Vydat se s Husem na cestu

Ondřej Holub

Zbaven všech pozdějších nánosů, zůstává nicméně Jan Hus v českých dějinách jako osobnost hledačské a inspirativní víry. Mrtvou spiritualitu forem konfrontuje s živou spiritualitou obsahu.

Snad žádná jiná historická postava nenosila tolik různých ideologických masek — po takovou dobu a do té míry, že nakonec téměř ztratila vlastní historickou tvář. Upálení Mistra Jana Husa na knižní ilustraci z druhé poloviny 19. století, publikované v Německu. Ilustrace Carl Gustaf Hellqvist, WmC

Čeští národní socialisté chtěli svého času „přenést Husa do éry fabrik a bank“. Pro pravicového národního demokrata Viktora Dyka byl Hus „každým coulem Čech“. Atributy bytostného „češství“ přiřknul Husovi ve své České otázce také Tomáš Garrigue Masaryk — byť ve zcela jiném duchu, ve smyslu apelu k neustávajícímu zápasu o demokratickou svobodu svědomí a víry, ve kterém Masaryk viděl podstatu a úkol českých národních dějin.

Jen o několik dekád později vyrostl Hus na stránkách komunistických historiků do podoby „revolucionáře, z jehož příkladem vyšly tisíce vykořisťovaných do boje za opravu společnosti“. V srpnu 1968 pak Václav Havel vyzýval československou veřejnost, aby čelila okupační vojenské moci taktizováním a volbou mezi pozicemi Husa a Švejka — jako kdyby právě ony dvě představovaly dvojí nevyhnutelný pól historické tragédie češství a jedinou myslitelnou strategii morální sebezáchovy v dobách všeobecného otřesu hodnot.

V českých dějinách stěží najdeme postavu, jejíž reálné obrysy by se tak silně rozplynuly v desítkách ideologických výkladů a mytologizací, jako osobnost někdejšího rektora pražské univerzity. Snad žádná jiná historická postava nenosila tolik různých ideologických masek — po takovou dobu a do té míry, že nakonec téměř ztratila vlastní historickou tvář.

Jan Hus se stal patrně nejhmatatelnějším symbolem všech nadějí, hodnot a nenaplněných snů české politické modernity. Úděl symbolu však bývá neodvratně spojen s údělem kýče. Patos bývá závažím i nejodvážnějších vizí. A tak i na kostnickém pomezí české duše se nejednou potkávala nejvyšší ctnost ideálů s morální kocovinou doby.

Promlouvá k nám vůbec ještě něčím muž, z něhož turbulence 19. a 20. století učinily pomník? Nejsou pomníky z podstaty němé, dokonce bezbranně nahé ve světle opakujících se ideologických projekcí? Není nakonec i státní svátek 6. července pokusem redukovat nekončící zápas o lidskou důstojnost a volné svědomí na úzce oslavný charakter jednoho svátečního odpoledne?

Zbaven všech pozdějších nánosů, zůstává nicméně Jan Hus v českých dějinách jako osobnost hledačské a inspirativní víry. Mrtvou spiritualitu forem konfrontuje s živou spiritualitou obsahu.

Je to víra angažovaná. Dotýká se ran doby. Obepíná dogma smyčkou argumentů. A pravdu vědy spojuje s odvážnou představivostí toho, co je v duchovní sféře ještě myslitelné, opravdové a nové. Takto vstupuje do veřejného prostoru lidské obce, zranitelná a sama beze zbraní.

A často míří rovnou k vlastní kostnické hranici, jako svědek dočasného triumfu formy a moci nad obsahem. Přesto mělo jeho pojetí víry v českých zemích řadu moderních pokračovatelů. V konfrontaci s demagogií, dezinterpretací a mocí ji žili a dosvědčili mnozí. Vedle teologů a filosofů Jaroslava a Jana Šimsových, Emanuela Rádla nebo Ladislava Hejdánka také filosofka Božena Komárková nebo disidentka Dana Němcová.

Dnes se v českém prostředí aktivismus pokládá za necudné slovo. Angažmá se počítá, jen pokud není, nedej bože, extrémní a nejde „za hranu“. Dotýkat se ran doby, napadat dogmata — to mnozí považují za zpochybňování principů a stanovisek, kterým říkají západní a ze kterých staví nové zdi proti „barbarům“.

