniky na Žižkově mezi dvěma státníma institucemi, Úřadem pro zastupování státu ve věcech majetkových (ÚZSVM) a Ministerstvem práce a sociálních věcí (MPSV).

Nejdříve ÚZSVM budovu převedlo na ministerstvo a oznámilo se to jen pár hodin předtím, než měl Magistrát projednávat petice více než 2300 občanů Prahy. Ti v petici požadovali, aby magistrát převzal budovu a umožnil další fungování Kliniky. Převod budovy na ministerstvo zamezil projednání požadavků petice.

Jen o pár dní později ministerstvo oznámilo, že šlo o aktivitu horlivého úředníka, a že o budovu nemá zájem a vrací ji zpět ÚZSVM, aby chvíli na to lavírovalo někde mezi převzetím budovy a jejím okamžitým vrácením. Každopádně tato účelová finta zamezila řádnému projednání petice a přijetí nějakého usnesení a byla jen dalším klackem hozeným pod nohy spoustě lidí, kteří usilují o zachování a provozování Autonomního sociálního centra Klinika.

Podle výkladového slovníku „házet někomu klacky pod nohy“ znamená „záměrně vytvářet pro někoho zbytečné překážky a sabotovat tak jeho úsilí“. Pokud tak jedná někdo systematicky, má k tomu politické motivy a využívá k tomu i své asymetrické mocenské postavení, můžeme hovořit o politice klacků pod nohy.

Ta se liší od politiky klacku, která spočívá v tom, že vůči oponentovi (často také v asymetrickém postavení) použijeme hrubou sílu a násilí, policejní pendreky, represe a kriminál. Politika klacků pod nohy je jemnější, represe a násilí nejsou tak viditelné, mají strukturální povahu.

Zatímco při politice klacku, může mít dotyčný po úderu pendrekem zkrvavenou hlavu a může se stát obětí „mocenské zvůle“ či „policejního násilí“ a vyvolat tak soucit, vztek, pobouření a může skandovat „naší zbraní je solidarita“, při politice klacků pod nohy se každé zaškobrtnutí, každý pád na zem, jeví jako chyba dotyčného, způsobená jeho nešikovností, neschopností, neochotou či neopatrností. Nevyvolá vztek, ale spíš zlomyslnou radost a pošklebek. Nevyvolá solidaritu s obětí, ale spíš obvinění, že každý je strůjcem svého ne-štěstí.

Politika klacků pod nohy je tak způsob vládnutí v současné neoliberální společnosti, kde každý je prý strůjcem svého osudu a za každý klacek, o který se přerazil, přestože jej mohl překročit (jako to přeci děláme všichni), může jen on sám. Překračujeme klacky, které leží na cestě, a přitom jsme vedeni k tomu, že nevidíme, jak nám je házejí pod nohy ti, kdo mají tu asymetrickou moc, že mohou klacky vůbec házet.

Zodpovědnost se přenáší na bedra těch, kdo zakopávají.

Na mikopříkladu Autonomního sociálního centra Kliniky si můžeme ukázat, jak v praxi taková politika klacků pod nohy funguje.

Klacek první

Prví klacek hází ÚZSVM a podává ho Policie ČR.

Pět let prázdnou budovu patřící státu obsadila na konci listopadu 2014 skupina lidí s cílem otevřít v ní autonomní sociální centrum. Od začátku squatteři usilovali o uzavření dohody s vlastníkem, tedy státem zastupovaným ÚZSVM.

Během prvních jednání vedení ÚZSVM sdělilo, že nelze uzavřít smlouvu, že to zákony a předpisy neumožňují. Jedním z argumentů podle Kateřiny Arajmu (současné generální ředitelky úřadu), proč nešlo s iniciativou Klinika jednat, bylo prý i to, že se jedná o recidivisty. Policie ji prý ukázala složky aktivistů a aktivistek, z nichž vyplývalo, že prázdný dům neobsadili poprvé. Ze skupiny lidí kolem Kliniky přitom nebyl v té době nikdo odsouzen za trestný čin a dokonce potrestáni ani za přestupek spojený se squattingem.

