Kongres žen 2015. Nejisté krůčky českého feminismu
Kateřina PeterkováHistoricky druhý pražský Kongres žen je vítanou agendou českého feminismu a genderové problematiky. Akce však navzdory svojí záslužnosti ukázala i řadu slabin českého přístupu k problému.
Tento víkend se po dvou letech konal druhý Kongres žen, tentokrát na téma „Ženy a média“. Kongres žen organizuje stejnojmenné občanské sdružení a jedná se snad o první takto velkou akci pro veřejnost zaměřenou na práva žen.
Program kongresu se odehrával v prostorách pražského vinohradského Národního domu. Na přilehlém náměstí Míru běžel po celý den doprovodný festival Hlasy žen s hudbou a občerstvením z různých koutů světa.
Pro ty, kdo se nemohli účastnit osobně, se zároveň program z hlavního sálu vysílal online, postřehy účastnic a účastníků bylo možné během dne sledovat na sociálních sítích pod (bohužel nesjednoceným) hashtagem #kongreszen a #kongreszen2015.
Na organizaci a obsahu programu se podílely všechny významnější feministické a genderistické organizace jako je například Česká ženská lobby, Fórum 50 %, NCK — ženy a věda, Nesehnutí a mnohé další.
Přípravnému týmu se podařilo pro kongres získat řadu významných osobností a tím kongresu zajistit i relativně velký zájem — dorazilo něco přes tisícovku účastnic a účastníků.
Nemohu srovnávat s prvním ročníkem (2013), kterého jsem se neúčastnila. I proto, že jsem se účastnila poprvé, byla jsem na kongres velmi zvědavá. A snad i kvůli přítomným organizacím, které jsou mi sympatické, jsem od něj měla velká očekávání. Ne všechna se bohužel naplnila.
…nejen pro ženy
Organizátorkám se povedlo pro akci získat známější tváře, jako např. Danielu Drtinovou z DVTV, se kterou natočili tento povedený reklamní spot s heslem „Feminismus není nadávka!“.
Akce se těšila propagaci především přes sociální sítě. Přestože bylo podtitulem kongresu heslo „nejen pro ženy“, účast mužů byla minimální. Otázkou je, nakolik za to může PR kongresu a nakolik je to odrazem skutečného nezájmu mužů o tuto tématiku.
Co naopak oceňuji, byl vstup zdarma a hlídání dětí, čímž akce o rovnosti usnadnila přístup i těm, kteří jsou znevýhodnění.
Tématem letošního kongresu byly ženy a média. Téma však bylo zúženo do jedné perspektivy, a to hlavně na ženy ve vedení. Ženy ve vedení médií jsou důležitou agendou, protože ta může nejvíc působit na obsah a kvalitu médií, dostat do mainstreamu i menšinová tzv. „ženská“ témata. Touto redukcí se nicméně ztrácí jiná, neméně podstatná hlediska.
Například větší důraz na další témata jako je objektivizace žen v médiích, konstruování genderových rolí, tématika LGBT, rasismu a podobně. Přesahová témata na kongresu zastupovala snad jen diskuze Obraz romských žen v médiích, neheterosexuálním ženám, trans ženám, či osobám jiných genderů se, pokud vím, nevěnoval žádný program.