Poslední ročník Sexistického prasátečka vyhrála pražská Městská policie

Radek Kubala

Poslední ročník Sexistického prasátečka o nejsexističtější reklamu u odborné poroty vyhrála pražská Městská policie, státní podnik Česká pošta a banka Moneta. V hlasování veřejnosti zvítězila Moravská vinotéka.

Poslední desátý ročník anticeny Sexistické prasátečko, kterou organizace NESEHNUTÍ upozorňuje na sexistickou reklamu ve veřejném prostoru, vyhrál při hlasování odborné poroty facebookový příspěvek Městské policie Praha, na němž u policejního auta pózuje žena ve spodním prádle. U veřejnosti zvítězil billboard Moravské vinotéky zobrazující odhalené ženské ňadro, po kterém stéká víno.

„Zobrazení téměř nahé ženy ukazuje, že ženy nejsou brány vážně jako občanky, kterým policie slouží, ale jako objekty sloužící policistům. Zde jde zjevně o chápání policie jako výspy heterosexuálních mužů,“ vysvětlila rozhodnutí odborné poroty Barbara Havelková, která působí na právnické fakultě Oxfordské univerzity. „Jak se asi bude cítit například přeživší sexuálního násilí? Myslíte, že to půjde ohlásit na policii,“ zeptala se.

Druhé místo za pražskou Městskou policií obsadila rovněž státní instituce, respektive státní podnik Česká pošta, který na reklamě nabízí odlišné kariérní vyhlídky pro muže a ženy. Třetí místo porota přisoudila propagačnímu videu společnosti Moneta Money Bank.

Cenu veřejnosti získal billboard Moravské vinotéky, který jako sexistický vyhodnotilo 615 z celkového počtu 782 hlasujících. „Reklama ukazuje ženu jako pouhou dekoraci a objekt něčí touhy. Tím přispívá k udržování nerovností ve společnosti. Pokud jsme zvyklí vídat ženy jen jako dekorace, je pro nás těžší představit si je například jako premiérky či prezidentky,” řekla Eva Bartáková z NESEHNUTÍ.

Na druhém místě skončila reklama firmy Supr Dodávky zobrazující ženská pozadí spolu s ponižujícím sloganem „Nalož, co se do mě vejde”. Třetí příčku obsadila reklama motorkářského klubu Doupě, která sexualizovanými fotografiemi a dvojsmyslným heslem „vyliž si ji u nás” propaguje produkt nazvaný „motorkářská zmrdlina”.

Nejsexističtejší v historii žena jako flash disk

NESEHNUTÍ vyhlásili také nejsexističtější reklamu desetiletí. Ocenění získala firma 100MEGA za reklamu, ve které prezentuje ženu jako pouhou věc k použití. „Reklama, která staví ženu na roveň kancelářského vybavení a vyzývá k tomu, aby ji lidé využili k ‘zasunutí’, je podle nás nepřijatelná a nepatří do veřejného prostoru,“ vysvětlila Bartáková.

Druhé místo obsadila reklama na časopis ForMen a na třetí příčce se umístil plakát společnosti Snapbacks. Obě reklamy vyvolávají dojem, že násilí na ženách je běžná a společností oceňovaná věc. O pořadí rozhodlo přes čtyři sta hlasujících v internetové anketě. Oficiální vyhlášení výsledků proběhne v pátek od sedmi hodin večer v brněnském Domě umění.

Soutěž Sexistické prasátečko tak po deseti letech končí. „Máme pocit, že jsme pro téma sexismu v reklamě udělaly maximum. Původním cílem bylo otevřít debatu o nerovnosti a sexismu skrze příklad reklamy, což se povedlo. Je na čase se podívat na jiná témata, například genderově citlivé vzdělávání,“ řekla před časem Deníku Referendum organizátorka soutěže Kristýna Pešáková.

Organizátorky soutěže se zároveň rozhodly vydat publikaci s názvem Fighting Sexism, která shrnuje deset let jejich aktivit v zápase se sexismem. „Nyní chceme předat symbolickou štafetu veřejnosti a k tomu jí jako nástroj dáváme publikaci Fighting Sexism, která shrnuje, co jsme za deset let dokázaly a také jaké nástroje v boji proti sexistickým reklamám považujeme za nejefektivnější,“ řekla Pešáková.