Poučení z metodologie
Milena BartlováOživený zájem o případ Pavla Wonky je modelovým příkladem problémů s poznáváním nedávných dějin. O Pavla Wonku a jeho složitý individuální osud vlastně ani nejde. Otázky, které si máme pětadvacet let po pádu minulého režimu klást, znějí úplně jinak.
Zvrat z listopadu 1989 vstoupil po čtvrtstoletí do dějin. To znamená, že je přiměřené na něj a na to, co mu předcházelo, aplikovat historiografickou metodologii. Jakkoli je to pro nás pamětníky smutné, historické poznání se nerovná výsledku jakékoli operace s paměťmi jednotlivců: sčítání, odčítání, průměrování ani umocňování tu není k ničemu. Naše vzpomínky jsou legitimní a máme právo, aby se jim naslouchalo. Historického poznání se ale dosahuje metodickým studiem příslušných pramenů.
Oživený zájem o případ Pavla Wonky je modelovým příkladem problémů s poznáváním nedávných dějin. Výpovědi bývalých pracovníků StB (vyslovené už po devadesátém roce, a tedy v režimu oslabené a nejasné loajality k ní) jsou nedůvěryhodné. Pokud však jsou navzájem provázané a navíc souhlasí s písemnými prameny, není pro konzumenty detektivek snadné si jich vůbec nevšímat.
Lepší věrohodnosti těchto svědků se asi nedá dosáhnout, přinejmenším pokud do rejstříku metod v dnešním paradigmatu nepatří útrpné právo. Pro historické poznání by ale stejně mohly být jejich vzpomínky dobře využitelným pramenem pouze tehdy, pokud by byly pořízeny a studovány v rámci pravidel orální historie, což se nestalo.
Existují postupy, jak vést rozhovory tak, aby se vyhýbaly nejen záměrnému lhaní, ale i přirozeně subjektivní povaze každého vzpomínání (kladené otázky mají co nejméně formovat obsah odpovědí; rozhovorů má být několik a tazatel si musí mezitím kriticky ověřovat sdělené informace, atd.) Autorský dokumentární film je — z principu a bez ohledu na povahu úmyslů autorky — médiem, které může k poznávání historie snad zajímavě přispět, ale nemůže je suplovat.
Stejně tak se ale historického poznání nedobereme prohlubováním detailní klasifikace pramenů písemných. Ty jsou sice o něco věrohodnější, ale bez náležité kritiky a kontextualizace mohou také klamat, a to ne proto, že je psala „zločinecká organizace“, ale z principu, který se týká jakýchkoli historických dokumentů.
Historik není ten, kdo má přístup k hromadám písemností a výlučnou moc se jimi zabývat; jejich zveřejnění na internetu neudělá historika z kohokoli, kdo bude mít dost času a zvědavosti. „Jak to vlastně bylo“ je zatraceně těžká otázka, na kterou umíme zodpovědně odpovídat jen nejistě a komplikovaně. Snažíme se přitom o nestrannost při vědomí, že doopravdy objektivní může být jen pánbůh, který jediný dokáže brát v úvahu úplně vše.
"Zpravodajské služby vycházejí z teorie, že lidská povaha má čtyři slabosti: slávu, zisk, sexuální chtíč a zlobu. Agenti Čínské komunistické strany (ČKS) se snaží tyto slabosti identifikovat a podle nich určují další postup. Ti, kteří usilují o slávu, jsou navštíveni čínskými činiteli nebo akademiky s pokornou prosbou o konzultaci v podobě pozvání přednášet na čínských univerzitách a ve státním tisku se o jejich úspěších objeví lichotivé články. Pro chamtivé jedince připraví čínský režim podnikatelské příležitosti, možnosti investic nebo přednostní vstup na trh. Těm, kdo podléhají chtíči, jsou poslány krásné ženy.
