Kdo v kauze muslimský šátek rozeštvává

Jiří Dolejš

V debatě o nošení šátků ve škole nešlo o věcnou diskusi, ale o útoky na antidiskriminační legislativu a islám jako takový. Koexistence islámské a evropské kultury je složitá věc. Intolerance jí ale nepomáhá.

Ombudsmanka Anna Šabatová otevřela kauzu nošení muslimských šátků v českých školách na základě případu somálské dívky ze  Střední zdravotnické školy Praha 10. V souladu se svým školním řádem jí totiž zakázali nosit ve škole hidžáb (muslimkám zahaluje vlasy a krk), což pro tu dívku je důležitým projevem jejího náboženského vyznání. Údajně z tohoto důvodu školu opustila.

Tím, že ombudsmanka upozornila na možnou diskriminaci, vyvolala vlnu nenávistných reakcí, panikářského antiislamismu a dokonce i řadu výzev na svou rezignaci. To, že případ v rámci svého úřadu otevřela, bylo označeno za „antidiskriminační tažení“, které údajně jen rozeštvává národ.

Místo věcné diskuse o přiměřenosti zmíněného školního řádu tedy přišly útoky na antidiskriminační legislativu a islám jako takový. Pomalu jakoby nošení takové pokrývky hlavy bylo něco jako ženská obřízka a povolení hidžábu bylo bůhvíjaké majoritu pokořující privilegium a prvním krokem k nadvládě islámského chalífátu.

×
Diskuse
IS
September 5, 2014 v 16.33
Vstoupení do vůle boží ?
Jako český unitář jsem vyjádřil svůj názor pod článkem T. Fišerové. Vyhlášení A.Šabatové nepovažuji za šťastné.Unitáře s multikulturálními zdroji víry jistě nelze považovat za netolerantní. Přesto zažívají ústrky. Dokonce se vede v Brně občanský spor,kde jedna strana požaduje,mimo jiné, odsouhlasit formulaci smlouvy tak, že strany při podpisu vstoupí do vůle boží. Je to ve věci zbytečná formulace, pouze projev náboženské nesnášenlivosti, v současné době téměř nepochopitelná. Demokracie umožňuje tlumit agresivitu obecně, nejen náboženskou.
September 7, 2014 v 18.39
Allah si to přebere
Do náboženských věcí jako bezvěrec nechci vůbec zasahovat, ale myslím že do vůle boží nevstupuje paní Šabatová nýbrž snaha světských institucí regulovat odívání občanů.
Demokracie nastavuje pravidla. Pokud náboženství vede lidi k tomu aby veřejně nosili např. na krku růženec, obrázek bohorodičky či šátek jistě tím neohrožují své okolí aby jim v tom bylo takto bráněno.
Pokud jde o světskou starost o bezpečnost při práci, tak kupodivu se tento věcný aspekt příliš nediskutuje (popř. možnost náboženské cítění neurážejících alternativ).
Těžiště diskuse je o údajné agresivitě islámu jako by co muslim to džihádista a neexistovaly tolerantní proudy v islámu. Směšuje se islám jako víra a islamismus jako nástroj politiky
A fandí se tak nepřímo válce kultur.- jde ale o světský a ne duchovní spor na poli ústavních práv který řeší světská instituce ombudsmana. A v tom je myslím dosavadní postup úřadu logický (Allah to za nás nezařídá) , ovšem veřejná debata mířící mimo problém obsahu školního řádu zástupná.
A může to být i problém mimo náboženský. Nejsem fanda školských uniforem, ani detailního "diesntreglamá" řešící pomalu i účes a další detaily našeho zevnějšku. Pokud je upravený tak proč takové kasárenská pravidla ?