Kdo v kauze muslimský šátek rozeštvává
Jiří DolejšV debatě o nošení šátků ve škole nešlo o věcnou diskusi, ale o útoky na antidiskriminační legislativu a islám jako takový. Koexistence islámské a evropské kultury je složitá věc. Intolerance jí ale nepomáhá.
Ombudsmanka Anna Šabatová otevřela kauzu nošení muslimských šátků v českých školách na základě případu somálské dívky ze Střední zdravotnické školy Praha 10. V souladu se svým školním řádem jí totiž zakázali nosit ve škole hidžáb (muslimkám zahaluje vlasy a krk), což pro tu dívku je důležitým projevem jejího náboženského vyznání. Údajně z tohoto důvodu školu opustila.
Tím, že ombudsmanka upozornila na možnou diskriminaci, vyvolala vlnu nenávistných reakcí, panikářského antiislamismu a dokonce i řadu výzev na svou rezignaci. To, že případ v rámci svého úřadu otevřela, bylo označeno za „antidiskriminační tažení“, které údajně jen rozeštvává národ.
Místo věcné diskuse o přiměřenosti zmíněného školního řádu tedy přišly útoky na antidiskriminační legislativu a islám jako takový. Pomalu jakoby nošení takové pokrývky hlavy bylo něco jako ženská obřízka a povolení hidžábu bylo bůhvíjaké majoritu pokořující privilegium a prvním krokem k nadvládě islámského chalífátu.
Demokracie nastavuje pravidla. Pokud náboženství vede lidi k tomu aby veřejně nosili např. na krku růženec, obrázek bohorodičky či šátek jistě tím neohrožují své okolí aby jim v tom bylo takto bráněno.
Pokud jde o světskou starost o bezpečnost při práci, tak kupodivu se tento věcný aspekt příliš nediskutuje (popř. možnost náboženské cítění neurážejících alternativ).
Těžiště diskuse je o údajné agresivitě islámu jako by co muslim to džihádista a neexistovaly tolerantní proudy v islámu. Směšuje se islám jako víra a islamismus jako nástroj politiky
A fandí se tak nepřímo válce kultur.- jde ale o světský a ne duchovní spor na poli ústavních práv který řeší světská instituce ombudsmana. A v tom je myslím dosavadní postup úřadu logický (Allah to za nás nezařídá) , ovšem veřejná debata mířící mimo problém obsahu školního řádu zástupná.
A může to být i problém mimo náboženský. Nejsem fanda školských uniforem, ani detailního "diesntreglamá" řešící pomalu i účes a další detaily našeho zevnějšku. Pokud je upravený tak proč takové kasárenská pravidla ?