Utajený zdroj časopisu New Epoch Magazine sdělil, že každý z těchto orgánů: oddělení sjednocené fronty ČKS, Mezinárodní oddělení ústředního výboru, Úřad pro záležitosti Číňanů žijících v zahraničí, ministerstvo zahraničních věcí a generální vojenské oddělení lidově-osvobozenecké armády, zaměstnává velký počet tajných agentů, kteří vyhledávají a shromažďují informace o potencionálně užitečných osobách z řad vládních úředníků, podnikatelů, známých vědců a vůdců zámořských čínských komunit a jejich příbuzných." http://www.velkaepocha.sk/2012082619969/Lakavy-rudy-koberec-Jak-Cina-ziskava-vliv-nad-zapadnimi-osobnostmi.html
(a jak dodává čerstvější zpráva BIS: i z řad médií)
Její kritika mi nejvíce vyhovuje tam, kde Milena Bartlová odporuje názoru, že čs. společnost byla před rokem 1989 „rozdělena na nemorální přisluhovače zlého importovaného režimu na jedné straně, a na druhé straně na masy, které režim nenáviděly, a ten je terorem držel v područí“. A ještě více se mi líbí, že Bartlová píše, že „tento názor je sice podpořen zákonem, ale jen málokoho bolí“. Dodal bych jen, že to není jeden zákon, nýbrž přinejmenším pětice zákonů: 1/ v roce 1991 přijatý federální zákon o době nesvobody (oné od února 1948 do prosince 1989), 2/ federální lustrační z téhož roku, 3/ zákon České národní rady o protiprávnosti komunistického režimu a o odporu proti němu z roku 1993, 4/ zákon o Ústavu pro studium totalitních režimů z let 2006 až 2007 a 5/ zákon o účastnících třetího odboje z roku 2011. Není ale pravda, že by tyto zákony pouze podporovaly protikladnost, ba nesmiřitelnost pohledu na léta 1948 – 1989, jak o tom píše Milena Bartlová. Přímo je nařizují a od občanů a státních orgánů tyto ideologické postoje vyžadují, ovšem mírnějšími metodami než kdysi. Zatím. Ale je to prostě stejný „třídní“ pohled jako v únoru 1948, jen s opačným znaménkem.
Režisérka filmu Libuše Rudinská z toho vyšla dobře, viděno lidsky i historicky. Kvality a chyby jejího dokumentárního filmu do podrobností rozebírat nechci. Podstatné je, že nevyšla z nového „třídního“ vidění Daniely Drtinové, která, jak připomíná Bartlová, začíná televizní rozhovor s Rudinskou otázkou, zda byl Wonka hrdina, nebo zrádce. Ani ne padouch, nýbrž rovnou zrádce. Podle Bartlové to je ve zkratce „mylné východisko, které nás vede jen k dalšímu zamotávání do zavádějících úvah a chybných odpovědí“.
Za největší nedostatek dokumentárního filmu Rudinské považuju příliš velký prostor pro dodatečná, tedy dnešní vysvětlení bývalých pracovníků StB. Už písemné záznamy StB jsou často nedůvěryhodné, hlavně hodnocení, zprávy a hlášení. Svou váhu mají ovšem evidenční záznamy, například v registru svazků, pokud se dochovaly. I české soudy posuzují v posledních dvaceti letech oprávněnost evidenčního záznamu StB podle toho, zda se v soudním řízení prokáže, vyvrátí, či zpochybní soulad postupu se směrnicemi StB, mimochodem i podle tehdejšího práva nezákonnými. Soudy nyní nikdy nezkoumají, zda údajný tajný spolupracovník někomu škodil a jak plnil úkoly, jež mu StB ukládala.
Posuzují jen to, zda se postupovalo podle směrnic. Drobné podvody příslušníků StB byly na denním pořádku, hlavně tehdy, sledoval-li tím pracovník StB nějaký osobní prospěch.
Vlastnoručně psaný závazek Pavla Wonky je ale pravý, tvrzení, že se tajné spolupráce přímo domáhal, je pravděpodobné a nijak výjimečné. O jeho kontaktech s StB, které ho kompromitovaly, i když část listin StB byla koncem roku 1989 neoprávněně zničena, se přece začátkem 90. let už vědělo, já jsem měl tyto informace od lidí, kteří působili v komisi České národní rady, která se objasněním jeho smrti zabývala. Bylo to i v tisku.
Libuše Rudinská se i přes velkou snahu zcela nezbavila černobílého pohledu na čs. společnost před rokem 1990. Asi měla více pátrat, komu vlastně Pavel Wonka prospěl, komu dobře poradil jako „advokát chudých“. Značnou část svého filmu věnovala naštěstí Haně Jüptnerové (kterou znám od roku 1988, a v dobrém) a dalším dvěma Wonkovým přátelům z Vrchlabí, kteří se snaží být vůči Pavlu Wonkovi spravedliví. Jedna dobrá známá a jeho sympatizantka, která ale Pavla Wonku i kritizovala, odmítá ve filmu loni v létě, než se prezident republiky Miloš Zeman rozhodl udělit státní vyznamenání Pavlu Wonkovi za zásluhy o stát, připojit se k dopisu Hany Jüptnerové proti této poctě. Její argument byl prostý – Pavel Wonka přece zemřel v „komunistickém“ kriminále. I tato žena setrvávala na obnoveném černobílém vidění života a společnosti.
