Česká mediální scéna: Problémem je oligarchizace i nedůvěra veřejnosti
Jan KašpárekThink-tank Go Think Initiative představil souhrnnou analýzu českých médií. Podle výzkumníků mediální scéna trpí nedůvěrou veřejnosti, ohrožuje ji netransparentní vlastnictví i slabá mediální výchova na školách.
Think-tank Go Think Initiative představil studii analyzující českou mediální scénu, kterou vypracoval ve spolupráci s německou politickou nadací Friedrich-Ebert-Stiftung. Její autorky, Gwyneth Jones, Heidi Koelle a Justyna Hinz, poukazují především na obecnou nedůvěru v média mezi českou veřejností, nedostatečnou mediální výchovu nebo posilování dezinformačních webů v souvislosti s protimigračními náladami.
„Je zřejmé, že ožehavým bodem je především vlastnictví českých médií, a to v kontextu nízké důvěry veřejnosti a obecně pesimistického vidění mediální budoucnosti. V současnosti je zde sice snaha zahrnout do obecné výuky na školách mediální výchovu, problémem ale zůstává chybějící definice mediální gramotnosti, nedostatek času pro výuku či to, že v ní učitelé nevidí smysl,“ shrnuli výzkumnice základní problémy.
Ty se podle nich v posledních letech zmnožily, a to hlavně v souvislosti s netransparentním vlastnictvím médií a procesem označovaným jako „oligarchizace“. Studie datuje její začátek k roku 2013, kdy mediální skupinu MAFRA koupil koncern současného premiéra Andreje Babiše (ANO). Specifikem České republiky při tom je, že od ekonomické krize roku 2008 média skupují především tuzemští podnikatelé a oligarchizace tak zůstává v čistě české režii.
Za posledních pět let se proměnila nejen vlastnická struktura, ale i technické platformy médií. Podle dat Václava Štětky z Reuters Institute Digital News Report 2017 k minulému roku již devět z desíti Čechů spoléhalo na online zdroje zpravodajství, ale pouhých osm procent z nich bylo ochotných za žurnalistiku na internetu platit. Tradičních tištěných novin se podle výzkumu drží pouze dvaatřicet procent Čechů.