Obrana každodennosti

Luboš Rokos

Není možné komunistický režim definovat jako totalitní a zároveň odmítat studium jeho každodennosti. Tím bychom na totalitním systému odmítli studovat právě jeho všeprostupující totalitu.

Francouzský historik Marc Bloch kdysi vydal knihu s názvem „Obrana historie“, kterou jsem si troufale dovolil parafrázovat. Bloch náležel k tzv. škole Annales, která zahájila ústup od politických dějin směrem k dalším oborům, jako jsou dějiny žen, menšin nebo třeba každodennosti.

Tato témata jsou stále trochu ve stínu politických dějin říší a panovníků, oněch dějin „velkých“ nebo „vážných“. Ale to není nic vůči tomu, jak je v našich podmínkách napadáno studium každodennosti za komunismu (nebo stalinismu, jak kdo chcete).

Hlasitý kritik nynější rady ÚSTRu Martin Fendrych považuje každodennost za téma, které minimálně odvádí pozornost od důležitých věcí: „V ÚSTR se odehrál puč, ale úplně se nepovedl. Část ústavu se vzbouřila, nechce bádat o zahrádkářích, o způsobu trávení volného času, ale zveřejňovat, co byl zač komunistický represivní režim.“ V horším případě má pak každodennost ukazovat přívětivé stránky komunismu, jako že: „Lidé si mohli svobodně pěstovat mrkev na zahrádkách“.

Bývalý politický vězeň Leo Žídek soudí: „Ústav chce ´analyzovat život obyčejného člověka za normalizace´, aby se ukázalo, že nám za normalizace nebylo až tak zle. Velká část národa tento názor ráda přijme, zvlášť když už se nebude tolik mluvit o samotné podstatě normalizace: o pronásledování ze strany StB, náboženské nesvobodě, nemožnosti cestovat a soukromě podnikat či svobodně demonstrovat proti režimu.

Každodennost v praxi

Jak mohou vypadat dějiny každodennosti v praxi, ukazuje kniha britského historika Orlanda Figese s názvem Šeptem. Soukromý život se Stalinově Rusku. Figes patří mezi několik historiků se zvláštním talentem vydat odborné historické dílo o pár set stranách a udělat z něj bestseller.

Bude to asi tím, jak Figes umí své téma přiblížit čtenáři. Klasická „velká“ témata jako politické a společenské zvraty uvádí zároveň jako jeviště, kde odehrávají osudy jednotlivců a rodin. Jako kdyby pokračoval v té nejlepší tradici ruských romanopisců 19. století.

Zaměření knihy definuje Figes na str. 29-31: „Vnější projevy teroru oněch let popsalo už hodně knih - zatýkání a procesy, otrockou práci a zabíjení v gulagu - ale žádná kniha ještě do hloubky nepopsala, jaký měl teror vliv na osobní a rodinný život. ... Co to bylo za soukromý život, když stát zasahoval téměř do každé jeho oblasti právními předpisy, policejním dohledem a ideologickým nátlakem? Jak život v teroru ovlivňoval vztahy mezi lidmi? Co si lidé mysleli, když jejich muž nebo žena, otec nebo matka byli ´náhle zatčeni jako nepřátelé lidu´?

Figes zdokumentoval desítky osudů a uvažte sami, nakolik je jeho „analýza života obyčejného člověka“ v Sovětském svazu obhajobou komunismu. Hned na knižní obálce čteme, jak si lidé nechávali pod postelí kufr se sbalenými věcmi, kdyby je v noci přišla zatknout NKVD. Desetiletá Soňa zažila „vyhnanství a pracovní tábory, ztrátu rodičů, bydlení u více než deseti rodin. ... Jak dnes vzpomíná, cítila se obecně dost dezorientovaná a sklíčená, protože měla pocit, že je ´nemilovaná a nechtěná´.“ (s. 317)

×
Diskuse
TT
January 17, 2014 v 12.28
každodennost je klíčem
Studium nástupu, rozkvětu, přežívání a úpadku autoritářských režimů je důležité především jako poučení pro současnost a budoucnost: Jak se tomu vyhnout? Pokud budeme představovat autoritářské či diktátorské režimy ve stylu 1984 či Metropolisu, je to symbolická výstraha, která ovšem o nebezpečí mnoho neřekne.

Důležité je pochopit, jak je možné, že se ve společnosti etabluje představa možnosti některé lidi či skupiny týrat, omezovat jejich svobodu a právo, vytvářet pro ně nesnesitelné podmínky k životu či v práci. A jak je možné, že to ostatní akceptují?

Dnes jsou hrdinové všichni, nikdo neměl rád reálsocialismus. Ale mnozí z těch, kdo proti němu dnes brojí, na něm s úspěchem parazitovali, aby po jeho změně parazitovali na režimu současném. Mnozí novináři jsou toho příkladem.

Obava ze studia každodennosti je tak veliká ze strachu, že by se dala rozkrýt tas široká smluvní kolaborace s režimem, pohodlnost přežívání v atomizovaném ghetu, snadnost uzavírání kompromisů s režimem výměnou za vlastní omezený prospěch.

Prostě všechno to, co se nám vkrádá do našeho života dnes a denně...