Pavel Wonka ovšem do žádného „disentu“ nepatřil, ba ani k „disidentům“, ať už se tyto termíny dnes chápou jakkoliv. Obě tato slova použila ve svém sloupku i Milena Bartlová. Slovo „disent“ jsem slyšel či četl až po roce 1989, termín „disident“ používala někdy a spíše posměšně občas jen státní moc v propagandě proti nezávislým aktivistům.
Dokumentární film Libuše Rudinské je ovšem prospěšný v současných diskusích o pravomoci prezidenta republiky vybírat osoby ke státnímu vyznamenání a ještě více v nastávající rozpravě o návrhu změn české ústavy tak, aby vymezila a omezila různá nedemokratická oprávnění prezidenta republiky.
Mohla se jim přitom snadno vyhnout.
A navíc je Blažek hrozně ublížený - těšil se na dokument a místo toho teď celý jeho ústav vypadá, jako partička falšovatelů historie, ten rozhovor s hodně napomáhající Drtinovou (srovnejte jak byla drsná na Rudínskou) to ještě potvrzuje.
Několikrát tam ublíženě zazní, že Rudínská nedala na něj a nenechala se od něj cenzorovat. Terminologicky udělala Rudínská jednu, max dvě chyby, což je na český dokument ještě dost dobrý.
http://www.ceskatelevize.cz/lide/libuse-rudinska/
http://www.academia.cz/autori/petr-blazek.html
Rád bych viděl nějaký důkaz tvrzení, že se Blažek Wonkovi věnoval natolik, aby si na té práci vybudoval kariéru. /Ta potřeba si všechny prolustrovat či zaškatulkovat./
Na tabuli leží i jiné otázky, například:
"Má snad být jeho postava potichu vytěsněna z dějin, jako se to stalo komunistickým odbojářům z druhé světové války po roce 1989?" http://a2larm.cz/2014/10/estebacky-konfident-pavel-wonka/
&
Kdy už se obejdeme bez lustrací i bez laických revizí lustrací a co do té doby dělat? Jestliže tamten "režim jsme byli my všichni", kteří všichni jsme režim dnes?
Nakolik se věnoval Wonkovi si můžete přečíst v jeho životopise a bibliografii. Sám o tom mluví v rozhovoru s Drtinovou.
A Lustrace, milý pane Litschmanne, jsou produktem lidí jako je Blažek a jeho kolegové v ÚSTRu. Teď se jim to vrací jako bumerang. Ale na to byli upozorňováni od začátku. Lhát se totiž nedá pořád. Důsledky jsou pak nepříjemné a bohužel postihují i ty, kteří se lhaním a propagandou neměli nic společného...
O laicitě bych doporučoval mluvit velmi opatrně. Technokracie tzv. expertů nás dovedla tam, kde jsme. Právě ona chybějící veřejná diskuse a reflexe je příčinou toho, že si kdejaký hochštapler s politickým krytím a nehorázným zajištěním z veřejných zdrojů může publikovat nesmysly, zatímco skutečný výzkum je ostrakizován a vysmíván.
Zkrátka a dobře, mezi padělateli dějin za nacismu, reálsocialismu a kapitalismu není rozdíl. Jde jen o to, kdo je platí! A výsledkem je, že společnost ztrácí sebereflexi a schopnost bránit se manipulacím.
Kdyby mu šlo o jen o věrohodnost důkazů, těžko by mohl na jedné straně smést ze stolu jako důkaz spolupráce vlastnoručně psaný závazek a na druhé straně za nezpochybnitelný důkaz považovat záznam v registru svazků (to dělá nejen v tomto rozhovoru, ale i jako obhájce lustračního zákona).
Jak to s Pavlem Wonkou opravdu bylo, nevíme, ale otázka je, zda to vědět chceme.
Nesouhlasím s tézí autorky, že o složitý osud Pavla Wonky nejde. Někomu jde, někomu nejde. Petr Blažek tam tu "komlikovanost" Pavla Wonky bagatelizuje s tím, že všichni opůrci režimu byli komplikovaní. Komliokovaní jsou přece všichni lidé. Ale Wonka byl komplikovaný svým jedinečným způsobem, který mu umožňoval slučovat to, co v standardních hrdinských či padoušských příbězích slučitelné není.
