Perzekuce za madonu s duhovou svatozáří nemá s křesťanstvím společného zhola nic
Stanislav KostihaV Polsku stíhají ženu, která na transparentu přemalovala Marii s Ježíškem z ikonického obrazu zlatou svatozář na duhovou. Podle tamního ministra vnitra uráží pocity věřících.
V Polsku zadrželi Elžbietu Podlešnou, ženu, která na obrázku Panny Marie Čenstochovské — známém vyobrazení Marie s Ježíškem na klíně ze čtrnáctého století — nahradila u matky i dítěte zlatou svatozář svatozáří v barvách duhy.
Elžbieta Podlešná strávila několik hodin na policejní stanici, údajně si ji tam chtěli nechat déle, ale propustili ji po telefonátu jejího advokáta. Kromě toho provedli domovní prohlídku v jejím bytě a zabavili jí počítač i telefon.
První, co patrně napadne člověka, který tuto zprávu zaslechne je: Paní se asi zbláznila a přemalovala vzácný obraz, policejní zásah je tedy pochopitelný. Jenže obviněná žena nepoškodila sedm set let starý obraz. Vyrobila a vytiskla si plakáty ve verzi s duhovou svatozáří a polepila jimi okolí kostela sv. Dominka ve městě Plock.
Jak je možné, že policie může člověku prohledat byt a zabavit počítač za duhovou svatozář? Jednoduše. Elžbieta Podlešná totiž žije v zemi, kde existuje paragraf definující urážka náboženského přesvědčení.
Nic podobného v českých zemích nemáme. Kdybych si měl tipnout, kde takový zákon platí, řekl bych, že jde o stát, kde se církev nebo nějaké náboženství příliš plete do politiky. Sázel bych nejspíš na Írán.
Překvapuje mě, že si je policie jistá, že Elžbieta Podlešná chtěla svým dílem urazit náboženské přesvědčení. Jistý si tím je i polský ministr vnitra Joachim Brudziński, který na svém Twitteru 6. května napsal, že „…žádný rozmar svobody a tolerance vůči NIKOMU nedává právo urážet pocity věřících“.
Když byl Ježíš před dvěma tisíci lety přitlučen na kříž, stáli pod ním jeho matka a evangelista Jan. V Janově evangeliu v 19. kapitole se líčí scéna, kdy Ježíš již z kříže říká své matce o Janovi: „Hle, ženo, tvůj syn!“ A vzápětí říká i Janovi: „Hle, tvá matka!“ Tato scéna, která se odehrála přímo pod křížem krátce před Ježíšovou smrtí, se podle přesvědčení křesťanů vztahuje na všechny lidi a znamená, že my všichni jsme Mariiny děti, máme na ni hledět jako na svou matku a naopak máme mít jistotu, že Maria jako matka nás jako své děti také sama přijímá.