Spiritualita mrtvých forem okupuje Staroměstské náměstí čímsi, čemu nepřístojně říká kopie — a co je v posledku jen dutým ozvukem barokní bombastičnosti. A proniká i do řad politických a duchovních elit.

Tam se sdružuje do různých aliancí a poradních orgánů vlády a rychle se stává věrnou průvodkyní oblíbené politiky segregace a veřejného ponižování homosexuálních a jiných spoluobčanů, vykázaných do řad takzvaných menšin. V rozporu s ideou ústavy anebo prostě jen — s prostou lidskostí, která druhého vidí vždy jen jako bratra. A nikdy jako objekt vlastních zájmů, machinací, prestiže a mocenských her.

Skutečnost, že nemalá část duchovních a věřících, protestantů, pravoslavných i katolíků, našla v minulých dnech odvahu vymezit se vůči působení Aliance pro rodinu jako poradního orgánu vlády je znakem toho, že střet spirituality živé a spirituality forem je i v naší zdánlivě sekulární současnosti realitou. Kolize dogmatu a žitého svědectví víry je stále tím, čím byla vždycky — dokladem, že tichá cesta duchovního hledačství nakonec přehluší sebejistý, leč tupý křik fundamentalismu. Jde jen o to se na tuto cestu vydat.

Hus, Hejdánek i Němcová se na ni vydali. Vydají se na ni další. A tak Jan Hus v naší době nemusí být jen Husem pomníků, projekcí a plaket. Může být výzvou k rozhodnutí. Rozhodnutí učinit první krok na cestě.

Diskuse
JP
July 6, 2023 v 8.43
Spiritualita prázdných forem

Osobně bych snad spíše použil formulaci "prázdné formy spirituality"; to ale nic nemění na tom, že Ondřej Holub opět jednou přišel s úvahou, s jejímž obsahem je možno se prakticky bezvýhradně ztotožnit.

Napřed ale vysvětlím, proč bych spíše užil oné formy: "prázdné formy spirituality" - protože takto celá záležitost dostává univerzálnější rozměr. Nejedná se totiž jenom a pouze o - právě probíhající - ritualizované a v mnohém pouze formalizované církevní svátky; nýbrž ona dominance prázdných forem nad živoucím obsahem je profilujícím rysem dneška.

Tato prázdnota forem tedy vládne nejen v oblasti duchovní, ale i politické, státní, společenské, a i společenskovědní. Václav Bělohradský - a v tomto ohledu je možno s jeho tézemi vyslovit naprostý souhlas - principiálně zpochybňuje "legalitu" stávajících politických a státních institucí, struktur, center moci; neboť u těchto legálních (tj. vnějškově demokratickým procesem ustavených) forem nenalézá jejich legitimitu - tedy oporu v přirozených potřebách lidské bytosti, oporu v pravém, nedeformovaném a nevyprázdněném lidském rozumu.

Dalo by se v této souvislosti bezmála říci: pokud má mít příští revoluce autenticky humánní obsah a smysl, pak musí být v prvé řadě zaměřena právě proti této prázdnotě zdánlivě nezpochybnitelných forem v současné době panujících elit - politických, ideologických, ekonomických, i těch duchovních. Tato revoluce tedy musí být přinejmenším stejně tak revolucí kulturní, jako společenskou, politickou a ekonomickou.

Písničkář Jaroslav Hutka svého času složil protestní song s názvem "Instituce": http://www.hutka.cz/new/html/_texty/instituce.html Mnohem více nežli jeho známější, úzce politické texty má tento song univerzální, nadčasový charakter; odráží se v něm věčná nadvláda prázdných forem moci nad živoucím světem.

"Bezpečni systémem, který si zavedli

Tisíce let už jsou skořápkou současna

Cítí se obručí na sudu světa..."

Tím prvním, kdo systematicky začal rozbíjet formalistické "skořápky současna", byl jistý Sokrates; a zaplatil za to svým životem. Poté jistý Ježíš Nazaretský; a zaplatil za to svým životem. Pak Jan Hus; a zaplatil za to...

Quo usque tandem, chtělo by se zvolat. Jak dlouho nám ještě mají vládnout "skořápky prázdných forem"?!