Španělští socialisté uspěli více, než se může zdát
Petr JedličkaŠpanělská PSOE sice nezískala v nedělních parlamentních volbách většinu, Pedro Sánchéz jí ale dovedl k volebnímu vítězství z hlubokého úpadku, a to za necelé dva roky. Jeho strategie může teď inspirovat další.
„Tyto volby mnoho nezměnily,“ píše se stále v komentářích k nedělnímu hlasování ve Španělsku, které vyhrála sociálnědemokratická strana PSOE s podporou 28,7 procenta, respektive se ziskem 123 mandátů z 350. „Vítězství socialistů Petra Sánchéze je přinejlepším hořkosladké. Ani dnes není k dispozici jasná většina; ve sněmovně jsou navíc teď krajní pravičáci.“
Svým způsobem je to pravda. Ovšem jen bez zřetele k dění v posledních letech, ze statického hlediska.
Pokud se vezme do úvahy, kde byl Pedro Sánchéz a jeho PSOE ještě před dvěma lety, před rokem nebo i před několika měsíci, a když se zohlední trendy politických nálad v současné Evropě, jeví se výsledek úplně jinak.
Pedro Sánchéz vedl socialisty z PSOE už dříve, a to v jejich nejslabším období — v letech 2014 až 2016. Straně tehdy vyrostli konkurenti jak na levici v podobě Podemos, tak ve středu v podobě Ciudadanos. Byla považována za zastaralou strukturu prolezlou klientelismem a Sánchéz vystupoval jako blairistický lídr levého středu — dobře vypadající, ale neautentický, žijící v bublině a hodnotově velmi flexibilní.
Řádné volby v prosinci 2015 socialisté prohráli, třebaže před tím byli už čtyři roky v opozici, a volby předčasné v červnu 2016 prohráli úplně stejně. Byla to doba velkého propadu sociální demokracie v celé Evropě.
1) Katalánská krize – PSOE chce otázku řešit systémově ústavní reformou, která by udělala ze Španělska federaci. Země je totiž dodnes určitým historickým-vývojem-vzniklým hybridem různých systémů, v rámci něhož má každý ze státotvorných regionů, tzv. autonomní společenství (Katalánsko, Andalusie, Kastilie atd.), trochu jiné postavení a jiná práva. Každé usilí o změnu vlastního postavení jednoho regionu pak vyvolává reakci v regionech ostatních.
Velká část Katalánců odmítala v posledních letech jakékoliv jiné usporádání než úplné odtržení, po událostech let 2017 a 2018 a po radikalizaci španělské pravice, jejíž část volá dnes po reformě směrem k unitárnímu státu, se ale postoje posouvají. Projevilo se to i v nedělních volbách, v nichž v Katalánsku nevíce posílila stará republikánská levice ECR, což je strana. se kterou se dá mluvit,
2) reakce na posun Ciudadanos doprava – Ciudadanos se ještě u minulých voleb profilovali jako liberální středopravá síla, která má blíže do středu než k pravici, a stojí o spojenectví s PSOE. Přibližně na přelomu let 2017 a 2018 – v době po katálnské krizi – ovšem začali svůj profil měnit a od lidoveckých skandálů na jaře 2018 začali aspirovat na postavení vůdčí síly pravice. PSOE je takto okamžitě přijala a začala s nimi tak jednat – tedy se vůči nim i více vymezovat,
3) svržení Rajoyovy vlády – ve Španělsku je možné svrhnout vládě vyslovením nedůvěry pouze v případě, že je zároveň schválena důvěra pro vládu jinou, resp. vládu jiného premiéra. Chtěl-li tak Sánchéz Rajoye sesadit, musel si zároveň mezi poslanci sehnat podporu pro svou osobu jako pro náradníka, což bylo při složení staré sněmovny velice těžké. Ukázalo se zde, jak prozíravé bylo od PSOE si kultivovat koaliční potenciál u všech ideově blízkých stran včetně těch nejmenších. Socialisté zde potřebovali každý hlas,
4) nástup Voxu a jeho mediální zúročení – Sánchéz se okamžitě postavil symbolicky do čela odporu proti nové krajní pravici. Udělal to i rychleji a radikálněji, než představitelé Podemos. Důsledkem bylo, že řada politicky nevyhraných médií socialisty v těchto volbách více či méně podporovala – dávala jejich rétorickému boji s Voxem větší prostor, zvala představitele PSOE častěji k rozhovorům, atd.
5) prohrané hlasování o rozpočtu jako páka k volbám – příslušný rozpočet připravili socialisté spolu s Podemos jako velmi levicový. Sánchézovo vedení zde zjevně vidělo, že případné předčasné volby v daném okamžiku vyhraje a že má jen málo co ztratit. Spolupráce na rozpočtu přitom obě strany sblížila coby budoucí koaliční, nebo smluvně opoziční partnery.
Na začátku funkčního období Nečasovy vlády - těsně po volbách - jsem byl s těmi výsledky voleb spokojen, domníval jsem se, že volby dopadly v rámci možného docela dobře. Netrvalo to dlouho (snad ani měsíc - viz Barták) a byl jsem z fungování Nečasovy vlády znechucen, začaly mi vadit i těsné vztahy církevních představitelů s některými politiky (viz Dukův pastýřský list z té doby, v němž některé politiky pochválil; ta pochvala politiků byla čtena při mši v kostele). Stal se ze mě sympatizant levice, začal jsem číst DR a v prvních přímých prezidentských volbách jsem volil Dienstbiera ml. Netrvalo to ale dlouho a hlavně díky četbě DR se ze mě opět stal konzervativní pravičák :-)