Chci přispět X

Žádné reklamy na půjčky, lidovci chtějí pomoci lidem ve finanční tísni

Lidovci chtějí prosadit zákaz reklam na spotřebitelské úvěry. Výjimku by tvořily hypotéky. Podle občanských aktivistů je návrh prospěšný, avšak neřeší kořeny problému s exekucemi. Návrh podporuje také ombudsmanka.

(rk)

06.06.2018 16:08

Kdu

Lidovci chtějí pomoct lidem ve finanční tísni zrušením reklamy na spotřebitelské úvěry, občanští aktivisté požadují systémovější řešení. Foto KDU-ČSL

Zakázat reklamy na spotřebitelské úvěry v televizi, rozhlase, tisku i na internetu chce opoziční KDU-ČSL. V souvislosti s aktuálně projednávanou novelou insolvenčního zákona podali lidovci v úterý večer návrh, který by ze zákazu vyňal pouze úvěry na bydlení.

Podle autora návrhu, poslance Marka Výborného (KDU-ČSL) by zákaz měl působit preventivně. Podle Výborného se lidé ve finanční tísni mohou impulzivně rozhodnout pro přijetí nevýhodné půjčku, aniž by měli dostatek informací o úrocích nebo sankcích za neplacení.

„Půjčte si ještě dnes nebo peníze do hodiny – to jsou typické příklady nátlaku u reklam na spotřebitelské úvěry, kvůli kterému lidé mnohdy jednají impulzivně. Lidé se tak čím dál častěji dostávají do dluhových pastí a řeší splacení jedné půjčky jiným úvěrem. A to je velmi špatné řešení,“ uvedl v tiskové zprávě k návrhu Marek Výborný.

Lidovecký poslanec dodává, že návrh umožňuje ponechat reklamu na půjčky v provozovnách, které jsou k tomu určené, případně ji spojit se sponzoringem veřejně prospěšných aktivit. Poskytovatelé úvěru si také budou moci umístit reklamu do svých výloh.

Podobný návrh předložila před týdnem také poslankyně za KSČM Hana Aulická Jírovcová v rámci novely zákona o regulaci reklamy. Aulická navrhuje kompletně zakázat reklamy na půjčky.

Mapy exekucí a ombudsmanka
Podle autora projektu Mapa exekucí Radka Hábla se jedná o prospěšnou iniciativu poslanců. Hábl však zároveň vnímá, že plošný zákaz reklamy není nejlepším řešením problému s exekucemi, protože neřeší příčiny problému. Pomoct by mohl spíše zákaz nabízení půjček přes telefon.

„Chápu, že reklama na spotřebitelské úvěry je vtíravá a zhoršuje situaci lidí ve finančních problémech. Systémovějším a prospěšnějším řešením by však bylo zavedení místní příslušnosti exekutorů, kvalitnější výuka finanční gramotnosti na školách a podpora dluhového poradenství,“ řekl Deníku Referendum Radek Hábl.

S lidoveckým návrhem souhlasí veřejná ochránkyně práv Anna Šabatová, podle které masivní reklama na spotřebitelské úvěry vede k vysoké zadluženosti. „Náš úřad neřeší příliš mnoho podnětů týkajících se spotřebitelské reklamy, nejčastěji jsme v tomto kontextu v jednání s Českou obchodní inspekcí, případně Českou národní bankou, která má od loňského roku pravomoc podobný typ reklamy regulovat,“ řekla Deníku Referendum Anna Šabatová.

Podle analýzy serveru Mapa exekucí se do dluhové pasti propadá čím dál více lidí. V loňském roce vzrostl počet lidí v exekuci o třicet jedna tisíc, tedy téměř o tři a půl procenta. Se třemi a více exekucemi se potýká přes čtyři sta devadesát tisíc lidí.

V současnosti projednávaná novela insolvenčního zákona připravená ministrem spravedlnosti v demisi Robertem Pelikánem (ANO) má usnadnit oddlužení v případech, kdy dlužník během tří let splatí nejméně polovinu pohledávek, pokud za pět let zaplatí třicet procent dlužné částky, případně bude-li o zaplacení svých dluhů sedm let usilovat. Právě poslední podmínku většina politických stran odmítá, jelikož návrh neuvádí procentní podíl z dlužné částky, jejž by měl dlužník uhradit.


A co si myslíte vy? Diskuse (0 příspěvků)

Pro vložení příspěvku musíte být zaregistrováni a přihlášeni.