Otázkou tak dodnes zůstává, jaké složky policie státním úředníkům ukazovala, co v nich vůbec bylo, a zda má police určovat, kdo s kým úředníci smějí a nesmějí jednat.

Po vyklizení a kampani na podporu znovuotevřeni Autonomního sociální centra Klinika, která získala poměrně širokou podporu, rozhodl ministr financí, jako nadřízený orgán ÚZSVM, že se vypíše výběrové řízení na bezúplatnou výpůjčku budovy. Jak se totiž ukázalo, státní majetek, který je dočasně pro stát nepotřebný, může ÚZSVM za určitých, zákonem stanovených důvodů (například nekomerčnost) bezúplatně na rok propůjčit, a to až sedmkrát po sobě. A ÚZSVM to také zcela běžně a standardně dělá.

Tvrzení o tom, že s Klinikou nelze uzavřít smlouvu, tak byla, jak se později ukázalo, účelová lež. Stejně tak není pravda, že by Klinika s výpůjčkou měla nějakou nestandardní a výlučnou pozici.

Klacek druhý

Klacek číslo dvě hází ÚZSVM s Generální inspekce bezpečnostních sborů (GIBS).

Hned od prvních jednání vedení ÚZSVM argumentovalo tím, že o budovu projevil zájem GIBS, budova se bude převádět a tudíž je bezpředmětné jednat o jejím využití s Klinikou.

Vždy se však lišilo datum, od kdy spolu oba státní úřady (údajně) jednaly. Nejdříve to byl začátek listopadu 2014, pak září, srpen a později někdy počátek léta 2014. Po oficiální žádosti o poskytnutí informací se ukázalo, že oficiální žádost přišla (údajně) jen pár dní předtím, než prázdnou budovu obsadila iniciativa a poslala úřadům svůj projekt.

Od začátku panovalo mezi squattery přesvědčení, že zájem GIBS je jen úporně předstíraná zástěrka. To se nakonec potvrdilo v únoru 2016, kdy GIBS oficiálně oznámil, že o budovu nemá zájem.

Klacek třetí

V pořadí třetí klacek hází opět ÚZSVM.

×
Diskuse
JV
April 12, 2016 v 15.12
Velké poděkování panu Novákovi
Vážený pane Nováku,
napsal jste moc pravdivý a užitečný článek, za který Vám moc děkuji. Převelice Vám také děkuji za pilnou práci, kterou jste si dal s popisem vývoje v kauze Klinika. Vaše všechny články, ten dnešní i ty minulé, jsou plné pravdy „padni komu padni“, za což Vám patří obdiv a chvála.

Jak to vládnoucí elity myslí vážně s tím, co vydávají za dobro pro občany, se pozná pokaždé, když to občané vezmou vážně. Vláda lidu a jeho práv byla vychvalována komunistickými vládci v každých novinách a hle, jak to dopadlo, když se o ně začala hlásit Charta 77. Ve všech pádech skloňovaná demokracie se samochválí na každém rohu, při každém politickém vyprávění a hle, jak to dopadlo s Klinikou, když se obětaví lidé pustili do díla dobra.

Demokracie slouží všude ve světě privátním zájmům. (Momentálně to nejzřetelněji vidíme v aféře Panamských papírů.) Rozdíl je pouze ve stupni otevřeného pohrdání občany a kultivovanosti zakrývání. Někdy také ve množství dožívajících norem společenského chování z doby před dnešní demokracií.

Nemyslím si, že tento a jiný neřád se napraví důslednějším trvání opomíjených na zákonných nárocích, uveřejňováním závazných dokumentů na internetu, ani medializací darebáctví demokratických zástupců lidu. Metod jak podvádět bude vždy nekonečně. Nezapomeňme, že ani prostý lid, dostane-li možnost, se přečasto chová stejně, jako nepoctivci nahoře.

Jediné co pomůže, je výchova k mravnímu řádu, který lidské zájmy (zištné především) překračuje. Jediný takový řád představuje v naší zeměpisné poloze křesťanství. Prakticky to znamená především výuku křesťanství od základní školy.

Ještě jednou velmi děkuji za vynikající článek a přeji vše dobré, Jiří Vyleťal