Volnem ke svobodě

Tomáš Tožička

Tvrdá práce je největší překážkou úspěchu. Osvobození od námezdní práce naopak vede k nárůstu tvořivosti a celospolečenskému rozvoji.

Multimilionář Fred Gratzon ve své knize Líná cesta k úspěchu napsal: „Nevěřím na práci, nikdy bych nemohl mít nějakou práci a popravdě, nikdy jsem o žádnou nestál. Prodat svou svobodu za něco tak triviálního, jako jsou peníze, pro mě znamenalo vždy absolutní agónii. Podle mě je tvrdá práce největší překážkou úspěchu.

Gratzon je zakladatelem dvou úspěšných společností. Domnívám se, že jeho úspěch tkví hlavně v tom, že dokáže vymyslet a prodávat tak úspěšné produkty, jako je i ona zmíněná knížka o lenosti, která vede k úspěchu, slávě a bohatství. Nicméně jeho kniha mi připomíná slova starého středoškolského učitele mechaniky: „Pamatujte si, vy hejhulové, že práce je síla na dráze a né, jak jste si až dosud mysleli, že je to poslední zoufalý pokus člověka zajistit si živobytí.

Mluvit o práci jako o něčem, co omezuje lidskou svobodu a brání lidem v jejich rozvoji, je v euro-americkém kontextu poněkud šokující. Zvláště pohoršující je to v rámci náboženských společenství, která navazují na protestantskou tradici. Právě odtud totiž étos tvrdé práce vzešel. Stalo se tak na Dodrechtském synodu roku 1618. Tam se hlavním dogmatem kalvinistů stalo učení o predestinaci, kde si své vyvolené vybírá definitivně Bůh sám. Problémem ovšem bylo, jak toto Boží vyvolení poznat. Nakonec se ustálilo, že Boží milost se pozná podle úspěšné práce a skromnosti.

Vidět v tvrdé práci cosi záslužného je tedy dost nová myšlenka. Po několik tisíc let rozvoje lidstva a v mnoha civilizacích dosud není práce jako taková vnímána jako nějaká ctnost. Pracují prostě ti, kterým nic jiného nezbývá. Pro vyšší stavy, šlechtu, klérus, politiky či vojáky byla práce ponižující činností určenou pro neschopný plebs. Ale ani plebs se nevěnoval práci s nějakým láskyplným a odhodlaným nasazením.

Z drážďanských středověkých kronik se dovídáme o učních, kteří stávkovali, když jim cechovní mistři chtěli prodloužit pracovní dobu z šesti na osm hodin. Romány George Sandové z francouzského venkova ukazují, že francouzští venkované z přelomu osmnáctého a devatenáctého století žádnou posedlostí prací netrpěli. Hlavně se rádi veselili, pořádali zábavy a vůbec vedli rušný společenský život.

Problém s prací nastává, když přichází průmyslová revoluce. Kapitalisté, kteří se chtěli bohatstvím vyrovnat vlastníkům půdy, otevřeli Pandořinu skřínku přidané hodnoty ― rozdělování peněz od skutečných výrobců k těm, kteří vlastnili kapitál a výrobní prostředky. Tento problém samozřejmě existoval již dávno před tím v podobě pronájmu a byl vázán na vlastnictví půdy, která byla najímána či spravována těmi, kteří na ní skutečně pracovali, zatímco vlastníci žili z pronájmu ― renty.

×
Diskuse
JV
April 18, 2014 v 17.27
Samá pravda
Velmi pěkný článek plný samých pravd. Bez jednoho se ten žádoucí stav neobejde: bez zřeknutí se sobectví, bez touhy po hromadění majetku, bez skromnosti. Takovou změnu musí udělat každý sám v sobě. Čas velikonoční k tomu vybízí.
Jiří Vyleťal
April 20, 2014 v 10.35
I osmihodinová pracovní doba se nám vytrácí
Na Velký pátek jsem se pozdě večer vrátil z pracovní cesty, na kterou jsem odjížděl ve čtvrtek, a tak jsem nějaké dodatečné velikonoční nákupy vyřizoval na Bílou sobotu ráno v místním Albertu.

