Novináři nesou zodpovědnost za ekonomickou krizi
Adam VotrubaNovináři, kteří vládu tlačili do neoliberálních reforem, na rozdíl od ministrů nenesou za své činy žádnou reálnou zodpovědnost, jejich psaní však politiku utváří mnohdy dosti zásadním způsobem.
Ve své úvaze bych nejprve rád polemicky reagoval na jednu myšlenku Antonína Peltráma, který na Deníku Referendum napsal, že „současné politické spektrum v EU by bylo případnější členit místo na pravici a levici na tržní ekonomiku bez přívlastku a sociální tržní ekonomiku.“ Zároveň k tomu dodal, že potřeba evropské integrace a sociální aspekty tržní ekonomiky výrazně sbližují ANO a ČSSD.
Domnívám se, že podobný pokus o předefinování politického spektra naše porozumění současné politické situaci spíše zatemňuje. Sociálně-tržní ekonomika vznikla v rámci poválečného evropského vývoje a je v ní zakódována jistá historická zkušenost, můžeme proto říci, že sociální stát je výsledkem jistého kompromisu a spolupráce mezi pravicí a levicí.
Tržní ekonomika bez přívlastků, jak se objevila v ideologické výzbroji nové neoliberální pravice, je negací tohoto kompromisu. Neoliberální doktrína byla formulována v opozici proti marxismu i proti modernímu sociálnímu státu a patří k ní neodmyslitelně prvky dogmatického myšlení, které se projevují již v díle teoretiků. Jedním z projevů tohoto dogmatismu je lpění na tom, že kdo nemyslí jako my, tak patří mezi ty „druhé“.
Pro neoliberální novináře, politiky a ekonomy je příznačné to, že pod nálepku levice či socialismu zahrnují všechny ostatní politické proudy kromě sebe sama, přičemž neoliberální ekonomové neváhají označit za socialistické celé vědní obory, které podle nich nedosahují vědecké úrovně ekonomie. Svým dogmatismem a bojovností představuje neoliberalismus poměrně závažnou hrozbu pro demokracii, dnes možná větší než klasické totalitární ideologie.
Uznat za základ štěpení politické scény poměr k sociálnímu aspektu tržní ekonomiky znamená přistoupit na neoliberální hru. Ignorujeme tím skutečnost, že k sociálně tržní ekonomice přispěla významnou měrou tradiční konzervativní pravice (reprezentovaná například v Německu křesťanskými demokraty) a legitimizujeme tím neoliberalismus jako jeden z pilířů politické scény.
Na druhou stranu odsouváme za okraj přijatelného spektra jakoukoliv kritiku kapitalismu, neboť v obou navržených pólech se jeví tržní ekonomika, která je dnes de facto eufemismem za slovo kapitalismus, jako nezpochybnitelná hodnotu. Ponechme nyní stranou, že pro některé alternativní ekonomické myslitele kapitalismus a volný trh vůbec není totéž. Obhajoba kapitalismu je podstatným rysem neoliberální doktríny a to do té míry, že neoliberálové dávají fakticky přednost kapitalismu před demokracií.
Podívejme se z tohoto hlediska na naši politickou scénu. Společný zájem ANO a ČSSD je podle mého soudu spíše fikcí, která nám pomáhá udržet si naději, že alespoň některé problémy české společnosti se podaří v následujícím volebním období vyřešit. Po tom, co předvedla předchozí pravicová vláda, je těžké se takové naděje vzdát.
Styčné plochy mezi tím, co je v zájmu ČSSD a ANO, lze ovšem přece jen nalézt. Je to podle mého soudu například otázka odlivu zisků z České republiky, jak na to upozorňuje například ekonomka Ilona Švihlíková. Ačkoliv Česká republika je exportně úspěšná, netěží z toho její občané.
Posílení hrubého národního produktu, namísto pouhého produktu domácího, je strategickým cílem, který je v zájmu českých podnikatelů i zaměstnanců. Z dalších strategických cílů lze uvést například potravinovou soběstačnost nebo podporu odvětví s vyšší přidanou hodnotou.
Přesto si opět neodpustím jednu zásadní připomínku, a to k pojmu "liberalismus":
Je třeba jasně oddělovat "ekonomický liberalismus" (v tomto významu ten pojem autor používá a tím vlastně i on přejímá "neoliberální diskurz") a skutečný liberalismus, který by měl být synonymem svobodymyslnosti, či převrácenou hodnotou totalitarismu.
Jenže "ekonomický liberalismus" je s takto definovaným skutečným liberalismem v principiálním konfliktu, což naznačuje i sám autor:
vrcholnou formou "ekonomického liberalismu" je neoliberalismus. A zcela s autorem souhlasím, že ten je v konfliktu s demokracií a demokracii v západním světě dnes ohrožuje více než co jiného. Takže logicky je v konfliktu i se skutečným liberalismem.
Domnívám se, že toto zmatení pojmů je současně jeden ze základních zdrojů nepochopení mnoha mainstreamových novinářů v důsledku čehož vzniklo to, co autor popisuje.
Nikdy se neomluví. Jsou-li fakta v rozporu s jejich ideologií, tím hůř pro fakta.
Ani čtenáři to neovlivní. A majitelé, podobně jako inzerenti, nemají zájem... Ostatně, není to snad jedním z důvodů, proč podporovat Deník Referendum?
Ale morální rozměr v tom hraje taktéž svou roli. Možná však jde zčásti spíše o stupiditu: neschopnost nahlédnout, že můj úspěch je za cenu poškození společnosti.
Pan Jedlička správně píše, že ti novináři se neomluví, protože svůj úspěch považují za potvrzení správnosti svého počínání.
Totéž platí o "nájemných ekonomech", kteří díky královským dotacím svých chlebodárců taktéž mají pocit, že snědli všechnu moudrost světa a dokonce se stávají samozvanými filosofy, jeden příklad za všechny: http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/tomas-sedlacek.php?itemid=21796