Švédské nadšenkyně začaly vařit „feministické“ pivo

Petr Jedlička

Angažovaná skupina milovnic piva se rozhodla prosadit odvětví, v němž jsou genderové stereotypy dosud až překvapivě silné. Název jejich prvního produktu je tak logicky inspirován proslulým heslem We Can Do It z kampaně s Rosie Nýtovačkou.

Říkají si FemAle, žijí v Göteborgu a kromě vášně pro chmelový nápoj mají společné ještě jedno — nesnášejí věty typu Tohle pivo je ale dost hořké a silné. Nechcete si dát raději něco sladšího?

„Ne, já nechci žádný podělaný ovocný pivo,“ reprodukuje svoji typickou odpověď vrchnímu Rebecka Singererová, jedna ze členek skupiny FemAle, v rozhovoru s Davidem Crouchem z britského Guardianu.

Právě Singererová se spolu s dalšími FemAle zapojila do posledního a v současnosti značně populárního počinu skupiny — výroby svrchně kvašeného piva značky We Can Do It odkazující na proslulé heslo z amerických druhoválečných plakátů s Rosie Nýtovačkou — kampaně, která zdůrazňovala, že žena může zastat stejnou práci jako muž.

„We Can Do It není ženské pivo, ale pivo, jež ženy vaří a které může pít kdokoliv,“ cituje Guardian Elin Carlssonovou, další Švédku, která FemAle založila.

„Nejde tu o feminismus (v povšechném významu slova). Jde tu o rovnost. Chtěli jsme prostě ukázat, že to bez problémů zvládneme také,“ říká Carlssonová dále.

Jak připomíná David Crouch, genderové stereotypy a předsudky jsou ve světě piva dosud velice rozšířené. Velké pivovary jako Carlsberg utrácejí v posledních letech miliony eur v kampaních typu „pink it and shrink it“, jež mají cílit právě na zákaznice, ale bez úspěchu. Ukazuje se, že produkční oddělení vedená tradičně muži mají o poptávce mezi pivařkami naprosto zkreslené představy.

„Růžové pivo zkrátka nikdo nechce,“ shrnula Lara O'Reillyová loni v říjnu v tematickém článku pro britský Business Insider.

Členky FemAle s pažemi v typickém gestu. Foto archiv FemAle/Guardian

S myšlenkou vařit konkrétně We Can Do It přišla ve FemAle Felicia Nordströmová pracující za barem, jíž prý už neskutečně rozčilovaly sexistické poznámky pivních snobů. FemAle si na víkendy pronajímá jeden z göteborgských mikropivovarů. Nadšenkyně v něm uvaří každou sobotu a neděli společně asi 1600 litrů nápoje.

Podle Crouche skupina vystihla znamenitě dobu — Švédsko dnes totiž zažívá, podobně jako Česká republika, ohromnou vlnu zájmu o piva výrazných chutí a výrobky z malých pivovarů. Klasické nálevny s jedním druhem piva velkého výrobce tak střídají tzv. ochutnávkové bary a pivária, kde se nabízí pestrost chutí i produkce.

Samotné We Can Do It se vaří ze tří druhů sladu (Maris Otter, Amber a Thomas Fawcett) a chmelů Cascade a Galaxy. Obsahuje 4,6 procenta alkoholu, což odpovídá síle našeho 12stupňového piva.

Podle postřehů Davida Crouche z Guardianu je úspěch značky zatím ohromný. První várka byla prodána ještě, než byla vyrobena, a FemAle dnes dostává nabídky práce od dalších pivovarů.

×
Diskuse
TT
February 10, 2015 v 10.27
Jo!
Konečně vaření piva bylo původně výsadou žen. Zpátky ke kořenům!
TT
February 10, 2015 v 10.41
Nejslavnější africká píseň
je o pivu, které vaří ženy pro své muže - zpívá "Africká princezna", aktivistka za svobodu v JAR a feministka Yvonne Chaka Chaka.

African Beer - Umqombothi
https://www.youtube.com/watch?v=YauKk2hx4Ro

Už by tu konečně taky mohly být html odkazy!
JK
February 10, 2015 v 23.11
No, já nevím.
Feministické pivo - to zní skoro jako úkaz ze světa levicových skateboardů, nebo levicové vody v PET flašce.
Nestačí to nazvat prostě pivo?
(Já vím, pak by ten titulek tak netáhl.)
February 11, 2015 v 22.13
Hm, je to trochu kvůli táhnutí, ale zase: ten projekt má feministickou stylizaci a opravdu i určité feministické prvky ...
JK
February 12, 2015 v 22.01
Pane Jedličko
Když naplánuji barák, ten barák postaví standardní stavební dělníci, pod vedením standardního stavbyvedoucího... bude se někde v novinách psát o tom, že barák má maskulinistické prvky?
Já prostě nevidím nic zaznamenáníhodného na tom, že parta ženských uvařila pivo. Piva dělím na chutná a nepitná. Žádné pivo mi nebude lepší jen tím, že ho uvařila parta ženských. A na etiketu si každý může vylepit, co se mu zlíbí (pokud to nekoliduje s ochrannými známkami).