Zajímalo by mě, čemu se z psychologického hlediska říká "komplikovanost", z toho rozhovoru s režisérkou to na mě působí, že má na mysli jiné příhodnější slovo, ale tak dlouho za něj hledala náhražku, až našla "komplikovanost" kterou zastírá to, co tím myslí.
Petr Blažek je ale aspoň historik, tedy vystudovaný a s publikacemi za sebou, a to na rozdíl od Pavla Žáčka, který byl v ÚSTR prvním ředitelem a jemuž je zákon o ÚSTR napsán na míru. Zákon je jedním z pěti, o nichž jsem psal ve své minulé reakci pod článkem Mileny Bartlové.
Pavel Žáček se často nechává představovat jako historik, ale historii nedostudoval, na rozdíl od žurnalistiky. Žáčka, který byl funkcionářem SSM, řadím do skupiny badatelů Františka “Čuňase” Stárka a Radka Schovánka (oba ÚSTR) nebo aktivistů jako jsou Miroslav Vodrážka nebo Jan Šinágl. Všichni pěstují boj, ne historii. Zdá se, že dokumentárním filmem Libuše Rudinské se jim zhroutil svět, který na troskách třídního boje léta budovali.
Ve znění, které parlament schválil, vypracoval návrh zákona o ÚSTR právě Petr Blažek spolu s tehdejší poslankyní za stranu zelených Kateřinou Jacques. Přepracovali ho z původního textu návrhu zákona z roku 2005, změnili přitom i název ústavu, původně se měl jmenovat tak jako v Polsku a na Slovensku ústavem paměti národa. Podstata je ale stále stejná – kontrolovat a určovat, co si lidé mají myslet o soudobých dějinách a přesvědčovat je o novém antagonistickém boji antikomunistů proti “komunismu” a všemu levicovému.
Pavlu Wonkovi se v ÚSTR Petr Blažek věnoval. Spolu s Jamesem V. Jakoubkem zveřejnili studii Edice dokumentů o smrti Pavla Wonky z archivu Ministerstva zahraničí USA – „Vysoce znepokojující záležitost“- viz http://www.ustrcr.cz/data/pdf/publikace/securitas-imperii/no17/124-183.pdf.
Petr Blažek se také zabýval pohřbem Pavla Wonky v roce 1988. Ale i samizdatové Informace o Chartě 77, které jsem v 70. a 80. letech vydával nezávisle na mluvčích Charty 77, se osudu Pavla Wonky věnovaly ve více než 60 textech, hlavně publikováním sdělení Výboru na obranu nespravedlivě stíhaných, dokumentů Charty77, rozhovorů, zpráv z jeho pohřbu atd. Wonkovu smrt považuju stále za nedostatečně vysvětlenou, není normální zemře-li 35letý muž v kriminále na plicní embolii. Viz např. http://www.vons.cz/data/pdf/infoch/INFOCH_10_1988.pdf z doby pohřbu Pavla Wonky a návštěvy dvou amerických lékařů, kde je 13 textů k Pavlu Wonkovi.
Petr Blažek se zato naopak nezabýval podezřeními, že Pavel Wonka tajně spolupracoval s StB. O tom vyšel článek v Lidových novinách z 28. března 1992 „Pokus o alternativní portrét“ od Lenky Procházkové a Milana Vybulky. Petr Blažek ho na stránkách ÚSTR odmítl s tím, že to jsou pomluvy, založené podle něj na „takřka výhradně“ anonymních svědectvích příslušníků StB, označených jen iniciálami.
Okolnosti jsou ale alarmující. Jako člen branného a bezpečnostního výboru Federálního shromáždění a pozdější odpůrce oněch pěti zákonů jsem se seznámil s desítkami případů evidence nějaké osoby jako tajného spolupracovníka StB (což neříká vůbec nic o povaze a rozsahu její spolupráce s StB). Podepsané závazky nebyly – zvláště na první, rozvědné správě – pravidlem, vlastnoručně psaný text závazku, tedy nejen podpis, jako v případě Pavla Wonky, byly vzácné, ale neznám jediný případ, kdy osoba, která závazek učinila (podepsala) za situace, kdy byla vedena v protokole registrace svazků (to byly tlusté knihy formátu A4, do nichž příslušník STB činil zápisy a jejich změny výhradně rukou) jako kandidát tajné spolupráce a pak se bez záznamu o změně „ztratila“. V této kategorii ho StB, tedy SEO KS SNB Hradec Králové, vedla pod číslem 15489 pod krycím jménem „Novák“ od 2. března 1983 do 16. října 1984. A protože dnes už nejde (skoro vůbec nejde) o to, zda Pavel Wonka byl evidován jako tajný spolupracovník StB v kategorii agent, nýbrž o to, jak se po listopadu 1989 a pak v 90. letech zacházelo s listinami StB a jak s nimi a s minulostí, kdy se s nimi mohlo manipulovat, zachází dnešní ÚSTR, měla by Poslanecká sněmovna ustavit vyšetřovací komisi, která by měla navázat na komisi České národní rady ze začátku 90. let a pokus se „ztrátu“ záznamu v registru svazků vysvětlit.
