Švédské nadšenkyně začaly vařit „feministické“ pivo

Petr Jedlička

Angažovaná skupina milovnic piva se rozhodla prosadit odvětví, v němž jsou genderové stereotypy dosud až překvapivě silné. Název jejich prvního produktu je tak logicky inspirován proslulým heslem We Can Do It z kampaně s Rosie Nýtovačkou.

Říkají si FemAle, žijí v Göteborgu a kromě vášně pro chmelový nápoj mají společné ještě jedno — nesnášejí věty typu Tohle pivo je ale dost hořké a silné. Nechcete si dát raději něco sladšího?

„Ne, já nechci žádný podělaný ovocný pivo,“ reprodukuje svoji typickou odpověď vrchnímu Rebecka Singererová, jedna ze členek skupiny FemAle, v rozhovoru s Davidem Crouchem z britského Guardianu.

Právě Singererová se spolu s dalšími FemAle zapojila do posledního a v současnosti značně populárního počinu skupiny — výroby svrchně kvašeného piva značky We Can Do It odkazující na proslulé heslo z amerických druhoválečných plakátů s Rosie Nýtovačkou — kampaně, která zdůrazňovala, že žena může zastat stejnou práci jako muž.

„We Can Do It není ženské pivo, ale pivo, jež ženy vaří a které může pít kdokoliv,“ cituje Guardian Elin Carlssonovou, další Švédku, která FemAle založila.

„Nejde tu o feminismus (v povšechném významu slova). Jde tu o rovnost. Chtěli jsme prostě ukázat, že to bez problémů zvládneme také,“ říká Carlssonová dále.

Jak připomíná David Crouch, genderové stereotypy a předsudky jsou ve světě piva dosud velice rozšířené. Velké pivovary jako Carlsberg utrácejí v posledních letech miliony eur v kampaních typu „pink it and shrink it“, jež mají cílit právě na zákaznice, ale bez úspěchu. Ukazuje se, že produkční oddělení vedená tradičně muži mají o poptávce mezi pivařkami naprosto zkreslené představy.

„Růžové pivo zkrátka nikdo nechce,“ shrnula Lara O'Reillyová loni v říjnu v tematickém článku pro britský Business Insider.

Členky FemAle s pažemi v typickém gestu. Foto archiv FemAle/Guardian

S myšlenkou vařit konkrétně We Can Do It přišla ve FemAle Felicia Nordströmová pracující za barem, jíž prý už neskutečně rozčilovaly sexistické poznámky pivních snobů. FemAle si na víkendy pronajímá jeden z göteborgských mikropivovarů. Nadšenkyně v něm uvaří každou sobotu a neděli společně asi 1600 litrů nápoje.

Podle Crouche skupina vystihla znamenitě dobu — Švédsko dnes totiž zažívá, podobně jako Česká republika, ohromnou vlnu zájmu o piva výrazných chutí a výrobky z malých pivovarů. Klasické nálevny s jedním druhem piva velkého výrobce tak střídají tzv. ochutnávkové bary a pivária, kde se nabízí pestrost chutí i produkce.

Samotné We Can Do It se vaří ze tří druhů sladu (Maris Otter, Amber a Thomas Fawcett) a chmelů Cascade a Galaxy. Obsahuje 4,6 procenta alkoholu, což odpovídá síle našeho 12stupňového piva.

Podle postřehů Davida Crouche z Guardianu je úspěch značky zatím ohromný. První várka byla prodána ještě, než byla vyrobena, a FemAle dnes dostává nabídky práce od dalších pivovarů.

Další informace:

The Guardian Revolution brewing as Sweden’s first beer made by women goes on sale

Vinbanken.se We Can Brew It!

Business Insider Brewers Desperately Want Women To Drink More Beer — And They’ve Learned That Pink Beer Isn’t The Answer

CraftBeer.com Women Shaping the Brewing of Beer

BeerSweden.se Beer for Women? That calls for some common sense!

    Diskuse
    TT
    February 10, 2015 v 10.27
    Jo!
    Konečně vaření piva bylo původně výsadou žen. Zpátky ke kořenům!
    TT
    February 10, 2015 v 10.41
    Nejslavnější africká píseň
    je o pivu, které vaří ženy pro své muže - zpívá "Africká princezna", aktivistka za svobodu v JAR a feministka Yvonne Chaka Chaka.

    African Beer - Umqombothi
    https://www.youtube.com/watch?v=YauKk2hx4Ro

    Už by tu konečně taky mohly být html odkazy!
    JK
    February 10, 2015 v 23.11
    No, já nevím.
    Feministické pivo - to zní skoro jako úkaz ze světa levicových skateboardů, nebo levicové vody v PET flašce.
    Nestačí to nazvat prostě pivo?
    (Já vím, pak by ten titulek tak netáhl.)
    February 11, 2015 v 22.13
    Hm, je to trochu kvůli táhnutí, ale zase: ten projekt má feministickou stylizaci a opravdu i určité feministické prvky ...
    JK
    February 12, 2015 v 22.01
    Pane Jedličko
    Když naplánuji barák, ten barák postaví standardní stavební dělníci, pod vedením standardního stavbyvedoucího... bude se někde v novinách psát o tom, že barák má maskulinistické prvky?
    Já prostě nevidím nic zaznamenáníhodného na tom, že parta ženských uvařila pivo. Piva dělím na chutná a nepitná. Žádné pivo mi nebude lepší jen tím, že ho uvařila parta ženských. A na etiketu si každý může vylepit, co se mu zlíbí (pokud to nekoliduje s ochrannými známkami).