Jez u Děčína má problém. Národní park České Švýcarsko jej odmítl

Radek Kubala

Národní park České Švýcarsko vydal stanovisko, podle kterého není možné kompenzovat ekologické dopady stavby jezu u Děčína. Přitom právě kompenzační opatření jsou klíčovou podmínkou pro jeho pokračování a dokončení.

Plánovaná a vládou podporovaná stavba jezu na řece Labe u Děčína je v ohrožení. Národní park České Švýcarsko totiž v pátek uvedl, že dopady stavby na přírodu a okolní krajinu nelze vyčíslit. Přitom právě kompenzační opatření jsou klíčovou podmínkou pro pokračování příprav a obecně realizace Koncepce vodní dopravy, kterou vláda schválila v lednu.

„Dostali jsme oficiální vyjádření národního parku, že kompenzační opatření nelze stanovit,“ řekl webu Zdopravy.cz první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček. Hlavním důvodem je, že stavba zasáhne do významných lokalit Labské údolí a Porta Bohemica, které spadají pod chráněnou evropskou soustavu Natura 2000.

Vláda letos v lednu schválila Koncepci vodní dopravy, ve které výslovně se stavbou jezů na Labi počítá. Zároveň rozhodla, že veřejný zájem na zachování vodní dopravy na Labi převažuje nad ochranou zmíněných lokalit. Stanovila však podmínku, že Národní park České Švýcarsko vypracuje návrh kompenzačních opatření.

Ten ovšem konstatoval, že dopady stavby, která by negativně ovlivnila například přírodně významnou oblast soutoku Ploučnice s Labem v centru Děčína, kde vznikají bahenní náplavy potřebné pro vývoj vzácných rostlin a hmyzu, kompenzovat zkrátka nelze.

„Nechali jsme si zpracovat několik odborných studií, které jasně potvrdily, že neexistují technická opatření, kterými je možné nahradit přírodní ztráty. Z našeho pohledu je tudíž celý projekt nerealizovatelný,“ řekl Deníku Referendum ředitel Národního parku České Švýcarsko Pavel Benda.

Stavba děčínského jezu původně z hlediska ochrany přírody prostřednictvím evropské soustavy Natura 2000 nepředstavovala závažný problém. Ten se vyskytl teprve poté, co v minulém volebním období ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO) na návrh Evropské komise chráněnou lokalitu Labského údolí rozšířili až do Děčína.

Ministerstvo dopravy i rejdaři namítají, že bez nového jezu bude lodní doprava skomírat. Úsek Labe pod Děčínem je totiž tím posledním od soutoku s Vltavou, kde je plavba závislá pouze na přírodních podmínkách. Stanovisko Národního parku České Švýcarsko současně fakticky pohřbívá i kanál Dunaj-Odra-Labe, minimálně v jeho labské větvi.

Stamiliardový projekt nedávno prezentovalo ministerstvo dopravy jako ekonomicky efektivní investici. Počítá však právě se stavbou jezů na Labi. Ministerstvo dopravy v čele s Danem Ťokem (ANO) má proto v současnosti fakticky jen tři možnosti. První je vynětí oblasti stavby ze soustavy evropsky významných lokalit Natura 2000, druhou pohnání národní parku k soudu a třetí smíření se s koncem megalomanského projektu.