Mně zatím nezbývá nic jiného než připojit se k opakovanému výroku mého kamaráda z Hnutí revoluční mládeže a za podvracení republiky i spoluodsouzeného Jana Frolíka. Ten opakovaně parafrázuje slavnou větu římského senátora Catona staršího do podoby „ceterum autem censeo, ÚSTRem abolendum esse“, tedy„ostatně však soudím, že ÚSTR musí být zrušen“.
---
http://www.ustrcr.cz/data/pdf/publikace/securitas-imperii/no17/124-183.pdf :
"D 16
1988, 6. květen, Praha – Telegram velvyslance USA v Praze Juliana Niemzczyka o výsledcích návštěvy zástupců organizace Lékaři za lidská práva v Československu,
...
4. (C) Zbývají dvě nevyřešené otázky. Především se jedná o to, zda Wonkovo věznění bylo vůbec právoplatné a zda přispělo k jeho smrti. Dalším bodem je, zda jednání českoslo-venských zástupců při přípravě další pitvy americkými lékaři bylo adekvátní a otevřené a zda tím kladně přispěli k dialogu o lidských právech (a to jak bilaterálnímu, tak i s ne-vládními organizacemi). Oba lékaři, a my s nimi souhlasíme, jsou přesvědčeni o tom, že zde Čechoslováci odvedli solidní práci, co se druhé otázky týče, hlavně ovšem proto, že z hlediska veřejného mezinárodního zájmu jim hrozila dokonalá pohroma (jak se oba lékaři domnívají), ze které právě díky jim vyšli prozatím s čistou tváří.
5. Vzhledem k tomu, že je zde potřeba učinit veřejné prohlášení, ať padne, komu padne, navrhujeme následující – my jsme toho přesvědčení, že především Pavel Wonka neměl být vůbec za svoji činnost uvězněn, a taktéž, že naprosto nemůžeme vyloučit, zda zhoršení jeho zdravotního stavu nezpůsobilo toto věznění. Československá vláda ale tím, že povolila nestranným lékařům prohlédnout si původní záznamy a provést druhou pitvu, přispěla velice kladně k dialogu o lidských právech. Doporučujeme, aby ministerstvo zahraničí [USA] přistoupilo k této věci z tohoto hlediska, a dále také, aby se zmínilo o povolení návštěvy a rozhovoru obou lékařů s chartistou Jiřím Wolfem. (Pro informaci: podáme další detaily o jeho stavu). Konec hlášení.
6. (U) Brát ohled na Moskvu. "
---
Svými dvěmi otázkami z 1.Listopadu 2014, 11:42:18 jsem se chtěl dobrat k tomu, je-li společnost schopna již dnes přijmout přímý pohled na pravdu (jakoby něco takového někdy vůbec existovalo) a nebo spíš ve společnosti aktuálně spíše převažuje poptávka po dehonestaci všech tzv. disidentů (či chcete-li aktivistů, jak by se řeklo dnes) bez výjimky?
S pravdoláskařským pozdravem,
moje obě ruce ✌+CTRL+✌
Poptávka po dehonestaci disidentů existuje od devadesátých let, tehdy byla dokonce myslím silnější než dnes, ale jak do toho zapadá Wonka? Ta poptávka po dehonestaci byla nejsilnější u Havla, ale ten o Wonkovi po listopadu spíše decentně mlčel, žádnou medaili mu nedal a vzpomínky na výročí jeho úmrtí se nezúčastnil. Není s ním nijak výrazně spojen.
Vidím spíše snahu o dehonestaci Rudinské, která někdy sahá do blízkosti žumpy či absurdity. Například Šinágl publikoval její naštvané smsky Blažkovi (převzaté z jeho facebooku). Rudinská tomu nemůže rozumět, protože se narodila až v roce 1974 kdežto Blažek narozený o rok dřívě zřejmě ano.
V dnešním Respektu je článek (redakční), ve kterém se mimo jiné píše, že ten Wonkův závazek může být pozůstatkem žertu. To není sice žumpa, ale příznak zoufalé snahy nepřipustit argument ano.