Dvě prodavačky si stěžovaly na to, že o Velikonocích doma nic nestihnou. Komentovaly jinou prodavačku, která zřejmě nepřišla. Shodly se, že to příště udělají taky tak: nepřijdou do práce a nebudou zvedat telefon.
April 21, 2014 v 13.09
Toto je téma pro levici!
Výtečný článek. Jen se obávám, že na to, aby se jeho téma mohlo stát předmětem reálné politické síly, kouká příliš daleko do budoucnosti.
Každopádně je zapotřebí o tom psát a mluvit, ať se ta budoucnost co nejdřív stane přítomností.
April 21, 2014 v 16.27
To je zajímavé
Docela nedávno mě taky napadlo, že by se mělo zrušit zaměstnanectví, stejně jako se předtím zrušilo otroctví a nevolnictví. Potřebuješ zaměstnance? Vezmi si ho za společníka a děl se s ním o to, co spolu vyděláte a vůbec o všechno.
Zároveň mě ovšem napadlo, stejně jako pana Truhelku, že je to příliš daleké předjímání budoucnosti. Vždyť se to vlastně blíží pravému komunismu. A může se snad do komunismu s takovými lidmi, jací dnes jsou?
April 21, 2014 v 21.26
Pracoval jsem pro jednoho majitele stavební firmy,nebyla to práce,ale spíše otročina za minimální mzdu.On si ale žil jako král a nevěděl,za co by ty peníze vyhodil o které nás obral.Můj kamarád mi ale tvrdil,že se člověk bez práce neobejde,že je nutná a že by ani nevěděl,co se svým životem počít,ještě že neříkal,že práce osvobozuje.On si nádení práci pro dnešní podnikatele představoval naivně,byl vysokoškolský profesor.Měl ale i spoustu jiných nesnesitelných názorů,třeba antikomunismus,musel jsem se s ním rozejít.
April 22, 2014 v 6.59
Panuje v tomto směru na levici jednota?
Levice poměrně dlouho hledá téma, na kterém by se dokázala sjednotit, což ovšem často ztroskotává na ideologicky zabarvených pojmech jako je kapitalismus či socialismus. Článek Tomáše Tožičky je těchto pojmů prost, místo toho mluví o práci, volném čase a spravedlivém dělení.
Nemáme právě před sebou TO téma, které tak dlouho hledáme?
April 22, 2014 v 9.55
téma pro levici?
Obávám se, že velká část levice je prací přímo posedlá, ale bylo by to hezké, kdyby se o tomto tématu začala uvažovat jinak.
TT
April 22, 2014 v 15.28
Volno a jak na něj
Volno bylo pro levici tématem téměř dvě století. A teď by mělo být znovu. Pojí se s tím téma všeobecného základního příjmu, ale také otázka, kde na to vzít. A to by měla být další témata pro svobodomyslné politiky a aktivisty. Jde především o spravedlivý výběr daní a omezení daňových rájů i daňové optimalizace firem. A Eichlerův článek o omezení rozdílů ve mzdách dává další odpověď...
April 22, 2014 v 20.20
Tomáši Tožičkovi - volno jako téma levice
Máte naprosto pravdu, volno bylo vždy tradiční téma levice a také to tak bylo v minulosti všeobecně vnímáno.

Připomenu text písně Richarda Strausse "Der Arbeitsmann" (Dělník či "muž práce") z roku 1899, na text Richarda Dehmela.

Wir haben ein Bett, wir haben ein Kind,
mein Weib!
Wir haben auch Arbeit, und gar zu zweit,
und haben die Sonne und Regen und Wind,
und uns fehlt nur eine Kleinigkeit,
um so frei zu sein, wie die Vögel sind:
nur Zeit.

Wenn wir Sonntags durch die Felder gehn,
mein Kind,
und über den Ähren weit und breit
das blaue Schwalbenvolk blitzen sehn,
o dann fehlt uns nicht das bißchen Kleid,
um so schön zu sein, wie die Vögel sind:
nur Zeit.

Nur Zeit! wir wittern Gewitterwind,
wir Volk.
Nur eine kleine Ewigkeit;
uns fehlt ja nichts, mein Weib, mein Kind,
als all das, was durch uns gedeiht,
um so [froh]1 zu sein, wie die Vögel sind:
nur Zeit.

Nemám teď čas to překládat, ale ten dělník říká, že má ženu, postel, práci, oblečení, jen čas mu chybí, ten nemá. Zajímavé je, že si Strauss, který asi měl k politické levici dost daleko, ten text vybral. Ta slova "Nur Zeit" - "jen čas" - jsou v té písni podána se vší naléhavostí, kterou hlas s klavírem umožňuje.


April 22, 2014 v 20.29
No, ten dělník tam oslovuje svou ženu a mluví v plurálu, "máme dítě, máme,..atd, jen čas, ten nemáme"
MT
April 24, 2014 v 7.00
v tomto článku snad není jediná nepravda a všem se snad trefuje do černého ...
+ Další komentáře